8" bas till mindre lådor, förslag välkommet!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: 8" bas till mindre lådor, förslag välkommet!

Inläggav Perfector » 2015-07-29 00:51

Om båda elementen spelar samtidigt ser jag det som ett dåligt filter.
Ett filter ska ha ett fall på 3 db vid punkten för delning och då blir kurvan rak då båda elementen samverkar.
Ellr?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-29 01:01

Prozac skrev:Cortado; -jag tycker inte kurvan från Monacor och din egen skiljde sig sååå mycket (förutom att kurvan från Monacor var utdragen och lite smoothed). Kurvan stiger och sjunker på ungefär samma ställen i alla fall.

Jo, nu när jag kikade lite mer på den så ser jag att det "kan vara samma" så att säga. Men visst är den otydlig? :D

Om någon sa till mig att man plattar till mätningen och drar ut den samt att man sparar den med låg upplösning just för att den skall se så representativ ut som möjligt så hade jag inte haft svårt att tro på det.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-29 01:08

Perfector skrev:Om båda elementen spelar samtidigt ser jag det som ett dåligt filter.
Ett filter ska ha ett fall på 3 db vid punkten för delning och då blir kurvan rak då båda elementen samverkar.
Ellr?

Hur menar du nu egentligen?

Menar du att elementen INTE spelar samtidigt när du säger att de samverkar?

.. och hur relaterar detta till spridningen?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-29 08:18

Cortado skrev:
Perfector skrev:Om båda elementen spelar samtidigt ser jag det som ett dåligt filter.
Ellr?

Hur menar du nu egentligen?

Menar du att elementen INTE spelar samtidigt när du säger att de samverkar?

.. och hur relaterar detta till spridningen?

Jag fick intrycket av att du menade överlappning i delningen.
Men det kanske du inte gjorde.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2015-07-29 10:32

Cortado; jo, kurvorna för de flesta monacorelement är otydliga, jag antar monacor vill försköna verkligheten lite. Synd, eftersom det tar från deras trovärdighet, jag tycker ändå oftast att monacorelement är prisvärda.

Perfector, ju flackare filter du har, desto mer kommer elementen att överlappa varandra på båda sidor om delningsfrekvensen. Då kan man säga att de spelar samtidigt, -i alla fall kommer du att höra dem samtidigt. Om de då sprider väldigt olika kommer alla reflexioner mot väggar etc att ge en ojämn total tonkurva i rummet, trots att de kanske har en rak tonkurva rakt framifrån mätt med en riktad testmikrofon. Jag utgår från att du redan är välbekant med detta.

TS; fina trälådor du visade tidigare, synd att såga i dem, om jag varit dig så hade jag behållit dessa, satt på en ny baffel o element. Sedan hade jag byggt andra, nya lådor och utformat dessa som jag ville för att kunna ha i 8-tums eller andra storlekar.

förslag för 14-liters lådan;
En monacor-bas jag hittade var en 5,25 tums i coatad papper, -ja, jag vet att det är ett långt steg från 8-tums storleksmässigt, men den går högt upp, ser hyfsat rak ut i frekvensgång och kommer att ge ok bas i den lilla 14-liters lådan. -edit; du kommer förmodligen behöva en baffelkompensation, dvs att du via filtret drar ner allt utom basen över viss frekvens beroende på baffelstorlek, för att få till en bra bas i liten låda med litet element. Detta äter upp en del av effekttåligheten.

http://www.eluxson.se/bas-mid/343-sph-130.html

inklippt nedan;
Välljudande och fint uppbyggt 5.25” bas/mid högtalarelement. Konen är tillverkad i papp som coatats för maximal styvhet. Mycket linjär frekvensgång möjliggör delning långt upp i frekvens - runt 5000 Hz fungerar utmärkt. Lämplig för mindre tvåvägs högtalare eller som mellanregister i större högtalare.

Lådförslag

8 liter basreflex, rör 5 cm diam och 16 cm långt ger FC 61 Hz
15 liter basreflex , rör 5 cm diam och 16 cm långt ger FC 44 Hz

Specifikationer

•5.25" bass/midrange speaker
•Paper cone with special coating
•Rubber surround with optimised profile
•Extra wide bandwidth radiation
•Also for the use as a midrange speaker
•2-way combinations up to D'Appolito arrangements
Senast redigerad av Prozac 2015-07-29 10:57, redigerad totalt 2 gånger.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-29 10:34

Perfector skrev:Jag fick intrycket av att du menade överlappning i delningen.

Jodå, jag tror att du har förstått mig rätt. Alltså, att elementen överlappar varandra vid delningen och överlappningen summeras till att ge en rak och jämn övergång. De kommer att då spela samtidigt in i "varandras områden" och hur mycket avgörs av filtrenas respektive branthet.

Om det är så att jag har fel så är jag öppen för att få det förklarat för mig.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-29 10:50

Cortado skrev:
Perfector skrev:Jag fick intrycket av att du menade överlappning i delningen.

Jodå, jag tror att du har förstått mig rätt. Alltså, att elementen överlappar varandra vid delningen och överlappningen summeras till att ge en rak och jämn övergång. De kommer att då spela samtidigt in i "varandras områden" och hur mycket avgörs av filtrenas respektive branthet.

Om det är så att jag har fel så är jag öppen för att få det förklarat för mig.

Nej då, du har som vanligt helt rätt.
Det var bara jag som var otydlig.
Om man "stukar" filtret vid delning ut med ett större kondingvärde så ökar brantheten ut och överlappningen blir väldig snäll.
Exempel 700 Hz 12dB/Oct. = i min filterlista blir det 3.0 mH serie och 15 uF parallell. öka 15 till 18 så får man enligt gamla mätningar hos HiFi Connection 16 db branthet ut
Om man sedan tar 15 uF serie och 3.0 mH parallell så får man delning in
16/12 dB/Oct med mindre fasvridning i delningen.
Se'n finns ju fler sätt att se och beräkna på, men denna modell har alltid gett bra resultat när jag byggt filter

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-29 10:53

Vill man prompt ha en åttatummare som midwoofer i högtalaren så skulle jag rekommendera att man väljer en diskant som är mer smalspridande eller alternativt att man har en waveguide till den diskanten.

Monacor har en waveguide som heter WG-300 och en matchande diskant till den som heter DT300 om jag inte minns helt fel. Hur den kombon faktiskt beter sig vet jag inte.

I övrigt håller jag med Prozac. Det enda jag vill lyfta ett finger för är att ett element som är litet och har begränsad slaglängd inte kommer kunna spela lågfrekvent bas högt. Om slaglängden är 1mm vid 100Hz så kommer den behöva vara 4mm vid 50Hz för samma upplevda volym. Man skall med andra ord simulera och försöka ha sina förväntningar i schack vad gäller baskapaciteten. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-08-07 09:18

Tjosan Sloppy, har det blivit nå't än?
Nyfikenhet är min största svaghet. :-)

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-08-11 09:42

Tjoo

Jag har sett ut elementen nu och det blir 3-vägs basreflex.
Kommer att bygga en låda undertill med drygt 10 liter innervolym. Jag har en fundering på att lägga en sandsäck inuti för att få stabilitet och då blir det ju en större låda alternativt ett separat utrymme i golvnivå så att jag kan lägga in (och ta ut) sandsäcken bakifrån.
Den nya lådan undertill kommer ha ett mindre omfång och utåt sett kommer denna tillbyggnad se ut som ett podie/en möbel. Lackas i svart.

Diskanten placeras ovanpå lådan. Ska försöka skapa någon snygg lösning.
Mellanregister och bas i lådan.

Diskant från Seas som jag nämnde tidigare
Mellanregister blir HiVi 2" DMB-A
https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... -midrange/
Bas blir en Silver Flute 8"
https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... wool-cone/

Anledningen till att jag valde dessa element är att jag behöver ett mellanregister som är litet till storleken för att passa befintligt hål i lådan.
Jag tycker mellanregistret ser trevligt ut på alla sätt och verkar kunna fungerar som en kompetent brygga mellan bas och diskant.
Basen blev jag intresserad av för att den har en kon av ull. Passar hantverksnörden som ska ha högtalaren. Basen har fått hyfsat bra recensioner dessutom. Ljudet ska tydligen vara varmt och naturtroget vilket är något jag söker. Hög känslighet 91 dB. Prisbilden passar mig. Enligt Madisound behöver elementet ca 22 liter basreflex för f3 på 55 hz. Har räknat på det i Basta och med HiFi-kits program och de säger ungefär samma men jag kan ha gjort fel.

Delningsfiltret kommer jag konstruera enligt följande:
Delning 1400 hz 12 dB/oktav låg (bas 15 ohm)
Delning 1400 hz 18 db/oktav hög (mellan 5 ohm)
Delning 4200 hz 18 eller 24 db/oktav hög (diskankt 6 ohm)

Vad jag har läst mig till så bör man ha brantare filter ju högre upp i registret. Men jag kan inte riktigt bestämma mig om jag ska ha 12 eller 18 till mellanregistret och diskanten är också lite knepigt, 18 eller 24. Till mitt förra projekt med Vifa diskant och Audax 8" bas använde jag ett 12/18 filter vilket jag tyckte lät förträffligt bra i mina öron. Hög känslighet är lite granna min grej tror jag.
Jag har gått på tillverkarnas egna kurvor. Basen delar jag vid 1400 hz och kurvan för basen ser ungefär likadan ut som vid min delning av Audax 8" bas och ungefär samma ohm-tal. Därmed känns det som att det kan fungera.
Bilagor
första skiss.jpg
första skiss.jpg (145.69 KiB) Visad 4821 gånger
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-08-11 09:52

Så länge du är nöjd så kan det inte bli fel.
Ingen annan kan ju berätta vad dina öron hör.
"Keep up the good work"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-11 10:03

Den där ser ut att vilja visa framfötterna!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-08-11 10:07

Nattlorden skrev:Den där ser ut att vilja visa framfötterna!

En första skiss men det är helt rätt tolkat :lol:

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-08-11 22:58

Med diskanten monterad på det där sättet så kan du få en rätt oschysst puckel kring 3-3,1kHz. Det är ett rätt otrevligt område att få en puckel i. Du kan prova att lyssna lite på musik med en datorspelare där du kan EQ'a upp det där området ungefär sådär som i den bifogade bilden. Elgitarrer blir särskilt påträngande av det där.

Med The Edge (Ännu ett trevligt Svanteprogram som finns att ladda ner på tolvan.com) kan man simulera baffelformer, elementplaceringar. Gör man då en rund baffel som motsvarar plattan på diskanten med ett element som motsvarar storleken på domen som man placerar mitt i baffeln så kan man se resultatet.

Klart, du kan ju kompensera för det där i filtret men det blir nog mycket jobb, många komponenter och en del mätning.
Bilagor
Diskantkamel.JPG
Diskantkamel.JPG (111.52 KiB) Visad 4782 gånger

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-08-12 13:50

Så vad du menar Cortado är att diskanten behöver lite mer baffel runt sig för att undvika puckel?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-12 13:54

Framför allt - inte centrerad!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2015-08-12 14:13

Ehum .... inte centrerad?

Skulle man kunna undvika puckel genom att montera diskanten i en wave guide?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-08-12 15:14

bäst är en rektangulär baffeln med lämpliga dimensioner där diskanten monteras ocentrerat.

waveguide kan mildra problemet. hur mycket beror på utformningen.

större baffel ger mer stöd för de lägre frekvenserna, så i en tvåvägare är en liten baffel mindre fördelaktigt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2015-08-12 17:42

Med ocentrerad diskant menar nattlorden att diskantmembranet har olika långt till alla omkringliggande kanter. Hur långt det ska vara till resp kant får man simulera fram i tex svantes progg som nämndes ovan, eller ännu bättre -mäta fram det själv om man har apparatur och kunskap om hur detta ska göras. Nedan några bilder på klassiska och vackra proac-högtalare som brukar ha en ocentrerad diskant. Edit, kom just på att du ville ha in tre element på samma lilla baffel. Kan bli trångt! Du skulle kunna sätta en liten rektangulär baffel ovanpå lådan (ung som du tänkte med den runda) som bara har diskanten monterad och i den kan du sätta diskanten ocentrerad.

[/i]Bild

eller

Bild
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-08-12 20:30

bornsloppy skrev:Så vad du menar Cortado är att diskanten behöver lite mer baffel runt sig för att undvika puckel?

Jag vet inte om jag har så mycket att tillägga på de förklaringar du redan fått men fenomenet vi pratar om kallas diffraktion och Svantes program The Edge är en diffraktionssimulator.

Vad som händer är att ljudet som sprider längs med baffelplanet kommer att studsa på kanten av baffeln och diffraktera. Diffraktionen blir en ny ljudkälla som skickar ut ljudet sfäriskt, bland annat tillbaka mot domen. Det blir då en resonans mellan kanten och domen och det boostar den frekvensen vars våglängd motsvarar avståndet mellan domen och kanten. Det blir särskilt problematiskt då avståndet är samma åt alla håll eftersom den får samma resonansfrekvens mot alla håll och därför blir resonansen starkare. Därför kan det vara en idé att ha diskanten ickecentrerad, för att man får olika avstånd till kant åt alla håll - man sprider ut resonansboosten på olika flera frekvenser och "jämnar" ut det lite.

Men sen ska man inte få för sig att en icke-centrerad diskant är lösningen på alla problem - det introducerar såklart egna, nya kompromisser man måste välja mellan. Det är väl lite det som är högtalarkonstruktion på ett djupare plan, att välja och balansera "rätt" kompromisser.

Här är 26 sekunder youtube som illustrerar hur kantdiffraktion ser ut: https://www.youtube.com/watch?v=-DFHGh7tjcc

Här har du en kort tråd på hela 26 inlägg där någon frågar om kantdiffraktion: viewtopic.php?t=4465

Som redan avhandlats är användandet av en waveguide en mycket bra sak för att minimera kantdiffraktionen. En waveguide för med sig andra väldigt bra saker. :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-08-14 15:11

Sloppy, hur går det plansmidandet? :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-03-04 00:10

Sloppilainen, har du fastnat på toaletten i sådär ett halvår? Gått i ide?

Skulle vara kul att höra och se vad denna diskussion lett till, om någonstans. :)

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2016-03-21 12:33

Cortado skrev:Sloppilainen, har du fastnat på toaletten i sådär ett halvår? Gått i ide?

Skulle vara kul att höra och se vad denna diskussion lett till, om någonstans. :)

Jo man kan ju lätt tro att jag somnat in på dass eller i en grotta. :lol:

Plånboken är rätt tunn då jag går A-kassa sen en längre tid tillbaka så jag väntar på jobb och lön innan jag kan får loss en slant till elementen och delningsfilter.
Idéen om att modda lådorna finns kvar. Jag bygger förmodligen en låda undertill och får då en golvmodell istället, antingen portad eller sluten.
.... det lutar mot att jag skaffar Scan Speak 22W/8534G00 som bas och kör sluten. Tycker det elementet verkar lovande. :)

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8149

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-03-21 13:21

bornsloppy skrev:Plånboken är rätt tunn då jag går A-kassa sen en längre tid tillbaka så jag väntar på jobb och lön innan jag kan får loss en slant till elementen och delningsfilter.
Idéen om att modda lådorna finns kvar. Jag bygger förmodligen en låda undertill och får då en golvmodell istället, antingen portad eller sluten.
.... det lutar mot att jag skaffar Scan Speak 22W/8534G00 som bas och kör sluten. Tycker det elementet verkar lovande. :)

Trist med den ekonomiska situationen - ska ge ett elementtips som förhoppningsvis tar dig lite närmare/snarare:

Dayton RS180P-8. Det är en 7"are och är billigare än SS 22W/8534G00 (20€ billigare från nämnd leverantör), rätt snäll tonkurva till 3kHz - eventuellt delbar där. Lyckas man trixa lite med baffelstödet kanske man kan dela den högre. :)

Vad tror du om den?

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2016-03-21 13:32

Cortado skrev:
bornsloppy skrev:Plånboken är rätt tunn då jag går A-kassa sen en längre tid tillbaka så jag väntar på jobb och lön innan jag kan får loss en slant till elementen och delningsfilter.

Trist med den ekonomiska situationen - ska ge ett elementtips som förhoppningsvis tar dig lite närmare/snarare:

Dayton RS180P-8. Det är en 7"are och är billigare än SS 22W/8534G00 (20€ billigare från nämnd leverantör), rätt snäll tonkurva till 3kHz - eventuellt delbar där. Lyckas man trixa lite med baffelstödet kanske man kan dela den högre. :)

Vad tror du om den?

Ser lovande ut. Om jag kan dela den omkring 2500 - 3000 hz så slipper jag knöla dit ett mellanregister. Enkelt med 2-vägs. 8)
Diskanten har jag ju (http://www.seas.no/images/stories/vinta ... _25tnf.pdf)

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2016-06-14 12:40

Cortado skrev:Dayton RS180P-8. Det är en 7"are och är billigare än SS 22W/8534G00 (20€ billigare från nämnd leverantör), rätt snäll tonkurva till 3kHz - eventuellt delbar där. Lyckas man trixa lite med baffelstödet kanske man kan dela den högre. :)

Vad tror du om den?

Trixa med baffelstödet?
Har ju inte mycket att trixa med. Lådan är redan byggd och baffeln är vad den är ....
Frequency respons 45 - 8000 hz. Så jag borde kunna dela den vid 3500 hz ... vilket jag blir tvungen till pga. diskanten.
Jag fattar dock inte vad det där spagettihåret efter 2 khz betyder i grafen för Dayton RS180P. Dsv vad det verkligen betyder in action så att säga. Hur det låter.
Men av allt att döma så är det bättre att dela vid 2500 hz och resten av spannet är inget vidare örongodis.

Alternativt att jag hittar en annan diskant ... men det vill jag inte för då faller hela ideen om återanvändning samt att jag gillar diskanten från Seas.

Jag har även kikat på ett element från Beyma .... (kanske att jag tagit upp det förr).
Beyma 8WOOFER/P-V2
http://loudspeakerfreaks.com/document.a ... ooferp.pdf

Den går från 30-6500 hz men jag har svårt att reda ut om det är vettigt att dela den vid 3500 hz.
Ligger på 90 dB och Xmax på 6 så det gillar jag. :)
Mellan tummen och pekfingret verkar den passar i en sluten låda på 30 liter.
... japp 33 liter och 55 hz (-3 dB).
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... -v2_en.htm

Jag kommer att gjuta en betonglåda att sätta under befintlig låda. :D
Den befintliga lådan ska jag också luta uppåt en viss grad eftersom denna pjäs blir en golvare på ca en halvmeter hög. Då vill jag gärna att elementen vinklas uppåt något för att få bättre spridning.
Men hur mycket (antal grader) :?: :?: :?:
Tips tas tacksamt emot.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-06-14 22:08

Oj, nu är han igång igen - KUL! :D

bornsloppy skrev:Trixa med baffelstödet?
Har ju inte mycket att trixa med. Lådan är redan byggd och baffeln är vad den är ....

Med filtret du bygger till detta sen. Baffelstöd är alltså något man gör i sitt delningsfilter.

bornsloppy skrev:Frequency respons 45 - 8000 hz. Så jag borde kunna dela den vid 3500 hz ... vilket jag blir tvungen till pga. diskanten.

När en tillverkare i sitt datablad skriver i stil med "den går från X-Y" så säger det egentligen inte så mycket. Dels för att du inte vet vad elementet gör mellan 45-8000Hz, det kan alltså finnas tonkurveavvikelser som är hur stora som helst och det är väldigt dåligt. Sen vet du inte heller under vilka omständigheter det är mätt. För att veta hur stort det användbara området är för ett element så bör man titta på flera saker, en bra början är väl tonkurvan - elementet bör vara så rak som möjligt under det tilltänkta området. Sen kommer effekttålighet, dist, spridningsegenskaper vid höga frekvenser etc. in i det hela och gör det lite mer komplicerat.

Ska du dela basen högt så ställer det som det redan sagts knepiga krav på basen, du kanske måste labba med filter och andra saker för att få det att gå ihop bra med diskanten. Det är nog inte lätt att få elementet att bete sig bra vid 3-3.5kHz.

bornsloppy skrev:Jag fattar dock inte vad det där spagettihåret efter 2 khz betyder i grafen för Dayton RS180P. Dsv vad det verkligen betyder in action så att säga. Hur det låter.
Men av allt att döma så är det bättre att dela vid 2500 hz och resten av spannet är inget vidare örongodis.

Spaghettihåret är alltså tonkurvan mätt från olika vinklar. Tittar du på grafen så ser du att frekvensen 5kHz är typ 15dB lägre 30 grader åt sidan än det är rakt fram. Du kan också se att du har en kraftig peak vid 5,5kHz 45 grader - en sån grej kan vara ett problem man måste ta hand om. Just 45 grader kan vara t.ex. takreflexen, alltså att ljudet från högtalaren mot taket som studsar och träffar lyssnaren är uppåt 20dB starkare vid just 5,5kHz. Det måste inte vara ett problem, men det kan vara det, beroende på vad man gör åt det och de redan rådande omständigheterna. Eller för att låna ett uttryck; "Det beror på och det beror på mycket".

Kontentan är väl att man ska vara beredd på lite såna där saker, man kanske måste dela brant eller dela vid en annan frekvens och laborera en del och mäta.

bornsloppy skrev:Alternativt att jag hittar en annan diskant ... men det vill jag inte för då faller hela ideen om återanvändning samt att jag gillar diskanten från Seas.

Tycker du börjar med att hitta en bas som är lämplig och gör så gott du kan med den diskanten du har. MEN - att du gillar en diskant är inte ett vettigt skäl (tycker jag) är tvinga sig att använda den. Elementet (oavsett bas eller diskant) ska vara lämplig/rätt för den applikationen man håller på med. Det finns många vettiga diskanter att köpa - det är nog lättare hitta än basen. Om det är så att diskanten inte fungerar för detta, så är det bara att leta fram något annat. Det är dumt att göra saken komplicerad av svårmotiverade skäl. :)

bornsloppy skrev:Den befintliga lådan ska jag också luta uppåt en viss grad eftersom denna pjäs blir en golvare på ca en halvmeter hög. Då vill jag gärna att elementen vinklas uppåt något för att få bättre spridning.
Men hur mycket (antal grader) :?: :?: :?:
Tips tas tacksamt emot.

Det första jag reagerar på är "bättre spridning", jag tänker då att spridning är spridning, om den är bra eller dålig beror på. Men det åsido så skulle jag tänka på hur tonkurvan ser ut åt de olika hållen och sen tänka på reflexer du får från angränsande ytor. Golvet kommer ju vara nära, väggen bakom högtalaren kommer ju vara rätt nära också.

Jag hade kanske provat att sätta mig i en soffa och lyssna lite och be någon kompis, flickvän, katten, hunden, att ställa ner högtalarna på golvet eller lyfta upp för att få höra skillnader.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2016-06-19 00:42

Cortado skrev:Oj, nu är han igång igen - KUL! :D

Jobb och lön. Ska bara stuva om ekonomin lite så men i slutet av sommarn förhoppningsvis.

Det blir annan diskant till detta projekt. Är nog tyvärr så att jag får byta ut ena diskanten i ett par andra burkar sedan en kollega vart lite oförsiktig med mina prylar. :evil: Så Seas-diskanten är nog tingad till det.

Hatten av för dig Cortado. Eminent svar! :D

Så innan jag ens börjar tänka på att gjuta en extra låda så gissar jag att jag skaffar element, bygger filter, monterar i befintlig låda med en provisorisk (likvärdig) låda under till. Mäter upp bygget och moddar tills jag är nöjd. Sen gjuter jag lådan undertill och smackar ihop det.

Val av element är knepigt ..... det tåls att fundera på men Daytona RS180P-8 ligger bra till.
Scan Speak, Silverflute och Beyma annars. Hade jag haft råd så hade jag köpt rubbet och provat mig fram.

Just när det gäller spridningen är det svårt. Jag som är lång vill gärna ha upp elementen högre, sällan jag är still i en soffa när musik spelas. Har märkt på jobbet att det är annat, bättre ljud när jag har huvudet i nivå med burkarna. Därav vill jag vinkla upp lådan något.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2016-11-14 20:54

Det här projektet har inte resulterat i något ... än.

Jag har sugit på karamellen ett tag men snart på väg att spika projektet.
Lägger till baslåda, från 100 hz, till dessa burkar så blir det något lättare.

Därmed faller valet på en 5" istället, Seas ER15RLY. Bör funka med diskanten jag har liggandes, Seas 25TNF.
http://loudspeakerfreaks.com/document.a ... 455-08.pdf
http://www.seas.no/images/stories/vinta ... _25tnf.pdf

Lådan minskar jag ner från dagens ca 14 liter till omkring 8 liter. Staga upp den på något snitzigt sätt.
Basreflex. 7,5 liters låda rekommenderas ett rör på 29 mm i innerdiameter och 90 mm i längd. Ska tydligen duga enligt en tysk sida. Har räknat lite själv och tja, landar där jag med.

Delningen blir vid 3400 hz.
Filter 12/18 dB (butterworth).

FRÅGAN DÅ: När jag letar efter kondensatorer och spolar till delningsfiltret och inte hittar värdet jag ska ha. Kan man köpa flera och sätta dem i rad?
Exempelvis. Om inte 15,6 uF finns så köper jag vad butiken har: 2 + 1,1 + 1,5 +11
Om detta fungerar - sätter jag största värdet först på delningsfiltret och de minsta därefter eller tvärtom?
Eller kan man avrunda upp eller ner?
Bilagor
retro_rebuild_crossover.png
retro_rebuild_crossover.png (40.05 KiB) Visad 3677 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-11-14 22:47

Ahh, ser man på - Sloppis är igång igen - KUL! :)

Jag är lite slut i huvet just nu, men vill bara tipsa herrn om att fullversionen av Basta! numera är gratis och tycker därför att du ska simulera baselementet lite i en låda efter de parametrar den har enligt databladet.

Om du ska komplettera 5"-aren med en bas senare (eller samtidigt) så kanske den inte behöver portas för att komma ner till 100Hz - en sluten låda blir ju såklart rätt mycket enklare än en portad låda. Som sluten låda så är ju 8 liter rätt mycket för en 5"-are, gissar att den skulle kunna vara mycket mindre - kanske halva den volymen.

Hur kom du fram till filtret?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum