Moderator: Redaktörer
Jag använder SEAS H534 i mina högtalare. De har en linkande resonans (visköst dämpad vid 1,4kHz) och dessa delar jag med ett elliptiskt filter vid 2kHz. Funkar utmärkt, kanske en del pga waveguiden framför som gör att man behöver dämpa diskanten redan från halvhöga frekvenser. Det gör ju att diskanten avlastas ganska bra.AndersJ skrev:Jag har 2st H25TG liggande, möjligvis skulle man kunna fila och mäta lite på dem. Men är inte problemet med de att resonansfrekvensen är rätt hög(1500Hz)?
Det är en bonus. Den stora vitsen som jag ser det är spridningskaraktäristiken (särskillt vid lägre frekvenser). Men frekvensgången kanske måste filas på lite innan den blir 100%. Drar man raka trend-streck i responsen i passbandet så ser man den uppenbara fördelen med en sådan här typ av waveguide.paa skrev:Den stora vitsen med dom är väl verkningsgraden, som inte behövs här.
AndersJ skrev:Naqref™ skrev:Den höga resonansfrekvensen gör att den troligen kan samarbeta snyggt med ett enklare filter om man delar vid kanske 2.5kHz.
Så det är en fördel här? Jag trodde att hög resosnasfrekvens mest var av ondo.
Martin skrev:Det är en bonus. Den stora vitsen som jag ser det är spridningskaraktäristiken (särskillt vid lägre frekvenser). Men frekvensgången kanske måste filas på lite innan den blir 100%. Drar man raka trend-streck i responsen i passbandet så ser man den uppenbara fördelen med en sådan här typ av waveguide.paa skrev:Den stora vitsen med dom är väl verkningsgraden, som inte behövs här.
Naqref™ skrev:AndersJ skrev:Naqref™ skrev:Den höga resonansfrekvensen gör att den troligen kan samarbeta snyggt med ett enklare filter om man delar vid kanske 2.5kHz.
Inte om man vet vad man görSka man använda skolboksfilter så vill man däremot ha en väldämpad resonans som ligger långt under delningen. Men vi kommer knappast vara så triviala att vi använder skolboksexempelfiltren
Nä alltså, det beror på vad man vill göra. Jag har irriterat mig på att så många diskanter har låg resonansfrekvens. Vissa diskanter går rakt ända ner till 500Hz. Det kräver mer av filtret vare sig man vill dela brant eller flackt. Vill man dela brant så behövs ett brant elektriskt filter eftersom man inte kan utnyttja elementets egen avrullning. Vill man dela flackt så kan man få problem med att impedanspuckeln hamnar en bit utanför passbandet och vrider upp responsen samt planar ut den runt delningen. Ligger impedanspuckeln närmare passbandet så kan man utnyttja den för att få rätt knä i filtret med relativt få filterkomponenter.AndersJ skrev:Naqref™ skrev:Den höga resonansfrekvensen gör att den troligen kan samarbeta snyggt med ett enklare filter om man delar vid kanske 2.5kHz.
Naqref™ skrev:Inte om man vet vad man görSka man använda skolboksfilter så vill man däremot ha en väldämpad resonans som ligger långt under delningen. Men vi kommer knappast vara så triviala att vi använder skolboksexempelfiltren
Det intressanta är relativa nivåerna i olika vinklar. Det ser förstås inte bra ut med en puckel, men den puckeln är ett resultat av att nivån on axis har blivit högre än nivån off axis, vilket är en stor fördel när det gäller at integrera spridningen mellan elementen så att det inte ser ut som B&W N805 och de flesta andra högtalarare som får en puckel off axis och kanske en svacka on axis som kompensation.paa skrev:Martin skrev:Det är en bonus. Den stora vitsen som jag ser det är spridningskaraktäristiken (särskillt vid lägre frekvenser). Men frekvensgången kanske måste filas på lite innan den blir 100%. Drar man raka trend-streck i responsen i passbandet så ser man den uppenbara fördelen med en sådan här typ av waveguide.paa skrev:Den stora vitsen med dom är väl verkningsgraden, som inte behövs här.
Jag tycker trenden är som på alla horn att det är en centrumfrekvens med hög nivå och sedan så faller den åt båda håll.
Sedan har vi ju impedansen med sin puckel som ställer till våran idealiska modell också. Denna puckel kan man välja att antingen utnyttja eller bekämpa.paa skrev:Om elementet faller 12 dB per oktav från önskad delningsfrekvens så räcker det med ett filter som faller med 12 dB per oktav för att få till ett fjärde ordningens Likwitz Riley-filter.
AndersJ skrev:Tjockleken är 4mm i hornet.
edit: Ute på flänsen i alla fall, där inne i böjen är det lite svårare att mäta.
En kostnad på ett par hundra per wave-gudie är kanske acceptabelt?
Martin skrev:Vart skulle man kunna låta svarva ett gäng sådana? Är det någon som har en ide?
Det låter ju jättebra. Vad kostar det då?Naqref™ skrev:Martin skrev:Vart skulle man kunna låta svarva ett gäng sådana? Är det någon som har en ide?
Tror jag vet.Det som är lite kostnadskrävande är att göra prototyperna dock men det har någon redan sagt att han kan fixa.
Martin skrev:Det intressanta är relativa nivåerna i olika vinklar. Det ser förstås inte bra ut med en puckel, men den puckeln är ett resultat av att nivån on axis har blivit högre än nivån off axis, vilket är en stor fördel när det gäller at integrera spridningen mellan elementen så att det inte ser ut som B&W N805 och de flesta andra högtalarare som får en puckel off axis och kanske en svacka on axis som kompensation.
Precis. Runt 2.5cm vart det för just mina högtalare. Men man skulle ju kunna mäta upp skillnaden i akustiskt centrum mer noga mellan de tänkta elementen innan man spikar något mått.paa skrev:Det vore väl bra om waveguidens djup är anpassad mot önskad förskjutning mellan bas och diskant också?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 243 gäster