dämpmaterial i låda?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
markusA

Re: dämpmaterial i låda?

Inläggav markusA » 2015-05-08 10:14

Lite trivia... Polyuretan reagerar med fukt, det är fukt som sätter igång härdningen av limmet. (Om jag inte kommer ihåg helt galet? Jag har inte limmat och grejat på flera år...)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-08 10:26

markusA skrev:Lite trivia... Polyuretan reagerar med fukt, det är fukt som sätter igång härdningen av limmet. (Om jag inte kommer ihåg helt galet? Jag har inte limmat och grejat på flera år...)

Visst, men det han köpt är vanligt termoplastiskt PVAc-lim, (vitlim) som inte härdar via fukt.

Datablad finns här:
http://www.illbruck.com/mam/odc/illbruc ... .0-web.pdf
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

etal

Inläggav etal » 2015-05-09 23:00

Imorgon ska de limmas och fräsas :D.
Till veckan kommer nog dämpmaterialet och terminalerna som ska användas.

Lite bilder på det jag gjort idag.
Spoiler:
Visa
Gammel'n :D
Bild
Bild
Bild

etal

Inläggav etal » 2015-05-15 21:02

jag är snart klar med lådan..
Jag undrar hur jag bör göra finishen.
Går det att spraylacka? eller är det snyggast å fanera?
Tack!
Mvh

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-15 21:04

Måla kräver ett enorm underarbete för att inte färgen ska sugas in.
Grunda och spraya kan funka.
Faner är jättesnyggt men kräver många timmars filande så det blir vackert
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-15 22:29

etal skrev:jag är snart klar med lådan..
Jag undrar hur jag bör göra finishen.
Går det att spraylacka? eller är det snyggast å fanera?
Tack!
Mvh

Titta lite på förstasidan i tråden igen.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

etal

Inläggav etal » 2015-05-16 11:04

Okej tack så mycket! tror det blir snyggare med faner och tiden att lägga ner kan nog vara värt det...

Jag har ett oanvänt handfatsrör hemma som bara är 28mm i diameter, blir det för smalt för att använda som basreflexrör?
Eller kan man sätta två stycken istället?

Mvh Hannes

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-16 11:50

etal skrev:Okej tack så mycket! tror det blir snyggare med faner och tiden att lägga ner kan nog vara värt det...

Jag har ett oanvänt handfatsrör hemma som bara är 28mm i diameter, blir det för smalt för att använda som basreflexrör?

Mvh Hannes

basens ytterdiameter över korgens kanter delat 3.14 ger ett rör som inte blåser vid starka ljudtryck.
Innerdiameter gånger 2.36 ger absolut belastning vilket gör att konen styrs av belastningen snarare än av någon önskad frekvens.
När man styr konen på det sättet börjar effekttåligheten mekaniskt att närma sig tåligheten elektriskt i spolen vilket än nästan 3 ggr den mekaniska tåligheten.
Nu kommer alla att hänga mig för den beskrivningen men den har funkat under de 25 år jag byggt högtalare
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

etal

Inläggav etal » 2015-05-16 11:59

Perfector skrev:
etal skrev:Okej tack så mycket! tror det blir snyggare med faner och tiden att lägga ner kan nog vara värt det...

Mvh Hannes

basens ytterdiameter över korgens kanter delat 3.14 ger ett rör som inte blåser vid starka ljudtryck.
Innerdiameter gånger 2.36 ger absolut belastning vilket gör att konen styrs av belastningen snarare än av någon önskad frekvens.
När man styr konen på det sättet börjar effekttåligheten mekaniskt att närma sig tåligheten elektriskt i spolen vilket än nästan 3 ggr den mekaniska tåligheten.
Nu kommer alla att hänga mig för den beskrivningen men den har funkat under de 25 år jag byggt högtalare

Nu hänger jag inte riktigt med :o

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-16 12:02

för att slippa blåsljud i röret måste det ha en viss diameter.
Elementkorgen delar pi gånger 2.36 ger ett rör som belastar konen istället för att "stämma av den" vid en specifik frekvens.
Belastningen gör att konen rör sig mindre med bibehållet ljudtryck.
Det gör åxå att den mekaniska effekttåligheten ökar markant.
elementet tål mer effekt utan att förstöras

etal

Inläggav etal » 2015-05-16 12:19

Perfector skrev:för att slippa blåsljud i röret måste det ha en viss diameter.
Elementkorgen delar pi gånger 2.36 ger ett rör som belastar konen istället för att "stämma av den" vid en specifik frekvens.
Belastningen gör att konen rör sig mindre med bibehållet ljudtryck.
Det gör åxå att den mekaniska effekttåligheten ökar markant.
elementet tål mer effekt utan att förstöras

Okej.

Bild

Så 392 / 3.14 = 124,8407643312102

124,8407643312102 * 2.36 = 294,6242038216561
Så rör diametern ska vara ~124,8mm och längden på röret ska vara ~294,9mm?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-16 12:24

Som det ser ut i din beräkning, ja.
Men sen kommer ekvationen lådvolym in.
Man kan hamna under krisminimum där röret blir allt längre till det inte får plats i lådan.
Man kan även hamna över krismax då röret blir kortare till det bara blir ett runt hål i baffeln.
Mellan 70 och 200 liter bör bli som avräknat.
Du kan åxå intonera röret, dvs använd diametern och ta 2 i varandra skjutbara rör.
spela upp lägsta frekvens elementet kan återge och dra ut rören i längd tills konrörelsen avstannar så mycket som är möjligt.
Volym bör vara så man ser en tydlig konrörelse på ca: 5 mm totalt och sedan ändra längd på röret till konen skenbart står stilla.
Trycket kommer att finnas kvar men styrningen av konen ger en mer precis bas utan fladdrig överstyrning.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-16 12:36

[quote="etal"]Okej tack så mycket! tror det blir snyggare med faner och tiden att lägga ner kan nog vara värt det...

Mvh Hannes[/quote
Man kan använda flera mindre rör i stället för ett stort, men det där är ju så litet så det räcker ju inte med två i varje fall. Det är den sammanlagda arean på alla rören som räknas,och det kan vara en fördel strömningsmässigt med flera mindre. Att runda av rörens ändar invändigt minskar brus vid höga nivåer.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-16 12:41

2 rör ger dubbla avstämningen och behöver bli dubbelt så långa

etal

Inläggav etal » 2015-05-16 14:21

Hur ska jag göra tycker ni?
Jag har köpt ett rör som är 75mm i diameter och 1000mm långt.
Enligt winISD ser det ut såhär Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-16 14:23

etal skrev:Hur ska jag göra tycker ni?
Enligt winISD ser det ut såhär [ Bild ]

Prova det programmet visar och om det inte blir bra kan du prova det jag beskrivit.

etal

Inläggav etal » 2015-05-16 14:30

Perfector skrev:
etal skrev:Hur ska jag göra tycker ni?
Enligt winISD ser det ut såhär [ Bild ]

Prova det programmet visar och om det inte blir bra kan du prova det jag beskrivit.

Spelar det nån roll hur jag sätter röret?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-16 14:31

jag skulle sätta det framåt, men andra skulle antagligen rekommendera bakåt för att slippa blåsljud från det.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-05-16 16:49

Jag skulle nog också satt rören framåt. Det blir färre sidor att ta hänsyn till när du sen ska placera basen någonstans i närheten av en vägg.

etal

Inläggav etal » 2015-05-16 19:44

Jag har beställt ett nytt rör som kan "täcka" hålet som är ganska fult gjort :d
http://www.hifikit.se/tillbehor/basreflesror-skjutbart

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-16 19:45

Jättebra, då kan du se var belastningen ligger och styra elementet

etal

Inläggav etal » 2015-05-23 17:19

Tja lådan är klar jag ska bara klä den i nålfiltsmatta nån som ha erfarenhet?

Många kompisar ha frågat hur många watt den ligger på, jag har bara svarat 600 watt...
MEN, jag undrar om de är rätt? De står på hemsidan deras att den ligger på 600watt rms och 2x4ohm betyder de 2x600watt? Så 1200watt i 4ohm men ja kör bryggat i (seriekoppla den eller va de heter)8 ohm så då ligger den på 600watt i 8ohm?

De är typ att dom tror elementet är bättre desto mer watt dem ligger på o.0

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-23 18:18

Kan ju vara 2x300 watt dom far efter.
Ta deras angivels med en nypa salt så du inte drar på och elementet kroknar för dig
En stukad talspole omfattas aldrig av fabriksgarantin.

etal

Inläggav etal » 2015-05-23 18:31

Perfector skrev:Kan ju vara 2x300 watt dom far efter.
Ta deras angivels med en nypa salt så du inte drar på och elementet kroknar för dig

Om de är 300watt i 8ohm så skulle de nog gå att ha 2 låder på samma förstärkare :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-23 18:35

etal skrev:
Perfector skrev:Kan ju vara 2x300 watt dom far efter.

Om de är 300watt i 8ohm så skulle de nog gå att ha 2 låder på samma förstärkare :D

Nu är det 2st. 4 ohm's talspolar.
Om dom räknar ihop effekten blir det ju 600Watt totalt.
Alltid lurigt när man inte anger tålighet per talspole eller klart säger att det är sammantagen tålighet.

etal

Inläggav etal » 2015-09-14 13:31

har byggt lådan klart för länge sen, men är sugen på bygga en låda med två såna element men blir de 1200w i 8 ohm? eller 2400w i 4ohm? eller hur blir de :D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-09-14 16:04

etal skrev:har byggt lådan klart för länge sen, men är sugen på bygga en låda med två såna element men blir de 1200w i 8 ohm? eller 2400w i 4ohm? eller hur blir de :D

Hur många basreflexportar satte du in och vilken diameter?

Undrar,

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

etal

Inläggav etal » 2015-09-14 17:06

DQ-20 skrev:
etal skrev:har byggt lådan klart för länge sen, men är sugen på bygga en låda med två såna element men blir de 1200w i 8 ohm? eller 2400w i 4ohm? eller hur blir de :D

Undrar,

/DQ-20

ett 77Ø, är helt nöjd med den :D
Men vet inte hur mycket man vågar dra på, jag har ju ett behringer A500 och "mätarna" dom ligger på 0 db (eller va man ska säga) vet inte om ja har för klent steg eller om de är bra, känns som att det går att dra på mer men att steget inte hänger med, fast steget ska ju vara 600W bryggat i 8OHM..

EDIT: jag har inte heller nå dämpmaterial, var för lat för att fixa det, vet dock inte hur mycket de hjälper?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-09-14 17:43

Var är byggbilderna då, vi vill ju se lite tvingbilder oci snickeriporr!

Eller bara bilder på högtalarna.. :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-09-14 17:56

etal skrev:
DQ-20 skrev:

Undrar,

/DQ-20

ett 77Ø, är helt nöjd med den :D
Men vet inte hur mycket man vågar dra på, jag har ju ett behringer A500 och "mätarna" dom ligger på 0 db (eller va man ska säga) vet inte om ja har för klent steg eller om de är bra, känns som att det går att dra på mer men att steget inte hänger med, fast steget ska ju vara 600W bryggat i 8OHM..

EDIT: jag har inte heller nå dämpmaterial, var för lat för att fixa det, vet dock inte hur mycket de hjälper?

Bra att du är nöjd. Porten ger dock upp långt innan elementet: den är kraftigt underdimensionerad. Tre-fyra stycken av den dimensionen är mer "lagom" för ett stort element. En portdiameter på 77 mm är lagom till en åttatummare... När porten överlastas slutar lådan fungera som basreflex. Du kan ju prova att plugga porten med en skumgummibit eller tubsocka och se om det blir någon skillnad.

Dämpmaterialet påverkar den akustiska volymen på lådan. Om du har lådan fylld med ca 50% moff så "tror" elementet och porten att lådan är ca 13% större än vad den är mekaniskt.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum