Ja det ligger inte i träda
Har plöjt alla Carlssonpatent plus en massa från Snell och B&W, alla föreläsningar i en akustikkurs på lth, försöker få beställt Svantes ELAK bok.
Tror jag har en lite bätte förståelse för hur de är designade med avseende på 70-talet i alla fall.
Det jag försöker klura på just nu med 70-talet är takreflexen (börjar förstå behovet att tjock matta) men även hur den rätt utdragna distributionen av diskantljud framför allt i direktljudet men även i de senare reflexerna
Nu försöker jag förstå vad som händer senare i OA-utvecklingen och varför t.ex oa52 och oa58 ser ut som de gör. Jag tänker mest på geometrisk fördelning av reflexerna och avsaknad av reflektionsdiskanterna.
Det blir massa reverse-engineering
Jag känner att jag behöver förstå själva OA konceptet och hur det har utvecklats. Det finns ju inte en manual direkt för det!
Håller på att skriva verktyg i matlab för att implementera en variant av image source modeling så jag kan förstå hur reflexer och direktljud samverkar för olika geometrier och att jag även kan distribuera ett homogent ljudfält över ett lyssningsområde och lätt kan justera gångvägar.
Det är faktiskt lite som ray-tracing fast man slänger på lite avklingning och en enkel model för hur det studsar mot vägg och tak med lite olika material. Har programmerat enkel raytracer i matlab för länge länge sedan så det skall nog gå vägen.
Jag hoppas det duger som modelverktyg så jag kan förstå mer och slipper bygga hundra prototyper... jag är rätt usel på snickeri!
Annars så om allt går vägen kommer jag i nästa vecka att beställa mätutrustning, full licens på Basta. Tror jag klarar mig med demoversionen av ARTA och Sirp. Då kommer jag även att beställa tillsågning av mdf och köpa grejer till första prototypen.
Diskanterna har jag inte riktigt kommit fram till antalet. Jag är lite sugen på 6 st så har jag mer headroom och kanske möjlighet att fördela reflexerna bättre.
Vilket märke det blir på diskanterna är inte helt klart heller, T22 är ju jättefina men ganska dyra, det verkar finnas massor av dome diskanter som sprider väldigt bra med låg distortion. Så kanske kommer jag att gå den vägen? Kanske 6 diskanter istället för 4?
Jag kommer att låna lite från OA51/2 med dämpningen precis bakom elementet och även dämpa på baffeln mellan diskanterna.
Sedan om det måste upp till åtta våglängder gånger element/vägg-avstånd får jag väl undersöka.
Så jag tror faktiskt första prototypen kommer snickras ihop de närmsta veckorna...
Så ligger det till

Vill folk bidraga med goda tips och råd är alla mer än välkommna!
Speciellt OA-teori är intressant, men även tips i övrigt.