Projekt: OA14 inspirerat (OA14MMXII)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-03-23 10:53

schmutziger skrev:o nu läppstiftet! :D

8O :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-03-23 12:01

:lol: :lol: :lol:

Då får den ha denna signaturen då: http://www.youtube.com/watch?v=zENujULMCuU
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-03-23 13:20

Sen är det bara att dra in periscopet 34,25mm ner i lådan.
Bild
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-03-23 13:52

Jäkligt kul tråd Pappabas!

Du är välkommen hem till mig för provlyssning av L6 (med eller utan delade basar). Tyvärr är min fritid kraftigt begränsad nu för tiden men när tillfälle ges hör jag av mig till dig o Fjonk.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-03-23 13:59

Glebster skrev:...när tillfälle ges hör jag av mig till dig o Fjonk.

Jaha. :( :wink:
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-03-23 14:30

Heja, Heja!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-03-23 15:16

*gråter*

:D jo men detta är för testning! När jag är klar blir det lutande plan och minus 7-8 cm i höjd!

Hmph mitt förolämpade hjärta behöver nog öl! ;)

Jag tänkte mig en homage till ubåtsindustrin här i Malmö och alla vet ju att en skönhet blir ännu snyggare med läppstift!?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-03-23 15:38

@glebster

Tackar för inbjudan. Det gör jag gärna :)

Behöver förstå vad som händer med det reflekterande ljudet vid olika vinkling.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-03-23 15:53

PappaBas skrev:Behöver förstå vad som händer med det reflekterande ljudet vid olika vinkling.

Såvitt jag förstår händer två saker:
1 - beroende på spridningsmönstret så får du (bland annat) olika frekvensgång
2 - dito spridningsmönster - du får olika reflexioner från väggar och tak beroende på avstånd från dessa och vinkel på elementet. Lite som gäller en vanlig "låda" beroende på hur lång ifrån vägg den står och vid vilken vinkel ( i horisontalplanet) du lyssnar.

/ B

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2012-03-23 16:25

Kolla in dokumentationen bjed publicerat på Planeten:

OA216 eller OA5 typ 2 på sterioder

Och

OA116 – Ytterligare ett vanvördigt men spännande projekt

Kanske kan vara till hjälp.
Mvh H
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-03-23 17:12

hmm jag tror jag måste kunna byta lite fram och tillbaks mellan olika rotationer och lutningar för att få en uppfattning om hur det fungerar.

Jag tänker att om väggen så att säga ser komplementvinkeln som lyssnaren ser så kommer man att bibehålla energikurvan även om man förflyttar sig lite i sidled?

Eftersom diskantbaffeln är lös så kanske det lättaste vore att under utformningen helt enkelt vinkla hela lådan resp palla upp i bakkant för att få mer lutning?

Mohammed och berget och sådär...

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-03-23 21:14

bomellberg skrev:
Glebster skrev:...när tillfälle ges hör jag av mig till dig o Fjonk.

Jaha. :( :wink:

Men Bosse-ponken, inte behöver du nämnas i text då du ju har en stående inbjudan! :wink:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-03-28 20:17

Asså, bümp va! ,)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-03-28 22:48

Ja det ligger inte i träda ;)

Har plöjt alla Carlssonpatent plus en massa från Snell och B&W, alla föreläsningar i en akustikkurs på lth, försöker få beställt Svantes ELAK bok.
Tror jag har en lite bätte förståelse för hur de är designade med avseende på 70-talet i alla fall.
Det jag försöker klura på just nu med 70-talet är takreflexen (börjar förstå behovet att tjock matta) men även hur den rätt utdragna distributionen av diskantljud framför allt i direktljudet men även i de senare reflexerna

Nu försöker jag förstå vad som händer senare i OA-utvecklingen och varför t.ex oa52 och oa58 ser ut som de gör. Jag tänker mest på geometrisk fördelning av reflexerna och avsaknad av reflektionsdiskanterna.
Det blir massa reverse-engineering :)
Jag känner att jag behöver förstå själva OA konceptet och hur det har utvecklats. Det finns ju inte en manual direkt för det! ;)

Håller på att skriva verktyg i matlab för att implementera en variant av image source modeling så jag kan förstå hur reflexer och direktljud samverkar för olika geometrier och att jag även kan distribuera ett homogent ljudfält över ett lyssningsområde och lätt kan justera gångvägar.
Det är faktiskt lite som ray-tracing fast man slänger på lite avklingning och en enkel model för hur det studsar mot vägg och tak med lite olika material. Har programmerat enkel raytracer i matlab för länge länge sedan så det skall nog gå vägen.
Jag hoppas det duger som modelverktyg så jag kan förstå mer och slipper bygga hundra prototyper... jag är rätt usel på snickeri! :D

Annars så om allt går vägen kommer jag i nästa vecka att beställa mätutrustning, full licens på Basta. Tror jag klarar mig med demoversionen av ARTA och Sirp. Då kommer jag även att beställa tillsågning av mdf och köpa grejer till första prototypen.

Diskanterna har jag inte riktigt kommit fram till antalet. Jag är lite sugen på 6 st så har jag mer headroom och kanske möjlighet att fördela reflexerna bättre.
Vilket märke det blir på diskanterna är inte helt klart heller, T22 är ju jättefina men ganska dyra, det verkar finnas massor av dome diskanter som sprider väldigt bra med låg distortion. Så kanske kommer jag att gå den vägen? Kanske 6 diskanter istället för 4?

Jag kommer att låna lite från OA51/2 med dämpningen precis bakom elementet och även dämpa på baffeln mellan diskanterna.
Sedan om det måste upp till åtta våglängder gånger element/vägg-avstånd får jag väl undersöka.

Så jag tror faktiskt första prototypen kommer snickras ihop de närmsta veckorna... :wink:

Så ligger det till :) Vill folk bidraga med goda tips och råd är alla mer än välkommna!

Speciellt OA-teori är intressant, men även tips i övrigt.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-03-28 23:20

Bild

Inte den bästa bilden kanske, men elementet får plats fint nära väggen i en baffel lutad 30grader och inåtroterad 45.
Blir gott om utrymme att placera diskanter på ;)

tct98

Inläggav tct98 » 2012-03-29 09:48

"Jag känner att jag behöver förstå själva OA konceptet och hur det har utvecklats. Det finns ju inte en manual direkt för det! "

Det verkar som om det är precis det du håller på att producera. :D :D
Du är ju inte en frisk fläkt i OA djungeln utan en stormvind.

Finns ju plats ovanför elementet att placera en diskant a la 51.
Måste övriga diskanter vara fixerade på lådan. Varför inte placera dom som "satteliter" lite fritt runt omkring där dom efter test/mätning gör bäst nytta. Kanske kan fungera trådlöst också.

Kommer ihåg i min ungdom att BO (Bang Olufsen (tror jag)) hade ett system med ett antal diskanter i en kub som hängde i taket på diskoteket i hemstaden. Man undvek att hamna under en sådan för det var väldigt vasst.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-03-29 10:32

Det är då ingen brist på ambitionsnivå här! Mycket roligt och glädjande.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-03-29 10:38

jonasp skrev:Det är då ingen brist på ambitionsnivå här! Mycket roligt och glädjande.

+1

tct98 skrev:Du är ju inte en frisk fläkt i OA djungeln utan en stormvind.

+1

kommer väl att sluta med gök på taket och ambiensdiskanter dvs L8 dödare aka L8K aka Löken 8)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-03-29 13:39

Ju mer man vinklar elementet och ökar direktljudet desto mer lik en konventionell högtalare blir det och man måste kompensera så man inte får loobing.
Får jag ihop programmet kommer jag att kunna studera hur det ser ut.

Jag funderar på om det är därför direktdiskanterna är positionerade med ökande radie från baselementet på t.ex OA116? Då får man mindre loobing som kanske skulle ge "hotspots" beroende på lyssningsavstånd( de borde kunna interferera med takreflexen).

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-03-29 14:52

Har tittat på följande diskanter:

BC25SC-55/04
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... r=264-1024

Vifa OC25SC65-04 1" Textile Dome Tweeter
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... r=264-1018

Vifa OX20SC00-04 3/4" Fabric Dome Tweeter
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... r=264-1002

Beror på hur många man skall ha men det blir rätt mycket billigare än T22. De verkar sprida rätt homogent.

Någon som har något annat tips på diskanter?

Användarvisningsbild
Elgstrand

Inläggav Elgstrand » 2012-03-30 22:37

Vad tittar du på när du väljer diskanter? Lite kort...

Mvh.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-03-30 23:04

Just nu försöker jag hitta en som är lätt att montera mer upprätt, ligger rätt i pris, låter fantastiskt, kan spela tillräckligt långt ner men viktigast är ju att de klarar av att prestera en hyffsat bra tonkurva off-axis (30-40 grader) speciellt i de övre registret eftersom det ju är där man lyssnar på dem i en OA-högtalare.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-03-31 04:24

Nu förstår jag lite mer om hur OA fungerar :) hittade jättebra text på CP.
Mitt verktyg kommer kunna beräkna fram impulsvarets fördelning temporalt men även hur tonkurvan varierar med reflexernas ankomst beroende på elementets tonkurva i olika vinklar och orientering. Sedan borde man kunna mäta samma sak.

Nästa problem är att förstå hur ett impulssvar skall se ut och hur stora variationer som låter bra.

Kontentan so far är först rent direktljud utan destruerande reflexer sedan rumsreflexerna fördröjda men med snyggt och jämt frekvensinnehåll och fördelning.

Hur känslig är vi för fasvariation i direktljud? (max 120 grader fasskillnad enligt gammalt stig patent)

Exakt hur skall formen på det reflekterade ljudet se ut? Hur lång efterklangstid tolererar vi utan känsla av luddighet? Kanske längre om reflexerna ser bra ut?
Senast redigerad av PappaBas 2012-03-31 04:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-03-31 04:33

Ett program borde kunna iterera fram bästa vinklarna givet en önskad direktljuds och reflexljuds profil och rummets ungefärliga dimensioner.

Stig var inte dum! :)

Hmm blir nog rätt mycket lånat från senare konstruktioner men vill bibehålla 70-talets design. Jag måste förstå hur diskanterna skall dimensioneras.

Vilken energikurva behöver reflexerna ha för att låta bra? :)

Hmmm blir Blauert och psykoaukustisk nu för att komma vidare :)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-03-31 04:55

Hypotes: Reflexerna behöver innehålla fullt frekvensinnehåll.
Då kan man testa att låta de reflekterande diskanterna komma in så de kompenserar basen och direktdiskant(erna) ökade direktivitet?

Då kommer det sena reflexerna ha bättre diskantinnehåll.

Hmmm delningsfiltrens fas måste tas hänsyn till. Hmm Dueland+lspcad?
Eller så gör det ingen skillnad på de sena reflexerna...man kanske bara renodlar rumssvaret istället.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-03-31 05:17

Så här förstår jag OA: Man blir inte av med reflexer så då kan man ju istället försöka få dem att låta så bra som möjligt.

Har jag fattat rätt? :)

Verkar som om reflexerna kommer tillräckligt sent och är tillräckligt lika direktljudet sorteras de bort. Ju mer lika desto bättre bortsortering dvs mindre kognitiv belastning och bättre upplevt ljud?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-04-02 00:37

Nu har jag beställt element :)

Parts-express blev jättedyrt med frakt,tull osv och kunde bara ta wire-transfer (som i sig kostar pengar)?!

Så efter lite kollande så blev det dessa från Europe-audio.

Dayton ND20FA-6 (verkar ha låg dist och bra spridning, billig... och zaph-approved och det har aldrig stått Morel här...move along).

Vifa BC25SC-55/04 Har hört att denna skall låta och mäta gött mos.

Tanken just nu är ju att experimentera med placeringar och antal men jag tänker mig BC25 som direktdiskant (1-2 per högtalare) och Morel som reflexdiskanter (2-4 per högtalare).

Reflexdiskanterna kommer delas annorlunda.
Senast redigerad av PappaBas 2012-04-02 07:29, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-02 00:48

Stig Carlsson ville ha rak tonkurva på reflexerna. De tidiga reflexerna är nödvändiga för lyssningsupplevelsen. De är inte något nödvändigt ont, utan något nödvändigt gott.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-04-02 06:20

ND20 låter som en Dayton-diskant, inte en Morel?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-04-02 07:25

Ja det kan ju du tycka! :)

(historierevision in progress)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum