Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Vad betyder tomten vid innerhörnet?
petersteindl skrev:Jag skulle börja med den första d v s den översta.
Med vänlig hälsning
Peter
rajapruk skrev:Lådans QB, hur vet man den? Jag satte värdet 20 på sluten, för fylld med dämpning, och 5 på portad för lite lätt dämpning. Rätt?
rajapruk skrev:Allt ser bättre ut för det slutna alternativet, vs. min föregående single-woofer i portad 140L
Svante skrev:Aerob skrev:Passar på att slänga in en fråga här: När man simulerar en sluten låda
så kan man välja värdet Qb. Kan någon förklara lite närmare vad det
egentligen innebär? Jag har läst i bruksanvisningen och förstår att det
på något sätt hänger ihop med dämpningen av lådan, men blir ändå inte
helt klok på det. Har googlat men inte hittat något vettigt svar heller.
Vad är ett rimligt Qb på en sluten låda?
Qb svarar mot mängden dämpmaterial i lådan. Typiska värden är kanske 20 för sparsamt med dämpmaterial, eller kanske 5 om man har rätt mycket dämpmaterial. Det är svår att räkna ut vad den ska vara utifrån mängden dämpmaterial, man kan däremot matcha en simulering låda mot mätningar, enklast är att titta på den elektriska impedansen och justera Qb så att den stämmer med den uppmätta kurvan.
rajapruk skrev:Ser ännu bättre ut för 2xslutet nu i graferna, än innan.
rajapruk skrev:Någon som vet om Valchromat är känslig eller okänslig för solblekning?
gopnik skrev:rajapruk skrev:Ser ännu bättre ut för 2xslutet nu i graferna, än innan.
Vad är det du tycker ser bättre ut? Förutom att basreflexdimensioneringen är rent konstig och att två element naturligtvis har lite högre känslighet ovanför EQn. Det är väl dessutom 2x basreflex vs 2x sluten som ska jämföras? Slå på en kurva för MOL, lådtryck vid MOL och förstärkarutspänning vid MOL så ser du vad som händer.
Jag har inte hängt med på om du tänker dela aktivt eller inte, men ska det delas passivt så glöm inte att simulera med 0,5-1 Ω serieresistans. Och varma talspolar.
Det har funnits bra trådar om lådvolym och dist på forumet. Jag hittar dem bara inte.
Harryup skrev:rajapruk skrev:Någon som vet om Valchromat är känslig eller okänslig för solblekning?
Vet bara att svart är ganska mörkgrå och det blir ett flammigt intryck som kan se ganska "dammigt" ut. Målade svarta med mörkgra nextel och ångrade mig inte alls.
paa skrev:Om du tänker satsa på slutet med aktiva filter så kan det vara intressant att studera följande trådar om Linkwitz Transform, ofta även förkortat till LT, jag tror det kan ge ett utmärkt resultat speciellt när du nu har dubbla basar:
LT för nybörjare
viewtopic.php?t=29727
Att designa ett Linkwitz transform baserat bassystem.
viewtopic.php?t=29916
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 248 gäster