Trout!
Nej, man får två toppar med TL (i varje fall om det är en öppen TL) precis som för en basreflexhögtalare.
Jag förstod precis vad du skrev, och det du skriver nu är faktiskt samma sak. Fortfarande gäller att Fs är Fs och intenting annat, och att man i en låda inte längre man tala om vid vilken frekvens som själva elementet resonerar. Det har ingen "egen" resonans längre, och tillsammans med kabinettet finns tre resonanser (oräknat orgelpipsresonanser) i en basrefelexlåda, och hur många som helst i en TL-låda, även om man försöker dämpa bort alla - utom tre! Huruvida de tre resonanserna kommer att hamna på exakt samma ställe i BR- respektive TL-fallet är en dimensioneringsfråga.
Svante skrev:IngOehman skrev:1. Den där elementets upphängningsfjädring parallellt med lådans luftfjädring resonerar med membranmassan, vilket ger ett rörelsemaximum (i integrationsdimensionen v), och därför också ett impedansmaximum.
...vilket bör förtydligas med att du pratar om admittansanalogier, väl? Om man använder impedansanalogier, som övriga världen gör, så ligger de i serie. Eller du kanska inte tänkte analogt, alls?
Jag tänkte inte analogier alls, men visst, i en admittansanalogi (som är den bild jag föredrar ja, helt klart - oavsett om övriga världen förstått hur mycket bättre en sådan analogi är eller inte

).
Jag tänkte dock inte i analogier alls, utan var kvar helt i den mekaniska världen. I denna är det i regel lätt för de flesta att förstå vad två parallelkopplade fjädrar är för något.
För tydlighetsskull (för den som trots allt missförstod) två parallellkopplade identiska fjädrar är tillsammans dubbelt så styva som en av dem.
IngOehman skrev:Den som tror att småsignalegenskaper verkligen är linjära vid små signalnivåer kan roa sig med att mäta just fs med pseudoströmmatning (seriemotstånd). Koppla en signalgenerator före motståndet, en som ger t ex 10 V RMS, och titta på signalen över elemmentet med ett oscilloskop.
Välj 500 ohm respektive 50 000 ohm. Notera vilken resonansfrekvens du finner i respektive fall.
Intressant, menar du att de skulle bli olika? Inte så mycket, väl?
Jodå. Rätt så olika blir de oftast. Vill man ha ett riktigt relevant (för hur dimensioneringen man till slut gör runt elementet kommer att uppfattas med musiksignal) värde bör man tillåme minska motståndet till 100 ohm.

Med 50 kohm kommer man att få en alldeles för hög resonansfrekvens på grund av en massa mikrostriktioner i de fjädrande materialen.
Så mycket för de förmodat linjära småsignalparametrarna...
Det här är väldigt viktiga saker att känna till för högtalarkonstruktörer, i synnerhet för de "moderna konstruktörer" som inte kan varken mäta eller räkna manuellt, utan som förlitar sig till simuleringsprogram och datorstödda-kartläggningar av elementparametrar.
Gör gärna experimentet Svante (på några olika element). Det är ju kul om folk slipper lita på mitt ord.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).