DIY - faktiskt.se

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-04-13 14:42

Jag har 2st H25TG liggande, möjligvis skulle man kunna fila och mäta lite på dem. Men är inte problemet med de att resonansfrekvensen är rätt hög(1500Hz)?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-13 14:44

Den stora vitsen med dom är väl verkningsgraden, som inte behövs här.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2005-04-13 14:44

En trevägare med 2st nht 1259 på baksidan tycker jag ni ska satsa på! :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-13 14:46

AndersJ skrev:Jag har 2st H25TG liggande, möjligvis skulle man kunna fila och mäta lite på dem. Men är inte problemet med de att resonansfrekvensen är rätt hög(1500Hz)?
Jag använder SEAS H534 i mina högtalare. De har en linkande resonans (visköst dämpad vid 1,4kHz) och dessa delar jag med ett elliptiskt filter vid 2kHz. Funkar utmärkt, kanske en del pga waveguiden framför som gör att man behöver dämpa diskanten redan från halvhöga frekvenser. Det gör ju att diskanten avlastas ganska bra.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-13 14:50

paa skrev:Den stora vitsen med dom är väl verkningsgraden, som inte behövs här.
Det är en bonus. Den stora vitsen som jag ser det är spridningskaraktäristiken (särskillt vid lägre frekvenser). Men frekvensgången kanske måste filas på lite innan den blir 100%. Drar man raka trend-streck i responsen i passbandet så ser man den uppenbara fördelen med en sådan här typ av waveguide.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-13 14:51

Den höga resonansfrekvensen gör att den troligen kan samarbeta snyggt med ett enklare filter om man delar vid kanske 2.5kHz. Tog fram och kollade på en av mina. Frontplattan sitter med tre st clips och om jag minns rätt så är den lätt att avlägsna. Borde vara rätt lätt för någon med en svarv att snygga till avrundningen. Värt ett test kanske?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-04-13 14:52

Den finns ju i en version med "dämpad bakkammare" eller vad det nu kan heta, den har lägre resonansfrekvens och något mindre bump i frekvensgången.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-04-13 14:54

Naqref™ skrev:Den höga resonansfrekvensen gör att den troligen kan samarbeta snyggt med ett enklare filter om man delar vid kanske 2.5kHz.

Så det är en fördel här? Jag trodde att hög resosnasfrekvens mest var av ondo.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-13 14:55

Jag har ingen upfattning om materialets tjocklek, hur mycket material man kan ta bort, men någon slags avrundning av innerkanten längs ut i hornet (med kniv eller nåt) kan man ju prova. Med mätningar före och efter.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-13 14:59

AndersJ skrev:
Naqref™ skrev:Den höga resonansfrekvensen gör att den troligen kan samarbeta snyggt med ett enklare filter om man delar vid kanske 2.5kHz.

Inte om man vet vad man gör :) Ska man använda skolboksfilter så vill man däremot ha en väldämpad resonans som ligger långt under delningen. Men vi kommer knappast vara så triviala att vi använder skolboksexempelfiltren ;)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-13 14:59

Martin skrev:
Det är en bonus. Den stora vitsen som jag ser det är spridningskaraktäristiken (särskillt vid lägre frekvenser). Men frekvensgången kanske måste filas på lite innan den blir 100%. Drar man raka trend-streck i responsen i passbandet så ser man den uppenbara fördelen med en sådan här typ av waveguide.

Jag tycker trenden är som på alla horn att det är en centrumfrekvens med hög nivå och sedan så faller den åt båda håll.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-13 15:01

Naqref™ skrev:
AndersJ skrev:

Inte om man vet vad man gör :) Ska man använda skolboksfilter så vill man däremot ha en väldämpad resonans som ligger långt under delningen. Men vi kommer knappast vara så triviala att vi använder skolboksexempelfiltren ;)

Nej, skolböckerna talar ju inte om hur man gör ett fasriktigt filter för en sån här högtalare.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-13 15:02

AndersJ skrev:

Nä alltså, det beror på vad man vill göra. Jag har irriterat mig på att så många diskanter har låg resonansfrekvens. Vissa diskanter går rakt ända ner till 500Hz. Det kräver mer av filtret vare sig man vill dela brant eller flackt. Vill man dela brant så behövs ett brant elektriskt filter eftersom man inte kan utnyttja elementets egen avrullning. Vill man dela flackt så kan man få problem med att impedanspuckeln hamnar en bit utanför passbandet och vrider upp responsen samt planar ut den runt delningen. Ligger impedanspuckeln närmare passbandet så kan man utnyttja den för att få rätt knä i filtret med relativt få filterkomponenter.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-04-13 15:03

Tjockleken är 4mm i hornet.

edit: Ute på flänsen i alla fall, där inne i böjen är det lite svårare att mäta.
Senast redigerad av AndersJ 2005-04-13 15:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-13 15:04

Om elementet faller 12 dB per oktav från önskad delningsfrekvens så räcker det med ett filter som faller med 12 dB per oktav för att få till ett fjärde ordningens Likwitz Riley-filter.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-04-13 15:04

Naqref™ skrev:Inte om man vet vad man gör :) Ska man använda skolboksfilter så vill man däremot ha en väldämpad resonans som ligger långt under delningen. Men vi kommer knappast vara så triviala att vi använder skolboksexempelfiltren ;)

Jag erkänner att det var precis så jag tänkte :oops:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-13 15:09

paa skrev:
Martin skrev:

Jag tycker trenden är som på alla horn att det är en centrumfrekvens med hög nivå och sedan så faller den åt båda håll.
Det intressanta är relativa nivåerna i olika vinklar. Det ser förstås inte bra ut med en puckel, men den puckeln är ett resultat av att nivån on axis har blivit högre än nivån off axis, vilket är en stor fördel när det gäller at integrera spridningen mellan elementen så att det inte ser ut som B&W N805 och de flesta andra högtalarare som får en puckel off axis och kanske en svacka on axis som kompensation.

Alltså en puckel som är gemensam on och off axis går ju lätt att justera utan problem i filtret om den är på rätt ställe (nära delningen), det kanske tom gör filtret enklare i många fall. Däremot en svacka on axis blir ju en puckel off axis om man justerar den i filtret, det är här det blir problem.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-13 15:16

paa skrev:Om elementet faller 12 dB per oktav från önskad delningsfrekvens så räcker det med ett filter som faller med 12 dB per oktav för att få till ett fjärde ordningens Likwitz Riley-filter.
Sedan har vi ju impedansen med sin puckel som ställer till våran idealiska modell också. Denna puckel kan man välja att antingen utnyttja eller bekämpa.
Senast redigerad av Martin 2005-04-13 15:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-13 15:22

AndersJ skrev:Tjockleken är 4mm i hornet.

edit: Ute på flänsen i alla fall, där inne i böjen är det lite svårare att mäta.

Verkar dock vara rätt tjock även där. Kanske man får förstärka den kanten på insidan med någon tvåkomponentssörja som spackel eller liknande innan man går på att ändra avfasningen. Men jag klurar på om det inte finns något annat sätt. Om man inte kan sätta diskanten på insidan av baffeln för att ev kunna få bättre fasöverstämelse mellan elementen. Fast det blir lite knepigt då ändå tror jag rent byggnadsmässigt. Om man inte fixar någon automatsvarvad kon man sätta på baffeln.... fast då kan man ju använda en helt annan diskant och svarva en riktigt anpassad wave-guide ändå.... Undrar vad det skulle kosta. En kostnad på ett par hundra per wave-gudie är kanske acceptabelt?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-04-13 15:32

Om ni är intresserade av waveguide-diskanter kanske följande kan vara intressant:

Bild

Det är en Morel MDT37. Jag har ingen aning om hur det står till med kvaliteten på dessa dock. Morels egna mätningar ser snygga ut men några distuppgifter har jag inte sett.

Resonansfrekvensen kanske är i lägsta laget. Madisound tar $55 för MDT37.

/Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-13 15:37

En kostnad på ett par hundra per wave-gudie är kanske acceptabelt?

Väljer man en billig diskant som kostar runt 3-400 så blir det ju ändå billigare än att köpa en dyr diskant...och bättre. :) Öhh, vet inte riktigt vart jag vill komma. :lol:

Vart skulle man kunna låta svarva ett gäng sådana? Är det någon som har en ide?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-13 15:44

Martin skrev:Vart skulle man kunna låta svarva ett gäng sådana? Är det någon som har en ide?

Tror jag vet. :) Det som är lite kostnadskrävande är att göra prototyperna dock men det har någon redan sagt att han kan fixa. :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-13 15:52

Naqref™ skrev:
Martin skrev:Vart skulle man kunna låta svarva ett gäng sådana? Är det någon som har en ide?

Tror jag vet. :) Det som är lite kostnadskrävande är att göra prototyperna dock men det har någon redan sagt att han kan fixa. :)
Det låter ju jättebra. Vad kostar det då?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-13 15:54

Martin: Ska fråga.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-13 15:55

Martin skrev:Det intressanta är relativa nivåerna i olika vinklar. Det ser förstås inte bra ut med en puckel, men den puckeln är ett resultat av att nivån on axis har blivit högre än nivån off axis, vilket är en stor fördel när det gäller at integrera spridningen mellan elementen så att det inte ser ut som B&W N805 och de flesta andra högtalarare som får en puckel off axis och kanske en svacka on axis som kompensation.

OK, förstår nu hur du menar.
Fallet i sidovinklarna bör ju vara lika som baselementets vid delningsfrekvensen.
Klart att det ska vara någon sorts spridningskontroll för diskanten!
(Vi är nog många som kommer att lära sig ett och annat av denna tråden.)
Jag tror dock att med det som utgångspunkt för optimeringen så får man fram en helt annan form än vad Vifa-hornet har.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-13 16:03

Sedan kan det ju vara bra att fundera ut hur de ska vara utformade i stora drag. Kanske en rund 19-25mm tjock MDF-skiva, 12cm i diameter som man montera framifrån efter att man skruvat dit diskanten på baksidan. Har problem med detta i mina modifierade högtalare att diskanten måste skruvas fast inifrån lådan. Man skulle kunna limma fast en (6mm) tunn ring med en innerdiameret på 11cm bakom hålet i baffeln.

I princip alltså.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-13 16:05

paa: kolla gärna mina egna trevande försök i denna tråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=3859

mina waveguides ser inte riktigt ut som vifas. Har tyvärr ingen digitalkamera så skisser och mätningar får duga så länge. Fast mitt grats webbhotell har låst mitt konto så nästan inga bilder funkar. :cry:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-13 16:11

Det vore väl bra om waveguidens djup är anpassad mot önskad förskjutning mellan bas och diskant också?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-13 16:25

paa skrev:Det vore väl bra om waveguidens djup är anpassad mot önskad förskjutning mellan bas och diskant också?
Precis. Runt 2.5cm vart det för just mina högtalare. Men man skulle ju kunna mäta upp skillnaden i akustiskt centrum mer noga mellan de tänkta elementen innan man spikar något mått.

BildUngefär såhär ser min waveguide ut.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-13 16:30

Vi får mäta önskad förskjutning. Man bör ligga en bit över(längre bort) de rena akustiska centrumen så man har lite större frihet att manipulera med filtren. Skulle gissa på att kanske 3.5-4cm vore ok.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum