Moderator: Redaktörer
Maarten skrev:Försök till svar på några frågor jag snappat ut ovan:
Porten kan mynna undertill så länge det är fritt 7-10 cm undertill.
Måtten kan varieras efter vad man vill med reservation för det som står i byggbeskrivning.
Carlsson eller "NG8"-liknande varianter är intressant. Har själv tänkt i de banorna.
Maarten skrev:Kanske, det går ju utvärdera utifrån alla mätningar jag gjort. Till att börja med: Se mätningarna i denna tråd: Är DIY konkurrenskraftigt? SPIN-off Räv-L EPS2 piP i14s mfl
Där t ex golv- och takreflex byter plats. Det går också att simulera hur en (svag) vinkel i enlighet med t ex NG8 påverkar. Om jag ska göra något sådant så behöver denne presentera ett genomtänkt och hyfsat väldesignat förslag, som inte avviker alltför mycket från originalet gällande tidigare nämnda kritiska mått.
Den lila varianten hade 7 grader vertikalt och 23 grader horisontellt lutande baffel.
Nästa helg kommer jag att besöka en vän och hjälpe honom att montera hans Räv-Light, med port undertill. Kan ta några foton på det.
Kraniet skrev:Mina högtalare byggde jag med 30 graders vinkel (horisontellt) men det upplever jag blev för litet. 35-40 grader tror jag skulle varit bättre.
Men det beror nog lite på vilka element man använder jag kan råda till att utvärdera det noga.
Det är lite lustigt eftersom Naqref rådgav mig på samma sätt men jag tog det lite väl lättvindligt. Det är inte ett "geometriskt" problem per se utan man måste avväga mot olika faktorer som spridningsegenskaper osv.
eljulio skrev:Finns det något gratis ritprogram som rekommenderas?
eljulio skrev:Maarten har påpekat att dessa element har väldigt bra spridning och att invinklingen kanske inte är kritisk.
galder skrev:Det ser riktigt bra ut Maarten. Är lite avundsjuk på att du har bättre möjlighet till att kunna mäta för att få så mycket större fönster.
Noterade i 20-40gradersmätningen att det nog skulle må bra av att sänka någon dB i området ca 5 - 8kHz, och höja en aning över 2kHz.
Basen svackar lite uppåt 600Hz, vad beror det på.
Alltså finjusteringar om man nu har kommit så långt som du ändå har gjort. Varför inte då justera den till närmast perfektion. Detta borde inte kräva så stora ingrepp i filtret.
Synpunkter i all vänlighet
RogerGustavsson skrev:eljulio skrev:Maarten har påpekat att dessa element har väldigt bra spridning och att invinklingen kanske inte är kritisk.
Fast det gör möjligen att du skickar ut ljudet åt håll som stör där du vill ha välljudet.
eljulio skrev:...
Ge mig annars era bästa tips...
eljulio skrev:Någon gång blir väl rävarna klara. De ska då få lite vettig drivning tänkte jag. Och det är primärt begagnat som gäller. Skulle detta slutsteg kunna vara något? https://nuprimeaudio.com/product/sta-9/?v=f003c44deab6 Finns begagnat ute nu för dryga 4 000, 2 för 8 000. Class A+D Stereo Amp bridgeable into a 290W mono amp
Ge mig annars era bästa tips på vad jag ska leta efter som drivning? Min gamla reciver är nog lite för trött för att göra jobbet på egen hand.
I-or skrev:För avstånd över ca 1,5-2 m är det rummets ekvivalenta absorptionsarea som dominerar bidragen till ljudtrycksnivån. Ett mindre rum har dock oftast lägre ekvivalent absorptionsarea än ett större rum, varför ljudtrycksnivån för en given inspänning blir sådär 3-5 dB högre än i ett större rum.
Alla som har provat högtalare utomhus vet att det inte låter särskilt högt och att det saknas en hel del bas och detta beror förstås på att rumsbidragen saknas.
Rävarna uppvisar relativt låg känslighet och verkningsgrad, varför det krävs en del förstärkareffekt även i ett mindre rum om man vill nå upp till referensnivån om 105 dB för fronthögtalarna. Man bör dock komma ihåg att filmljud är relativt komprimerat jämfört med goda musikinspelningar, varför kraven på maxeffekt blir ganska måttliga.
Det visar sig att det i det här fallet handlar om ca 70 W i 4 ohm, d.v.s. ca 50 W i 8 ohm, men då blir det också ganska högt när man tittar på film och de flesta drar inte på så mycket. Endast de allra bästa (hyggligt dynamiska och med vettig klang) mixarna är lyssningsbara på referensnivå i mitt tycke.
I-or skrev:STA-9 ger runt dubbelt så mycket effekt (2x145 W i 4 ohm) som du behöver i det mest extrema fallet, d.v.s. att du har dragit på med referensnivå. Du klarar dig utan problem med en hygglig 5.1-förstärkare.
Maarten skrev:Låter klokt eljulio! Rävarna är mer högupplösta än det mesta så lågdistorderande elektronik är bra, dock tycker jag (som vanligt) att man inte ska suboptimera.
Jag skriver inte lika mycket här nu under en period då jag lagt mycket tid på Rävarna men jag har några kommentarer;
1: Tänk igenom design och storlek på lådan. Det är så lätt att man inte tänkt på alla delar och så står man där med en snickarbyggd låda som man inte är tillfreds med.
2: Gör gärna en mockup i papp som du hänger på väggen. Då får du en så mycket bättre känsla. Sen gör du en ritning med måtten. Posta den så ser vi att inget missas.
3: Jag har kompletterat Byggbeskrivingen något: https://user.faktiskt.io/Maarten/Divers ... %e4v-L.pdf
4: Jag har sett kommenterar om att SHD'n ska påväerka ljudet hörbart. Frånsett kvalitetsfel eller buggar i produkten så uppmanar jag till sund skepsis så länge testerna inte är kalibrerade och blint utförda. Förvisso har en del framfört bra argument till testmetodiken som ASR har men det skulle förvåna mig om deras produkter påverkade hörbart. Jag uppfattar att David har ett gott öra och bra rigg inkl rum men fortfarande skulle jag idka försiktighet avseende okontrollerade tester. I synnerhet när distorsionen i sådana högtalare är typ 1000 ggr högre än vad SHD'n uppvisar i ASR's mätningar. Det vore en enorm bragd att kunna höra igenom denna jämförelsevis enorma distorsion och världens militärmakter skulle kanske låsa in en sådan person för signalspaning. Om inte astronomer som spanar på universums gryning i jättelika teleskop med förstärkare kylda till absoluta nollpunken eller andra vetenskapsmän hann före..
Eller så är det så att Faktiskt och Hi-end ligger långt före dessa områden. Något troligare är, att det som vanligt, istället till stor del handlar om omedvetenhet om psykologi och "circle of confusion".
Maarten skrev:I synnerhet när distorsionen i sådana högtalare är typ 1000 ggr högre än vad SHD'n uppvisar i ASR's mätningar. Det vore en enorm bragd att kunna höra igenom denna jämförelsevis enorma distorsion och världens militärmakter skulle kanske låsa in en sådan person för signalspaning.
RogerGustavsson skrev:Maarten skrev:I synnerhet när distorsionen i sådana högtalare är typ 1000 ggr högre än vad SHD'n uppvisar i ASR's mätningar. Det vore en enorm bragd att kunna höra igenom denna jämförelsevis enorma distorsion och världens militärmakter skulle kanske låsa in en sådan person för signalspaning.
Ni brukar det hävdas av några på detta forum att det inte är riktigt samma sak med distorsionssiffror från elektronik och högtalare.
JM skrev:Tack I-or. Bra bild o text! Intuitivt!
Gillar kombon kantigt, runt och maskering.
Bra tumregel.
Dåliga förstärkare ger för "kantigt vasst" ljud.
Dåliga högtalare ger för "runt grötigt" ljud.
JM
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster