Solhaga tänker om

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
solhaga

Re: Solhaga är helt färdig

Inläggav solhaga » 2017-03-02 21:31

markusA skrev:Med tanke på att mitt akustikfix är begränsat till bokhylla och tavlor på väggarna så tror jag att 90% an det du just nämnde är överkurs. Lol
Däremot kommer jag snart att tvingas knopa ihop lite nya digitala filter. Mätteknik är ett kunskapsområde helt i sig själv och jag har bara skrapat på ytan.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bor du i Göteborgsområdet så kan vi ju göra ett dubbelbesök, det skulle förmodligen vara mycket lärorikt för oss båda.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2017-03-03 12:27

Bor på Hising Island, det är alltid trevligt med HiFi tjöt och en kopp kaffe kombinerat med nyttigt pulande. För min del så väntar jag på DAC kortet, det finns bara som prototyp för tillfället. Så fort jag kan lägga vantarna på en skarp version så kommer resten att gå fort. Initialt var release planerad till jul 2016 så det bör inte dröja sådär värst länge. :)
DAC'en har interna banker för filter och det är där mätningen kommer in, att trixa ihop rätt filter. Mina tidigare filterinställningar försvann i ett datorhaveri.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-03-03 14:28

markusA skrev:Bor på Hising Island, det är alltid trevligt med HiFi tjöt och en kopp kaffe kombinerat med nyttigt pulande. För min del så väntar jag på DAC kortet, det finns bara som prototyp för tillfället. Så fort jag kan lägga vantarna på en skarp version så kommer resten att gå fort. Initialt var release planerad till jul 2016 så det bör inte dröja sådär värst länge. :)
DAC'en har interna banker för filter och det är där mätningen kommer in, att trixa ihop rätt filter. Mina tidigare filterinställningar försvann i ett datorhaveri.

Najda med ES9038?

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2017-03-03 15:20

Nope, helt diskret R2R DAC.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-03-11 23:12

Var hemma hos Solhaga tidigare ikväll. Tack Solhaga för ett mycket bra besök, och får be om ursäkt för den mycket korta planeringen :oops:

Låt mig först säga att Solhaga fått till ett mycket bra rum med väldigt enkla medel. Det är mycket behagligt att vistas, prata o lyssna på musik i.
Helt klart, jag är avundsjuk o glad på samma gång för Solhaga!

Förutom en, enligt min smak, för hög delning av basmodulerna, som förövrigt Solhaga väldig snabbt ändrade på, så var ljudet fantastiskt bra.
Allt fanns där med en mycket fin punsch i basen :!:
Och med förändrad delning fanns en stor o djup scen med alla artister väl utplacerade.
Mycket bättre an hemma hos mig, tyvärr för mig :x

Återigen, tror rummet gör mycket för den fina lugna återgivningen.

Henrik

Användarvisningsbild
solhaga

Re: Solhaga - uppåt väggarna.

Inläggav solhaga » 2017-03-12 11:32

nuffe skrev:Var hemma hos Solhaga tidigare ikväll. Tack Solhaga för ett mycket bra besök, och får be om ursäkt för den mycket korta planeringen :oops:

Låt mig först säga att Solhaga fått till ett mycket bra rum med väldigt enkla medel. Det är mycket behagligt att vistas, prata o lyssna på musik i.
Helt klart, jag är avundsjuk o glad på samma gång för Solhaga!

Förutom en, enligt min smak, för hög delning av basmodulerna, som förövrigt Solhaga väldig snabbt ändrade på, så var ljudet fantastiskt bra.
Allt fanns där med en mycket fin punsch i basen :!:
Och med förändrad delning fanns en stor o djup scen med alla artister väl utplacerade.
Mycket bättre an hemma hos mig, tyvärr för mig :x

Återigen, tror rummet gör mycket för den fina lugna återgivningen.

Henrik

Tackar så mycket för besöket, Henrik! Jättetrevligt och mycket givande som vanligt.

Just den höga delningen av basarna var ett experiment, som nu då är avslutat.
JRivers DSP är väldigt enkel att arbeta med och de flesta ändringar kan göras "on the fly".
Ibland kan den dock hicka till vid ändringar och kan behöva startas om; vid den sista ändringen tappade vi ju bakkanalerna.

Ökad toe-in av diskanterna tog det dock mig emot att göra, men det var ju också lätt gjort.

Har lyssnat lite själv på den nya uppställningen/DSP-inställningen (hade tidigare i veckan vänt på basarna) och ja, det som Henrik säger ovan stämmer.
Det kommer nog ta cirka 200 timmar för min hjärna att spelas in på denna nya toe-in; så visuellt "störande" är det för mitt sinne, detta även när jag blundar.

Bild

Bild

Jag hade tidigare tagit bort LT:en, slapp då den kraftiga sänkningen av basarna jag hade innan :oops: .
Fick dock lägga till en sänkning på 6 dB vid 55 Hz.

Bild

Låtarna vi spelade:

Bild

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-03-12 12:23

Förlåt för att jag "förstört" dina nästa 2 månader av musiklyssning :cry:

Sitter nu försöker hitta samma låtar som vi spelade igår på Spotify. Lyckas sådär.

Kan bara konstatera att du nu har en mycket bra anläggning :!: :!:

Henrik

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-03-12 12:38

Kul med lyssningsintryck.
Systemet ser väldigt fint ut. Jag vill också komma och lyssna någon gång. Problemet för mig är tid bara.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-03-12 13:22

nuffe skrev:Förlåt för att jag "förstört" dina nästa 2 månader av musiklyssning :cry:

Sitter nu försöker hitta samma låtar som vi spelade igår på Spotify. Lyckas sådär.

Kan bara konstatera att du nu har en mycket bra anläggning :!: :!:

Henrik

Ja, det är märkligt med synintryck kontra hörselintryck.

rajapruk skrev:Kul med lyssningsintryck.
Systemet ser väldigt fint ut. Jag vill också komma och lyssna någon gång. Problemet för mig är tid bara.

Tack! Någon vardag kanske?

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-03-12 14:01

Nu kom jag på vad hon hette som jag ville lyssna på,
Katie Melua, On the road agan. Album Piece by piece. Hela albumet är bra men denna låt är bäst enligt min smak.

Tror jag kan gilla också, så nu får du lyssna på den för mig :D

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-03-12 15:16

nuffe skrev:Nu kom jag på vad hon hette som jag ville lyssna på,
Katie Melua, On the road agan. Album Piece by piece. Hela albumet är bra men denna låt är bäst enligt min smak.

Henrik

Tror du kan gilla den också, ska det naturligtvis stå! :roll:

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-03-12 15:35

solhaga skrev:Tack! Någon vardag kanske?

Ja det borde funka. Jag jobbar på Lilla Bommen, så vi kanske kan samåka till dig på något vänster.
Jag åker vanligtvis buss till jobbet, men kan ta bilen en dag. Jag är på resa i 2 veckor nu. Hör av mig när jag är tillbaka.
Tyvärr har en del uscados redan sålts hemma för egentid att åka till hemmabiomässan i Lund.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-03-12 18:37

rajapruk skrev:

Ja det borde funka. Jag jobbar på Lilla Bommen, så vi kanske kan samåka till dig på något vänster.
Jag åker vanligtvis buss till jobbet, men kan ta bilen en dag. Jag är på resa i 2 veckor nu. Hör av mig när jag är tillbaka.
Tyvärr har en del uscados redan sålts hemma för egentid att åka till hemmabiomässan i Lund.

Ok. Torsdagar är bäst för mig.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-03-12 18:39

nuffe skrev:

Henrik

Tror du kan gilla den också, ska det naturligtvis stå! :roll:

Har inte lyssnat på Katie på ett tag men köpt hennes skivor slentrianmässigt.
Skall lyssna lite mer nu då:

Bild

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-03-13 10:20

Har sett en TV-konsert med Katie, kommer ihåg att jag imponerades av ljudkvaliten.
Skivorna har tyvärr gått igenom den vanliga mangeln, men fortfarande lyssningsbara.

Henrik

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-03-15 00:11

Henrik

Canned Heats version går dock inte att slå (lite osynkat :roll: ):

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-03-15 16:31

Väldigt bra, tyvärr bara hörlur ännu.

Henrik

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-04-30 10:05

Så då är jag i princip klar med all ombyggnad, väntar visserligen på ett parti SD...
Och kanske på lite diffusa hifiväxter.

Så jag tänkte ånyo ha ett öppet hus, närmare bestämt den 20:de maj mellan 10 och 15.
På menyn står CABS, SBIR, AMT mm.

Platsen är Hyssna, PM:a vid intresse.

MattiasBGD

Re: Solhaga demonstrerar.

Inläggav MattiasBGD » 2017-04-30 12:50

De va synd jag är på hifimässan i München :|

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-04-30 20:04

rajapruk skrev:

Restaurangen Lilla Bommen?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-04-30 20:48

MattiasBGD skrev:De va synd jag är på hifimässan i München :|

Inget Göteborgsvarv i år då?

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-01 09:49

Evil_Homer skrev:
rajapruk skrev:

Restaurangen Lilla Bommen?

Nej, jag jobbar i området Lilla Bommen / Gullbergsvass.

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2017-05-01 20:52

solhaga skrev:
MattiasBGD skrev:De va synd jag är på hifimässan i München :|

Inget Göteborgsvarv i år då?

Nej inte min grej, jag cyklar hellre än springer.

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2017-05-04 00:25

Varför lämnade du OB?
Alltså det lät ju galet bra hos dig när jag lyssnade sist.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-05-04 07:22

Det torde framgå av första posten :wink:

Du får väl titta förbi någon dag, varför inte på demodagen den 20:de?
Jag kommer gärna och lyssnar på ditt system, kanske jag då inser min dumhet :oops:

Användarvisningsbild
solhaga

Re: Solhaga - äntligen på fötter.

Inläggav solhaga » 2017-05-04 23:49

solhaga skrev:Så då är jag i princip klar med all ombyggnad, väntar visserligen på ett parti SD...
Och kanske på lite diffusa hifiväxter.

SD-fötterna överträffade alla förväntningar; i stället för att sätta golvet i vibration ger nu basarna ytterligare och rappare trycksättning av rummet.
Tack förresten Nuffe (och alla andra SD-förespråkare här på forumet) för tipset, ånyo har du/ni knuffat mig i rätt riktning.

Jag nöjde mig med standardfötterna, audiofila fötter till åtta kabinett hade kostat en del.
Den delen har jag dock lagt på växter, och även om deras diffusa och dämpande effekter kan diskuteras, så döljer dom de betydligt fulare "riktiga" diffusorerna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-05-05 08:09

solhaga skrev:SD-fötterna överträffade alla förväntningar; i stället för att sätta golvet i vibration ger nu basarna ytterligare och rappare trycksättning av rummet.
Tack förresten Nuffe (och alla andra SD-förespråkare här på forumet) för tipset, ånyo har du/ni knuffat mig i rätt riktning.

:D :D

solhaga skrev:Jag nöjde mig med standardfötterna, audiofila fötter till åtta kabinett hade kostat en del.

Fuskis - jag har viktanpassade fötter till mina åtta surroundhögtalare också! :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-05-05 08:59

Nattlorden skrev:
solhaga skrev:SD-fötterna överträffade alla förväntningar; i stället för att sätta golvet i vibration ger nu basarna ytterligare och rappare trycksättning av rummet.

:D :D

solhaga skrev:Jag nöjde mig med standardfötterna, audiofila fötter till åtta kabinett hade kostat en del.

Fuskis - jag har viktanpassade fötter till mina åtta surroundhögtalare också! :wink:

Hade det varit lättare att beställa så; min otålighet gjorde att postförskott och beställning via mail blev ett för stort hinder.

Det är för övrigt rätt avkopplande att se kabinetten gunga när man putter på dom.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-05-05 09:56

solhaga skrev:Det är för övrigt rätt avkopplande att se kabinetten gunga när man putter på dom.

"avkopplande"! :D :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
nuffe

Re: Solhaga: äntligen på fötter

Inläggav nuffe » 2017-05-07 15:10

:oops: Har inte fått tummen ur än :oops:
Fruns våg funka inte att väga högtalare med. Så ännu saknar jag SD fötter. Hur vägde du dina Solhaga?

Jag behöver bra idéer.

Henrik

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum