Zartoks toppar, just nu: alla fyra moduler klara!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Re: Zartoks egenbyggda toppar, nya ideer och nya planeringar

Inläggav zartok » 2014-12-04 22:22

Nej, tyvärr har jag bara tillgång till fyra kanaler. Eller fem i teorin, men det hjälper ju inte :/

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-04 22:31

enda lösningen i det fallet är att sköta 0.5 delningen analogt.

du kopplar alla basar parallellt till ingången men kopplar en spole till de fyra 0.5-basarna
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-04 22:45

Det är nog så jag tänkt göra hela tiden, men jag ska visa hur, så får ni säga om det fungerar :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-05 00:34

Bild

Det är lite som nummer två jag tänkte att man kunde göra analogt. Det kallas tydligen shading. Det här är det keele använder i sin cbt36, shading, och det finns lite bra grafer för hur man ska göra. Dock så ska jag nog ha lite mindre shading än det han rekommenderar längst ut, av olika anledningar :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-05 09:15

Nja, där är det ju bara dämpat...

Du vill inte dämpa 0,5 basen utan du vill dela den så att den inte spelar höga frekvenser helt enkelt, sedan KANSKE det blir sktuellt att dämpa den med ett motstånd, men det märker du i efterhand :)

men då är det ju
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-05 09:27

Ja, det är så jag tänkt att man hade kunnat göra för att få bättre strålning från högtalaren. Det eftersom jag inte har kunskap om filter eller kännedom om hur man kan göra ett. Eftersom jag heller inte har möjlighet att mäta vad jag gör så blir det tillsammans omöjligt att bygga ett filter. Att få bättre strålning är något som är realistiskt möjligt att tillverka för mig :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-05 09:57

Nåväl, jag har i alla fall börjat höra med leverantörer vad man kan få för pris på 16 element, och det är ett företag i Danmark som gett mig bäst pris hittills. Jag ska bara dubbelkolla om det är utan moms, är det det så kan jag ta det priset känner jag. Det landar då på ca 7000 sek för 16 element, vilket är ett attraktivt erbjudande som jag ser det. Europe audio skulle ex ha 8kkr och hifikit i Sverige ville ha drygt 10.

Finns det färdiga .5-filter att köpa Btw? Det hade kunnat vara en lösning.

Vidare så har jag kollat på lådan. Som jag ser det ska jag köra en första låda med storleken 80x30x30. Det blir drygt 50 liter invändigt, lägger man på dämpning så sjunker q ytterligare. Jag tänker mig att jag hellre har "för högt" q-värde än för lågt. Detta för att slippa oroa mig för om parametrarna är åt skogen samt att troligtvis undvika fläskbasen, bullen ner mot avrullningen lite granna. Sen så har det ju framkommit att parametrarna inte stämmer, så troligtvis så kanske det är ett skydd att bygga större låda även där.

Högtalaren ska även få en liten fot, bara en platta.
Visst kan jag sen sätta en diskant i en sluten låda på 20*30*30 yttermått? Eller, det beror på hornet, men ändå. Räcker den höjden för ett passande horn så att säga?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-05 10:31

0,5 filtret kan vara något så extremt enkelt som bara en spole !

Så det är inte svårt att få till, dock så kostar spolar en del pengar i den storleken som du kommer att behöva och eftersom du ändå egentligen behöver ha en kondensator till diskanten så känner jag lite såhär att wtf...
Varför inte dela diskanten passivt och 0,5 och 1 basen aktivt ?!

Till diskanten blir det då i sin grundkonstruktion 2st kondensatorer och 1st spole och eventuellt någon motstond, men det är absolut inte säkert alls... och inte någon kostnad heller... det är all filltrering som behövs göras utöver den aktiva :)
Och det är bara bra att göra detta passivt till diskanten.

Eftersom du har möjlighet att ändra 1 basens och 0,5 basens delningar som du vill då, så tycker jag att man skulle kunna enkelt räkna på ett filter till diskanten som blir "någorlunda rätt" efter att du har allting hemma och kan göra en enkel mätning och det är ju ett bättre allternativ än att bara skjuta från höften helt oavsett :)

JAG tycker att du ska göra såhär !
Eftersom du inte vill lägga ner för mycket tanke på själva det tekniska men har en enorm bygglust :)
så SKA du bygga !!!
Du har redan klargjort att det centrala är bygglusten och det estetiska, så vi "behöver inte" vara nitiska med detaljerna, än... (inte för en DU får för dig att du ska förfina dina konstruktioner "bebisar" vartefter, det LÄR hända ;) )
Vi (JAG i alla fall) hjälper dig gärna med att välja så vettiga element och lösningar som möjligt utefter förutsättningarna du har satt för detta bygge.

