Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Vad menar du med två element i serie? Menar du elektriskt seriekopplade eller isobarik-konfiguration?
Om det inte är isobarik, så tycker jag lådan verkar för liten för två element.
Nwalmaer skrev:Hur lågt hade du tänkt dela? 120 liter är ju egentligen för litet för två styck element men sålänge du delar lågt, säg runt 60 hz så tjänar du nog bara på det då du var mest intresserad av 35 hz och uppåt om jag inte minns fel.
Men jag tycker definitivt att du hellre ska stämma av till 25 än 30, om du får plats med röret. Det ger lite mindre puckel och lite flackare avrullning.
Edit: Dom jättefula elementen kräver mindre lådvolym! Vill man låta kul får man vara ful, som ordspråket heter.
Morgan skrev:Naqref? skrev::) Nej jag använde min Casio. Som har samma formel som jag tycker verka stämma bra i praktiken. Det lär vara IÖ som har formulerat den formeln.
*med lent tonfall*: Kan man möjligen få se den där formeln?
X-ray skrev:Svante skrev:Vad menar du med två element i serie? Menar du elektriskt seriekopplade eller isobarik-konfiguration?
Jag har från början bestämt att prova större konarea. Hittade som sagt ett element från Peerless på 15 " som jag inbillade mig skulle passa. Tyvärr så finns ej detta element i produktion än på ett tag (kanske aldrig!). Söker nu efter ersättare.
Två av dessa element i serie (elektriskt) blir både mer konarea och högre känslighet då mellan och diskant delen har högre känslighet så möts dom bättre utan att behöva dämpas så mkt.
Kan naturligtvis använda två 10 "are då dessa kanske mer stämmer i Sd med 15".
Men elementet verkade klart intressant så jag vill absolut ge det en chans.
Ungefär så tänkte jag.
/ Thord
Mr_Ekan skrev:
Seriekoppling renderar väl en nivåsänkning á 3 dB?
Morgan skrev:Naqref? skrev::) Nej jag använde min Casio. Som har samma formel som jag tycker verka stämma bra i praktiken. Det lär vara IÖ som har formulerat den formeln.
*med lent tonfall*: Kan man möjligen få se den där formeln?
Naqref™ skrev:form.langd.value=(200*parseFloat(form.diam.value)*parseFloat(form.diam.value)/(parseFloat(form.vb.value)
*parseFloat(form.fb.value)*parseFloat(form.fb.value))-0.008*parseFloat(form.diam.value))*100;
Mr_Ekan skrev:X-ray skrev:Svante skrev:Vad menar du med två element i serie? Menar du elektriskt seriekopplade eller isobarik-konfiguration?
Jag har från början bestämt att prova större konarea. Hittade som sagt ett element från Peerless på 15 " som jag inbillade mig skulle passa. Tyvärr så finns ej detta element i produktion än på ett tag (kanske aldrig!). Söker nu efter ersättare.
Två av dessa element i serie (elektriskt) blir både mer konarea och högre känslighet då mellan och diskant delen har högre känslighet så möts dom bättre utan att behöva dämpas så mkt.
Kan naturligtvis använda två 10 "are då dessa kanske mer stämmer i Sd med 15".
Men elementet verkade klart intressant så jag vill absolut ge det en chans.
Ungefär så tänkte jag.
/ Thord
Naqref™ skrev:Mr_Ekan skrev:
Nej bara med 0dB. Men det blir ingen ökning i a f. Frågan har varit uppe många gånger och man kan säkert söka sig till svaret men den förenklade versionen är att verkningsgraden ökar med 3dB med dubbla element men känsligheten ökar med 6dB för parallellkopplade element och med 0dB för seriekopplade element.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 75 gäster