Okej!
Här kommer mitt förslag på hur man spenderar 44000 spänn om man är ute efter riktigt bra prestanda:
Fs 20 Hz
Nominal Imp. 4 ohms
Power (RMS) 800 W
Re 3.1 ohms
Sens. 1W/1m 86 dB
X-max peak 25 mm
Qms 7.7
Qes 0.5
Qts 0.47
Vas 322 ltrs
BL 17 TM
Mms 400 gr
Cms 170 mM/N
Sd 1164 cm2
Net weight 19.7 kg
Max Exc. p2p 75 mm
VC diameter 99.2 mm
I min budget klämmer jag in 8 stycken av dessa och parallellkopplar två per kanal och seriekopplar dem med ett par parallellkopplade till. Således 4 stycken per kanal.
De körs slutna i låda om 130-150 liter effektiv låda fylld med isolering, men inte packad. Exakt lådvolym har jag inte räknat på.
Någon kanske kan simulera lite?
De kan gott drivas med samma stärkare som boom valt. Känsligheten är något högre än booms alternativ.
Skall man jämföra med boom (som verkar räkna med två element) så halverar man priset och kör med två parallellkopplade per kanal. Känsligheten blir då ännu lite högre än booms alternativ.
Grunddisten är liknande mellan LMS och det här elementet.
Det jag ser som den största fördelen:
- Fler antal strålningspunkter vilket ger möjligheter att undertrycka rumsresonanser vid behov.
- Mindre effekt in i talspolarna.
- Lägre tryck i lådorna vilket eliminerar eventuellt prolem med dist pga lådtryck i större omfattning.
- Fler strålningspunkter ger möjlighet till att undertrycka rumsresonanser akustiskt.
Nackdelen jag ser:
- Krav på runt dubbelt så stor total lådvolym. Detta är dock ett pris jag skulle vara beredd att ta om jag skulle gå mot sådanna här galna system
Återigen:
Har boom betalt 16 papp för sina element (vilket alltså är lite drygt 24 papp mindre än vad det kostar från PE) så finns det nog inget som har högre pris/prestanda.
Jag har jämfört med priset från PE och den frakt boom betalt.