Bosses stereobänk med inbyggda basar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-02-25 10:22

bomellberg skrev:
Glebster skrev:Kul att du är på gång! Kan du på något sätt designa en lösning som gör att du kan växla bafflar och på så sätt prova skillnaden mellan de två tilltänkta lösningarna (om du nu har extra material)?

Ja, exakt. Jag har ju material till två vanliga bafflar också. Jag gör hela baffeln med twinholder lös, och skruvar fast den i lådan, med någon slags Tesa-list, då kan jag "lätt" byta om jag blir missnöjd.

Ser fram emot lite mätningar på detta :D
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-02-27 10:34

Efter lite felsågningar har jag nu inte material till vanliga bafflar längre.

Slut på meddelandet. :D
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-03-01 22:17

Är det inte dags att byta namn på dessa nu?
Typ till Bosses Badlådor ;)?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-01 22:31

bomellberg skrev:Efter lite felsågningar har jag nu inte material till vanliga bafflar längre.

:D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-03-01 22:49

MagnusÖstberg skrev:
bomellberg skrev:Efter lite felsågningar har jag nu inte material till vanliga bafflar längre.

:D

Jag tänkte faktiskt på dig när jag gjorde det. Jag minns att du skrev "mät två gånger, såga en" som ett av de första tipsen i snickeritipsartråden. Skulle kommit ihåg det före felsågningen ...

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-03-01 22:53

"Räkna tre gånger, mät två gånger och såga en gång" sa alltid min gamla slöjdlärare på mellanstadiet. Det sitter faktiskt i än i dag och fungerar förvånansvärt bra. Nu vill vi se lite bilder på bygget!

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-03-04 00:40

Liten update.

Jag ondgjorde mig på fejjan att jag inte hittade min handöverfräs, och Rikkitikkitavi kom till min räddning och lånade ut sin. Sedan visade det sig vara kompisar i Malmö som hade min. Så bra koll har jag på mina saker.

I alla fall, jag har nu smällt ihop de båda lådor som ska hålla elementen. Rikkis fräs gjorde fina hål för elementen, men först fick jag hans tillstånd att modda den lite, så att man enkelt kan ställa in variabel håldiameter för stora hål (precis som på min egen Bosch). Det är alltså skruven med spetsen som är mitt verk. Det blev 8mm och inte 4mm, Rikki. Hoppas att det är ok. :oops:
Bild

En av två twinholders frästa:
Bild

Båda lådor frästa. Element på plats för utmärkning av hålbild. Senare kommer de alltså att monteras inifrån TH-lådan, med magneterna pekandes utåt. Fast det blir ju inåt i den stora lådan; ja ja, ni fattar:
Bild

Därefter skulle jag fräsa urfasning för elementen, men rikkis chuck vill ha 8mm verktyg och jag har själv bara 6mm, så det får vänta tills jag får hem min egen maskin. En rolig sak med rikkis fräs är att den startar när man stoppar i sladden i urtaget. Det var kul första gången! 8O

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-03-07 00:41

Många har ju problem med islagsmuttrar. Jag tänkte visa hur jag gör.

Hålen för muttrarna borrade, och urfasningarna frästa. Jag tror inte att dessa urfasningar gör så värst mycket skillnad, men nu är vi ju på faktiskt.se.
Bild

Jag klipper vingarna med en rejäl tång.
Bild

Därefter pressas de i med skruvtving tills de ligger platt mot MDF:en.
Bild

Till sist kontrolleras att elementet kan monteras utan problem, och då lägger jag trälim på muttrarna. När elementet sedan slutligen ska fästas så appliceras lite molybdenfett på gängorna (eftersom den tuben jag köpte 1996 verkar räcka hur länge som helst.)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-03-07 00:48

Hur gör du sedan när elementet har suttit där och vibrerat i 5 år och du bestämmer dig för att ta ur elementet?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-03-07 00:50

Ser bra ut, både högtalarhål och styrpinshål :)
wooorking hard.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-07 00:50

Det där vill jag försiktigt varna för.

Med vingarna helt avklippta och bara trälimm som garant för vridkrafterna kan det lätt bli tråkigt. Jag skulle lämna lite ving och använda PL400 för att fästa islagsmuttrarna.

Fett i gängorna är däremot bra :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-03-07 00:53

Fjonkalicious skrev:Hur gör du sedan när elementet har suttit där och vibrerat i 5 år och du bestämmer dig för att ta ur elementet?

Jag skruvar ut skruvarna. Hur brukar du göra?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-03-07 00:53

MagnusÖstberg skrev:Det där vill jag försiktigt varna för.

Med vingarna helt avklippta och bara trälimm som garant för vridkrafterna kan det lätt bli tråkigt. Jag skulle lämna lite ving och använda PL400 för att fästa islagsmuttrarna.

Fett i gängorna är däremot bra :)

De är inte helt avklippta. Jag lämnar ca 2-3 mm på varje vinge.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-03-07 01:01

bomellberg skrev:
Fjonkalicious skrev:Hur gör du sedan när elementet har suttit där och vibrerat i 5 år och du bestämmer dig för att ta ur elementet?

Jag skruvar ut skruvarna. Hur brukar du göra?

Min erfarenhet, framförallt från äldre högtalare, typ 1970-tal, så är det väldigt vanligt förekommande med lösa islagsmuttrar. Därav min skepcism, din lösning kan vara bra, men hur vet man det nu?

Ps. Jag menar inte att vara snorkig, har mest dåliga erfarenheter. Ds.

Ps2. Har du någon gång pillat på torkat trälim, framförallt limmat på icke trämaterial? Dessutom lägger du det ovanpå och inte mellan?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-03-07 01:20

OK, jag hör dig! :-)

Trälim blir ju hårt men ändå lite segt. Min tanke var att det skulle lägga sig som en ring av tätning/låsning ovanpå muttern, och limma mot MDF:en. Det finns säkert bättre lim, men jag vill inte gärna trycka dit muttern med lim emellan, för risken att få lim i gängorna.

Som alltid när man skruvar i och ur skruvar mot islagsmutter måste man vara noga med att inte trycka för hårt på skruven. Jag vill heller inte använda träskruv, då det är tunga element.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-03-07 15:43

ehm.. en viss annan herre som du är väl bekant med har använt islags-gängor. Hälften av dem har fallit ur :)
Fick pilla fast dem bäst jag kunde. Skulle inte rekomendera den lösningen.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-03-07 15:55

PappaBas skrev:ehm.. en viss annan herre som du är väl bekant med har använt islags-gängor. Hälften av dem har fallit ur :)
Fick pilla fast dem bäst jag kunde. Skulle inte rekomendera den lösningen.

Hmm. Jag har själv aldrig haft problem, men det betyder ju inte att jag inte kommer att få det.

Om någon har en bättre lösning så fram med den för bövelen! :-) Jag skulle kunna tänka mig något i stil med detta:

Bild

Men då ska den helst ha splines hela vägen, samt större hatt. Finns det paa? ;-)

EDIT: Kanske dessa. Fast de kostar 20kr för fyra stycken.
Bild

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-03-07 16:48

Dessa http://www.specialbeslag.se/rampamuff-p-555-c-219.aspx har jag använt med lyckat resultat.

Behöver inte ens borra helt igenom då utan kan borra 2/3 från elementsidan och skruva rampamuffen i botten. Slipper att täta hålet då.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-03-08 09:09

joakimfors skrev:Dessa http://www.specialbeslag.se/rampamuff-p-555-c-219.aspx har jag använt med lyckat resultat.

Behöver inte ens borra helt igenom då utan kan borra 2/3 från elementsidan och skruva rampamuffen i botten. Slipper att täta hålet då.

Smart! Men det lämpar sig nog för lite lättare element? Jag vill gärna ha maskingänga genom MDF:en.

De där jag hittade ovan var tydligen i aluminium, så de går bort. Jag kör på med mina islagsmuttrar.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-03-08 10:54

bomellberg skrev:
joakimfors skrev:Dessa http://www.specialbeslag.se/rampamuff-p-555-c-219.aspx har jag använt med lyckat resultat.

Smart! Men det lämpar sig nog för lite lättare element? Jag vill gärna ha maskingänga genom MDF:en.

De där jag hittade ovan var tydligen i aluminium, så de går bort. Jag kör på med mina islagsmuttrar.

Ptja, har skruvat mina 8" med M4 varianten och de sitter som berget. Har några i diverse dimensioner (M4, M5, M6) över som du kan få testa med… gäller bara att jag hittar dom bland flyttlådorna. :D

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-03-08 15:08

islags muttrar och fiberskiva = loose ends.

du måste limma dessa, för eller senare kommer träets rörelser göra att muttrarna lossnar. och det är inte en vibrationsfri miljö direkt.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-03-09 15:52

Ytterligare update.

Bild

Båda THs är nu limmade på respektive baffel. Om en stund tar jag upp hålet i baffeln med sticksåg, och därefter renfräser jag med handöverfräsen.

Har också hittat en bra Tesa-list att använda som tätning mot lådan. Men först ska element och terminaler monteras.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-03-10 20:48

Vad vinner du på din stickfräsmetod kontra att överhandsfräsa direkt?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-10 20:59

Svårt att dyka ner med ett kullagrat frässtål, men nog borde det gå att göra hela operationen direkt med fräsen och ett starthål. För att vinna något med sticksågen måste snittet ske närmare TH än fräsdiametern, fiddly business.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-03-10 20:59

Glebster skrev:Vad vinner du på din stickfräsmetod kontra att överhandsfräsa direkt?

Sliter mindre på stål och maskin

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-03-10 21:30

Fjonkalicious skrev:
Glebster skrev:Vad vinner du på din stickfräsmetod kontra att överhandsfräsa direkt?

Sliter mindre på stål och maskin

Gör det? Jag hade använt en mindre pinnfräs till ändamålet.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-03-10 21:35

Man producerar ett par kubikmeter MDF-damm mindre om man sågar först. :lol:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-10 21:41

joakimfors skrev:Man producerar ett par kubikmeter MDF-damm mindre om man sågar först. :lol:

Man måste inte bearbeta bort all mdf i hålet :wink: :lol:

Hur stor fräs med styrlager är det du har bo?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-03-10 21:59

Glebster: att köra med pinnfräs är inte att tänka på. Du behöver stödet från kullagret.

Min kullagrade fräspinne är 8mm i diameter. Det hade ju gått fint att köra med den om den bara hade varit mer än 22mm lång. Tyvärr är den bara 16mm så det måste tas i omgångar (med början nederst). Ergo: sticksåg.

Jag monterade terminalerna tidigare. Smidiga värre! 12mm hål, lim och banka - färdigt.

Bild

(ja, ni ser rätt. Jag kommer inte att lacka MDF:en)

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-03-10 23:04

Var köper man de fina terminalerna? Schysst lösning!
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum