Jag har inte haft så mycket tid att lägga på detta bygge de senaste veckorna men i dag så spelades det musik genom försteget för första gången! När jag klämde dit dubbla säkringar på sekundärsidan så var det främst ett haveri i likriktarbryggan som jag var orolig för. Men hur ofta händer det tänkte jag? Efter ungefär 10 minuter så blixtrade det till när båda båda säkringarna till AUX-PSU löste ut. Först förstod jag inte varför eftersom det i princip bara hänger ett gäng reläer på den kretsen. När jag byggde kraftaggregatet så tog jag delar från det som
Mark Hennessy hade designat till sitt försteg. På schemat finns en 1N4148 som går till transistorerna (övriga dioder är inte märkta). Jag hade även en bibba 1N4148 som jag använde som flyback dioder till reläerna. Tydligen klämde jag dit 1N4148 i likriktarbryggan på AUX-PSU också! Om jag hade tänkt till lite så hade jag insett att 1N4148 inte var något bra val till likriktarbryggan när man skall mata 10 reläer!

Så det var bara att löda loss dem och byta ut dem mot ett gäng 1N4004 i stället. Nu fungerade alla reläer som det var tänkt och 1N4148 verkar fungera utmärkt som flyback dioder till reläerna.
Nästa problem var andrasteget på P88. Jag hade cirka 0.5V på pinne 1 (output A) och jag kunde inte hitta någon vettig förklaring. Så jag tog loss kortet för att inspektera alla lödningar. Det såg alla helt ok ut förutom en där det saknades lite lod. Jag lödde om den och ett par till för säkerhetsskull. Sen gjorde jag rent kortet noga och klämde dit det igen. Inte för att jag förväntade mig någon skillnad men nu fungerade det perfekt!

Även NOOLOM-kortet mätte helt ok så nästa steg var att byta signalgenerator mot DAC och koppla upp hela härligheten till en liten aktiv högtalare (tyvärr endast i mono). Ljuv musik, rent och klart! Nästa steg blir att gå igenom hörlursförstärkare och RIAA för att koppla in dem successivt. Såhär långt verkar i alla fall alla reläer, PSU, P88, NOOLOM, mono-switch, balans- och volymkontroll fungera som jag tänkt. Förhoppningsvis så kan jag få resten att hoppa igång och fungera som en enhet. Sen är det dags att koppla upp det hela mot ett slutsteg och större högtalare i stereo för att utvärdera ljudet.

Ps. De små Omron-reläerna som används i signalvägarna (G5V-2-H-DC12) är i princip ljudlösa vilket var en glad överraskning. Annat är det med det lite större (G5LE-1A4-DC12) som används för att slå på kraften till alla reläer...