PCB till Linkwitz Transform + Filter och matning=Färdig!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-03-13 14:20

En fundering jag har är hur nära sanningen man kan komma med en vanlig grafisk eq (ej parametrisk)? Med Linkwitz Excelblad får man ju ut kurvan som LT-filtret skall kompensera med. En 31-bands eq har ju reglage för 20/25/31,5/40/50/63/80/100/125... Hz. Med +/-12dB så har man ju möjlighet att justera +24dB om man lägger 0-nivån på -12dB.

Som sagt, hur bra LT-filter blir detta? Vilka är problemen?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-13 20:23

Tjenare kalejdokom
Den uppfattningen jag har fått om Linkwitz Pluto+ subbar är att de är anpassade till just pluto högtalarna. Alltså har han troligtvis lagt maxspl/ kanske slaglängd också, där pluto inte orkar mera. Detta kan vara lägre än du orkar spela, nu har jag inte simulerat SLS elementen i en lite större låda.
Du får tänka på att han har lagt en förstärkning på ca 22db, detta är riktigt mycket. Man förlorar en väldig massa slaglängd på detta, och i förlängningen maxspl.
Så det kanske skulle vara en tanke att designa en större låda för att inte behöva så mycket förstärkning nedåt.
Sen kan jag tycka när man läser på andra forum att det är väldigt mycket fokus på maxspl hela tiden, hur ofta ligger man där uppe och kör egentligen? Iallafall gör inte jag det, förutom kanske vi film tittande och explosiva sekvenser.

Min filosofi är att LT principen inte bygger enbart på skitsmå lådor och jättefeta steg, basar med oändlig slaglängd. Utan man måste kompromissa lite, då däremot tycker jag att det fungerar jättebra.

Jag färdigställde 2 basar/subbar för ett litet tag sedan, baserade på Tangbands åttor. De blev ca 14 liter minus elemetet har jag för mig, när jag mätte upp dem blev avstämningen 48hz och sen tog jag till papper och penna och räknade fram ett Q på 0,71. Dock blev impedans toppen skithög ca 76 ohm, ingen stoppning i lådan alls. Vet inte om det spelar någon roll alls.
Importerade i excel bladet och räknade med 25hz och ett Q på 0,5. Det blev en DC-gain på Ca 11db, byggde ihop det med monokortet som jag gjorde för längesen.
Det blev faktiskt inte så dumt (om jag får säga det själv), med den iställningen jag har gjort så går det att spela riktigt högt utan att de bottnar. Plus att WAF:en e riktig bra, "var de inte större än så" :) .
Spelade en låt med Lisa nilsson från en av hennes tidiga skivor, who's sleeping in my bed. Bas och trummor är ganska tung, det lät bra i princip hela vägen tills jag inte ville dra på mer för min hörsels skull.
Skulle vilja ha köpa skivan, men den finns inte att få tag på längre.

Just nu är lådorna utlånade till min partner in crime, så bilder får vänta ett tag.

LT är ju en EQ med fasta lägen, det borde fungera alldeles utmärkt med en sådan. Det finns ju de som använder Behringer digitala EQ:s och det blir ju samma sak, fast det går att kompensera för rummet till viss del.

Är det någon annan som har egna erfarenheter av LT så kommentera gärna.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-03-14 01:39

Hej Patrik

Tack för kommentarer! Du skriver att dina lådor var avstämnda till 48Hz - menar du att du kör LT på basreflexlådor? Funkar det, eller missförstod jag dig. Enligt Linkwitz funkar det väl bara på slutna lådor?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-14 09:47

Nej de är slutna ....det kanske inte heter avstämda. Vad jag menade var resonansfrekvensen.

Update ....Håller på att lägga sista handen på dokumentationen.
Det blir en kort beskrivning+partlist, schema och till sist en layout.
Sammanlagt alltså 3 blad per kort, finns även som pdf för de som skulle vilja ha detta.

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-15 22:49

Mossa mossa alla monsterdiggare

Jag satt och vägrade kolla på melodiskandalen ikväll, så jag tog med en bärs till datorn och knåpade ihop ett högpass filter.

Skulle någon bara kunna slänga ett öga på layouten? Det skiljer inte speciellt mycket mot lågpass filtret. Jag flyttade kondingarna till samma sida per kanal. Så nu korsar de inte signalvägen (kanske spelar mindre roll). Kanske borde göra samma sak på lågpass filterkortet??
Kolla tidigare post för att jämföra layouterna.
Storleksmässigt kommer det inte att göra något för korten kommer att etsas i samma storlek iallafall, 100x80mm.
Hur blir det med fasförskutningar i ett högpass filter?
Vid användning av både LP och HP filter i samma topologi kommer högtalarna lika mycket "ur" fas så att säga? Eller är det någon mening med att göra en faskontroll för att rikta upp denna?

Jag postar med några bilder
Först schemat på LP filtret
Bild

Och PCB också
Bild

Nu gjorde jag ju det hela ikväll, så PCB:n är ju inte testad eller så. Men ERC testet i eagle gav mig inga errors iallafall. :wink:
Om det är intressant skulle jag kunna tänka mig att bygga ihop en prototyp bara för att hör hur den låter.
Etsa ska jag ändå göra på måndag, fick tyvärr inte riktigt tag på allt laminat som jag ville ha. Det kommer under veckan, men jag kan tillverka med de som jag har iallafall.

Ja... ni får återkomma med lite feedback

Gokväll

Patrik

Användarvisningsbild
frez

Inläggav frez » 2008-03-17 08:25

Hej,

Man behöver inte åtskilja jorden mer än någon milimeter, eller ens det, så lite mer jord i krokarna av filtermotstånden och avkopplingarna vore inte fel. Annars ser det helt OK ut. Personligen skulle jag lägga den mindre avkopplingkondesatorn närmare OP-amparna än den större.

Det är petitesser i sammanhanget. Bra jobbat!

/frez

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-17 09:40

Jo jag såg att det kanske blev lite för lite jordplan runt just kondingarna, jag fixar till det sen när jag kommer hem. Drar ihop allt lite till, det är bättre om jag inte behöver etsa bort så mycket koppar. Går åt mindre vätska då.
Jag blev också lite osäker på kondingarna, det är ju inte speciellt svårt att byta plats på dessa.

Jag gör ett utkast lite senare, får väl se om jag kanske revidera alla korten när det kommer till just jordplanen.

Patrik

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-03-17 09:59

http://www.linkwitzlab.com/filters.htm

hp och lp delen är alltid fasförskjutna 360 grader (dvs i fas) , men fasförskjutningen beror givetvis på frekvensen.

du får fasförskjutningar pga placeringen av sub vs dina toppar.
men det har nog diskuterats en hel del här på faktiskt.
sedan har du ju fasförskjutningar pga lådornas avstämning och elementen som sådana (minimufas egenskaper ?)

av den anledningen kan man titta på en fasförskjutning tex (kaffefiltret)
och lägga till.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-17 11:40

Det jag ville ha konfirmerat var att det inte är någon fasskillnad mellan LP, HP filtren.
Självklart påverkar allt det du säger, men elektriskt är de i fas.
Faskorrektionskrets är ju någon som går att lägga til kanske, men det kommer i ett senare skede isåfall.
Däremot kanske det skulle vara ide att ha en fasjusterare när LT krets används, för den fasförsjuter såg jag med oscilloskop. Men vad jag kunde uttyda var detta frekvensberoende, så hur det skulle justeras med ett fast fas läge det vet jag inte. Kanske att man ska lägga rätt fas vid sitt önskade Fs värde.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-18 23:42

Jag fick en stund över så jag etsade 3 kort i den laminat sort som skickas ut. Det var faktiskt lite svårare att etsa glasfiberlaminat, man kan se små rester av koppar på lödöarna som är knutna till jordnätet.
Men på det hela taget så gick det som väntat, det blir den här kvaliteten på kortet som skickas ut.........Hoppas att det duger :)

Vi börjar med nätdelen.
Bild

Sen fortsätter vi med filtret.
Bild

Och till sist LT kortet
Bild

Det var ganska svårt att makro fota korten med extra ljuskälla utan att få blänk, vill någon ha högre upplösning på bilderna så kan jag maila dessa.

Hoppas att jag får mitt laminat snart så jag kan fortsätta med mina kort och få iväg dem. Har köpt kuvert, såna med tjockt papper så det inte går att känna vad det är i.

Hej hej

Patrik

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2008-03-19 17:58

Snyggt :)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-19 19:30

Tackar ödmjukast :)

Ser det ut som att kvaliteten skulle tillfredställa era kritiska ögon??

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-20 21:25

Äntligen har jag fått mitt laminat!!
Var det något intresse för mitt HP filter? Annars så etsar jag bara ett till mig själv för att testa kretsen och kunna göra en del mätningar.

Skulle de som är intresserade kunna PM:a mig med hur många kort av varje ni vill ha samt namn och adress.
Så jag vet ungefär hur många av varje kort jag ska göra.

Jag tänkte att jag skulle åka ner till Hififorums DIY träff i götet. Om det är någon som vill ta sina kort där så går det också bra, eller kanske bara känna lite på grejerna.

Nu är det ju långhelg så jag får dona vidare i början på nästa vecka.

Glad på på er!

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-21 01:04

Nu e jag här igen ....har reviderat Lågpass filter kortet. Flyttat ner kondensatorerna precis som på HP kortet. Så nu korsar inte matningen någon komponent, flyttade även runt lite på kortet. Layouten blir lite snyggare nu.
Helt plötsligt kom jag på när jag nästan var klar att det kanske kan vara bra att testa en revision först. Men å andra sidan så vet jag att det fungerar, revisionen innan gjorde ju det. Har ju bara flyttat runt komponenterna lite.

Vill ni att jag testar kortet innan leverans? Det kanske känns tryggast?
För nu kommer jag inte ändra mera på grejerna.
Sorry ....det bara rullar på som fan när jag sätter mig och Cadar ....kommer på den ena grejen efter den andra. :oops:

Det går som sagt jäkligt fort att sätta ihop allt och testa det, komponenterna kan jag hämta samma dag på elfa.

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-28 22:50

Tjenare boyos

Jag har en lite rolig nyhet ....nu är det etsat, borrat och nästan klart.
Jag har några till kort jag ska göra på måndag tänkte jag. Men det finns sammanlagt 14 stycken klara.
He he borra alla korten var nog bland det tråkigaste jag har gjort i hela mitt liv, jag tror att jag dog lite inombords. :wink:

Det ska sägas att jag gjorde 2 kort samtidigt och de satt ganska tätt ihop, så när jag sågade isär dem så tog det lite på monteringshålen och jordplanet. Högst 1-1,5 milimeter längs ena långsidan. Absolut inget som påverkar funktionen!! Vill bara klargöra detta så det inte blir några frågetecken. Det är åtgärdat tills nästa omgång kort.

Men de som vill ha kort och som jag inte redan har PM kontakt med kan ju skicka ett PM med hur många kort de vill ha av varje sort och sin adress.
Så skickar jag tillbaks ett kontonr att sätta in stash på, i meddelandet i överföringen skriv ditt username här på faktiskt.se så blir det mycket lättare att hålla reda på allt.
Sen skickar jag allt så fort som möjligt, har fixat porto och kuvert m m. Så bör gå fort, jag PM:ar er som jag har skickat till så ni vet, eller postar i tråden.
Det löser sig alltid på nåt sätt.

Trevlig helg

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-03-30 20:48

Toppen att du är igång och borrar.
Menar du att du lägger två kort på varande och borrar dem samtidigt?
Vad kör du för borrmaskin och stativ till det?

Att fundera på för framtida versioner:
För delningsfilter så vill man oftast ha både lågpass och högpass tillsammans. Bortsett från komponentvärden så är de väl identiska?
I så fall borde man inte behöva ha två sorters kort.
Om det går att få plats med så vore det trevligt att trycka in 2 uppsättningar per 8x10cm kort, gärna med ingångarna nära varandra och förberett för att kunna bygla ihop ingångarna. Dvs användabart om man vill köra lågpass samt högpass från en ingång, vilket borde vara den vanligaste användningen.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-30 22:48

Jag tänkte från början att jag skulle göra på det sättet och köra flera laminat på varandra. Men det är för riskabelt, första inpassnings hålen måste komma helt exakt annars blir det fel på resten.
Jag vågade inte göra det med min första batch kort.
Just nu så kör jag med en bänk pelarborr maskin, ska nog inhandla en dremel med stativ nu i veckan, jag fick ont i ryggen av att sitta där som jag gjorde.
Jag minns att vi hade en specialborrmaskin i skolan där det satt ett litet vred på bortet som lyfte det iställer för att sänka maskinen. Det var gudomligt att borra med kommer jag ihåg, det gick ju att vila händera på ett bra sätt när man körde.
Om någon vet var det går att få tag på ett sådant stativ till dremel eller liknade, hör gärna av er isåfall.

Jag jag har faktiskt tänkt på detta med båda filtren på samma, som det är nu är egentligen bara en ren slump för jag började med LT kretsen på ett kort och sen blev det LP filter och sen nätdel osv osv.
Senast nu när jag gjorde HP filtret så såg jag att det faktiskt går att göra det mycket kompaktare, det blir lätt att man fastnar lite i sina tankebanor. :oops:
Men det är ingen dum ide faktiskt!
Det är ju i princip ett sånt kort som ellitot sound products säljer. Dock så när jag kollar på bilden av hans layout så är ju den mycket snyggare än min. Men kan väl tänka mig att han har mycket mer erfarenhet ang layout. Jag har ju ingen officiell skolning i detta alls, får ju fråga sig fram.

Det hade ju natuligtvis varit smidigare med ett sådant kort. Jag får sätta mig om ett tag och kanske rita lite på ett sådant.
Men det blir inte nu på ett tag.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2008-04-05 10:45

Hej Patrik,

Är lite nyfiken och tänkte bara fråga hur det går med etsandet och borrandet ? :)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-04-05 18:49

Jag tänkte precis meddela att jag har gjort klart en batch med kort till.
Även ett gäng högpass kort, och några till av resten.
Jag har tillverkat till alla som har anmält hur många de vill ha, Jag postar under här de som jag inte har fått besked ifrån.
Ni kan väl PM:a mig så jag vet.
Rikkitikkitavi
kalejdokom

Det gick jäkligt mycket bättre med en riktig Dremel på 33000 varv kan man säga, kom på att jag måste göra en liten hållare för några lysdioder för bättre belysning bara.

Så nu finns det kort av alla sorter.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-04-05 23:55

SlaitH, tack för erbjudandet, men jag är inte redo för någon permanent LT i nuläget. Labbar lite med konventionell EQ (som redovisas i annan tråd) inför kommande bygge. Vet dock inte när det blir aktuellt.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-04-06 01:16

Jag misstänkte nästan att det skulle bli så eftersom jag har läst din tråd. Det är helt ok, du får höra av dig om det blir aktuellt.

Patrik

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2008-04-06 02:37

Vicka snajsiga byggen! Högsta betyg!

Håller själv på med ett par THOR-ORION Crossover/Equalisers.
Har jätteproblem att få tag på polyproppar med låg tolerans i intervallet 120nF - 390nF. Elfa verkar inte ha. Linkwitz använder 2%.
Var köper man?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-04-06 14:05

Tack för de vänliga orden!

Jag kollade runt på lite ställen men det verkar inte finnas på de vanligaste kanalerna.
Det är inte så att man kan parallella flera kondingar för att få rätt värden?
Jag vet tyvärr inte vart det går att hitta. Sorry!

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-04-07 09:36

Jag har en liten fråga inför den stundande DIY träffen i Götet.

Finns det kanske något intresse att köpa kort där?
Jag kan tänka mig att serietillverka ett gäng nätdel och LT kort, kanske även lågpass filter kort.
Ha ett gäng laminat skivor liggandes.
Är detta intressant??

Jag skriver ju självklart ut manual m m, som finns att få tillgång till.

Det som skulle vara roligt är att göra ett system med urkopplingsbart filter och och LT krets och en liten högtalaruppsättning, bara för att påvisa hur det låter och fungerar.
Lite switchar på framsidan av en låda för att de som vill får lova att pilla så mycket som de känner för det.

Nu är det kort om tid, men det skulle vara roligt ändå. Det kanske får bli tills nästa gång, det ska renoveras rum och annat hemma också. :)

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-04-09 22:38

Nu när jag har fått korten och granskat dem så har jag några små frågor som jag inte reagerat på när jag sett bilderna på scheman etc i denna tråd.

Värdena på utgångsresistorerna är på 0.196kohm och på resistorerna i utgångsbufferten på 2.15kohm (LT) enligt bifogade papper.
Varför dessa värden? De verkar ganska udda. Om jag inte har en speciell anledning så föredrar jag att hålla mig till E12 serien.

Som jag tolkar schemat så bör ingen av dessa värden vara kritiska, men jag vill förståss gärna höra konstruktörens tankar.

En detalj är att dokumentationen till spänningsmatningen specar 2200uF kondingar i kretsschemat och 1200uF i partlisten.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-04-09 23:04

Angående motstånden så får jag nog erkänna att jag gick på vad Linkwitz använder i just sin konstruktion.
Det funger precis lika bra med 100ohm eller något i den häraden, det var det värde som jag själv valde.
Jag kanske borde ändra detta till något mera standardiserat.
Samma sak gäller motstånden i bufferten :oops:
Det går bra med standardvärden där också.
Tycker du att det blir lite för låg signal går det ju alltid att sätta en pot i serie med återkopplingsmotståndet.

Kondingarna blev lite olika för att elfa hade inte 2200uF i storleken, men framför allt inte i prisklassen när jag byggde mina första kort. :oops:
Men det skall räcka med 1200uF också, trafon som jag använde var på 10VA 2x18V. Jag vet att man inte skall använda tumregler, men jag har fått lära mig att 1000uF per ampere är en bra utgångspunkt.

Jag får nog revidera schemorna en aning tror jag, så blir det lite lättare att hitta rätt värden.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-05-07 22:49

Jag har äntligen kommit igång med lödningen av detta projekt. I alla fall har jag lött dit allt utom kontakter på ett högpass-filter. Jag skippade visserligen elektrolyterna i matningen eftersom jag anser att det skall räcka med de som sitter på matningskortet.
Tyvärr han jag åka på semester innan jag hann testköra kortet, så jag återkommer med testresultat och bilder så smångningom.
Kanske har någon annan som köpt dessa kort kommit längre?

Just det kortet som jag började med var ett hål oborrat, så det fick bli en lödning på komponentsidan eftersom jag var för lat för att borra det hålet.
Hålen för kontakter är tyvärr lika smala som övriga hål, vilket inte räcker för att få ner kontakter. Givetvis inte så svårt att fixa.
Hålen i hörnen (för montering av kortet) är inte borrade, vilket är förståeligt. Kanske hade varit enklare om dessa varit större på kopparsidan så att man kan göra stora hål.
Platsen för motstånden är i kortaste laget för min smak. Jag använder 0.6W metallfilmsmotstånd, och de går precis att pressa ner till "rätt" storlek, men 1mm längre hålavstånd hade underlättat.
Ojdå, nu låter jag ju gnällig, och det är inte alls meningen.
Jag har inte stött på några allvarliga monterings-problem när jag har byggt hittills, så det ser lovande ut.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-05-08 09:38

Skoj att du har kommit en bit på vägen!

Antar att det går alldeles utmärkt utan elyterna på signalkorten.
Testkör du med Tomstone eller nåt sånt för mätningarna?
Jag har inte själv hunnit med nånting med dessa kort ...Hus grejer samt full crossäsong. Det blir inte mycket tid över till annat.

Sorry för hålet som inte var borrat :oops: Det blir några stycken, och jag som tyckte att jag kollade alla korten.

Jag gjorde alla hålen lika stora medvetet, men borde kanske köra med ett 1.3 mm borr där som kontakterna skall sitta.

Ang monterings öarna ...känns de för små för borret eller? Jag hänger inte med riktigt. Jag monterade mina kort med 3mm skruv och mutter och det var inga problem alls. Det var bara att köra dit borret och ösa på.

Motstånden är samma som jag kör med, tanken är att det bara skall vara att vika benen 90 grader så passar de direkt i hålen.
Kom iofs på att jag använde ett borr med mindre diameter än tidigare, det kan ju göra att hålen kommer lite tätare.
Det kan vara det som är problemet.

Ja det var ett jävvla gnäll !! :wink: :D

Kul att det rullar på, jag ser framemot lite bilder och mätningar.
Hör av dig om det är nåt

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2008-06-06 17:42

Tänkte bara tipsa om en låda som kan passa för detta kitet bl.a.
Och det kommer som så mycket annat från Biltema.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=133222

Med lite pyssel så borde det gå att få till.

Bild

Bild

Mvh

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-06-06 17:56

Skitfräckt måste jag säga ...det blir riktigt snyggt!! :D

Det borde inte vara några som helst problem att få till kontakter och kanske en liten lysdiod på framsidan.

Kör hårt tycker jag.

Patrik

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum