Nu är jag på gång igen

Först diskanten. (0, 30, och 60 grader) Denna är jag inte nöjd med, jag ska testa ändra baffeln lite igen. Ser ganska ojämn ut tycker jag. Det är nog inte mikrofonen som spökar, för då skulle man se samma beteende i basen. (se nedan) dipparna vid 3 och 4,3kHz gör mig mest bekymmrad.
Mellanregistret: Detta tycker jag ser ganska ok ut. Lite bullig vid 800Hz (eller om man ska se det som fallande mot 500Hz). Men eftersom det kröker sig ganska mjukt tror jag man kan ta hänsyn till det i filtret. Delning som högst vid 2400Hz kanske?
Basarna: Här ger ju inte mätningen så många användbara mätpunkter. Och så är det för kallt att gå ut och mäta nu. Jag hoppas kunna använda värdet vid ungefär 500Hz som riktvärde för känsligheten iaf. Om man väljer att dela vid 400 till 500 Hz så matchar tydligen basen och mregs spridningar, så den undre delningen får nog hamna därikring. Det är nog bra med lite marginal mot det faskänsliga området 100-250Hz också. (Tack till iö för informativa inlägg i andra trådar).
Eftersom jag inte kan mäta lägre än ca 300Hz så kommer jag nog att lita till Svantes program så länge för att fixa till basområdet. Kan stigningen från 500 till 1000 Hz bero på den ökade riktverkan? Det är ju två basar, jag mäter mitt emellan på 90cm avstånd.
Enligt Edge så når baffelsteget +6dB redan vid 500Hz.
Alltså: Jag kör med delningar vid 400 och 2400 Hz. Jag ska testa att fixa med baffeln kring diskanten för att se om den kan bli bättre. Först ska jag testa med att placera den något uppåtvinklad, tex 10 grader. Man kan göra det genom att fasa av övre delen av baffeln något. Då blir det en trapetsoid som är bredast överst (eftersom de lodräta sidorna är fasade).
Jag vet inte riktigt om det är bra eller dåligt att luta lite på diskanten, men den kommer ju att sprida lite bättre mot taket och mindre mot golvet. Takreflex med rätt klangfärg vill man ha, golvet vill man iaf ha absorberande, så kanske kan det bli bra.