Bygga "loudness" kontroll ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Re: Bygga "loudness" kontroll ?

Inläggav Helmut » 2017-09-14 23:53

När jag jobbade som biografmaskinist var Tryggve Svensson lite av en ljud guru.
Han förespråkade att ljudkurvan skulle vara rak upp till 250 Hz och däröver skulle frekvenskurvan falla med 1,5 db per oktav.
http://www.filmsoundsweden.se/backspegel/ts68_2.html
http://www.filmsoundsweden.se/backspegel/svensson.html

Han uppgav att han har gjort experiment med människor som fick ställa in reglagen på en equaliser och kom fram till att folk valde att ställa in ljudet som då stämde överens med hans teori att det skulle var ett fall på 1,5 db över 250 hz.
När han gjorde om experimenten i olika stora lokalen kom han fram till att brytpunkten skulle ligga högre i små lokaler.
Någon som vill kommentera hans teori som ni kan läsa mer om i bifogade läng?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-09-15 06:53

Brüel & Kjaer rekommenderade denna målkurva på lyssningsplats när man mätte med rosa brus.

Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-09-15 08:22

B&K's rekommendation är nog inte helt fel. På 70-talet blev det ju populärt att mäta högtalare i efterklangskammare (till skillnad mot tidigare när man mätte i helt döda rum), bland annat var ju Stig C stor tillskyndare av detta. Personligen tyckte jag att högtalare som presterade snörräta grafer i den miljön ofta lät för ljust och tunt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-09-15 09:37

Det där har diskuterats ganska mycket på forat, t.ex. här: Rak tonkurva på lyssningsplats - är det eftersträvansvärt?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-09-15 11:03

Sedan är ju mätningar hur mikrofonen uppfattar det inte alltid samma sak som hur våra öronen gör det.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-09-15 12:48

RogerGustavsson skrev:Sedan är ju mätningar hur mikrofonen uppfattar det inte alltid samma sak som hur våra öronen gör det.

+10

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-09-15 23:18

-100

Mikrofoner uppfattar ingenting, de bara för vidare.

Men med det sagt - vi hör och uppfattar alltid samma sak som mikrofonerna har mätt, om vi förstår vad den kurva som visas betyder! För den som inte förstår det (utan vilar mot någon korkad tumregel om vad kurvan visar) så kan utfallet å andra sidan bli precis hur som helst. Det är kanske helt enkelt bäst att den som inte kan tolka kurvor helt enkelt låter bli att göra det, så sådana där tokiga kommentarer kan undvikas. ;)

(Notera smileyn, visst är det en liten pik det jag skriver, men jag menar inget illa med den.)

- - -

Så - problemet är inte att kurvor inte är sanna, utan att vanligt folk (inklusive de flesta självutnämnda experter och ljudfilosofer) inte förstår att tolka uppmätta tonkurvor. De tror att varje kurva visar avvikelser från det raka streck som det borde ha varit.

Folk tittar på EN kurva, som är mätt, och tycker att de hör något annat än kurvan visar... men utan att fatta att man ju faktist kan mäta fram en förfärlig massa kurvor - i vartenda rum - kurvor som inte alls ser likadana ut som varandra trots att de kommer från samma anläggning och samma rum, och korrekt tolkade så stämmer de ALLTID exakt med hur det låter i rummet (förutsatt självklart att man har tillräcklig information, inte bara en enstaka kurva*). Man hör ju inte via magi utan via sina öron, och det ÄR just hur det är som bestämmer hur vi tycker att det låter (fonogrammet inkluderat självklart).

- - - - -

Modernare mätmetodiker och ett mera psykoakustiskt komplett tänkande än man hade på t ex 50-talet (då många målkurvor för t ex biografer togs fram) gör att de tumregelapproximationer som blev till rekommendationer (t ex the X-curve) gör att kan man skrota alla d(t)umregler och istället titta på vad som händer i rummet på riktigt.

Och en rak tonkurva är då alltid eftersträvansvärt om fonogrammen är felfria. Men man måste då först förstå hur en rak tonkurva skall definieras. Det är ju psykoakustiskt rak den skall vara, och det betyder INTE godtycklighet.

Men det betyder att man måste förstå vad som är vad i transmissionen från högtalare till öron, och hur stereosystemet påverkar inte bara upplevelsen av klang, utan den klang man (DE FACTO!!!) exponeras för. Alltså fysikaliskt.

- - -

Men rak tonkurva behöver ändå inte var rätt för spelning av fonogram med fel = dålig klang (av något skäl, det kan vara mycket som ställer till den).

Vh, iö

- - - - -

*På samma sätt räcker det inte att veta hur många hästkrafter en bil har, man måste veta vad den väger, och den har samma dynamiska som statiska effekt, hur växlarna medger användande av effekten som finns... om man skall kunna avgöra maximal möjlig acceleration.

Men att säga att uppgiften om hästkrafterna inte stämmer med accelerationen är lika dumt som att säga att en tunkurva inte stämmer med lyssningsintrycket. De stämmer ALLTID, men de betyder inget utan att ett tillräckligt komplett sammanhang finns, och att personen som tycker något förstår sammanhangen.

Ja'menar... självklart kan en (generellt okunnig) person som inte vet var hästkraft är (eller vad en tonkurva visar) och som saknar all kunskap som behövs för att förstå ett sammanhang, säga att: "-Uppgiften om >100 000 hästkrafter stämmer inte alls med accelerationen", samtidigt som en annan person med större förstånd och kunskap kan kommentera det med; "-Hur menar du då, vi är ju på en finlandsfärja som väger etthundrasjuttiotusen ton!"

Men den som inte förstår en graf kan dra helt fel slutsatser från den, det tror jag alla är överens om. Vad jag är rädd för är att det finns många som tror att det beror på att grafen är fel på något sätt, eller irrelevant.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

JM

Inläggav JM » 2017-09-16 08:09

IngOehman skrev:
Det är ju psykoakustiskt rak den skall vara, och det betyder INTE godtycklighet.

Vh, iö

Hur tänker du här?
Psykoakustiskt rak är ett nytt begrepp för mig.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-09-16 13:11

Det förvånar mig inte.

Men jag engagerar mig inte i diskussioner med människor som bemöter sådant de inte förstår med beskyllningar om desinformation. Ett jävla sätt är vad det är. Vet du vad desinformation betyder?

Vh, iö

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-09-16 14:37

JM skrev:
IngOehman skrev:
Det är ju psykoakustiskt rak den skall vara, och det betyder INTE godtycklighet.

Vh, iö

Hur tänker du här?

JM

Såhär tror jag att det är: Psykoakustisk rak betyder att tonkurvan uppfattas som rak i ett visst akustiskt sammanhang. Eftersom vi har viss förmåga att separera rummets akustik från det som vi uppfattar som "direktljud" så kan en ljudkälla uppfattas som "rak" även om tonkurvan på lyssningsplats är allt annat än rak. Om man tar ett exempel så kan vi uppfatta en ljudkälla som "rak" även om tonkurvan på lyssningsplats stiger i basen, OM vi samtidigt uppfattar att vi sitter i en "basfet" miljö. Eller vice versa. Om vi försöker kompensera rummet med ändringar i ljudkällans tonkurva så blir det lätt mysko eftersom vi hör "igenom" akustiken att ljudkällan ändras, även om tonkurvan på lyssningsplats blivit objektivt rakare. I lägsta basområdet är den där förmågan sämre eftersom ljudet från ljudkällan "smälter ihop" med rummets. Därför kan man göra ingrepp med EQ i lägre basområdet som inte uppfattas som en förändring av ljudkällans tonkurva.

/DQ-20

PS. Jag skiter högaktningsfullt i att ta reda på korrekt nomenklatur.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-09-16 17:00

I REW finns ett smoothing-läge som heter Psychoacoustic. Är det samma begrepp? Eller vad visar den?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-09-16 17:09

Belker skrev:I REW finns ett smoothing-läge som heter Psychoacoustic. Är det samma begrepp? Eller vad visar den?

Samma ord men man kan starkt ifrågasätta vad det är för psykoakustiskt korrekt i att applicera automatisk EQ över hela frekvensbandet. Urrk.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-09-16 17:18

Nej, det handlar inte om eq. Det är en funktion för att visualisera mätningar. På samma sätt som 1/6, 1/12 smoothing osv.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-09-16 20:07

Ja, men det gör den varken försvarbar, eller gör det till ett lämpligt namn. Påståendet att det man ser stämmer bättre med det man hör när man putsar kurvan med smoothing ett genuint falskt påstående.

Däremot kan en osmoothad kurva förstås få folk helt utan förstånd och kunskap i kurvtolkning, att tro att taggar på kurvan (i frekvensled) låter taggigt i tidsled. Men det är inte ett exempel på att kurvan inte stämmer med verkligheten, bara på att vissa inte förstår vad en kurva visar. ;)

DQ-20 skrev:
JM skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Hur tänker du här?

JM

Såhär tror jag att det är: Psykoakustisk rak betyder att tonkurvan uppfattas som rak i ett visst akustiskt sammanhang. Eftersom vi har viss förmåga att separera rummets akustik från det som vi uppfattar som "direktljud" så kan en ljudkälla uppfattas som "rak" även om tonkurvan på lyssningsplats är allt annat än rak. Om man tar ett exempel så kan vi uppfatta en ljudkälla som "rak" även om tonkurvan på lyssningsplats stiger i basen, OM vi samtidigt uppfattar att vi sitter i en "basfet" miljö. Eller vice versa. Om vi försöker kompensera rummet med ändringar i ljudkällans tonkurva så blir det lätt mysko eftersom vi hör "igenom" akustiken att ljudkällan ändras, även om tonkurvan på lyssningsplats blivit objektivt rakare. I lägsta basområdet är den där förmågan sämre eftersom ljudet från ljudkällan "smälter ihop" med rummets. Därför kan man göra ingrepp med EQ i lägre basområdet som inte uppfattas som en förändring av ljudkällans tonkurva.

/DQ-20

PS. Jag skiter högaktningsfullt i att ta reda på korrekt nomenklatur.

Tycker din nomenklatur är väl fungerande, och det du skriver är ett bra exempel på det vi diskuterar, men det finns många fler exempel. Men visst, det du beskriver är definitivt sant - vill man förstå hur något låter så måste man först förstå hur hörseln dekonstruerar ljudhändelsen.

Psykoakustik är ju per definition något som hänvisar till upplevelsen och tolkningen, men den påverkas även av väldigt konkreta fysikaliska saker, t ex hur vår hörseln hör en komplex signal med multipla källor (=många gångvägar) jämfört med en mätmikrofon, och en stor del av dessa skillnader har akustiska orsaker.

Vh, iö

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-09-17 02:06

Belker skrev:Nej, det handlar inte om eq. Det är en funktion för att visualisera mätningar. På samma sätt som 1/6, 1/12 smoothing osv.

My bad. Men när jag kollar igen förstår jag ännu mindre vad poängen är eller varför den kallas så.

Bästa hälsningar,

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-09-17 03:13

Poängen är väl att försvara funktionen, även om det är tämligen oförsvarligt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-09-17 09:02

Följer tråden men har inte så mycket att tillföra diskussionen annat än att jag gärna vill ha förslag på någon manicka att bygga ihop för att åstadkomma en justering av tonkurvan så det blir lite loudness funktion.

Antar att en passiv krets inte är optimal utan det är en aktiv krets som gäller. Finns det någon diy krets som kan fungera?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-09-17 09:27

Passiv eller aktiv spelar inte någon roll. Men det viktiga är att man har en volymkontroll som är förberedd för eländet. Sådana identifierar man lätt på stt de har ett ben extra.

Det behövs för att man skall kunna få olika klang som funktion av volymkontrollens inställning.

Vh, iö

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-09-17 13:46

Kretsen är enkel, men som IÖ skrev måste man ha en volympott med centertapp. Jag har inte letat men gissar att en sådan kan vara lite knepig att få tag i.

Ett exempel från nätet (det finns många om man söker men alla kör i princip samma koppling):
Bild
Saxat från: https://www.eleccircuit.com/audio-loudness-control/

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2017-09-17 13:49

Här är 2 kretslösningar, 1 passiv och 1 aktiv. Du kan med fördel bygga din egen stegade potentiometer mha en dubbel vrid-omkopplare och fasta motstånd. Då har du tillgång till "kolbanan" och kan applicera frekvensberoende kompenseringar enligt eget gottfinnande.
Bilagor
Passive loudness 3-graph.png
Passive loudness 3-graph.png (8.36 KiB) Visad 3606 gånger
Passive loudness 3.png
Observera att potentiometern inte har något fast uttag.
Passive loudness 3.png (2.54 KiB) Visad 3606 gånger
Active Loudness Newcomb 2.png
Active Loudness Newcomb 2.png (17.07 KiB) Visad 3606 gånger
Active Loudness Newcomb 2-graph.png
Active Loudness Newcomb 2-graph.png (10.02 KiB) Visad 3606 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-09-17 13:54

Har inte de där kopplingarna en fix koppling till vald avspelningsvolym? Eftersom skillnader mellan olika fonogram (vinyl, CD, streaming etc.) kan skilja ca 15 dB bör den där bashöjningen vara skild från volymkontrollen.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2017-09-17 14:12

Kopplingarna är endast för att möjliggöra variationer av frekvensgången. En separat kontroll för att kompensera nivån i den aktuella avspelningen är alltid nödvändig. Om jag förstod din fråga rätt?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-09-17 15:40

Ja! Man vill inte ha korrektion knuten den vanliga volymkontrollen. Själv gör ibland korrektion i mjukvaran, långt mera flexibelt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-09-17 16:27

RogerGustavsson skrev:Har inte de där kopplingarna en fix koppling till vald avspelningsvolym? Eftersom skillnader mellan olika fonogram (vinyl, CD, streaming etc.) kan skilja ca 15 dB bör den där bashöjningen vara skild från volymkontrollen.

Det låter som du beskriver en vanlig baskontroll.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-09-17 16:55

Nja, det är mera så som Braun och Yamaha gjorde. Man skruvar upp till normal volym för just det musikstycke man tänker lyssna på och så sänker man med loudnesskontrollen. Visst kan man göra samma/liknande korrektion med en baskontroll. En fast inkoppling passar dåligt tycker jag. Fast jag är ingen stor förespråkare för loudnesskorrektion, mera för flexibla tonkontroller.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-09-18 05:33

Tackar :)

En sådan volympot med mitt-tapp, vad kan en sådan kallas för? Söker på Elfa men hittar inte, säkert på grund av felaktiga sökord.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2017-09-18 10:10

Potentiometer borde vara rätt. Uttaget är inte mitt i utan mera 60-70% under full volym.

https://www.aliexpress.com/item/VICKO-5 ... 4.1.2l97A6

Titta längre ned på länken så hittar du flera andra erbjudanden.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-09-18 11:55

Som flera andra som skrivit i tråden förespråkar även jag hellre en bra baskontroll.

Det kan ju finnas massor av skäl till att man vill justera basnivån, loudnessskälet är ett av de sämsta eftersom det inte finns någon logik i att upplevd klang skall vara ljudtrycksoberoende. Skall man vara noga så upplever man inte ens klang som F&M-kurvorna visar. Det beror på att vi har en hjärna och hela livet som erfarenhetskälla. Verkligheten har inga loudnesskontroller. De är onaturliga.

Men - en bra baskontroll kan vara bra att ha. :)

Den som beskrivs i artikeln NOOLOM i MoLt är t ex väldigt bra. Och det finns massor av fall då man kan vilja justera tonkurvan med mera bas även då man spelar starkt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2017-09-18 18:15

Jag som spelar delat systen gillar starkt mitt ino cr80s filter! Det ger möjlighet till någon form av baskontroll enkelt med en "vippa" vilket uppskattas oerhört.

Det är inte ofta jag lägger till kräm i modulerna men gillar att alternativet finns på ett enkelt sätt.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-09-18 19:29

Jag uppskattar att ni engagerar er men jag måste inflika att jag känner mig smått efterbliven och inte riktigt hänger med :oops: :D

Vad är skillnaden på en loudness funktion och en baskontroll? Det jag är ute efter är att kunna höja basen och få mera botten och värme ur viss musik. Oftast till mer lågvolym lyssning och bakgrundsskval. Är en baskontroll bättre då alltså? Det är alltså en baskontroll/filter jag ska efterfråga? :D

En vippa för tillslag verkar mer tilltalande än en potentiometer.
Stukad och utbränd.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum