0,5 filtret kan vara något så extremt enkelt som bara en spole !
Så det är inte svårt att få till, dock så kostar spolar en del pengar i den storleken som du kommer att behöva och eftersom du ändå egentligen behöver ha en kondensator till diskanten så känner jag lite såhär att wtf...
Varför inte dela diskanten passivt och 0,5 och 1 basen aktivt ?!
Till diskanten blir det då i sin grundkonstruktion 2st kondensatorer och 1st spole och eventuellt någon motstond, men det är absolut inte säkert alls... och inte någon kostnad heller... det är all filltrering som behövs göras utöver den aktiva
Och det är bara bra att göra detta passivt till diskanten.
Eftersom du har möjlighet att ändra 1 basens och 0,5 basens delningar som du vill då, så tycker jag att man skulle kunna enkelt räkna på ett filter till diskanten som blir "någorlunda rätt" efter att du har allting hemma och kan göra en enkel mätning och det är ju ett bättre allternativ än att bara skjuta från höften helt oavsett
JAG tycker att du ska göra såhär !
Eftersom du inte vill lägga ner för mycket tanke på själva det tekniska men har en enorm bygglust

så SKA du bygga !!!
Du har redan klargjort att det centrala är bygglusten och det estetiska, så vi "behöver inte" vara nitiska med detaljerna, än... (inte för en DU får för dig att du ska förfina dina konstruktioner "bebisar" vartefter, det LÄR hända

)
Vi (JAG i alla fall) hjälper dig gärna med att välja så vettiga element och lösningar som möjligt utefter förutsättningarna du har satt för detta bygge.
Och det ska vara kul att bygga, kul som satan

Och för att detta ska fungera i praktiken så köp dina element ( exakt vilka basar är det du kollar på ? kan vara bra att veta så att dom går att få ihopp med diskanten på något vettigt vis)
JAG tycker att du ska nöjja dig med 8st (4st/ högtalare, 8st/ högtalare blir så jäkla mycket !

) men du väljer ju själv, kan det blir snyggt ens med 8st element/ högtalare med denna konstruktionen ?!
Gör diskantens egen låda så absolut liten du bara kan i detta skede (så att diskantens centrum hamnar så nära dom intilliggande basarnas centrum som bara möjligt!
Köp 2st av dom Seas diskanter jag tippsade om, dom med WG, så har du bra diskanter med potentiallt hög prestanda att utgå från
Det kommer med 100% säkerhet att lösa sig detta med filtret
Jag hjälper dig gärna från dinstans och så även med att klura ut hur ditt passiva filter till diskanten borde kunna utformas, basserat på dom enkla tester DU kan göra hemma med dom saker du har
vi håller detta på en skön "det ska vara kul och vi kör så att det ryker och testar gärnet för att se när det går av" - vis!
Köper du samtliga element, och du köper 2st film kondensatorer av varje inom denna lista:
6,8 uF
5,6
4,7
3,9
3.3
2,5
1,5
,33
Det blir inte så mycket pengar
Så har du nog för att fritt test fram till vad som behöver sitta i serie med diskanten för att först få bort "bullen" någorlunda och efter det så kan vi kolla lite på vad som kan behövas för att också få till HP delningen till diskanten med ett passivt filter.
vi löser det !
Då har du antagligen dom kondensatorer som behövs till det redan (genom att parallellkoppla flera av dom du redan har tills rätt värde uppnås) och behöver bara köpa ett par spolar med ett värde som vi kan klura ut tillsammans sedan

Spolarn blir ganska små så inga stora pengar där heller...