nuffe skrev:Var hemma hos Solhaga tidigare ikväll. Tack Solhaga för ett mycket bra besök, och får be om ursäkt för den mycket korta planeringen
Låt mig först säga att Solhaga fått till ett mycket bra rum med väldigt enkla medel. Det är mycket behagligt att vistas, prata o lyssna på musik i.
Helt klart, jag är avundsjuk o glad på samma gång för Solhaga!
Förutom en, enligt min smak, för hög delning av basmodulerna, som förövrigt Solhaga väldig snabbt ändrade på, så var ljudet fantastiskt bra.
Allt fanns där med en mycket fin punsch i basen
Och med förändrad delning fanns en stor o djup scen med alla artister väl utplacerade.
Mycket bättre an hemma hos mig, tyvärr för mig
Återigen, tror rummet gör mycket för den fina lugna återgivningen.
Henrik
Tackar så mycket för besöket, Henrik! Jättetrevligt och mycket givande som vanligt.
Just den höga delningen av basarna var ett experiment, som nu då är avslutat.
JRivers DSP är väldigt enkel att arbeta med och de flesta ändringar kan göras "on the fly".
Ibland kan den dock hicka till vid ändringar och kan behöva startas om; vid den sista ändringen tappade vi ju bakkanalerna.
Ökad toe-in av diskanterna tog det dock mig emot att göra, men det var ju också lätt gjort.
Har lyssnat lite själv på den nya uppställningen/DSP-inställningen (hade tidigare i veckan vänt på basarna) och ja, det som Henrik säger ovan stämmer.
Det kommer nog ta cirka 200 timmar för min hjärna att spelas in på denna nya toe-in; så visuellt "störande" är det för mitt sinne, detta även när jag blundar.

Jag hade tidigare tagit bort LT:en, slapp då den kraftiga sänkningen av basarna jag hade innan

.
Fick dock lägga till en sänkning på 6 dB vid 55 Hz.

Låtarna vi spelade: