StefanA bygger hemmabio

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-12-16 23:28

Jag har nu fått ett mail från Metal med hans omdömme.
Här är det:

Det var jättekul att få tillbringa helgen med Stefans högtalare, varje gång man kastade ett öga på dem så önskade jag att det var jag som hade gjort dem... :)

Systemet som användes var:
Vinyl: Opus 3 Continuo med Cantus arm och en Ortofon SPU pickup med Vdh nål.
Riaa: Densen DP-02
Förstärkare: Advantage Thor
Kablar från Vdh och Nordost.

Spelade även på en Squeezebox.

Började med att spela med högtalarna riktade rakt ut i rummet. Tyckte att diskanten funkade bra och även att de var bra i basen.
Det var i mellanregistret problemet låg.
Röster lät odefinierade och undertryckta. Kändes som ett hål mellan övre basen och nedre mellanregistret.
Diskanten funkade väldigt bra när man lyssnade off-axis medans mellanregistret och basen höll ihop bättre när vi vinklade in högtalarna direkt mot lyssnaren men då blev diskanten för vass...

Nu kan jag ingenting om högtalarkonstruktion men jag gissar på att mkt skulle gå att fixa i filtret.

Tycker att Stefan kan vara mkt nöjd med sina högtalare iaf och jag ser fram emot att få se och höra den enorma sub som han håller på med nu.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-12-16 23:32

Hur var det med inspelning? Hur reagerar diskanterna med längre speltid?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-12-16 23:43

Vi har pratade lite om det idag att om behöver säkert mer tid innan dom är inspelade. Här hemma spelar dom ganska ofta men oftast på väldigt låg volym.

Men jag får ta och bjuda in till en liten träff hos mig sen när dom är mer inspelade...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-07 13:27

Det borde närma sig :)

Mina byggen har ändrat karaktär förvånansvärt mycket efter inspelning då fraförallt baselementets upphägning mjukat upp sig. förändringarna har varit så markanta att jag numera spelar in elementen innan jag mäter och tillverkar basreflexrören :o

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2007-01-19 13:25

Nu har vi äntligen flyttat in i vårat hus. :)

Jag hade tänkt vänta köpa projektor till biorummet blir klart, men jag insåg att det kommer att ta lång tid innan det är klart, så jag köpte en nu istället.

Jag bestämde mig för att göra duken själv.

Så jag köpte några meter dörrfoder, en vitlackad massunit-skiva, lite tyg och en rullgardin från Ikea.
Först kapade och fräste till dörrfodren. Jag försänkte på baksidan och fasade av kanterna 45 grader på framsidan. Jag gjorde även hål för att skruva fast ramen i väggen och slipade ner dom lite.
Bild

Här en bild på massuniten och rambitarna.
Bild

Och här är rullgardinen. Jag lät den ligga utrullad över natten så att den skulle bli lite slätare.
Bild

Här har jag klätt rambitarna.
Bild

Sen tog jag kontaktlim på sprayburk och sprayade på både duken och massuniten och sen var vi tre stycken som hjälptes åt att stryka fast duken på skivan. Tyvärr har jag ingen bild på det.

Här har jag häftat och limmat ihop rambitarna i dukbiten.
Bild

Och här är den monterad på väggen. :)
Bild

Bild

Jag är mycket nöjd med bilden. Projektorn är en Mitsubishi Hc-1100.
Det finns säkert många dukar som är mycket bättre, men jag är nöjd med min Ikea variant! :)

Kaffekoppen: Till film så fungerar subben väldigt bra! Den går djupt och har bra tryck! Jag har inte hunnit lyssna så mycket på musik än så det ska jag inte uttala mig om än.
Sen när biorummet är klart så ska allt stå mot en annan vägg, så det löns nog inte att justera in subben allt för mycket förrän den står på sin rätta plats...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-01-19 13:27

Det där måste vara den snyggaste sub som gjorts!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-01-19 13:45

Nivån på diskanterna ser riktigt uträknad ut :)
Otroligt snyggt! Jag är svag för kantig ek.

edit: Funderat på sd-fötter under centern?
/J

Cygnus resurectum

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-19 14:40

Nattlorden skrev:Det där måste vara den snyggaste sub som gjorts!
Ja, jag uppmanar alla som vill utmana Stefans sub att komma upp till bevis innan den utnämns till Faktiskt ultraläckraste sub!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-01-19 14:43

Kaffekoppen skrev:
Ja, jag uppmanar alla som vill utmana Stefans sub att komma upp till bevis innan den utnämns till Faktiskt ultraläckraste sub!

vad menar du?

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-01-19 15:47

Ultraläcker är den väl inte? Stilig som få andra förvisso, men ultraläcker!?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-19 16:58

Kaffekoppen skrev:...Faktiskt ultraläckraste sub!
Till skillnad från infraläckra subar? ;)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-19 18:53

Haakan_W skrev:
Kaffekoppen skrev:

vad menar du?
Att jag inte sett någon mer estetiskt tilltalande sub här förut, men om någon har några andra fina att visa upp så fram med dem..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-19 18:54

Almen skrev:
Kaffekoppen skrev:...Faktiskt ultraläckraste sub!
Till skillnad från infraläckra subar? ;)
Infra basmodulerna är ju vackra på sitt sätt - prestandamässigt. Men nog är den här utseendemässigt läckrare ;)

Användarvisningsbild
RS

Inläggav RS » 2007-01-23 23:13

Måste säga att jag blev riktigt impad av trycket i basen... inte ofta man känner varje vingslag från en passerande helikopter som ett slag i magen när man ser film.. :D hur som helst var det mäktigt.
Sen lät ju dom andra högtalarna inte sämre heller.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2007-01-24 00:42

Som tack för alla positiva kommentarer så har jag laddat upp 2 st stora bilder så ni kan se lite bättre hur subben ser ut.
Här är länkar till bilderna.
http://user.faktiskt.io/StefanA/km%20013.jpg

http://user.faktiskt.io/StefanA/km%20011.jpg

Och eftersom kolfibern ser så bra ut i solljuset så tog jag en bild på det också. :)
http://user.faktiskt.io/StefanA/km%20002.jpg

Jag är inte här och kollar så ofta nu för tiden eftersom jag inte har nån internet-uppkoppling hemma. Jag sitter hos morsan och farsan nu och använder deras modem. Det tog ca 10 minuter att ladda upp varje bild! :D
Så nu vet ni varför jag inta alltid är så snabb på att svara! :wink:

Tvett: Nivån på diskanterna tänkte jag på när jag byggde subben. Och jag måste säga att det blev ett lyft ljudmässigt att få upp centern till öronhöjd! :) Jag har en gummipackning mellan centern och subben. Sd-fötter skulle göra att centern kom lite onödigt högt upp. Jag tror att det funkar bra med gummipackningen men jag kanske får prova Sd-fötter nån gång i framtiden...

RS: Du får väl komma förbi nån mer gång och lyssna på helikoptrar när vi har lite mer tid på oss! :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-24 19:10

Bumpar upp tråden för att ge inspiration till oss andra :)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-09-24 19:37

Denna tråden är helt fantastiskt. :D :D :D

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2007-10-07 18:20

Just nu är det mycket annat att göra. Men när vi har renoverat nedre våningen så ska jag ta tag i biorummet, så då blir det lite ny fart i den här tråden! :)

Så här ser det ut nu.
Bild

Självklart har jag fräst spåren för golvvärmen själv! :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-10-07 18:26

intressant....detta är ju en av dom mest välbesökta trådarna dessutom...alltid nåt nytt roligt

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-10-07 19:21

Vad blir det för typ av golvvärme :?:

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2007-10-13 20:13

Kribban skrev:Vad blir det för typ av golvvärme :?:

MVH Christer

Jag vet inte vad den heter men det är vattenburen golvvärme med 16mm slang. Jag ska lägga plåtar på spånskivorna och sen trycka ner slangen.

Förhoppningsvis så ska vi få varma golv! :)

Användarvisningsbild
blacklabel

Inläggav blacklabel » 2008-01-25 00:34

ASBALLT! Vilken tråd! Du är ju helt otroligt energisk. Nu vill jag se bilder på byggandet av biorummet. :D

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2008-01-25 10:44

Hur blev det, använde du polyesterplast för att limma faneren på de välvda sidorna? Ser det fortfarande bra ut?

Jag skall limma faner på mina välvda högtalare, men är tveksam att jag får det bra med vitlim eftersom det inte blev ens helt bra på baksidan som var platt.
/Kristian

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-01-31 21:48

blacklabel skrev:ASBALLT! Vilken tråd! Du är ju helt otroligt energisk. Nu vill jag se bilder på byggandet av biorummet. :D

Jag har en hel del renovering av hus nu, men efter sommaren ska jag förhoppningsvis börja bygga biorum! :)

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-01-31 21:54

Kicken skrev:Hur blev det, använde du polyesterplast för att limma faneren på de välvda sidorna? Ser det fortfarande bra ut?

Jag skall limma faner på mina välvda högtalare, men är tveksam att jag får det bra med vitlim eftersom det inte blev ens helt bra på baksidan som var platt.

Faneren ser fortfarande lika bra ut som när den var nylimmad. Men jag använde polyesterplast som lim för att jag hade spacklat så mycket och jag trodde inte att vitlimmet skulle fästa i spacklet. Om du ska fanera på trä så rekomenderar jag trälim.
Lycka till! :)

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2008-02-01 00:28

Måste bara säga att detta bygge är bland de snyggaste jag sett för DIY, jag kan bara tänka mig allt jobb bakom dina skapelser :D Att intergrera subben i en "möbel" var en jäkligt rolig ide & det vart dessutom & se bra ut!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-02-01 03:13

StefanA skrev:Jag vet inte vad den heter men det är vattenburen golvvärme med 16mm slang. Jag ska lägga plåtar på spånskivorna och sen trycka ner slangen.

Det är alltid svårt det där: Vill man ha varma golv eller vill man bara inte ha element synliga? Med vattenburen så får man liksom inte den där "hettan i fötterna". Man slipper bara frysa. Min uppfattning iaf. :)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-02-01 14:51

Slartibartfast skrev:
StefanA skrev:Jag vet inte vad den heter men det är vattenburen golvvärme med 16mm slang. Jag ska lägga plåtar på spånskivorna och sen trycka ner slangen.

Det är alltid svårt det där: Vill man ha varma golv eller vill man bara inte ha element synliga? Med vattenburen så får man liksom inte den där "hettan i fötterna". Man slipper bara frysa. Min uppfattning iaf. :)

[slrt]

Vi har vattenburen golvvärme och förutom att det är skönt med lite varmare golv, så tycker jag att värmen blir jämnare fördelad -> klar fördel. En nackdel (sett ur detta forums perspektiv) är att mattor generellt sett inte rekommenderas på golvvärme.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-02-01 17:31

Tack för en fantastisk tråd.
Vilket jobb! Vilka högtalare!

Ska bli kul att se hur kampen går vidare med huset, nu när jag hittat tråden. :lol:

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-04-19 00:52

Idag är renoveringen nästan klar. Bara några småsaker kvar, nån list och tröskel och lite sånt.
Bild

Jag har lovat mig själv att inte påbörja nått nytt förrän allt är helt klart med nedre våningen, men....

Jag startade en annan tråd för ca 1 månad sen, där jag hade hittat ett billigt 5 tums element. Jag hade 3st 5 tums basar i bilen tidigare och jag blev imponerad vad dom små rackarna spelade bra, och jag tycker inte att subben till hemmabion spelar i samma division musikaliskt sett.
Givetvis spelade inte femtummarna lika djupt som hembiosubben, men det var grymt roligt att lyssna och följa med i basgångarna i musiken! :)

Jag har iallafall fått för mig att det borde gå att få till nått liknande här hemma, även om jag inser att det blir svårt att få samma tryck som i en bilkupe. Jag kunde inte hålla mig från att beställa ett gäng femtummare. Så jag beställde dom här: http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... ?id=930573 &cart_id=

Några dagar senare kom det paket på posten och här ser ni elementen.
Bild

Det vänstra är alltså dom jag hade i bilen, Focal 5ws och det högra är Zachry. :wink:
Bild

Focal elementen kostade 1200kr/st och det har en grym byggkvalité. Dom väger 1,7kg/st. Zachry elementen kostade alltså 99kr/st och känns ändå att vara av ganska fin kvalité. Dom är faktiskt riktigt snygga iallafall! :) Men dom är betydligt klenare i uppbyggnaden. 1kg/st. Så det går nästan 2 Zachry per Focal!

Men man får ju 12st för varje Zachry och kvantitet kanske kan slå kvalité?
Bild

Men nu var det ju så att jag skulle renovera klart först! Men jag kunde bara hålla mig i 3 veckor, sen var jag tvungen att prova lite...
För att få lagom med Ohm så har jag 16 st här som jag har lött fast kablar på.
Bild

Här har jag börjat bygga lådan.
Bild

Tack Jula för att ni har Hålsåg 111mm. Monteringshålen skulle vara precis 111mm, så det var bara att köra på!
Bild

Bild

Elementen fastskruvade.
Bild

Och kablarna ihoplödda. Dom är kopplade i 4ohm.
Bild

Sen stoppade jag in lite isolering som blivit över från renoveringen.
Bild

Och så här blev det!
Bild

Jag har inte hunnit lyssna så mycket än, men jag tycker att det verkar lovande, men jag ska prova modifiera den här lådan ganska mycket innan jag bygger den slutgiltiga lådan. Jag tror att frekvensgången just nu är allt annat än rak! :D Men jag ska även laborera med placering och sånt. Jag skulle har haft ett jättestort slutsteg bara, det är ju ganska många koner att flytta. Det är där jag tror att begränsningen i ljudtryck ligger just nu. Jag driver det nu med ett Hypex 4.0. Men nu måste jag göra det sista med renoveringen!

Givetvis har jag även element för att göra en högerkanal! :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum