Någon som kan kolla om jag räknat rätt?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
X-ray

Någon som kan kolla om jag räknat rätt?

Inläggav X-ray » 2006-07-27 18:44

Kollar som sagt upp olika alternativa lösningar till ett påtänkt baslådebygge.

Nwalmaer, gav ett förslag på denna tangband http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/wq-760a.htm

Kan någon vänlig med kunskap titta så att jag räknat rätt.
Har kollat lite med gratisprogram också, men ej blivit värst klokare för det.

Jag och Unibox kom fram till följande med 2 av dessa element i serie :

vb : 120L exklusive innehåll
fb : 30 Hz
f3 : 31,5 Hz
portdia : 14 cm
portlängd : 12 cm

Nu är frågan kan detta verkligen stämma, på ett ungefär alltså?

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-07-27 18:57

Har ingen aning om det stämmer, men med BassBox så får jag en betydligt längre port.
289 mm blir den med dia 140mm
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-27 19:19

med dina mått är lådan avstämd till 37.5hz..

å zalves till 28.5hz

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-27 19:24

Basta! säger att röret ska vara 310 mm om lådan är tom, 280 mm om den är fylld till 20% med isotermiserande material. Jag kan dessvärre inte visa kurvorna nu, sittandes på landet. :cry:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-07-27 19:40

12 cm blir på tok för hög avstämning.
Jag får också bra 289 mm för 30 hz. Jag skulle dock stämma av ännu en bit lägre, säg 25 26 27 sisådär för att få snyggare intergrering med rummet.

140x400mm rör verkar vettigt!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-07-27 20:12

Jag får längden till 25 cm. Många bud i Mellerud! Det bekräftar bara att avstämningen måste man alltid kontrollmäta. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-27 20:20

Naqref™ skrev:Jag får längden till 25 cm. Många bud i Mellerud! Det bekräftar bara att avstämningen måste man alltid kontrollmäta. :)

samma här :) använde du också din hemsida till hjälp hehe

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-07-27 20:26

:) Nej jag använde min Casio. Som har samma formel som jag tycker verka stämma bra i praktiken. Det lär vara IÖ som har formulerat den formeln. ;)

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-07-27 20:47

Ok, tack för all respons.

Vad anbelangar röret så kändes det att det inte stämde, men om jag stämmer av till låt säga 25-30 Hz verkar det som om det i övrigt kan fungera vettigt med 2 av dessa element i serie i en låda på ca 120L, med ca 1/5 fyllning.

Eller sitter jag på en cykel igen.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-07-27 20:48

Naqref™ skrev::) Nej jag använde min Casio. Som har samma formel som jag tycker verka stämma bra i praktiken. Det lär vara IÖ som har formulerat den formeln. ;)

Kan du visa lite fler input/output så att man kan revörs änginera lite? :wink:
11010000

Användarvisningsbild
tollen88

Inläggav tollen88 » 2006-07-27 20:52

Jag ska bygga med precis samma element och mitt rör blir 29cm långt med en diameter på 11cm! Lådan blir på ca 110liter?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-27 21:26

Vad menar du med två element i serie? Menar du elektriskt seriekopplade eller isobarik-konfiguration?

Om det inte är isobarik, så tycker jag lådan verkar för liten för två element.

Med 40% av volymen fylld med isotermiserande material ger Basta! också 250 mm rörlängd. Hur räknade du Nq?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-27 21:31

40% är väl ganska normalt?

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-07-28 09:30

Svante skrev:Vad menar du med två element i serie? Menar du elektriskt seriekopplade eller isobarik-konfiguration?

Jag har från början bestämt att prova större konarea. Hittade som sagt ett element från Peerless på 15 " som jag inbillade mig skulle passa. Tyvärr så finns ej detta element i produktion än på ett tag (kanske aldrig!). Söker nu efter ersättare.

Två av dessa element i serie (elektriskt) blir både mer konarea och högre känslighet då mellan och diskant delen har högre känslighet så möts dom bättre utan att behöva dämpas så mkt.

Kan naturligtvis använda två 10 "are då dessa kanske mer stämmer i Sd med 15".

Men elementet verkade klart intressant så jag vill absolut ge det en chans.

Ungefär så tänkte jag.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-07-28 12:01

Hur lågt hade du tänkt dela? 120 liter är ju egentligen för litet för två styck element men sålänge du delar lågt, säg runt 60 hz så tjänar du nog bara på det då du var mest intresserad av 35 hz och uppåt om jag inte minns fel.

Men jag tycker definitivt att du hellre ska stämma av till 25 än 30, om du får plats med röret. Det ger lite mindre puckel och lite flackare avrullning.

Edit: Dom jättefula elementen kräver mindre lådvolym! Vill man låta kul får man vara ful, som ordspråket heter.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-07-28 13:50

Naqref? skrev::) Nej jag använde min Casio. Som har samma formel som jag tycker verka stämma bra i praktiken. Det lär vara IÖ som har formulerat den formeln. ;)

*med lent tonfall*: Kan man möjligen få se den där formeln?

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-07-28 14:18

Nwalmaer skrev:Hur lågt hade du tänkt dela? 120 liter är ju egentligen för litet för två styck element men sålänge du delar lågt, säg runt 60 hz så tjänar du nog bara på det då du var mest intresserad av 35 hz och uppåt om jag inte minns fel.

Men jag tycker definitivt att du hellre ska stämma av till 25 än 30, om du får plats med röret. Det ger lite mindre puckel och lite flackare avrullning.

Edit: Dom jättefula elementen kräver mindre lådvolym! Vill man låta kul får man vara ful, som ordspråket heter.

Jag hade nog en tanke på klassisk delning runt 200-250 Hz.

Och röret för 25 Hz ska nog gå att få plats med, för om jag ska gå vidare så är det väl så att lådvolymen bör optimeras uppåt. Men vid snabbanalys så blev vb ung 240L. Så då matade jag in parametrarna i Unibox skrev i vb och tryckte på uppdatera. Men det stämde såklart inte. Vill gärna fortsätta med dessa element, men som sagt det finns ju andra också.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-07-28 14:28

Morgan skrev:
Naqref? skrev::) Nej jag använde min Casio. Som har samma formel som jag tycker verka stämma bra i praktiken. Det lär vara IÖ som har formulerat den formeln. ;)

form.langd.value=(200*parseFloat(form.diam.value)*parseFloat(form.diam.value)/(parseFloat(form.vb.value)
*parseFloat(form.fb.value)*parseFloat(form.fb.value))-0.008*parseFloat(form.diam.value))*100;
;)

Härifrån:
http://www.naqref.com/basreflex.html

Radbrytning i formeln för att antisidoscrollningsmaffian inte ska gnälla.

Av/omkodning av formeln sker på eget ansvar. 8)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-07-28 19:36

X-ray skrev:
Svante skrev:Vad menar du med två element i serie? Menar du elektriskt seriekopplade eller isobarik-konfiguration?

Jag har från början bestämt att prova större konarea. Hittade som sagt ett element från Peerless på 15 " som jag inbillade mig skulle passa. Tyvärr så finns ej detta element i produktion än på ett tag (kanske aldrig!). Söker nu efter ersättare.

Två av dessa element i serie (elektriskt) blir både mer konarea och högre känslighet då mellan och diskant delen har högre känslighet så möts dom bättre utan att behöva dämpas så mkt.

Ungefär så tänkte jag.

/ Thord

Seriekoppling renderar väl en nivåsänkning á 3 dB?
11010000

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-07-28 20:21

Mr_Ekan skrev:

Nej bara med 0dB. Men det blir ingen ökning i a f. Frågan har varit uppe många gånger och man kan säkert söka sig till svaret men den förenklade versionen är att verkningsgraden ökar med 3dB med dubbla element men känsligheten ökar med 6dB för parallellkopplade element och med 0dB för seriekopplade element.

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-07-28 20:26

Morgan skrev:

Står nog i Molt ang basmodulbygget gissar jag?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-28 20:26

Naqref™ skrev:form.langd.value=(200*parseFloat(form.diam.value)*parseFloat(form.diam.value)/(parseFloat(form.vb.value)
*parseFloat(form.fb.value)*parseFloat(form.fb.value))-0.008*parseFloat(form.diam.value))*100;
;)

Hmm, omskrivet med meter i stället för cm på längd och diameter blir det alltså:

L=2000*d²/(Vb*fh²)-0,8*d

Möjligen stämmer det bättre i praktiken än det jag brukar använda, här omskrivet på samma form:

L=2368*d²/(Vb*fh²)-0,85*d

...som baseras på att lådan är ofylld och att båda ändarna av röret anses bafflade.

Din formel kommer att ge kortare rör för de allra flesta kombinationer och det kanske kompenserar i viss mån för dämpmaterialets isotermiserande effekt (som ju gör att lådvolymen verkar större).

Man kan om man vill räkna på den isotermiserande effekten också, och så gör Basta! numera; man anger hur stor del av lådvolymen som komprimeras isotermt, och då blir den effektiva lådvolymen Vb:

Vb=Vact*(1+0,4*viso)

Där Vact är den verkliga lådvolymen och viso är andelen av lådan som är fylld med idealt isotermiserande materal. (Jag är inte helt nöjd med att kalla andelen för viso eftersom det ger intryck av att vara en volym i sig och inte en andel.)

Räknar man baklänges på det så verkar din formel anta att 46% av lådvolymen komprimeras isotermt.

1+0,4*0,46 är ju 2368/2000

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-07-28 22:20

Mr_Ekan skrev:
X-ray skrev:

Ungefär så tänkte jag.

/ Thord

Sorry om jag skapat onödig förvirring, bra att någon ser att det inte stämmer. Jag har helt enkelt blandat ihop serie resp paralellkoppling vad jag var ute efter var en ökning av känsligheten och då ska det såklart paralellkopplas.

Hur som helst så verkar det minst sagt knöligt att använda två element eller flera om man bestämt sig för en låg budget.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-07-31 02:39

Naqref™ skrev:
Mr_Ekan skrev:

Nej bara med 0dB. Men det blir ingen ökning i a f. Frågan har varit uppe många gånger och man kan säkert söka sig till svaret men den förenklade versionen är att verkningsgraden ökar med 3dB med dubbla element men känsligheten ökar med 6dB för parallellkopplade element och med 0dB för seriekopplade element.

Ok, tack. Får läsa på lite (får inte ihop ovanstående med Dickason).
11010000

Återgå till DIY-forum