bornsloppy skrev:Hatten av till alla er som har engagerat sig
Jag lär mig fantastiskt mycket här på Faktiskt.se
Min tanke kring det här projektet är nu - paus, fundera en vända till, skissa och sen bestämma mig och återkomma.
Jag kommer förmodligen rikta in mig på en 8" bas och bygga en 3-vägs historia med mellanregister och diskanten ovanpå lådan.

Ja, det är ju fantasktiskt!

Om jag förstår dig rätt så vill du alltså i princip köra ett delat system? .. det öppnar ju upp elementvalen ganska mycket. Då skulle jag föreslå att du fokuserar på den övre lådan först, tänk ut hur den skall prestera vad det får kosta osv. Tydliga mål, helt enkelt. Gärna att du kan motivera de också.

Här kommer lite text, förhoppnings är det inte för mycket fel eller otydligheter där. Om det är fel så är det fritt fram att påpeka det, jag vill ju lära mig om jag har fel i något.
Gällande storleken på elementet, man har tidigare varit inne på detta tidigare i tråden så jag tänker att jag plockar upp den tråden. Ett element, oavsett om det är bas, mellanregister eller diskant har egenskaper som bestämmer hur tonkurvan ser ut åt olika håll. Det du oftast ser i ett datablad är en mätning på tonkurvan vid 0 grader, dvs rakt framåt. Hur den ser ut rakt fram är såklart intressant men något som jag tror många missar, är att tonkurvan inte nödvändigtvis ser likadan ut åt alla håll. Hur den bör eller inte bör se ut beror ju lite på vad man vill åstadkomma. Man kallar detta för spridningsegenskaper. Exakt vad det är som bestämmer hur tonkurvan ser ut är ju rätt komplext, men vi kan ta detta med storleken lite ytligt;
Våglängden på ljud blir kortare ju högre upp i frekvens man kommer. När våglängden på ljudet närmar sig högtalarkonens omkrets, så börjar spridningen bli snävare och snävare. Det betyder att ett mindre element har bredare spridning högre i frekvens än ett stort element. Detta gäller alla element, basar, mellanregister och diskanter. Så, en en-tums domediskant kommer sprida brett väldigt högt upp i frekvens, jämfört mot t.ex. en 8" midwoofer. Skillnaden kommer vara mindre mot en 5-6,5" då. Även om en 8" går spikrakt upp till säg (Nu kommer jag att överdriva lite) 6kHz så kommer en mätning från 30 grader visa att tonkurvan faller med frekvensen och ju mer åt sidan man kommer desto mer kommer den att falla.
Eftersom ljudet som går åt uppåt, nedåt och åt sidorna också så kommer de ljuden att studsa någonstans (tag, golv, väggar) och hamna i örat förr eller senare och hur man vill att det ljudet ska vara i förhållande med ljudet som kom direkt från högtalaren?
När du har en bredspridande diskant och en smalspridande midwoofer/mellanregister så kan du naturligtvis få tonkurvan rakt fram att se bra ut men vad händer vid delningsfrekvensen, där båda elementen spelar samtidigt?
Edit:
Detta med våglängden, om det är något du vill fundera på så: våglängden = ljudets hastighet / frekvensen. Exempel: 34,4cm = 344mps / 1000Hz.