Moderator: Redaktörer
Prozac skrev:Cortado; -jag tycker inte kurvan från Monacor och din egen skiljde sig sååå mycket (förutom att kurvan från Monacor var utdragen och lite smoothed). Kurvan stiger och sjunker på ungefär samma ställen i alla fall.
Perfector skrev:Om båda elementen spelar samtidigt ser jag det som ett dåligt filter.
Ett filter ska ha ett fall på 3 db vid punkten för delning och då blir kurvan rak då båda elementen samverkar.
Ellr?
Cortado skrev:Perfector skrev:Om båda elementen spelar samtidigt ser jag det som ett dåligt filter.
Ett filter ska ha ett fall på 3 db vid punkten för delning och då blir kurvan rak då båda elementen samverkar.
Ellr?
Hur menar du nu egentligen?
Menar du att elementen INTE spelar samtidigt när du säger att de samverkar?
.. och hur relaterar detta till spridningen?
Perfector skrev:Jag fick intrycket av att du menade överlappning i delningen.
Men det kanske du inte gjorde.
Cortado skrev:Perfector skrev:Jag fick intrycket av att du menade överlappning i delningen.
Men det kanske du inte gjorde.
Jodå, jag tror att du har förstått mig rätt. Alltså, att elementen överlappar varandra vid delningen och överlappningen summeras till att ge en rak och jämn övergång. De kommer att då spela samtidigt in i "varandras områden" och hur mycket avgörs av filtrenas respektive branthet.
Om det är så att jag har fel så är jag öppen för att få det förklarat för mig.
Nattlorden skrev:Den där ser ut att vilja visa framfötterna!
bornsloppy skrev:Så vad du menar Cortado är att diskanten behöver lite mer baffel runt sig för att undvika puckel?
Cortado skrev:Sloppilainen, har du fastnat på toaletten i sådär ett halvår? Gått i ide?
Skulle vara kul att höra och se vad denna diskussion lett till, om någonstans.
bornsloppy skrev:Plånboken är rätt tunn då jag går A-kassa sen en längre tid tillbaka så jag väntar på jobb och lön innan jag kan får loss en slant till elementen och delningsfilter.
Idéen om att modda lådorna finns kvar. Jag bygger förmodligen en låda undertill och får då en golvmodell istället, antingen portad eller sluten.
.... det lutar mot att jag skaffar Scan Speak 22W/8534G00 som bas och kör sluten. Tycker det elementet verkar lovande.![]()
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8149
Cortado skrev:bornsloppy skrev:Plånboken är rätt tunn då jag går A-kassa sen en längre tid tillbaka så jag väntar på jobb och lön innan jag kan får loss en slant till elementen och delningsfilter.
Idéen om att modda lådorna finns kvar. Jag bygger förmodligen en låda undertill och får då en golvmodell istället, antingen portad eller sluten.
.... det lutar mot att jag skaffar Scan Speak 22W/8534G00 som bas och kör sluten. Tycker det elementet verkar lovande.![]()
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8149
Trist med den ekonomiska situationen - ska ge ett elementtips som förhoppningsvis tar dig lite närmare/snarare:
Dayton RS180P-8. Det är en 7"are och är billigare än SS 22W/8534G00 (20€ billigare från nämnd leverantör), rätt snäll tonkurva till 3kHz - eventuellt delbar där. Lyckas man trixa lite med baffelstödet kanske man kan dela den högre.
Vad tror du om den?
Cortado skrev:Dayton RS180P-8. Det är en 7"are och är billigare än SS 22W/8534G00 (20€ billigare från nämnd leverantör), rätt snäll tonkurva till 3kHz - eventuellt delbar där. Lyckas man trixa lite med baffelstödet kanske man kan dela den högre.
Vad tror du om den?
bornsloppy skrev:Trixa med baffelstödet?
Har ju inte mycket att trixa med. Lådan är redan byggd och baffeln är vad den är ....
bornsloppy skrev:Frequency respons 45 - 8000 hz. Så jag borde kunna dela den vid 3500 hz ... vilket jag blir tvungen till pga. diskanten.
bornsloppy skrev:Jag fattar dock inte vad det där spagettihåret efter 2 khz betyder i grafen för Dayton RS180P. Dsv vad det verkligen betyder in action så att säga. Hur det låter.
Men av allt att döma så är det bättre att dela vid 2500 hz och resten av spannet är inget vidare örongodis.
bornsloppy skrev:Alternativt att jag hittar en annan diskant ... men det vill jag inte för då faller hela ideen om återanvändning samt att jag gillar diskanten från Seas.
bornsloppy skrev:Den befintliga lådan ska jag också luta uppåt en viss grad eftersom denna pjäs blir en golvare på ca en halvmeter hög. Då vill jag gärna att elementen vinklas uppåt något för att få bättre spridning.
Men hur mycket (antal grader)![]()
![]()
![]()
Tips tas tacksamt emot.
Cortado skrev:Oj, nu är han igång igen - KUL!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster