Idag är renoveringen nästan klar. Bara några småsaker kvar, nån list och tröskel och lite sånt.
Jag har lovat mig själv att inte påbörja nått nytt förrän allt är helt klart med nedre våningen, men....
Jag startade en annan tråd för ca 1 månad sen, där jag hade hittat ett billigt 5 tums element. Jag hade 3st 5 tums basar i bilen tidigare och jag blev imponerad vad dom små rackarna spelade bra, och jag tycker inte att subben till hemmabion spelar i samma division musikaliskt sett.
Givetvis spelade inte femtummarna lika djupt som hembiosubben, men det var grymt roligt att lyssna och följa med i basgångarna i musiken!
Jag har iallafall fått för mig att det borde gå att få till nått liknande här hemma, även om jag inser att det blir svårt att få samma tryck som i en bilkupe. Jag kunde inte hålla mig från att beställa ett gäng femtummare. Så jag beställde dom här:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... ?id=930573 &cart_id=
Några dagar senare kom det paket på posten och här ser ni elementen.
Det vänstra är alltså dom jag hade i bilen, Focal 5ws och det högra är Zachry.
Focal elementen kostade 1200kr/st och det har en grym byggkvalité. Dom väger 1,7kg/st. Zachry elementen kostade alltså 99kr/st och känns ändå att vara av ganska fin kvalité. Dom är faktiskt riktigt snygga iallafall!

Men dom är betydligt klenare i uppbyggnaden. 1kg/st. Så det går nästan 2 Zachry per Focal!
Men man får ju 12st för varje Zachry och kvantitet kanske kan slå kvalité?
Men nu var det ju så att jag skulle renovera klart först! Men jag kunde bara hålla mig i 3 veckor, sen var jag tvungen att prova lite...
För att få lagom med Ohm så har jag 16 st här som jag har lött fast kablar på.
Här har jag börjat bygga lådan.
Tack Jula för att ni har Hålsåg 111mm. Monteringshålen skulle vara precis 111mm, så det var bara att köra på!
Elementen fastskruvade.
Och kablarna ihoplödda. Dom är kopplade i 4ohm.
Sen stoppade jag in lite isolering som blivit över från renoveringen.
Och så här blev det!
Jag har inte hunnit lyssna så mycket än, men jag tycker att det verkar lovande, men jag ska prova modifiera den här lådan ganska mycket innan jag bygger den slutgiltiga lådan. Jag tror att frekvensgången just nu är allt annat än rak!

Men jag ska även laborera med placering och sånt. Jag skulle har haft ett jättestort slutsteg bara, det är ju ganska många koner att flytta. Det är där jag tror att begränsningen i ljudtryck ligger just nu. Jag driver det nu med ett Hypex 4.0. Men nu måste jag göra det sista med renoveringen!
Givetvis har jag även element för att göra en högerkanal!