8" bas till mindre lådor, förslag välkommet!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Re: 8

Inläggav Cortado » 2015-07-26 18:22

Perfector skrev:Inte exakt, men tillräckligt bra för att resultatet ska bli njutbart.

Nu vet jag inte vad din formel är exakt men det känns ju resultatet kan variera väldigt mycket. Om du sen inte mäter för att se/kontrollera vad resultatet faktiskt blev utan bara lyssnar på "hur det blev" så är det som bäddat för konstigheter. Hörseln vänjer sig ju snabbt vid nästan vad som helst.

Det finns redan mer vetenskapliga metoder på hur man gör dessa grejjer, tycker du ska ge de en chans.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: 8

Inläggav Perfector » 2015-07-26 18:23

Cortado skrev:
Perfector skrev:Inte exakt, men tillräckligt bra för att resultatet ska bli njutbart.

Nu vet jag inte vad din formel är exakt men det känns ju resultatet kan variera väldigt mycket. Om du sen inte mäter för att se/kontrollera vad resultatet faktiskt blev utan bara lyssnar på "hur det blev" så är det som bäddat för konstigheter. Hörseln vänjer sig ju snabbt vid nästan vad som helst.

Det finns redan mer vetenskapliga metoder på hur man gör dessa grejjer, tycker du ska ge de en chans.

Jag byggde högtalare för öronen, inte mätmiken.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Re: 8" bas till mindre lådor, förslag välkommet!

Inläggav bornsloppy » 2015-07-26 20:58

OKEJ! Nu har jag det!! :D :D :D :lol:

Jag bygger på en låda undertill och får därmed MER volym.

Så shoot! Vad rekommenderar ni för 8" då?
Max 600 kr/bas - 1200 totalt. Nya grejer .... eller begagnat om någon sitter på element hemma som ligger och skräpar

Jag har byggt två-vägs förr med 8" bas och diskant och det låter helt okej. Men basen bör gå upp till 4000 hz.
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-26 21:01

bornsloppy skrev:OKEJ! Nu har jag det!! :D :D :D :lol:

Max 600 kr/bas - 1200 totalt. Nya grejer .... eller begagnat om någon sitter på element hemma som ligger och skräpar

Jag har byggt två-vägs förr med 8" bas och diskant och det låter helt okej. Men basen bör gå upp till 4000 hz.

mer volym, då kan ju Monacor 8'an funka fint.
Upp till 50 liter är inte omöjligt för den.
Och 5000 Hz ska den klara.
Annars Gamma som går till 6000 sägs det, men det har jag inte provat då jag delar den vid 3000 Hz.
Eller www.monacor.se och högtalarteknik sedan till elementet du söker
Kan bli en stund pyssel men du bör hitta ett som passar på pris och funktionsmässigt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-26 21:09

bornsloppy skrev:OKEJ! Nu har jag det!! :D :D :D :lol:

Hur stor låda hade du tänkt dig?

Har du någon bild på den befintliga lådan?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-07-26 22:25

Ok, det finns massor av 6,5-7" element som är perfekta för att fungera i tvåvägssystem, men nuförtiden finns det väldigt få 8" som fungerar bra.
De allra flesta 8" element är främst avsedda till basområdet, och klarar inte riktigt av mellanregistret på ett bra sätt.
Upp till 4000 Hz med vettig spridning är vad basen ska hantera, precis som du skriver, men var hittar man denna läckerhet idag och till pengar som man vill betala?
Det var annat för några årtionden sedan, då konstruerades det ganska många 8" element för tvåvägsbruk tillsammans med en entums diskant.
Men de bästa 6,5-7" elementen idag är ju bättre på alla punkter än de normala åttatummarna från förr.
Jag föreslår att du går på en 6.5-7" och bygger en tvåvägare med basreflex enligt något välrenommerat byggförslag på nätet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-26 22:49

paa skrev: Text

+1

Till TS, om du ändå kan tänka dig bygga en låda som sitter under lådan du tänker använda.. då kan du väl bygga ny låda för elementparet du ska använda istället för att anpassa dig till just den lådan?

