Tjenare kalejdokom
Den uppfattningen jag har fått om Linkwitz Pluto+ subbar är att de är anpassade till just pluto högtalarna. Alltså har han troligtvis lagt maxspl/ kanske slaglängd också, där pluto inte orkar mera. Detta kan vara lägre än du orkar spela, nu har jag inte simulerat SLS elementen i en lite större låda.
Du får tänka på att han har lagt en förstärkning på ca 22db, detta är riktigt mycket. Man förlorar en väldig massa slaglängd på detta, och i förlängningen maxspl.
Så det kanske skulle vara en tanke att designa en större låda för att inte behöva så mycket förstärkning nedåt.
Sen kan jag tycka när man läser på andra forum att det är väldigt mycket fokus på maxspl hela tiden, hur ofta ligger man där uppe och kör egentligen? Iallafall gör inte jag det, förutom kanske vi film tittande och explosiva sekvenser.
Min filosofi är att LT principen inte bygger enbart på skitsmå lådor och jättefeta steg, basar med oändlig slaglängd. Utan man måste kompromissa lite, då däremot tycker jag att det fungerar jättebra.
Jag färdigställde 2 basar/subbar för ett litet tag sedan, baserade på Tangbands åttor. De blev ca 14 liter minus elemetet har jag för mig, när jag mätte upp dem blev avstämningen 48hz och sen tog jag till papper och penna och räknade fram ett Q på 0,71. Dock blev impedans toppen skithög ca 76 ohm, ingen stoppning i lådan alls. Vet inte om det spelar någon roll alls.
Importerade i excel bladet och räknade med 25hz och ett Q på 0,5. Det blev en DC-gain på Ca 11db, byggde ihop det med monokortet som jag gjorde för längesen.
Det blev faktiskt inte så dumt (om jag får säga det själv), med den iställningen jag har gjort så går det att spela riktigt högt utan att de bottnar. Plus att WAF:en e riktig bra, "var de inte större än så"

.
Spelade en låt med Lisa nilsson från en av hennes tidiga skivor, who's sleeping in my bed. Bas och trummor är ganska tung, det lät bra i princip hela vägen tills jag inte ville dra på mer för min hörsels skull.
Skulle vilja ha köpa skivan, men den finns inte att få tag på längre.
Just nu är lådorna utlånade till min partner in crime, så bilder får vänta ett tag.
LT är ju en EQ med fasta lägen, det borde fungera alldeles utmärkt med en sådan. Det finns ju de som använder Behringer digitala EQ:s och det blir ju samma sak, fast det går att kompensera för rummet till viss del.
Är det någon annan som har egna erfarenheter av LT så kommentera gärna.
Mvh
Patrik