Och det ska vara kul att bygga, kul som satan :D

Och för att detta ska fungera i praktiken så köp dina element ( exakt vilka basar är det du kollar på ? kan vara bra att veta så att dom går att få ihopp med diskanten på något vettigt vis)
JAG tycker att du ska nöjja dig med 8st (4st/ högtalare, 8st/ högtalare blir så jäkla mycket ! :lol: ) men du väljer ju själv, kan det blir snyggt ens med 8st element/ högtalare med denna konstruktionen ?! :)
Gör diskantens egen låda så absolut liten du bara kan i detta skede (så att diskantens centrum hamnar så nära dom intilliggande basarnas centrum som bara möjligt!
Köp 2st av dom Seas diskanter jag tippsade om, dom med WG, så har du bra diskanter med potentiallt hög prestanda att utgå från :)
Det kommer med 100% säkerhet att lösa sig detta med filtret ;)

Jag hjälper dig gärna från dinstans och så även med att klura ut hur ditt passiva filter till diskanten borde kunna utformas, basserat på dom enkla tester DU kan göra hemma med dom saker du har :)
vi håller detta på en skön "det ska vara kul och vi kör så att det ryker och testar gärnet för att se när det går av" - vis!

Köper du samtliga element, och du köper 2st film kondensatorer av varje inom denna lista:
6,8 uF
5,6
4,7
3,9
3.3
2,5
1,5
,33

Det blir inte så mycket pengar :)
Så har du nog för att fritt test fram till vad som behöver sitta i serie med diskanten för att först få bort "bullen" någorlunda och efter det så kan vi kolla lite på vad som kan behövas för att också få till HP delningen till diskanten med ett passivt filter.
vi löser det !
Då har du antagligen dom kondensatorer som behövs till det redan (genom att parallellkoppla flera av dom du redan har tills rätt värde uppnås) och behöver bara köpa ett par spolar med ett värde som vi kan klura ut tillsammans sedan :)
Spolarn blir ganska små så inga stora pengar där heller...
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-05 11:05

Det som oroar mig med att dela diskanten passivt tillsammans mot en 0.5 bas är att jag blir osäker på om det blir en komplicerad koppling som jag kommer göra bort mig på. Delar man som en tvåvägare så hade det bara blivit alla element i en låda i serie och sen paralellkoppla dom, då blir resistansen minimum 6.2 och skitlätt att bara koppla in i en kanal. Därefter blir det lätt att ha i huvudet när jag jobbar i minidsp. Den här uppdelningen är så pass enkel att jag kan vara trygg med den. Då blir det som bara en kanal till basen en till diskanten. Superlätt för en förvirrad individ. Lägg då i åtanke att jag är väldigt väldigt väldigt dålig det här med elektronik, det är därför jag gärna håller det enkelt.

Det jag tänker mig är därför att jag gärna lägger lite extra på en spole (som jag förstått är det en klump koppar) i varje låda som låter mig ha den enkla kopplingen. Därefter kan man kolla på diskanten. Även där hade jag hellre betalat lite extra för en lösning som innebär att jag slipper vara orolig. Det talades om att sätta något på diskanten för att det kan smälla endel om man stänger av saker i fel ordning exempelvis. Det låter som en bra idé att ha, men att man då bara behöver ha något sånt.

Nu upplevs jag säkert som väldigt motstridig, men det finns en väldigt logisk förklaring till det hela. Jag tror helt enkelt inte att jag har kunskap att göra ett väldigt enkelt filter om jag så skulle ha en video som visade hur jag skulle göra. Det är på en så hemskt låg nivå jag är, och det är därför jag ex gjorde mina linjesurrar som jag gjorde. Extremt enkelt :)

Så... Ja. Jag skulle nog hellre kolla på spollösningen i första hand, även om den blir dyrare. Hur dyr pratar vi om?
Bygga blir det oavsett, även om det behöver stå och samla damm ett bra tag efter att jag byggt klart pga filter och sånt. Jag har ju massor av högtalare till övers.

Btw så körde jag lite musik igår och märkte inte att jag var uppe på nästan 100db, så när vi ser till diskant så får den gärna klara av såna volymer, det var faktiskt inte så hemskt. Även om jag mätte dbc. Dba peakade på runt 90 iaf, och jag hade kunnat spela högre. Jag ska fråga lite om diskanten snart, men en sak i taget :)

Det blev SB17NRXC35-4, har en bra känsla av dom.
Utöver det så vet jag att jag har smak som en förra veckans hamburgare, men jag kommer iaf tycka det kommer bli skitsnyggt med en högtalare med åtta woofers, det kommer vara visuellt imponerande och det vill jag gärna att det är med tanke på att folk som inte är insatt i hobbyn som kommer över blir ytterst imponerad av mina väldigt enkla basar :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-05 12:11

Ok jag förstår !

Med så många basar så blir du tvungen att dela upp det på följande vis, och det blir inte hur enkelt som helst oavsett hur du gör... :

Dom 3översta och dom 3 understa spelar "bara" upp till baffelstödet. (eftersom det är så många så är chansen överhängande att du blir tvungen att sämpa dessa också med motstond, dessa kommer att spela alldeles för starkt tillsammans för att enbart dela, så du får köpa lite motstond cokså att leka med.
2st innersta närmast diskanten spelar allting upp till diskanten och delas enbart aktivt mot diskanten.

Det blir till att både parallell och seriekoppla dom 3 översta och dom 3 undre så att du inte får för låg impedans, och just detta blir knepigt med så många basar...
Sedan så får du lov att slänga på en spole som kostar mycket pengar men kanske inte blir rätt ?!
Om du kopplar såhär så får du ca 6ohm impedans.

1: Dina 6st yttre basar parallel kopplar du 2 och 2 och sedan seriekopplar du alltihoppa = 6ohm, sedan så får du lov att dämpa ner dessa med ett motstond som kommer att addera total resistans i kretsen så du är över 8ohm i slutänden antagligen. eller mer ?! det får du testa dig fram till och det är inte svårt ! bara att byta ut/ lägga till mer motstånd och lyssna/ mäta och se vad du tycker är lagom.
paralell koppling: 1/1/4ohm * 1/4ohm = 2ohm och alltså 3st sådanna/ högtalare ska du ha, dessa seriekopplas sedan och då blir det 2ohm + 2ohm + 2ohm = 6ohm, men du kommer behöva dämpa hela denna klump med 0,5 basar för att få en nivå som stämmer och 2ohm lär minst krävas, (6ohm "basar" + 2ohm "motstånd" så räkna med minst 8ohm totalt :)
Spolen som kommer att behövas för dessa, den ska sitta i serie med hela "klumpen" av element, sedan motståndet på minst 2ohm ska sitta på förstärkan sidan om spolen.
men detta kan jag enkelt skissa upp för dig om du vill ?!

2: Dina 2st inre basar som ska spela "hela vägen upp" och delas mot diskanten kommer du få lov att seriekoppla med varandra (4ohm + 4ohm) till 8ohm impedans.

Du parallellkopplar sedan dom två kretsarna 1 och 2 , med varandra vid anslutningen/ terminalen så att stärkaren kommer att se en last om ca 4ohm (1/1/8 * 1/8 ) upp till där i frekvens dom 6st 0,5 basarna avtar tack vare spolen. därefter så kommer impedansen som förstärkaren ser att öka till 8ohm.

Köp alla dom kondensatorer som vi tippsade om i alla fall, om du vill göra det så enkelt för dig som möjligt och exprimentera dig fram, du KOMMER garanterat att hitta ett vettigt värde :)
För du behöver som sagt ha något som skyddar diskanten samt tar ner "bullen" så att du får en bra respons och massor av extra kapacitet och den kondensatorn ska bara lödas på i serie med + på diskanten, jätte enkelt, kan rita en bild på detta också sedan om du vill ?!

Sedan så kan du pula helt fritt med delningar osv... i ditt aktiva filter :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-05 13:28

Shit... Det blev ju jävligt komplicerat iaf märker jag :D tack för att du tar dig all tid till det här iaf :D det jag funderar på är om det inte går att sköta allt låda för låda? Min tanke var att ha modulerna klara och sen bara koppla ihop dom baktill med två terminaler. Att få typ dom två yttre i varje låda att rulla av med en enkel koppling som att man bara adderar något mellan elementen. Men jag gissar på att det då inte finns någon sån lösning på det hela?

Det känns som att det hade varit lättare att köra dom aktivt tredelat, men för det krävs fler slutsteg också.

Undrar om man kanske kan leja tvett att göra sånt här? :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-05 14:41

Din tanke om moduler som du bara kopplar ihopp är lite knepig att realisera tyvärr... inte med dessa element och inte när du behöver blanda passiv och aktiv delning så som du kommer att göra.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-05 15:11

det kommer att behöva gå kablar mellan övre 3st basarna och undra 3st basarna och sedan kablar från alltihoppa till förstärkaren :)

det är inget problem att göra och att lösa, men din ide blir knepig att ordna :)

jag rekommender ra att sätta speakon kontakter på kabeln som går mellan övre och undra låda med moduler, så at tdet i efterhan "inte går" att koppla fel hur som helst och det ser lite med "genomtänkt ut" :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-05 15:36

Jag får börja kolla på det hemska kopplingsschemat och det strax. Gissar att det inte finns att köpa passande passiva filter som skulle passa va?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-05 15:43

Nej filtret får du slänge ihopp själv, men det är nästan dum-enkelt med 1st spole och 1st motstånd bara :)
det där klarar du GARANTERAT !

och diskanten ska ju bara ha 1st kondensator!

Jag ritar en bild till dig när det är dax :wink:
Men köp ingen spole för en du har allting på plats och lådorna klara och gjort några mätningar :)

allternativt köp fler steg och fler filter så att du kan köra 3kanaler/ högtalare så behövs det bara 1st kondensator till diskanten oavsett, och det är också väldigt enkelt för dig att fixa :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-05 17:16

Går det att räkna ut så att det blir rätt så... En spole och ett motstånd. I serie med det hela elementet?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-05 17:25

Det går att räkna ut så att det blir någorlunda rätt, mer exakt än så kan jag inte svara då det kräver mätningar och testa de för att få det helt rätt :)

Sedan så blir ju ett sådant här bygga inte mer rätt än den tid som investeras på att lösa dom problem som uppstår vs hur stora problemen är.
Alltså, om en konstruktion absolut ska göras men problemen inte är något man lägger någon större energi på, så kommer det inte att bli helt rätt.
Säger inte detta som kritik utan bara så att du ju är med på att heöa bygget är lite knasigt, men det visste du ju redan som stod på dig trots varningar ;)

Jepp, i serie med hela klumpen av 6st 0,5 basar, dom 3 yttre både över och under :)
Alla dessa tillsammans, när dom redan är ihoppkopplade paralellt och seriellt, ska sedan kopplas med en spole och ett motstånd i serie med varandra.
Dessa ska sitta mellan + på klumpen av element till + på inkommande in i högtalaren från förstärkaren :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-05 17:52

Det kan bli riktigt bra detta, men exakt HUR riktigt bra beror ju på hur mycket tid DU är villig att investera i att testa ;)

Spolarna kan du köpa "lite större" häldre än "lite mindre" om det är så att det värde som efterfrågas kanske inte finns exakt.
För dom kan man linda av lite tråd på och på så vis få ett lägre värde på dom, hur enkelt som helst och du klarar det hur lätt som helst.
Kan du t.ex. Äta med kniv och kaffel så gör du detta hur lätt som helst !
Men instruktioner om hur i sådant fall :)

Det är tyvärr inte bara att "smacka ihopp och köra" med denna typ av bygge oavsett, det blir liksom bara dåligt då :)
Om du lägger lite tid bara och framförallt VÅGAR göra fel så kommer du känna att du vunit en stooor vinst på lotto sedan när du sitter där och det faktiskt låter rätt nice ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-05 18:59

Ja vad tusan, om du känner att du hade velat lägga ner den tid som behövs på att räkna ut ett filter och skriva i punktform hur jag ska göra och vad jag ska köpa så får jag väl köra på det. Jag menar, vad är det värsta som kan hända? :D

Om allt skulle gå åt skogen finns det ju folk att ta hjälp av här i Umeå. Men det du skriver måste vara otroligt lätt att förstå, tänk dig att du ska förklara något till någon som verkligen har noll kunskap.

Vidare, är det tre element som ska bli mellanbasar, räcker det inte med två? Tänkte om det blir tungt för en ensam woofer att spela högt i mellanregistret. Eller, två ensamma, men ändå.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-05 22:11

Bara en fundering... Göra högtalaren till en trevägare? Jag läste just at dynaudios evidence-serie är det.

Tanken var då att dela en signal på kanske 400 hz, låta sex element köra allt under 400 och låta två köra allt över 400 (upp till den aktiva delningen vart nu den hamnar). Det skulle ge klangmatchning upp till diskant plus lasta av elementet som skulle få köra hela registret. Är det något som hade gått att göra och i så fall, hur kommer det sig att det inte är en bra idé?

Ja, jag tar det på förhand att det inte är en bra idé :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-06 17:57

alltså, det kan väl vara kul att lära sig ?! ;)

det är ju du som får göra jobbet, jag bistår gärna med hur du bör tänka och jag kan tyvärr inte ge dig något exakt svar på vilken spole t.ex. som du ska ha till 0,5 basarna.
det behöver mätas fram, jag kan ge ett värde som är "ungefär" men inte mer än så dock :)

din ide om 3vägare går ju att realisera men det gör inget mindre komplicerat dock ;)

Alltså... jag får mer och mer känslan av att det du BORDE göra är att köpa ett till slutsteg, sälja filtret och köpa ett med fler kanaler så att det enda du behöver göra i passivt filter än den lilla kondensatorn till diskanten.
Då kan du ju själv pilla hur mycket du vill och du vill uppenbarligen känna att du är inom din egen trygghetszon med detta projektet :)
så varför inte?!
ett billigt 2kanal slutsteg till basarna och sedan en flerkanalig DSP/Filter/EQ :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-06 19:08

Problemet är att jag inte har plats med fler slutsteg än dom jag redan har. Märkligt nog så känns det lättare att dela bas och midwoofer passivt. Då slipper man räkna på avrullningen och det, utan bara löda ihop ett par filter, koppla ihop elementen och ha filtret i den undre lådan. Därefter så har man sladdar från terminaler o den övre lådan till den undre så att allt kopplas ihop där. Skulle en sån lösning inte fungera?

Blir det inte en fördel i delningen också då det är lättare att räkna vart ett filter delar och med vilken branthet än att jobba med ett 2.5 filter?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-06 22:13

Jag har kollat efter olika delningsfilter och funnit:

http://www.ljudia.se/tillbehor-s82136/d ... -p1014725/

2vägare delas i 500hz. Jag tänker mig att det borde fungera bra till bygget. Jag vill också påstå att jag gärna lägger 200 extra per filter om jag slipper löda dom själv pga mina dåliga kunskaper i ämnet (som folk märkt :)).

Då behövs det bara två såna här plus det väldigt enkla filtret till diskanten, och det kanske är där jag skulle lägga mig i nivå. Kan någon kolla om filtret skulle fungera för mig?

Nu ska vi skriva något kul också. Jag har fått en faktura på woofrarna, dom bilen billiga iaf, och det var kul att jag dessutom fick ett extra bra pris för dom (350 dkk). Snart kommer alla 16 element hem.

Sen ska vi börja kolla på diskanten. Det har rekommenderats wg, eller horn. Vilket wg och vilken diskant? Jag vet inte varför, men scanspeak d3004 660000 attraherar mig. Finns det en wg som går att lägga på den? Skulle den passa bygget strålningsmässigt? Det har rekommenderats andra diskanter också, vill någon ge mig ev fler förslag?

Bulletdiskant hade varit drömmen utseendemässigt, men då ingen använder såna så gissar jag att det finns en anledning till det :)

Användarvisningsbild
zartok

Re: Zartoks nya toppar, just nu: JAG har räknat egna filter!

Inläggav zartok » 2014-12-07 13:53

Ok, det här blev klart, tack vare dig dvd, att jag behövde sätta mig in i det här. Så jag kollade upp scheman och sånt och såg att det inte behöver bli så svårt.

Jag kollade på 6db per oktav delning 500hz och fick fram att spolen skulle ha ett värde av 1.91082 mH och kondensatorn 39.75 uf. Detta räknat på att basarna spelar i 6 ohm via en serie av tre och paralellkoppla båda serierna. Middarna spelar i åtta via en seriekoppling. Spolen L ska sitta på basen och kondensatorn C ska sitta på mellanregistret. Rätt?

Dessa skulle bara kopplas på pluskabeln så att säga. Sen så skulle det behövas en resistans för nivåmatchning, det är nog denna jag inte riktigt kan räkna då jag bara vet att teorin säger typ 4.5 dB eller så.

Nu, det här var lite spännande faktiskt. Sen så ska jag ha en kondensator till diskanten, men den kan jag räkna på först när jag vet vilken diskant vi kör.

Stämmer det här som jag har räknat på nu? Sen en sak till, hur kopplar jag ihop dessa saker i ett filter? Borde jag dela brantare? Jag läste någonstans att transientsvaret blir bättre med lägre delning per oktav och då elementet klarar att delas så högt upp tänkte jag att den här delningen kan bli bra :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-12-07 14:57

Snart kommer du inse hur komplext det är på riktigt.

:D
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-07 15:02

Går inte att ändra, så jag får skriva en ny. Delar nog lite lägre ner. 300 hz skulle ge en minskning uppåt på 24db uppe vid 2400hz för baselementen, låter lite mer rimligt och är lite mer i mitten av vad elementet klarar av typ. Visst tänker jag rätt nu? Eller blir det märkligt att dela för långt ner? Den övre delningen kommer jag att köra aktivt, så där går det ju att dela betydligt brantare, 18 funderar jag på, runt 2000 ungefär.

Såg att dynaudios evidence-serie delar platt, 6db i varje, men jag tänkte alltså bara dela bas och woofer så flackt.

Elfsberg: jadu, jag börjar oroa mig över det nu kan jag säga :D men jag har ju minidsp, så den kan ju hjälpa mig att styra runt nivåer som blir fel, lite granna iaf :D

Användarvisningsbild
zartok

Re: Zartoks toppar, just nu: filtret klart, komponenter?

Inläggav zartok » 2014-12-07 18:06

Jag har kommit fram till att jag ska köra en 6db delning på ca 320 kommer den bli med en spole med ett värde av 3mh. Därefter ska jag nog köpa ett motstånd och sänka basarna med 3db passivt. Sänker resten i minidsp.

Kondensatorn ska ligga på ca 70, har sett att det finns en på 68 uf som nog är närmsta värdet. Jag har läst lite och tänkte ta en luftinlindad spole med lite tjockare tråd på 2mm. Kondensatorn har jag dålig koll på men Mundorf M-Cap EVO Oil såg ut som den kunde passa. Det var inte så lätt att hitta rätt siffror på den.

http://www.supersonic.se/product.html/m ... ory_id=252
http://www.supersonic.se/product.html/m ... ory_id=255

Till diskanten... Ja, är det någon som orkar länka till en bra produkt för den? Jag tänkte att jag ville testa scanspeak D3004/660000 4 ohm. Det går att sätta horn på den har jag sett tidigare i tråden, så jag kör på en sån.

Fy fasen vilken tung dag, så väldigt mycket att få huvudet runt, men jag känner på mig att jag börjar förstå hur det ska kopplas med ett passivt filter iaf, samt hur det är uppbyggt.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-07 20:25

Bild

Här är iaf den ungefärliga designen. Jag har tänkt att försöka få tag i någon faner eller något sånt som påminner om jakaranda, och hoppas att det finns. Grymt snyggt :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-08 11:26

Delar beställa och elementen betala. Stackars beijer, dom får såga upp ett 50-tal bitar för 120 spänn.

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Zartoks toppar, just nu: mdf till lådan på ingående

Inläggav Tarzan » 2014-12-09 17:01

Tänkte bara skriva att det är jättekul att läsa, framför allt DVDs entusiasm när han försöker förklara passiva filter, och jag förbannar mig själv för att jag när jag byggde "egna" högtalare och inte passade på att lära mig någonting alls om filter utan bara lödde ihop utan att förstå.

Ser fram emot fortsättning och hoppas allt går bra!!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum