Moderator: Redaktörer
markusA skrev:Lite trivia... Polyuretan reagerar med fukt, det är fukt som sätter igång härdningen av limmet. (Om jag inte kommer ihåg helt galet? Jag har inte limmat och grejat på flera år...)
etal skrev:jag är snart klar med lådan..
Jag undrar hur jag bör göra finishen.
Går det att spraylacka? eller är det snyggast å fanera?
Tack!
Mvh
etal skrev:Okej tack så mycket! tror det blir snyggare med faner och tiden att lägga ner kan nog vara värt det...
Jag har ett oanvänt handfatsrör hemma som bara är 28mm i diameter, blir det för smalt för att använda som basreflexrör?
Eller kan man sätta två stycken istället?
Mvh Hannes
Perfector skrev:etal skrev:Okej tack så mycket! tror det blir snyggare med faner och tiden att lägga ner kan nog vara värt det...
Jag har ett oanvänt handfatsrör hemma som bara är 28mm i diameter, blir det för smalt för att använda som basreflexrör?
Eller kan man sätta två stycken istället?
Mvh Hannes
basens ytterdiameter över korgens kanter delat 3.14 ger ett rör som inte blåser vid starka ljudtryck.
Innerdiameter gånger 2.36 ger absolut belastning vilket gör att konen styrs av belastningen snarare än av någon önskad frekvens.
När man styr konen på det sättet börjar effekttåligheten mekaniskt att närma sig tåligheten elektriskt i spolen vilket än nästan 3 ggr den mekaniska tåligheten.
Nu kommer alla att hänga mig för den beskrivningen men den har funkat under de 25 år jag byggt högtalare
Perfector skrev:för att slippa blåsljud i röret måste det ha en viss diameter.
Elementkorgen delar pi gånger 2.36 ger ett rör som belastar konen istället för att "stämma av den" vid en specifik frekvens.
Belastningen gör att konen rör sig mindre med bibehållet ljudtryck.
Det gör åxå att den mekaniska effekttåligheten ökar markant.
elementet tål mer effekt utan att förstöras
etal skrev:Hur ska jag göra tycker ni?
Jag har köpt ett rör som är 75mm i diameter och 1000mm långt.
Enligt winISD ser det ut såhär [ Bild ]
Perfector skrev:etal skrev:Hur ska jag göra tycker ni?
Jag har köpt ett rör som är 75mm i diameter och 1000mm långt.
Enligt winISD ser det ut såhär [ Bild ]
Prova det programmet visar och om det inte blir bra kan du prova det jag beskrivit.
Perfector skrev:Kan ju vara 2x300 watt dom far efter.
Ta deras angivels med en nypa salt så du inte drar på och elementet kroknar för dig
En stukad talspole omfattas aldrig av fabriksgarantin.
etal skrev:Perfector skrev:Kan ju vara 2x300 watt dom far efter.
Ta deras angivels med en nypa salt så du inte drar på och elementet kroknar för dig
En stukad talspole omfattas aldrig av fabriksgarantin.
Om de är 300watt i 8ohm så skulle de nog gå att ha 2 låder på samma förstärkare
etal skrev:har byggt lådan klart för länge sen, men är sugen på bygga en låda med två såna element men blir de 1200w i 8 ohm? eller 2400w i 4ohm? eller hur blir de
DQ-20 skrev:etal skrev:har byggt lådan klart för länge sen, men är sugen på bygga en låda med två såna element men blir de 1200w i 8 ohm? eller 2400w i 4ohm? eller hur blir de
Hur många basreflexportar satte du in och vilken diameter?
Undrar,
/DQ-20
etal skrev:DQ-20 skrev:etal skrev:har byggt lådan klart för länge sen, men är sugen på bygga en låda med två såna element men blir de 1200w i 8 ohm? eller 2400w i 4ohm? eller hur blir de
Hur många basreflexportar satte du in och vilken diameter?
Undrar,
/DQ-20
ett 77Ø, är helt nöjd med den
Men vet inte hur mycket man vågar dra på, jag har ju ett behringer A500 och "mätarna" dom ligger på 0 db (eller va man ska säga) vet inte om ja har för klent steg eller om de är bra, känns som att det går att dra på mer men att steget inte hänger med, fast steget ska ju vara 600W bryggat iHM..
EDIT: jag har inte heller nå dämpmaterial, var för lat för att fixa det, vet dock inte hur mycket de hjälper?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster