Man trivs väldigt bra

Moderator: Redaktörer
chrisss skrev:Ett annat framtidsprojekt är att täcka de rostfria plåtarna. Kanske Plasti-dip. Då går det att återställa.
DVD-ai skrev:Kul !
Heja heja !!!
AndreasArvidsson skrev:Ah så det blir en center också. Skoj!
Får man fråga varför du inte har någon diskant i centern?
chrisss skrev:DVD-ai skrev:Kul !
Heja heja !!!
Tack David![]()
Köpte mattsvart färg i morse.
Limmar några delar per dag.
chrisss skrev:Behöver en center som bara återger tal ett diskantelement?
Bredbandaren spelar högt upp i frekvens on-axis
men sprider föståss smalare.
Ino pim pix låter ju hyfsat.
Dom saknar dock lite lyster i toppen när man spelar musik.
Hade en kort period ett system som bestod
av 2 st A1 + skräp-subba.
Sen så blev ju baffel-formatet vädigt smutt
AndreasArvidsson skrev:Nej det kanske man inte behöver. Jag tänkte bara att man ville ha så lika klang på fronthögtalarna som möjligt.
Sedan är det så att en centern alltid återger endast tal? Jag vet inte definitivt, men jag tror att det kan ligga vad som helst i denna kanal. Speciellt vid konserter så kanske en diskant vore på sin plats?
Detta är dock bara spekulationer från min sida. Att du har koll på vad du gör tvivlar jag inte på.
Ja formatet var väldigt sött
Komorok skrev:Chrisss. Du får gärna låna min center att jämföra med om du vill.
IngOehman skrev:I verkligheten så är ju majoriteten av alla mixar utförda på så vis att ALLA ljud som syns på bild spelas av centerkanalen - endast. Ljud som härrör från det som syns i bilden är alltså i mono*. Och det är ju inget man kan välja bredd på (det vill säga, det kan man faktiskt, men det bli överkurs här, så vi säger att det inte går, för nu).
Så det som spelas i både L, R och i surroundkanalerna är ljud som INTE "syns på bild".
Fast det där kan inte jag köpa, det stämmer verkligen inte med min värld. Även om jag köper textenshifts skrev:Jag har alltid trott att det endast var dialog i centerkanalen, men så verkar det ju verkligen inte vara. Från en annan aktuell tråd:IngOehman skrev:I verkligheten så är ju majoriteten av alla mixar utförda på så vis att ALLA ljud som syns på bild spelas av centerkanalen - endast. Ljud som härrör från det som syns i bilden är alltså i mono*. Och det är ju inget man kan välja bredd på (det vill säga, det kan man faktiskt, men det bli överkurs här, så vi säger att det inte går, för nu).
Så det som spelas i både L, R och i surroundkanalerna är ljud som INTE "syns på bild".
Låter som ett bra argument för att ha med en diskant i centerhögtalaren.
MagnusÖstberg skrev:Fast det där kan inte jag köpa, det stämmer verkligen inte med min värld.
Regn som syns i bild återges te x av alla högtalarna i systemet....jag indrar om man tolkar IÖs citat korrekt här.
shifts skrev:Jag har alltid trott att det endast var dialog i centerkanalen, men så verkar det ju verkligen inte vara. Från en annan aktuell tråd:IngOehman skrev:I verkligheten så är ju majoriteten av alla mixar utförda på så vis att ALLA ljud som syns på bild spelas av centerkanalen - endast. Ljud som härrör från det som syns i bilden är alltså i mono*. Och det är ju inget man kan välja bredd på (det vill säga, det kan man faktiskt, men det bli överkurs här, så vi säger att det inte går, för nu).
Låter som ett bra argument för att ha med en diskant i centerhögtalaren.
Du får kanske justera ditt citat.IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Fast det där kan inte jag köpa, det stämmer verkligen inte med min värld.
Regn som syns i bild återges te x av alla högtalarna i systemet....jag indrar om man tolkar IÖs citat korrekt här.
Eh...
Vad får dig att tänka att det är det regn som syns på bild som du hör i surroundkanalerna?![]()
Är det inte rätt så självklart att det är det regn som INTE syns på bild som spelar i surrundkanalerna?
Eller hur tänker du?
Om de spelar det som syns på bild i bara centerkanalen, eller om mixaren försöker panorera det till en mera aktuell riktning (använder L-C-R) för att ge en bättre upplevelse, så är jag med på tänket. Att köra allt som syns i bild i centerkanalen är Dolby-enligt, och att panorera inom L-C-R är bättre.
Men att spela det som syns i bild i surroundkanalerna är ju helt idiotiskt! Vad är det för idiotmixar du har hört egentligen?
Skriv och klaga!
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 11 gäster