avr7000 skrev:En tallrik på 14 kg kommer inte att börja vibrera med 2200 Hz i sin rotation...
Ehh, jo. Eller, det är nog inte rotationen som är problemet, utan vibrationer på andra ledder än tangentiellt. Typisk maximal spårvidd vid 2 kHz är kanske 10 µm. Man vill att störningen ska ligga åtminstone 60 dB under detta, jag skulle tro ännu lägre, vilket gör att skivan får röra sig max 10 nm pga stegmotorns vibrationer. Det behövs ganska mycket dämpning för att vibrationerna från en typisk stegmotor inte ska fortplanta sig så starkt till pickupen.
Omm skivtallriken skulle röra sig som en solid massklump så skulle kraften som behövs för att ge 10 nm rörelse vid 2 kHz bli F=m*x''=m*w²*x0*sinwt, dvs en amplitud på 14*(2*pi*2000)²*10e-9=22 N. Hmm, det är iofs ganska mycket. Å andra sidan så rör sig knappast skivtallriken som en homogen klump utan det blir vågutbredning och resonanser i den.
Lägg till detta att örat är maximalt känsligt mellan 2-5 kHz.
Utöver detta kommer det direkta ljudet från själva stegmotorn, man kommer att vilja ha skivspelaren i ett annat rum.
Tror jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.