Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Sedan är ju mätningar hur mikrofonen uppfattar det inte alltid samma sak som hur våra öronen gör det.
IngOehman skrev:
Det är ju psykoakustiskt rak den skall vara, och det betyder INTE godtycklighet.
Vh, iö
JM skrev:IngOehman skrev:
Det är ju psykoakustiskt rak den skall vara, och det betyder INTE godtycklighet.
Vh, iö
Hur tänker du här?
Psykoakustiskt rak är ett nytt begrepp för mig.
JM
Belker skrev:I REW finns ett smoothing-läge som heter Psychoacoustic. Är det samma begrepp? Eller vad visar den?
DQ-20 skrev:JM skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Hur tänker du här?
Psykoakustiskt rak är ett nytt begrepp för mig.
JM
Såhär tror jag att det är: Psykoakustisk rak betyder att tonkurvan uppfattas som rak i ett visst akustiskt sammanhang. Eftersom vi har viss förmåga att separera rummets akustik från det som vi uppfattar som "direktljud" så kan en ljudkälla uppfattas som "rak" även om tonkurvan på lyssningsplats är allt annat än rak. Om man tar ett exempel så kan vi uppfatta en ljudkälla som "rak" även om tonkurvan på lyssningsplats stiger i basen, OM vi samtidigt uppfattar att vi sitter i en "basfet" miljö. Eller vice versa. Om vi försöker kompensera rummet med ändringar i ljudkällans tonkurva så blir det lätt mysko eftersom vi hör "igenom" akustiken att ljudkällan ändras, även om tonkurvan på lyssningsplats blivit objektivt rakare. I lägsta basområdet är den där förmågan sämre eftersom ljudet från ljudkällan "smälter ihop" med rummets. Därför kan man göra ingrepp med EQ i lägre basområdet som inte uppfattas som en förändring av ljudkällans tonkurva.
/DQ-20
PS. Jag skiter högaktningsfullt i att ta reda på korrekt nomenklatur.
Belker skrev:Nej, det handlar inte om eq. Det är en funktion för att visualisera mätningar. På samma sätt som 1/6, 1/12 smoothing osv.
RogerGustavsson skrev:Har inte de där kopplingarna en fix koppling till vald avspelningsvolym? Eftersom skillnader mellan olika fonogram (vinyl, CD, streaming etc.) kan skilja ca 15 dB bör den där bashöjningen vara skild från volymkontrollen.
Användare som besöker denna kategori: idea och 16 gäster