Eller är det så att du saknar förutsättningarna att bygga en låda med hålen och att du därför väljer den vägen?

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-26 22:59

Cortado skrev:
paa skrev: Text

+1

Till TS, om du ändå kan tänka dig bygga en låda som sitter under lådan du tänker använda.. då kan du väl bygga ny låda för elementparet du ska använda istället för att anpassa dig till just den lådan?

Eller är det så att du saknar förutsättningarna att bygga en låda med hålen och att du därför väljer den vägen?

Hela tanken är att ta material som redan finns och göra något bättre utav det. Återanvändning. Därav kan jag också tänka mig begagnade element.

Det var liksom inte meningen att elementen i lådan skulle va hela 8O men nu var dom det men det låter skräp.
Till min förvåning satt det en 8" bas i en 14 liters låda. 8O Vilket tydligen inte fungerar särskilt bra med moderna element och i synnerhet inte om man vill komma ner lite grann under 60 hz.

Jag tänker att jag ska bygga lådor med samma mått som befintliga lådor och sedan fästa dem under till. Jag går då från en bokhyllemodell ala 1970-tal till en golvstående högtalare.

Återkommer med foto på lådorna.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-27 00:50

bornsloppy skrev:Hela tanken är att ta material som redan finns och göra något bättre utav det. Återanvändning. Därav kan jag också tänka mig begagnade element.

Gillar principen, dock kan det lätt bli en onödigt komplicerad kompromiss. Är man ute efter utmaningar så visst! :D

bornsloppy skrev:Det var liksom inte meningen att elementen i lådan skulle va hela 8O men nu var dom det men det låter skräp.
Till min förvåning satt det en 8" bas i en 14 liters låda. 8O Vilket tydligen inte fungerar särskilt bra med moderna element och i synnerhet inte om man vill komma ner lite grann under 60 hz.

Mja, jag tycker inte man ska generalisera så mycket. Vissa 8'or fungerar i små lådor och andra inte, men lådstorleken och lämplighet för det är inte allt. Det du är ute efter är en väldigt svår kompromiss, du vill nog nå ner till typ 30Hz i alla fall med den färdiga lådan, sen skall du dela det elementet mot en diskant med en ganska hög delningsfrekvens. Sen får inte elementet kosta mer än 600kr/st.

bornsloppy skrev:Jag tänker att jag ska bygga lådor med samma mått som befintliga lådor och sedan fästa dem under till. Jag går då från en bokhyllemodell ala 1970-tal till en golvstående högtalare.

Det är faktiskt en skön idé, jag gillar den! :D

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-27 08:51

Cortado skrev:
bornsloppy skrev:Hela tanken är att ta material som redan finns och göra något bättre utav det. Återanvändning. Därav kan jag också tänka mig begagnade element.

Gillar principen, dock kan det lätt bli en onödigt komplicerad kompromiss. Är man ute efter utmaningar så visst! :D

bornsloppy skrev:Det var liksom inte meningen att elementen i lådan skulle va hela 8O men nu var dom det men det låter skräp.

Mja, jag tycker inte man ska generalisera så mycket. Vissa 8'or fungerar i små lådor och andra inte, men lådstorleken och lämplighet för det är inte allt. Det du är ute efter är en väldigt svår kompromiss, du vill nog nå ner till typ 30Hz i alla fall med den färdiga lådan, sen skall du dela det elementet mot en diskant med en ganska hög delningsfrekvens. Sen får inte elementet kosta mer än 600kr/st.

bornsloppy skrev:Jag tänker att jag ska bygga lådor med samma mått som befintliga lådor och sedan fästa dem under till. Jag går då från en bokhyllemodell ala 1970-tal till en golvstående högtalare.

Jag har hittat ett intressant element:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3544

Försöker förstå mig på Basta! eftersom HiFi-kits beräkningsprogram verkar lite lurigt men jag hajar inte riktigt hur Basta! fungerar.
Sitter å klurar på hur elementet ovan kan passa i en sluten låda och om den behöver mer än 15 liter för att komma ner till ca 30Hz.

Bygger helst slutna lådor, jag har fått för mig att basreflex flåsar men jag kanske bara har råkat ut för dåliga byggen.

HiFi-kit har ju annars baselement från Scan Speak för 500 kr/st men de går bara ner till 40 Hz enligt specen.

Jag gillar utmaningar, annars lär man sig ju inget. :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-27 08:58

bornsloppy skrev:
Cortado skrev:

Jag har hittat ett intressant element:

Försöker förstå mig på Basta! eftersom HiFi-kits beräkningsprogram verkar lite lurigt men jag hajar inte riktigt hur Basta! fungerar.
Sitter å klurar på hur elementet ovan kan passa i en sluten låda och om den behöver mer än 15 liter för att komma ner till ca 30Hz.

Bygger helst slutna lådor, jag har fått för mig att basreflex flåsar men jag kanske bara har råkat ut för dåliga byggen.

HiFi-kit har ju annars baselement från Scan Speak för 500 kr/st men de går bara ner till 40 Hz enligt specen.

Jag gillar utmaningar, annars lär man sig ju inget. :D

Monacor har ett Caad-program som beräknar lådor där du kan ändra data och se vad som händer.
http://www.monacor.se/produkter/laadbygge/vnr/370920/
Elementet du hittat är rackarns bra fö.
Refelxlådor kan flåsa om röret är för litet i diameter så att lufthastigheten blir för hög
Därför räknade jag fram för många år sedan att man kan dela elementkorgens ytterdiameter med Pi för att få innerdiametern på röret och ta * 2.36 för att få längden för absolut belastning som då styr elementet.
Sen får man anpassa uppåt till dimensioner som faktiskt finns.
70 x 165 mm inner och längd blir utmärkt till den basen

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-27 09:44

bornsloppy skrev:Jag har hittat ett intressant element:

Ja Basta! är kanske inte superintuitivt men blir det när man suttit ett tag. Kan du visa lite av dina simuleringar, gärna med elementparametrarna?

bornsloppy skrev:Bygger helst slutna lådor, jag har fått för mig att basreflex flåsar men jag kanske bara har råkat ut för dåliga byggen.

Det går att undvika, simulerar du innan du bygger så är det större chans att det blir bra. I Basta! kan du gå in under Curves-fliken och kryssa i "Vent velocity", då får du upp en kurva som visar lufthastigheten i porten. Den bör vara så låg som möjligt för att undvika flås och oljud. När du simulerar i Basta! så matas högtalaren med 2,83V som standard, så du kommer få en lägre lufthastighet än när du vräker på.

Lite läsning på just lufthastighet/pumpkapacitet i porten:
viewtopic.php?f=10&t=60115
viewtopic.php?f=10&t=3140

bornsloppy skrev:HiFi-kit har ju annars baselement från Scan Speak för 500 kr/st men de går bara ner till 40 Hz enligt specen.

Vad är det för spec du kollar på när du säger att de bara går ner till 40Hz?

Om det är Fs du tittar på så är inte det "det lägsta den går ner till", det är bara frekvensen där elementet är i resonans. Det är också angivet då elementet är i frifält, eller med andra ord "omonterat" (ingen låda/baffel). Det kan du testa i Basta! om du skriver in parametrarna för ett element och sedan ändrar du Fs upp och ner och ser vad som händer i tonkurvan.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-07-27 10:16

Scan-Speaks 8" (ex 22W/8534G00) mår nog bra av ca 40L +. och delas betydligt lägre än 4kHz tyvärr.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-27 10:27

Emanuelgbg skrev:Scan-Speaks 8" (ex 22W/8534G00) mår nog bra av ca 40L +. och delas betydligt lägre än 4kHz tyvärr.

Jag har, om jag inte minns helt fel, 4-ohms varianten av den där liggande för ett eget projekt och hade tänkt dela den vid 2500Hz. Dock ska de bli toppar, och i 14L ska de inte direkt spela under 80Hz.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-07-27 10:40

Cortado skrev:
Emanuelgbg skrev:Scan-Speaks 8" (ex 22W/8534G00) mår nog bra av ca 40L +. och delas betydligt lägre än 4kHz tyvärr.

Jag har, om jag inte minns helt fel, 4-ohms varianten av den där liggande för ett eget projekt och hade tänkt dela den vid 2500Hz. Dock ska de bli toppar, och i 14L ska de inte direkt spela under 80Hz.

Ja, jo jag tänkte BR och att spela ner till kanske 30Hz. Sluten låda kräver mindre volym, det är klart.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-27 18:26

Jo, den kräver rätt stor låda om man ska komma lågt. Med lite drygt 52L får jag -3dB vid 33Hz, basen avstämd 32Hz och en portarea på 120cm^2 vilket ger längden 465mm. Min tanke var att man isåfall hade gjort en slits, men det är kanske lite överkomplicerat i detta fall. Men den är rimligt snäll över delningsfrekvensen, hanterbart.. hoppas jag iaf.. :D

Emanuelgbg skrev:Ja, jo jag tänkte BR och att spela ner till kanske 30Hz. Sluten låda kräver mindre volym, det är klart.

Du menar mindre volym för 80Hz slutet? ;)

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2015-07-27 19:55

Dayton audio rs225 tycker jag verkar intressant.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-27 20:10

landa skrev:Dayton audio rs225 tycker jag verkar intressant.

Har erfarenhet av den, den måste delas rätt lågt, typ 2k som högst. Annars är den helt ok, går att få rätt bra bas med ca 45L.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-27 22:46

Här är lådorna.

Nu har jag snurrat runt ett tag i försöket med att utröna vilka basar som kan passa till diskanten.
Eftersom lådan inte längre är det största problemet utan delningen. Bas och diskant bör ju matcha.

Det jag kan se är att de tre följande KAN rimligen passa ihop men delningen lär bli 3000 hz, vet ej riktigt om det går vid 3500 hz men det vore ju önskvärt.

Monacor 7" SPH-175
http://www.monacor.de/en/products/speak ... s/sph-175/

SB Acoustic 6" SB17MFC35-8
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 17mfc35-8/

Silver flute 8" W20RC38-08
https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... wool-cone/
http://www.madisound.com/pdf/silverflute.pdf

Ett fjärde alternativ är en PA-bas som någon nämnde tidigt men jag är skeptisk till det. Har dock kikat på det, hitta Fane Sovereign 125-8.
http://www.ljudia.se/produkter/hogtalar ... eign-8-125
Bilagor
lenco_speakers.jpg
lenco_speakers.jpg (141.46 KiB) Visad 3878 gånger

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-27 22:52

Perfector tipsade om en 8-tummare från Monacor
http://www.monacor.se/produkter/8-3/vnr/105390/

Den ser ju ut att kunna delas vid 3000 - 3500 hz ...
Lådan är ju inga problem längre.

Vad säger ni egentligen om kvalitén på grejerna?
Vad får man för pengen i prisläget kring 400-600 kr?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-28 00:00

För att slänga en käpp i hjulet då;

Databladen hos tillverkare stämmer inte alltid. Även hos tillverkare som anses "seriösa" eller "bättre" så kan verkligheten se lite annorlunda ut än vad databladet säger. Om du inte vill köpa element och mäta och testa, vilket jag utgår ifrån att du inte vill, så bör du även leta efter tester på nätet. I många fall kan man hitta "riktiga" mätningar på elements tonkurvor osv.

Problemet för mig med Monacors element är att deras tonkurvor nästan alltid är väldigt lågupplösta, till den grad att man inte kan tyda den. Det ger MIG ett dåligt intryck. Jag var inne på SPH-6M, 8M och SPH-175HQ - den sista hittade jag en mätning på och jämför man dessa sida vid sida så är inte likheten slående, se bild.

Detta gäller som sagt inte bara Monacor, jag har själv köpt flera element och fått en otrevlig överraskning när jag mätt på de. Dock händer det också att vissa datablad visar en sämre bild av verkligheten också, att elementet faktiskt är BÄTTRE än vad databladet säger.

EDIT:
Det skall naturligtvis sägas att mätningar också kan göras på fel sätt och det gäller både tillverkaren och en oberoende testare, så det gäller att hålla koll på det också. :)
Bilagor
Tonkurva.png
Tonkurva.png (113.99 KiB) Visad 3865 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-28 00:30

bornsloppy skrev:Perfector tipsade om en 8-tummare från Monacor
http://www.monacor.se/produkter/8-3/vnr/105390/

Det fungerar inte, motorn på den (magnetsystemet) är för svagt på den. Qts är för högt för en basreflex och det gör att du kommer få en puckel i tonkurvan, stämmer du av den vid 30Hz typ, så får du puckeln vid 60Hz. Om ett element skall användas i en basreflexkonstruktion bör den ha ett Qts värde på under 0,35 typ. Ju mer över du går det värdet, desto mer ska du ha en sluten låda.

Just det där elementet kräver en väldigt stor låda, om man ska köra slutet. Vi pratar mer än 90L och då är vi inne på volymer som lämpar sig för subwoofers, med element kring storleken 12-15". Sätter man den där 8" i en 90-liters låda så har man inte en bra konstruktion. (elementet har dessutom rätt låg känslighet)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-28 01:33

bornsloppy skrev:SB Acoustic 6" SB17MFC35-8

Har suttit och simulerat lite på den där och har lite idéer som jag ska fundera lite på. Jag tycker den känns intressant! :)

bornsloppy skrev:Ett fjärde alternativ är en PA-bas som någon nämnde tidigt men jag är skeptisk till det. Har dock kikat på det, hitta Fane Sovereign 125-8.
http://www.ljudia.se/produkter/hogtalar ... eign-8-125

Näe. Klen motor, högt Fs och har en ful och bred dipp i tonkurvan i storleken 7-10dB - precis på fel ställe (från 700-3000Hz). Du ser på deras egna estimering på hur den kommer att prestera i en 20L låda.. finns ju ingen bas där. Kommer inte fungera med BR. Tycker jag. :D

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-28 08:47

Cortado skrev:
bornsloppy skrev:SB Acoustic 6" SB17MFC35-8

Har suttit och simulerat lite på den där och har lite idéer som jag ska fundera lite på. Jag tycker den känns intressant! :)

Madisound rekommenderar 22 liter basreflex för f3 på 45 hz.
Hifikits beräkningsprogram säger 27 liter basreflex, Basta! verkar få det till 25 liter (??).
Vet inte om jag knapprat in allt rätt i Basta! Kanske måste kontakta Svante för en kurs i det här ....
Det vore onekligen bra att kunna simulera rätt och även kunna mäta element när jag tydligen inte kan släppa det häringa intresse för att bygga själv. :mrgreen:
Läsa sig till allt går ju men jag lär mig bäst genom att göra saker praktiskt.
Bilagor
sbacoustics.png
sbacoustics.png (118.35 KiB) Visad 3827 gånger

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2015-07-28 09:55

Cortado; -jag tycker inte kurvan från Monacor och din egen skiljde sig sååå mycket (förutom att kurvan från Monacor var utdragen och lite smoothed). Kurvan stiger och sjunker på ungefär samma ställen i alla fall.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-28 20:59

Hatten av till alla er som har engagerat sig
Jag lär mig fantastiskt mycket här på Faktiskt.se

Min tanke kring det här projektet är nu - paus, fundera en vända till, skissa och sen bestämma mig och återkomma.

Jag kommer förmodligen rikta in mig på en 8" bas och bygga en 3-vägs historia med mellanregister och diskanten ovanpå lådan.
:D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-28 21:04

bornsloppy skrev:Hatten av till alla er som har engagerat sig

Min tanke kring det här projektet är nu - paus, fundera en vända till, skissa och sen bestämma mig och återkomma.

Jag kommer förmodligen rikta in mig på en 8" bas och bygga en 3-vägs historia med mellanregister och diskanten ovanpå lådan.

Trevligt.
så länge det är dina egna ideer som bygger så är det kalas.
Tids nog kanske du får lust att bygga efter nå'n annans skalle och se hur det känns.
Lek och ha roligt idag.
I morgon kan det ha kommit en utredning om saken, och då är det försent.
:-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-07-28 21:08

Hade det varit bil och inte hifi, så i den lilla volymen låda så hade en Boston Rally 8 passat bra... Men den tokdör i ett vanligt rum...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-07-28 22:20

Nattlorden skrev:Hade det varit bil och inte hifi, så i den lilla volymen låda så hade en Boston Rally 8 passat bra... Men den tokdör i ett vanligt rum...

Jo och det vill man undvika. Så en 8" och större låda som sätts under befintliga är ju vad som krävs. Tänker mig 30 l totalt sissodär.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-29 00:45

bornsloppy skrev:Hatten av till alla er som har engagerat sig

Ja, det är ju fantasktiskt! :D

Om jag förstår dig rätt så vill du alltså i princip köra ett delat system? .. det öppnar ju upp elementvalen ganska mycket. Då skulle jag föreslå att du fokuserar på den övre lådan först, tänk ut hur den skall prestera vad det får kosta osv. Tydliga mål, helt enkelt. Gärna att du kan motivera de också. :)

Här kommer lite text, förhoppnings är det inte för mycket fel eller otydligheter där. Om det är fel så är det fritt fram att påpeka det, jag vill ju lära mig om jag har fel i något.

Gällande storleken på elementet, man har tidigare varit inne på detta tidigare i tråden så jag tänker att jag plockar upp den tråden. Ett element, oavsett om det är bas, mellanregister eller diskant har egenskaper som bestämmer hur tonkurvan ser ut åt olika håll. Det du oftast ser i ett datablad är en mätning på tonkurvan vid 0 grader, dvs rakt framåt. Hur den ser ut rakt fram är såklart intressant men något som jag tror många missar, är att tonkurvan inte nödvändigtvis ser likadan ut åt alla håll. Hur den bör eller inte bör se ut beror ju lite på vad man vill åstadkomma. Man kallar detta för spridningsegenskaper. Exakt vad det är som bestämmer hur tonkurvan ser ut är ju rätt komplext, men vi kan ta detta med storleken lite ytligt;

Våglängden på ljud blir kortare ju högre upp i frekvens man kommer. När våglängden på ljudet närmar sig högtalarkonens omkrets, så börjar spridningen bli snävare och snävare. Det betyder att ett mindre element har bredare spridning högre i frekvens än ett stort element. Detta gäller alla element, basar, mellanregister och diskanter. Så, en en-tums domediskant kommer sprida brett väldigt högt upp i frekvens, jämfört mot t.ex. en 8" midwoofer. Skillnaden kommer vara mindre mot en 5-6,5" då. Även om en 8" går spikrakt upp till säg (Nu kommer jag att överdriva lite) 6kHz så kommer en mätning från 30 grader visa att tonkurvan faller med frekvensen och ju mer åt sidan man kommer desto mer kommer den att falla.

Eftersom ljudet som går åt uppåt, nedåt och åt sidorna också så kommer de ljuden att studsa någonstans (tag, golv, väggar) och hamna i örat förr eller senare och hur man vill att det ljudet ska vara i förhållande med ljudet som kom direkt från högtalaren?

När du har en bredspridande diskant och en smalspridande midwoofer/mellanregister så kan du naturligtvis få tonkurvan rakt fram att se bra ut men vad händer vid delningsfrekvensen, där båda elementen spelar samtidigt?

Edit:
Detta med våglängden, om det är något du vill fundera på så: våglängden = ljudets hastighet / frekvensen. Exempel: 34,4cm = 344mps / 1000Hz.
Senast redigerad av Cortado 2015-07-29 00:53, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum