Bygga Räv

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Maarten

Re: Bygga Räv

Inläggav Maarten » 2022-10-14 13:12

Försök till svar på några frågor jag snappat ut ovan:
Porten kan mynna undertill så länge det är fritt 7-10 cm undertill.
Måtten kan varieras efter vad man vill med reservation för det som står i byggbeskrivning.
Carlsson eller "NG8"-liknande varianter är intressant. Har själv tänkt i de banorna.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-10-14 13:52

Maarten skrev:Försök till svar på några frågor jag snappat ut ovan:
Porten kan mynna undertill så länge det är fritt 7-10 cm undertill.
Måtten kan varieras efter vad man vill med reservation för det som står i byggbeskrivning.
Carlsson eller "NG8"-liknande varianter är intressant. Har själv tänkt i de banorna.

Funkar omvänd placering av elementen som OA51? Dvs basen ovan diskanten?

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-10-14 14:19

Kanske, det går ju utvärdera utifrån alla mätningar jag gjort. Till att börja med: Se mätningarna i denna tråd: Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s mfl

Där t ex golv- och takreflex byter plats. Det går också att simulera hur en (svag) vinkel i enlighet med t ex NG8 påverkar. Om jag ska göra något sådant så behöver denne presentera ett genomtänkt och hyfsat väldesignat förslag, som inte avviker alltför mycket från originalet gällande tidigare nämnda kritiska mått.

Den lila varianten hade 7 grader vertikalt och 23 grader horisontellt lutande baffel.

Nästa helg kommer jag att besöka en vän och hjälpe honom att montera hans Räv-Light, med port undertill. Kan ta några foton på det.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-10-14 14:35

Maarten skrev:Kanske, det går ju utvärdera utifrån alla mätningar jag gjort. Till att börja med: Se mätningarna i denna tråd: Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s mfl

Där t ex golv- och takreflex byter plats. Det går också att simulera hur en (svag) vinkel i enlighet med t ex NG8 påverkar. Om jag ska göra något sådant så behöver denne presentera ett genomtänkt och hyfsat väldesignat förslag, som inte avviker alltför mycket från originalet gällande tidigare nämnda kritiska mått.

Den lila varianten hade 7 grader vertikalt och 23 grader horisontellt lutande baffel.

Nästa helg kommer jag att besöka en vän och hjälpe honom att montera hans Räv-Light, med port undertill. Kan ta några foton på det.

Tack och intressant. Jag tänkte främst på att elementen ska få plats på baffeln på ett bra sätt och det gör de ju rimligare med omvänd ordning.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-10-14 15:22

Mina högtalare byggde jag med 30 graders vinkel (horisontellt) men det upplever jag blev för litet. 35-40 grader tror jag skulle varit bättre.
Men det beror nog lite på vilka element man använder jag kan råda till att utvärdera det noga.

Det är lite lustigt eftersom Naqref rådgav mig på samma sätt men jag tog det lite väl lättvindligt. Det är inte ett "geometriskt" problem per se utan man måste avväga mot olika faktorer som spridningsegenskaper osv.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-10-15 09:51

Kraniet skrev:Mina högtalare byggde jag med 30 graders vinkel (horisontellt) men det upplever jag blev för litet. 35-40 grader tror jag skulle varit bättre.
Men det beror nog lite på vilka element man använder jag kan råda till att utvärdera det noga.

Det är lite lustigt eftersom Naqref rådgav mig på samma sätt men jag tog det lite väl lättvindligt. Det är inte ett "geometriskt" problem per se utan man måste avväga mot olika faktorer som spridningsegenskaper osv.

Maarten har påpekat att dessa element har väldigt bra spridning och att invinklingen kanske inte är kritisk. Hur eller hur kommer jag att sikta på en låda med diskantelement överst och 33 graders invinkling. Finns det något gratis ritprogram som rekommenderas?

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-10-15 10:29

eljulio skrev:Finns det något gratis ritprogram som rekommenderas?

Papper och penna kör jag med, ibland, :) blåtandshögtalaren jag byggde i slavbastråden byggde jag direkt ur huvudet.
viewtopic.php?f=3&t=72306

Krångla inte till det!
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-10-15 10:41

Lite snabbt; så här blir det om man sätter diskanten nederst, inte lika bra, eftersom golv- och takreflex hamnar i ej optimerade vinklar. Se de feta gröna och gröngula kurvorna till höger.

Räv_L_upp_och_ner.png
Räv_L_upp_och_ner.png (297.45 KiB) Visad 4383 gånger

Jämf:
Bild

Om man däremot vinklar upp baffeln 15 grader bör det bli mer rätt. Jobbigare låda dock.

Gällande invinkling så har säkert Naq rätt. Men ha i åtanke att det inte är ovanligt att köra utan invinklade högtalare och det ger större fel.

EDIT: Så här mäter Räven 20-, 30-, resp 40 grader horisontellt offaxis. Finns alltså mycket att spela med här (i dubbel bemärkelse :-)).

Räv_L-20,30,40_grader_HOR.png
Räv_L-20,30,40_grader_HOR.png (88.19 KiB) Visad 4380 gånger
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2022-10-15 12:21

Det ser riktigt bra ut Maarten. Är lite avundsjuk på att du har bättre möjlighet till att kunna mäta för att få så mycket större fönster.
Noterade i 20-40gradersmätningen att det nog skulle må bra av att sänka någon dB i området ca 5 - 8kHz, och höja en aning över 2kHz.
Basen svackar lite uppåt 600Hz, vad beror det på.
Alltså finjusteringar om man nu har kommit så långt som du ändå har gjort. Varför inte då justera den till närmast perfektion. Detta borde inte kräva så stora ingrepp i filtret.
Synpunkter i all vänlighet

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-15 13:37

eljulio skrev:Maarten har påpekat att dessa element har väldigt bra spridning och att invinklingen kanske inte är kritisk.

Fast det gör möjligen att du skickar ut ljudet åt håll som stör där du vill ha välljudet.

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-10-15 15:08

galder skrev:Det ser riktigt bra ut Maarten. Är lite avundsjuk på att du har bättre möjlighet till att kunna mäta för att få så mycket större fönster.
Noterade i 20-40gradersmätningen att det nog skulle må bra av att sänka någon dB i området ca 5 - 8kHz, och höja en aning över 2kHz.
Basen svackar lite uppåt 600Hz, vad beror det på.
Alltså finjusteringar om man nu har kommit så långt som du ändå har gjort. Varför inte då justera den till närmast perfektion. Detta borde inte kräva så stora ingrepp i filtret.
Synpunkter i all vänlighet

Jättebra och observanta synpunkter! Jag har jobbat med de skönhetsfläckarna men kommit fram till:
Registret 5- 8 KHz vs 2 KHz skulle kunna gå att få en aning bättre med något lägre delningsfrekvens men det finner jag inte vara mödan värt då det fortfarande är inom samma tolerans som direktljudet. Vilket fortfarande innebär i princip världsklass och bättre än t ex Revel M106 för 26 000 riksdaler.
Svackan upp 100-500 Hz beror på elementet och jag ville inte ta ner känsligheten ännu mer eller göra filtret väsentligt dyrare. (Nu ligger komponenterna på 1800:- och elementen på ca 3000:-.) Dessutom kommenterade I-or att området ändå måste ekvaliseras för alla högtalare.
Ytterligare en aspekt är det är svårt att optimera flera riktningar (jag vill påstå att det med vanligt konstruktion inte går fullt ut, utan kräver både WG för mellan- och diskant, samt optimerad baffel).

Jag tänker också att det nog är viktigare att titta på Spinorama-graferna (som ses ovan) än enskilda riktningar (bortsett från direktljudet). Jag har upplevt att risken är stor att man annars fastnar i sub- och feloptimeringsloopar.
Edit, att t ex optimera dessa kurvor är mer viktiga än t ex 30-40 grader off-axis:
Räv-L-andra-5,6ohm-20220824 Power+DI.png
Räv-L-andra-5,6ohm-20220824 Power+DI.png (29.86 KiB) Visad 4301 gånger

Edit 2: Och det blir rakare off-axis med 4,7 Ohm men lite mindre rakt on-axis:
Räv-L-en-4,7ohm-20220819 Power+DI.png
Räv-L-en-4,7ohm-20220819 Power+DI.png (29.28 KiB) Visad 4292 gånger

Om man ska göra något väsentligt bättre krävs optimala WG (ännu mer anpassad än t ex Sonasomus WG) och en trevägare, eller möjligen 2,5-vägare.

Ja, att mäta med hög upplösning är trevligt. Man får syn på saker som annars döljs.

RogerGustavsson skrev:
eljulio skrev:Maarten har påpekat att dessa element har väldigt bra spridning och att invinklingen kanske inte är kritisk.

Fast det gör möjligen att du skickar ut ljudet åt håll som stör där du vill ha välljudet.

@Roger: En bra tanke men det dilemmat tänker jag gäller oavsett vinkling, samt att ju jämnare och mer likartat spridningen är, desto mindre problem. Alla högtalare (i rum) tampas med detta men Räven har åtminstone bättre förutsättningar än absoluta majoriteten av högtalare.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-10-15 16:04

Vore det inte snyggt med en Iväggshögtalare som man kunde vrida ut de där 30 graderna vid behov... :wink:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-10-15 17:12

Som vanligt stort tack Maarten! Kommer att sikta på diskant ovan bas/mid. Vill ju ändå optimera allt som det går. Känner ändå att jag har en hel del att tänka på när det gäller själva lådan, hur den ska se ut och optimeras.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-10-20 12:17

Någon gång blir väl rävarna klara. De ska då få lite vettig drivning tänkte jag. Och det är primärt begagnat som gäller. Skulle detta slutsteg kunna vara något? https://nuprimeaudio.com/product/sta-9/?v=f003c44deab6 Finns begagnat ute nu för dryga 4 000, 2 för 8 000. Class A+D Stereo Amp bridgeable into a 290W mono amp

Ge mig annars era bästa tips på vad jag ska leta efter som drivning? Min gamla reciver är nog lite för trött för att göra jobbet på egen hand. :)

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2022-10-20 12:51

eljulio skrev:...
Ge mig annars era bästa tips...

Vill Du köra klass-AB så finns ju arbetshästarna NAD C375bee och NAD C275bee. 375 är en integrerad förstärkare, 275 är samma effektförstärkare i ett rent slutsteg. 2x150, bägge kan bryggkopplas och då är kombon 375+275 ett alternativ om man inte har annat försteg. Inga balanserade ingångar, endast rca. C275bee har "auto-sense" på ingången vilket gör att den är i "viloläge" när ingen signal finns. Dom går i princip att plocka upp för samma peng, 4-6,5tsek. i vart fall C275bee såldes nya fram till våren 2020 om jag minns rätt och kostade då 12-13tsek. Köp så ny Du hittar då NADarna ibland har dåligt rykte att hantera ålder. Finns flera på blocket o torget nu, någon krona till jmf m Nuprime men vad gör man inte för slippa klass-D.

Antagligen är det placebo men när jag jämför C388 (ncore klass-D) med C275 så föredrar jag C275bee. Har Du vägarna förbi 08-området eller västra mälardalen finns möjligheter att lyssna.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-20 14:11

eljulio skrev:Någon gång blir väl rävarna klara. De ska då få lite vettig drivning tänkte jag. Och det är primärt begagnat som gäller. Skulle detta slutsteg kunna vara något? https://nuprimeaudio.com/product/sta-9/?v=f003c44deab6 Finns begagnat ute nu för dryga 4 000, 2 för 8 000. Class A+D Stereo Amp bridgeable into a 290W mono amp

Ge mig annars era bästa tips på vad jag ska leta efter som drivning? Min gamla reciver är nog lite för trött för att göra jobbet på egen hand. :)

Ser ut som korta lyssningsavstånd i din "rävlya" och då lär knappast Rävarna behöva stora effekter för att låta.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-10-20 16:28

För avstånd över ca 1,5-2 m är det rummets ekvivalenta absorptionsarea som dominerar bidragen till ljudtrycksnivån. Ett mindre rum har dock oftast lägre ekvivalent absorptionsarea än ett större rum, varför ljudtrycksnivån för en given inspänning blir sådär 3-5 dB högre än i ett större rum.

Alla som har provat högtalare utomhus vet att det inte låter särskilt högt och att det saknas en hel del bas och detta beror förstås på att rumsbidragen saknas.

Rävarna uppvisar relativt låg känslighet och verkningsgrad, varför det krävs en del förstärkareffekt även i ett mindre rum om man vill nå upp till referensnivån om 105 dB för fronthögtalarna. Man bör dock komma ihåg att filmljud är relativt komprimerat jämfört med goda musikinspelningar, varför kraven på maxeffekt blir ganska måttliga.

Det visar sig att det i det här fallet handlar om ca 70 W i 4 ohm, d.v.s. ca 50 W i 8 ohm, men då blir det också ganska högt när man tittar på film och de flesta drar inte på så mycket. Endast de allra bästa (hyggligt dynamiska och med vettig klang) mixarna är lyssningsbara på referensnivå i mitt tycke.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-10-20 19:37

I-or skrev:För avstånd över ca 1,5-2 m är det rummets ekvivalenta absorptionsarea som dominerar bidragen till ljudtrycksnivån. Ett mindre rum har dock oftast lägre ekvivalent absorptionsarea än ett större rum, varför ljudtrycksnivån för en given inspänning blir sådär 3-5 dB högre än i ett större rum.

Alla som har provat högtalare utomhus vet att det inte låter särskilt högt och att det saknas en hel del bas och detta beror förstås på att rumsbidragen saknas.

Rävarna uppvisar relativt låg känslighet och verkningsgrad, varför det krävs en del förstärkareffekt även i ett mindre rum om man vill nå upp till referensnivån om 105 dB för fronthögtalarna. Man bör dock komma ihåg att filmljud är relativt komprimerat jämfört med goda musikinspelningar, varför kraven på maxeffekt blir ganska måttliga.

Det visar sig att det i det här fallet handlar om ca 70 W i 4 ohm, d.v.s. ca 50 W i 8 ohm, men då blir det också ganska högt när man tittar på film och de flesta drar inte på så mycket. Endast de allra bästa (hyggligt dynamiska och med vettig klang) mixarna är lyssningsbara på referensnivå i mitt tycke.

Tack I-or. Givet förutsättningarna. Skulle Nuprimesteget vara väl anpassat? Säljaren har två, så ett extra skulle ju kunna gå till en eventuell sub.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-10-20 20:19

STA-9 ger runt dubbelt så mycket effekt (2x145 W i 4 ohm) som du behöver i det mest extrema fallet, d.v.s. att du har dragit på med referensnivå. Du klarar dig utan problem med en hygglig 5.1-förstärkare.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-10-21 09:34

I-or skrev:STA-9 ger runt dubbelt så mycket effekt (2x145 W i 4 ohm) som du behöver i det mest extrema fallet, d.v.s. att du har dragit på med referensnivå. Du klarar dig utan problem med en hygglig 5.1-förstärkare.

Ok, då utgår jag från det för rävarna. För ev. sub i framtiden kan väl ett adekvat klassD-steg duga.

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-10-23 15:56

Låter klokt eljulio! Rävarna är mer högupplösta än det mesta så lågdistorderande elektronik är bra, dock tycker jag (som vanligt) att man inte ska suboptimera.

Jag skriver inte lika mycket här nu under en period då jag lagt mycket tid på Rävarna men jag har några kommentarer;

1: Tänk igenom design och storlek på lådan. Det är så lätt att man inte tänkt på alla delar och så står man där med en snickarbyggd låda som man inte är tillfreds med.
2: Gör gärna en mockup i papp som du hänger på väggen. Då får du en så mycket bättre känsla. Sen gör du en ritning med måtten. Posta den så ser vi att inget missas.
3: Jag har kompletterat Byggbeskrivingen något: https://user.faktiskt.io/Maarten/Divers ... %e4v-L.pdf

4: Jag har sett kommenterar om att SHD'n ska påväerka ljudet hörbart. Frånsett kvalitetsfel eller buggar i produkten så uppmanar jag till sund skepsis så länge testerna inte är kalibrerade och blint utförda. Förvisso har en del framfört bra argument till testmetodiken som ASR har men det skulle förvåna mig om deras produkter påverkade hörbart. Jag uppfattar att David har ett gott öra och bra rigg inkl rum men fortfarande skulle jag idka försiktighet avseende okontrollerade tester. I synnerhet när distorsionen i sådana högtalare är typ 1000 ggr högre än vad SHD'n uppvisar i ASR's mätningar. Det vore en enorm bragd att kunna höra igenom denna jämförelsevis enorma distorsion och världens militärmakter skulle kanske låsa in en sådan person för signalspaning. Om inte astronomer som spanar på universums gryning i jättelika teleskop med förstärkare kylda till absoluta nollpunken eller andra vetenskapsmän hann före. :).
Eller så är det så att Faktiskt och Hi-end ligger långt före dessa områden :o . Något troligare är, att det som vanligt, istället till stor del handlar om omedvetenhet om psykologi och "circle of confusion".
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-10-24 07:01

Maarten skrev:Låter klokt eljulio! Rävarna är mer högupplösta än det mesta så lågdistorderande elektronik är bra, dock tycker jag (som vanligt) att man inte ska suboptimera.

Jag skriver inte lika mycket här nu under en period då jag lagt mycket tid på Rävarna men jag har några kommentarer;

1: Tänk igenom design och storlek på lådan. Det är så lätt att man inte tänkt på alla delar och så står man där med en snickarbyggd låda som man inte är tillfreds med.
2: Gör gärna en mockup i papp som du hänger på väggen. Då får du en så mycket bättre känsla. Sen gör du en ritning med måtten. Posta den så ser vi att inget missas.
3: Jag har kompletterat Byggbeskrivingen något: https://user.faktiskt.io/Maarten/Divers ... %e4v-L.pdf

4: Jag har sett kommenterar om att SHD'n ska påväerka ljudet hörbart. Frånsett kvalitetsfel eller buggar i produkten så uppmanar jag till sund skepsis så länge testerna inte är kalibrerade och blint utförda. Förvisso har en del framfört bra argument till testmetodiken som ASR har men det skulle förvåna mig om deras produkter påverkade hörbart. Jag uppfattar att David har ett gott öra och bra rigg inkl rum men fortfarande skulle jag idka försiktighet avseende okontrollerade tester. I synnerhet när distorsionen i sådana högtalare är typ 1000 ggr högre än vad SHD'n uppvisar i ASR's mätningar. Det vore en enorm bragd att kunna höra igenom denna jämförelsevis enorma distorsion och världens militärmakter skulle kanske låsa in en sådan person för signalspaning. Om inte astronomer som spanar på universums gryning i jättelika teleskop med förstärkare kylda till absoluta nollpunken eller andra vetenskapsmän hann före. :).
Eller så är det så att Faktiskt och Hi-end ligger långt före dessa områden :o . Något troligare är, att det som vanligt, istället till stor del handlar om omedvetenhet om psykologi och "circle of confusion".

Tack för bra tips och uppdatering av tråden! Angående Flex så ser jag verkligen fram emot kommande veckor. Blir spännande. Som tidigare sagts är hörbara problem nog ett ickeproblem, i alla fall i mitt rum och med min anläggning (som jag är nöjd med). Det här med kartong är nog en mycket bra tanke. Att förbygga något som modell. Jag ska göra det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-24 10:55

Maarten skrev:I synnerhet när distorsionen i sådana högtalare är typ 1000 ggr högre än vad SHD'n uppvisar i ASR's mätningar. Det vore en enorm bragd att kunna höra igenom denna jämförelsevis enorma distorsion och världens militärmakter skulle kanske låsa in en sådan person för signalspaning.

Ni brukar det hävdas av några på detta forum att det inte är riktigt samma sak med distorsionssiffror från elektronik och högtalare.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-10-24 12:52

RogerGustavsson skrev:
Maarten skrev:I synnerhet när distorsionen i sådana högtalare är typ 1000 ggr högre än vad SHD'n uppvisar i ASR's mätningar. Det vore en enorm bragd att kunna höra igenom denna jämförelsevis enorma distorsion och världens militärmakter skulle kanske låsa in en sådan person för signalspaning.

Ni brukar det hävdas av några på detta forum att det inte är riktigt samma sak med distorsionssiffror från elektronik och högtalare.

Att distorsion har olika betydelse om det rör högtalare eller elektronik. Att det är värre med distorsion med från elektronik? Är det så jag ska förstå det?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-10-24 13:23

Distorsion är distorsion och det spelar ingen roll var den uppstår.

En del elektronik kan dock ge upphov till påtagliga högre ordningens distorsionsprodukter, vilka har betydligt högre hörbarhet - det kan handla om 20-40 dB (10-100 gånger) här. THD är ett mycket grovt mått, vilket inte tar hänsyn till detta. Man bör dock vara mycket tydlig med att detta i de flesta fall leder till nyansskillnader och inte natt-och-dag-effekter som vid stora avvikelser i frekvensgången.

Just miniDSP SHD tycks dock inte uppvisa några direkta mätmässiga svagheter. Det går inte att överdriva hur stora fördelar en enhet som miniDSP SHD erbjuder för vilken icke-ekvaliserad anläggning som helst i vilket rum som helst.

I allmänhet är det ofta skillnader om några tiondels dB i frekvensgången för olika elektronikenheter som ger upphov till en stor del av de nyansskillnader i återgivningen som audiofiler hänger upp sig på. I mer extrema fall som SET-förstärkare kan det handla om åtskilliga dB i hela det hörbara området och för enklare klass D-förstärkare någon enstaka dB i toppoktaven (relaterad till utgångsfiltret), men här handlar det inte om nyanser längre.

Rent allmänt är det effektförstärkare som ger de perceptuellt största skillnaderna eftersom både distorsion och frekvensgång kan bli påtagligt påverkad av den kraftigt reaktiva last som högtalare oftast uppvisar. Allra störst skillnad uppfattar man dock naturligtvis vid klippning.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-24 14:12

Hittade denna tråd beträffande distorsion i högtalare och elektronik, viewtopic.php?p=1998376#p1998376

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-10-24 16:01

Högtalare uppvisar upp till svår överstyrning tydlig dominans av lägre ordningens distorsionsprodukter eftersom olinjäriteterna huvudsakligen beror av förskjutningen (Bl(x), Le(x), Kms(x) o.s.v.) medan ljudtrycket beror av accelerationen. Ett annat sätt att se på det är att högtalare som de tröga elektromekaniska tingestar de är gärna plattar till eller rundar av signalen, men oftast har svårt att skapa skarpa diskontinuiteter i tidsplanet, medan elektronik inte har några problem med detta och gärna skickar ut aningen "kantiga" signaler även när insignalen är en rundad och snygg sinus. Det förekommer dock undantag för högtalare, t.ex. vid s.k. rub&buzz, svår överstyrning eller t.o.m. "bottning", där samtliga problem skapar "kantiga" utsignaler och därmed låter oerhört illa.

En bild säger dock mer än tusen ord (insignal bestående av två sinusar, 400 och 500 Hz behäftade med 0,1 % andratonsdistorsion respektive 0,1 % femtetonsdistorsion):

IM-dist.png
IM-dist.png (24.58 KiB) Visad 3624 gånger

Det är samma THD i båda fallen (-60 dB eller 0,1 %), men femtetonsdistorsionen skapar oerhört mycket mer skräp, dessutom med högre amplitud, och låter därför betydligt värre. IMD är naturligtvis högre i femtetonsfallet, dock. En del av komponenterna maskeras av insignalen, så perceptuellt blir det något mer komplicerat än ovan. Helt klart är ändå att högre ordningens distorsionsprodukter är betydligt mer illaljudande än lägre ordningens dito.

JM

Inläggav JM » 2022-10-24 21:01

Tack I-or. Bra bild o text! Intuitivt!
Gillar kombon kantigt, runt och maskering.
Bra tumregel.
Dåliga förstärkare ger för "kantigt vasst" ljud.
Dåliga högtalare ger för "runt grötigt" ljud.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

JM

Inläggav JM » 2022-10-24 21:40

Grävde upp en Denon AVR-1802 från hifikyrkogården i källaren för någon vecka sedan. Till min förvåning lät den vasst och kantigt på Duettorna och NS-1000 relativt 208an. Har aldrig tidigare reagerat på att ljudet var kantigt och påträngande.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-10-25 16:53

Även med faktor 10 för att vikta upp högre ordningens övertoner för elektronik så är ju många 'bättre' högtalare (förmodligen gällare detta öven större Ino som David använde vid sin jämförelse) typ 70~100 ggr mer distorderande än ovan exempel MiniDSP SHD (Rävarna är typ 30 ggr mer distorderande, piP distorderar 500 ggr mer, liksom sämre Carlsson MED ovan 10 ggr viktning av högre deltoner).
OBS: En viktning av högre deltoner kommer att gynna Räven i förhållande till många andra högtalare pga att distorsionen totalt domineras av andra ordningens överton.
Distorsionen är mätt för flera av ovan exempel men jämförelsen är relativ och ska tas med en nypa salt, eftersom jag inte har rådata för ASR-mätningar och heller inte någon exakt viktning enligt danskarna). Givetvis förutsatt att inte andra typer av distorsion spökar, eller att elektroniken har skumma hyss för sig. Sånt där brukar I-or vara bra på att bena ut dock.

Sen tillkommer uppbrytningar i element, utöver de som I-or nämnt ovan.

Dock tillhör Rävens SbA element de allra renaste av konventionell sort och det hörs tycker jag. Först nu börjar jag få en egen upplevelse av vad I-or skrivit om många gånger.

Testa detta test, viewtopic.php?f=10&t=72658&p=2210453&hilit=Klippel#p2210453

Det här var en mycket kärnfull och enkel sammanfattning:
JM skrev:Tack I-or. Bra bild o text! Intuitivt!
Gillar kombon kantigt, runt och maskering.
Bra tumregel.
Dåliga förstärkare ger för "kantigt vasst" ljud.
Dåliga högtalare ger för "runt grötigt" ljud.

JM

Jag fick för mig att en 1802 lät mer illa med tiden. Testade inte djupare utan avyttrade den istället.
sb17nbac till alla!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum