Hembygge, lite större

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Keba

Inläggav Keba » 2006-01-03 13:09

God fortsättning på det nya året!

Nu är jag på gång igen :D

Först diskanten. (0, 30, och 60 grader) Denna är jag inte nöjd med, jag ska testa ändra baffeln lite igen. Ser ganska ojämn ut tycker jag. Det är nog inte mikrofonen som spökar, för då skulle man se samma beteende i basen. (se nedan) dipparna vid 3 och 4,3kHz gör mig mest bekymmrad.
Bild

Mellanregistret: Detta tycker jag ser ganska ok ut. Lite bullig vid 800Hz (eller om man ska se det som fallande mot 500Hz). Men eftersom det kröker sig ganska mjukt tror jag man kan ta hänsyn till det i filtret. Delning som högst vid 2400Hz kanske?
Bild

Basarna: Här ger ju inte mätningen så många användbara mätpunkter. Och så är det för kallt att gå ut och mäta nu. Jag hoppas kunna använda värdet vid ungefär 500Hz som riktvärde för känsligheten iaf. Om man väljer att dela vid 400 till 500 Hz så matchar tydligen basen och mregs spridningar, så den undre delningen får nog hamna därikring. Det är nog bra med lite marginal mot det faskänsliga området 100-250Hz också. (Tack till iö för informativa inlägg i andra trådar).
Eftersom jag inte kan mäta lägre än ca 300Hz så kommer jag nog att lita till Svantes program så länge för att fixa till basområdet. Kan stigningen från 500 till 1000 Hz bero på den ökade riktverkan? Det är ju två basar, jag mäter mitt emellan på 90cm avstånd.
Enligt Edge så når baffelsteget +6dB redan vid 500Hz.

Bild

Alltså: Jag kör med delningar vid 400 och 2400 Hz. Jag ska testa att fixa med baffeln kring diskanten för att se om den kan bli bättre. Först ska jag testa med att placera den något uppåtvinklad, tex 10 grader. Man kan göra det genom att fasa av övre delen av baffeln något. Då blir det en trapetsoid som är bredast överst (eftersom de lodräta sidorna är fasade).
Jag vet inte riktigt om det är bra eller dåligt att luta lite på diskanten, men den kommer ju att sprida lite bättre mot taket och mindre mot golvet. Takreflex med rätt klangfärg vill man ha, golvet vill man iaf ha absorberande, så kanske kan det bli bra.

Keba

Inläggav Keba » 2006-01-04 13:48

Nu har jag gjort om baffeln igen.

Bild

Den har blivit jämnare än förut, nu är jag nog ganska nöjd. (OBS att det blev lite olika skalor) Men jag kan inte förstå varför den rullar av så tidigt även onaxis. Den börjar ju falla redan vid 12kHz! Detta är ju inte bra. En misstanke är att något inte är rätt med min mätuppställning. Alla mätningar jag gör visar nämligen samma tendens, trots att jag testar olika mätvinklar och mätavstånd. Kan det vara så att jag har en kass mikrofonförstärkare? Eller för lång kabel (ca 4m)? Eller är ingångskapacitansen för stor på min mikförst? Visserligen kalibrerar jag ju med loopkabel, men då driver man ju med effektförstärkaren och den är nog mindre känslig för kapacitiv last än utgången på mikrofonen. Mikrofonens känslighet minskar ju förstås säkert vid 20kHz men hela tappet på 8dB som i kurvan ovan(onaxis) kan man nog inte skylla på mikrofonen.

Nu ska jag gå ner på stan och försöka finna en bok om hur man räknar på passiva filter.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-01-04 14:05

försök göra lite offaxsis mätningar också
skumt med diskantfallet.. diskanten ska ju inte ha det iaf.. borde bero på mätuppställningen.. miken kanske är kass?
Mvh
Magnus

Keba

Inläggav Keba » 2006-01-04 14:24

Kraniet skrev:försök göra lite offaxsis mätningar också
skumt med diskantfallet.. diskanten ska ju inte ha det iaf.. borde bero på mätuppställningen.. miken kanske är kass?

Jag missade nog att skriva det, mina senaste mätningar ovan är alltså för 0, 30 och 60 grader resp. Vid 60 grader börjar diskanten rulla av redan vid 4kHz och har sjunkit 10dB redan vid 10kHz. Tyvärr stämmer detta med tymphanys egna mätningar så jag vet inte riktigt vad man kan göra åt det. (Till nästa bygge blir det en annan diskant) Men avrullningen onaxis är skum tycker jag. Jo, kanske jag har en kass mikrofon men jag skulle vilja utesluta det andra innan jag skaffar ny. Någon som har kopplingsschema på bra och enkel mikförst? Den behöver ha volymkontroll och fantommatning 48V men helst inget mer. Om den är liten kan jag tejpa fast den på mikrofonstativet och ha en ganska kort kabel till mikrofonen (tex 0,5m). Jag ska nog kolla på musikaffären också när jag ändå är där.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-04 17:05

Det var någon som hittade en kopia till Rane's lilla mikrofonförstärkare för bara några hundralappar. Sökning på forumet gav inget svar. Rane hittar man här: http://www.rane.com/ms1b.html

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-01-04 21:17

Keba skrev:Nu ska jag gå ner på stan och försöka finna en bok om hur man räknar på passiva filter.

Du har mätt med speakerworkshop ser jag, programmet har även en filterdel som fungerar utmärkt, inte säkert att ngn bok behövs.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-04 23:07

Keba skrev:Jo, kanske jag har en kass mikrofon men jag skulle vilja utesluta det andra innan jag skaffar ny. Någon som har kopplingsschema på bra och enkel mikförst? Den behöver ha volymkontroll och fantommatning 48V men helst inget mer. Om den är liten kan jag tejpa fast den på mikrofonstativet och ha en ganska kort kabel till mikrofonen (tex 0,5m). Jag ska nog kolla på musikaffären också när jag ändå är där.

Det var väl Behringer ECM-8000 du använde? Den behöver inte 48V som någon tidigare påpekat. Internt sänks spänningen till 8V eller så. Det förenklar fantommatningen och det räcker med 9V. Kretslösningar med INA217, SSM2019 eller liknande kan vara lämpliga förstärkare för din mikrofon. Ett exempel här: http://focus.ti.com/general/docs/lit/getliterature.tsp?genericPartNumber=ina217&fileType=pdf Kan vara svårt att få tag i dessa. Har köpt INA217AIP hos Schuro (www.schuro.de).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-04 23:41

Keba!

Har nu hittat den där "kopian" av Rane MS1B, den heter Leem PRA-12. Rane kostar 2700 kr och Leem 300 kr.

http://www.ljusljudmusik.se

http://www.emnordic.se
Senast redigerad av RogerGustavsson 2006-01-05 08:53, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-05 00:23

Roger: Kan man möjligen få be dig att du ändrar länken till en kortare?

Hur man gör står här.

Edit: Tackar! :)
Senast redigerad av Naqref 2006-01-05 15:33, redigerad totalt 1 gång.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Keba

Inläggav Keba » 2006-01-05 12:22

RogerGustavsson skrev:Har nu hittat den där "kopian" av Rane MS1B, den heter Leem PRA-12. Rane kostar 2700 kr och Leem 300 kr.

Topp! En sån Leem är nog precis vad jag borde ha. Kostar den bara 300 är det nog ingen ide att bygga själv. Nu kör jag ju med en mixer som har tonkontroller och annat, ställer säkert bara till det.

Keba

Inläggav Keba » 2006-01-05 12:27

skrutten skrev:
Keba skrev:Nu ska jag gå ner på stan och försöka finna en bok om hur man räknar på passiva filter.

Du har mätt med speakerworkshop ser jag, programmet har även en filterdel som fungerar utmärkt, inte säkert att ngn bok behövs.

Men speaker workshop kan väl bara simulera hur det fungerar med givet filter, inte räkna ut hur det ska vara? Jag tänkte försöka ställa upp en ekvation och lösa ut komponentvärden. Får se om jag lyckas, jag är ganska bra på att räkna fel. Men att testa filtret i SW innan jag köper dyra kondingar verkar bra.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-01-05 20:07

Jag skrev ett svar på hur man gör filter med SW det tog över en timma sen söp jag tydligen bort eländet :evil: 8O :oops:
En kort version följer:
Skapa ett "stock filter" för varje filtergren t.ex.
Bas LP 2:a ordn Linkwitz-Riley vid 400 Hz
Mellanreg HP 2:a ordn Linkwitz-Riley vid 400Hz
Mellanreg LP 4:e ordn Linkwitz-Riley vid 2200Hz
Diskant HP 4:e ordn Linkwitz-Riley vid 2200Hz

Skapa även målkurvor för varje filtergren.
Tänk på baffelsteget när känsligheten för registren sätts, då optimeras även baffelsteget per automatik.
Addera målkurvorna till det beräknade filterkurvorna för vardera gren så att både mål och simulering syns.

Efter detta är det möjligt att optimera filtern mot målkurvorna, efter optimering (en funktion i SW) fås nya värden på komponenterna och de som har osannolika värden som (t.ex. 1000mH och 10pF) plockas bort. Optimera och justera till du blir nöjd.
När diskant filtret optimeras lägger man lämpligen ín en Resistor i serie med diskanten detta innan optimering.

Sen bygger man ihop ett nytt färdigare mellanreg filter med hjälp av de optimerade filtren (här krävs lite handpåläggning).

Och till slut skapas ett nytt filter där tidigare optimerade flitergrenar för bas diskant samt mellareg (det färdigare ovan) kopieras in.

Det finns en beskrivning hur man gör grunderna på speakerworkshops hemsida :wink: .

Sedan så behövs ytterligare handpåläggning för att filteret ska looba korrekt, få vettiga offaxis och impedans egenskaper (mm).

OBS! Allt blir mycket lättare om man inte gör trevägs.

Keba

Inläggav Keba » 2006-01-11 21:40

Tack skrutten! Det var nog ungefär så jag hade tänkt göra fast på ett manuellare sätt. Man ska läsa manualen först. :oops:

Jag hoppas det är ok att avreagera sig på detta forum: :evil: GAAAAH! :evil: ¤#%¤ :evil: Min diskant är död! :evil: Jag mätte nog lite oförsiktigt. Går scanspeakdiskanter att laga eller är det bara att köpa ny? Det är kortis i den så jag har nog brännt spolen. :cry:

Sen har jag tänkt lite på filter igen, lite mer.
Jag börjar tvivla lite på LR. Dels verkar de egentligen vara designade för PA-system där man inte har kolla på placeringen av elementen, dels ger de ju dippar i effekttonkurvan. Om jag förstått rätt är detta ofrånkomligt med ett filter där man har elementen i fas och vill ha en rak direkttonkurva.

Jag funderar på att byta till tredje ordningens bw istället. Då får man istället 90 grader fasförskjutning mellan elementen vid delningen. Man kommer alltså att lyssna i underkant på en lob om man sitter i vanlig lyssnarhöjd och får en liten höjning om man reser sig. Jag kan tänka mig att detta blir bättre än dipparna i effektkurvan. (eller energikurvan eller vad man nu ska kalla den).
En klar fördel som jag upptäckte är att en tredje ordn bw delning mellan basar och mellanregistret ger en klart bättre spridning i höjdled med min elementplacering, tack vare den 90-gradiga fasskillnaden. Man kan se det som att ju mer basarna kommer ur fas pga ökad vinkel så kommer övre bas och mreg mer och mer i fas. Ganska finurligt tycker jag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-12 09:46

Har inte kollat på tråden bakåt i tiden men när du talar om ordningen på filtren är det ju den akustiska frekvensgången som räknas, inte den elektriska. Filter+element ska ge t.ex. 24 dB/oktav.

Keba

Inläggav Keba » 2006-01-12 11:30

RogerGustavsson skrev:Har inte kollat på tråden bakåt i tiden men när du talar om ordningen på filtren är det ju den akustiska frekvensgången som räknas, inte den elektriska. Filter+element ska ge t.ex. 24 dB/oktav.

Jovisst, det är den akustiska frekvensgången jag menade. Det verkar ju vara den som är lurigast att speca, för den påverkar ju spridning och allt möjligt. Det elektriska filtret får bli som det behövs och nu har jag ju insett att SW kommer att hjälpa mig ganska mycket med det.

Keba

Inläggav Keba » 2006-02-07 08:27

Projektet går sakta men säkert framåt.

Jag har försökt räkna lite på golvreflexen. Jag tänkte att eftersom jag har två basar så kan man ju försöka placera dem så att toppar och dalar i tonkurvan orsakade av golvreflexen tar ut varandra. Inte för att jag tror att jag kan justera mycket, om de hamnar långt isär så blir det nog för mycket riktverkan, men man borde ju kunna undvika de sämsta placeringarna iaf. Avst. från golv just nu är 52 resp. 78 cm till basarnas centrum. Utsläckning bör inträffa när avst från golvet är 1/4, 3/4, 5/4 våglängd. Toppar vid 1/2, 1, 3/2 våglängd. Det jag undrar över är om man ska räkna med någon typ av "ändkorrektion" när vågen reflekteras mot golvet? Ska man försöka placera in en topp från golvreflexen som man kan kompensera ut med en utsläckning pga reflexen från väggen bakom?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-07 08:59

Riktigt trevligt projekt det här. Läser med spänning eftersom jag råkar ha just dina element liggandes på hyllan... Blir kul att höra vad du anser om baselementens prestanda, de har ju inte världens största förmåga att flytta luft..

/Magnus

Keba

Inläggav Keba » 2006-02-07 10:54

Kaffekoppen skrev:Riktigt trevligt projekt det här. Läser med spänning eftersom jag råkar ha just dina element liggandes på hyllan... Blir kul att höra vad du anser om baselementens prestanda, de har ju inte världens största förmåga att flytta luft..

Tackar, jo det ska bli spännande att höra resultatet tycker jag också. Förut har jag bara byggt efter färdiga beskrivningar eller gjort filter efter enkla formler, jag har aldrig tex mätt upp mina byggen förut.
Med två basar borde den ju kunna flytta ganska mycket luft även om elementen kanske inte har superprestanda. Det hoppas jag iaf, jag vill ha högtalare som fixar dynamiken som krävs för att återge en stor orkester eller ett band. Peps Blodsband i vardagsrummet ungefär :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-07 11:12

Jag har faktiskt inte mätt heller, fast jag hållt på med detta i så många år... knepat och knåpat. Funderade på om det inte borde finnas nån tråd om just det, eller om man i Sthm kunde ha några träffar där man hjälptes åt.. mätte, testade lite med element och hade kul...

Såg en annons och tänkte först att "nu har han gett upp" ,
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=5694

Skönt att du kör på - hoppas du har kul!

Keba

Inläggav Keba » 2006-02-07 12:43

Kaffekoppen skrev:Jag har faktiskt inte mätt heller, fast jag hållt på med detta i så många år... knepat och knåpat. Funderade på om det inte borde finnas nån tråd om just det, eller om man i Sthm kunde ha några träffar där man hjälptes åt.. mätte, testade lite med element och hade kul...

Såg en annons och tänkte först att "nu har han gett upp" ,
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=5694

Skönt att du kör på - hoppas du har kul!

Jag har ruggigt kul :D Och ibland ganska envis...

Mäta förresten, hur kan man mäta effekten av golvreflexen?
Är det bara utomhus som gäller då? Jag gillar att verifiera att jag tänkt rätt.

Keba

Inläggav Keba » 2006-02-07 22:04

Jag räknade ut frekvenserna för några min/max orsakade av golvreflexen:
Utsläckning vid:
108, 135, 163, 327, ...
Golvreflexen i fas:
217, 272, 327, 436, 653, ...

Vid 327 borde de motverka varandra. I övrigt så blir det alltså försvagning mellan 100 och 170 Hz ca. Förstärkning över 200 Hz.
Tittar man sen på baffelsteget så ser man att det har +3dB vid 200Hz.
Jag undrar om inte ett extra brant steg vid 200Hz skulle kunna kompensera för både baffelsteg och golvreflex på samma gång. Skulle kunna förenkla filtret. Någon som lyckats mäta upp inverkan av golvreflexen med någon överkomlig metod?

Placering 1,25m från vägg bör ju iofs också ge en extra höjning vid 135 Hz. Hmm.. varför ska det vara så krångligt, man måste ju egentligen börja med att bestämma var högtalaren ska stå i rummet innan man kan konstruera den. Hur mycket kan man reducera golvreflexen med att ställa en stoppad fåtölj precis bredvid högtalaren?

Keba

Inläggav Keba » 2006-02-14 10:21

Det börjar likna en högtalarbyggarblogg det här:)

Jag håller på att flytta nu, så projektet är nedpackat, men kommer att uppstå igen i en lägenhet på Lidingö. Ni som är nyfikna, finns i närheten och kanske vill se/höra det hela IRL är välkomna med PM.

Om ett par veckor är jag nog uppackad igen.

Måste köpa någon form av fördragbara tjocka gardiner till nya vardagsrummet också. Stora fönster är väl inte den bästa väggen i ett lyssningsrum.

Jag har gjort ännu en prototypbaffel som ska vara lite lättare att praktiskt tillverka, och så vill jag få bort puckeln på diskanten kring 10kHz. Jag har varit till hifikit och köpt en massa spolar och kondingar också till ett delningsfilter 18dB/okt som jag konstruerat mha speaker workshop. Den är lite instabil den där optimeringsmetoden som sw använder tycker jag. Har funderat på att testa att koda ihop något eget. Det vore tex bra om man kunde sätta vilkor på inimpedans också.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-14 12:27

Vi hänger kvar och väntar ;-)

Keba

Inläggav Keba » 2006-03-10 08:00

Jag börjar med bild:
Bild
Bild
Som ni ser har jag kommit igång igen :D

Keba

Inläggav Keba » 2006-03-10 08:25

Nu till lite frågor och funderingar:
Jag försökte bestämma fokuspunkterna (rätt terminologi?) för diskant och mellanregister. Det gjorde jag genom att mata högtalarna (en i taget) med sinuston 2600Hz. Prototypfilter inkopplat. Jag kopplade in oscilloskopets ena kanal på insignalen och den andra till miken.
Sedan flyttade jag miken onaxis tills jag fick signalerna jag mätte i fas och flyttade miken runt högtalaren i horisontalplanet och noterade avstånd där jag hade samma fas på signalerna till oscillskopet.

Resultat:
Både diskant och mellanregistret verkar ha en fokuspunkt som ligger i baffelns plan. Jag trodde att mellanregistret skulle ha den punkten lite bakom baffeln, men så är tydligen inte fallet. Kan det stämma? Någon som provat mäta var fokuspunkten (eller ska jag säga akustiskt centrum kanske?) ligger för de element jag använder? Är min mätmetod fel?

Jag mäter detta för jag vill veta hur bra ljudet från de båda elemanten kommer att integrera i olika riktningar och om jag ska flytta något av dem i djupled. Som det ser ut nu borde jag tex inte ha flyttat tillbaka diskanten.. Men det kan bli bra iaf: Jag tänkte jag skulle ha 90 grader fasskillnad rakt fram. Mellanregistret faller lite vid delningen och 60 grader i sidled. Det kanske går att få till en addition av signalerna som är lite mer i fas där. Men det kommer ju dumt nog att variera med frekvens. Kommentarer?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-03-10 18:40

Keba skrev:Den är lite instabil den där optimeringsmetoden som sw använder tycker jag. Har funderat på att testa att koda ihop något eget. Det vore tex bra om man kunde sätta vilkor på inimpedans också.

Instabil, dyker den eller får du konstiga värden ut?
Man kan alltid ångra sista operationen om programmet inte dykt förståss. Ett fåtal gånger har jag fätt märkliga värden, men jag minns inte när det hände sist.
Inimpedansen kan bli ett problem men det finns nästan alltid vägar förbi.

Keba

Inläggav Keba » 2006-03-10 20:58

Optimeringen kan vara lite nyckfull ibland tycker jag. Ibland konvergerar den mot helt olika lösningar om startvärdena är lite olika. Den är alltså väldigt användbar, men jag tror den skulle kunna bli bättre. Ibland får man tex lösningar med inimpedans nära noll i spärrbandet. Sådant tror jag kunde undvikas om man också kunde speca inimpedans. Dessutom vill man ju oftast ha en jämn inimpedans. Det är tur att det finns undo.

Men överlag är SW ju ett mycket användbart verktyg. Det hjälper mig mycket.

Keba

Inläggav Keba » 2006-03-11 14:52

Bild
Nu har jag gjort filter för mellanregister och diskant. Bilden visar mätning för 0(svart), 30(blå), och 60(röd) grader. Smooth 1/8 oktav.

Ganska bra iaf. Bullen 5-15kHz vet jag inte riktigt om jag ska tro på. Den verkar iaf inte komma från baffelformen för nu har jag testat ganska mycket med olika förändringar av den. Jag misstänker nog miken. Vad knixen vid 2kHz kommer sig av har jag ingen aning, skulle vilja veta så kan man säkert ta bort den.

Fast just nu kommer jag nog inte bättre med de mätgrejer jag har så jag börjar bygga basfilter istället. Återkommer med 45-graderuppåtmätning senare. Jag har gjort avståndet mellan mellanregistret och diskanten så att det ska bli hyffsat bra i den riktningen också. Återstår att se om det funkar i praktiken.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-03-11 19:13

Bild

Bäst för ljudet? Vem vet. Snyggt? Ja.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-03-11 19:59

Keba
Du får en topp offaxis vid 2kHz, har du kunnat lista ut vad den beror på?
Jag tror iof det kan bero på en olycklig placering av diskanten.
Hur ser kurvan ut utan smoothing?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum