Ytbehandling av furu

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Ytbehandling av furu

Inläggav soundbrigade » 2006-08-10 08:31

Söker idéer på hur man ytbehandlar furu.

Furu åldras inte vackert (tycker jag). Tycker inte om den gula färg det antar med tiden.
Jag har rosa lasyr (yeach), antar att man kan betsa. Jag har sett varianter med lutbehandling men det träet en konstig bärnstensgul fäg.

Vitt lasyr/bets??? Kommer den gula furufärgen att slå igenom?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-08-10 08:57

Vit lasyr kommer nog att hålla sig. Själv har jag två påsar Herdins hemma med ljus resp mörk valnöt för betsning av furu. Kanske kunde vara ngt. paa har ju dessutom visat finfina bilder på mahognybetsad björk. Bör ju även funka på furu tycker man. Håller f ö med om att lackad/oljad furu ser ut som skit efter några år.
11010000

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-10 09:03

Mr_Ekan skrev:Vit lasyr kommer nog att hålla sig. Själv har jag två påsar Herdins hemma med ljus resp mörk valnöt för betsning av furu. Kanske kunde vara ngt. paa har ju dessutom visat finfina bilder på mahognybetsad björk. Bör ju även funka på furu tycker man. Håller f ö med om att lackad/oljad furu ser ut som skit efter några år.

Jag tror inte att mahognybetsen funkar alls lika bra på furu.
Furu har mycket grövre struktur som inte ser naturligt ut om det skall låtsas vara någon sorts ädelträ.
Det finns andra ytbehandlingar som funkar mycket bättre på furu tycker jag, äggoljetempera t.ex.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Carsten

Inläggav Carsten » 2006-08-10 09:04

Jag använder Yunik Vitbets(vattenburen) och klarlack V20 av samma märke på mina nya högtalare, och det verkar funka! :D Kvistarna verkar komma fram lite bättre också.

Dock har jag använt samma bets till lutade furumöbler, och där gulnade det något! :cry:

Men på obehandlad furu har det (än så länge) funkat!

Skulle gärna visa, men vet inte hur man lägger in bilder :?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-10 09:12

Mr_Ekan skrev:Vit lasyr kommer nog att hålla sig. Själv har jag två påsar Herdins hemma med ljus resp mörk valnöt för betsning av furu.

Jag vill ha den ljus eller .... nääää vill ha den ljus. Får titta efter vit lasyr eller bets.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-08-10 09:27

Slipa ytan och använd Faxe Lut.
http://www.akerberg.se/produkter/prod_lut.shtml
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-08-10 12:10

Är det bara jag som tycker att furu är fult från början men sedan mörknar och blir vackert?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-10 12:34

Magnuz skrev:Är det bara jag som tycker att furu är fult från början men sedan mörknar och blir vackert?

Smaken är som ecklesistiksministertoaletten - diskutabel.

Min stereomöbel (hemgjord) är gulnad och jag accepterar den. kanske för att sidorna är i 40 mm limfog.

Jag ska göra en träplint till förstärkare och jag vet inte om mörkand furu blir bra. Det kanske blir super originellt, men ska jag chansa??

Vad händer med behandling med såpa??

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-08-10 12:42

Magnuz skrev:Är det bara jag som tycker att furu är fult från början men sedan mörknar och blir vackert?

Nejdå, även jag tycker att furu är snyggare om det fått mörkna något. Fast jag är väl inte särskilt förtjust i furu alls. Furu ska lackas med täckfärg. Möbler med rester av kvistar känns ju direkt som ett helt oacceptabelt fuskhantverk.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-10 13:56

Man bör kvistlacka furu innan man laserar/målar om man inte tycker om kodafläckar genom färgen efter tid...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-10 16:04

Det finns lack med UV-filter som gör att det inte mörknar så fort. Vi har ett IKEA-bord som vi köpte för säkert 5 år sedan som fortfarande ser ljust ut. Och jo, det är solitt trä, inte plastimitation... :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
brodde

olja

Inläggav brodde » 2006-08-10 16:09

Soundbrigade: Jag tycker precis som du, furu blir fult när det gulnar.

Min lösning gäller egenligen golv, men det kan ju väl fungera i andra sommanhang också...?

Luta först, (någon nämde faxe), olja sedan med en vitpegementerad olja. Lutet förhindrar gulningsprocesen, men fräter också bort de mjukare delarana av träet, du får alltså en yta med struktur.

Luta först, efterslipa lite sedan så man får bort strävheten, olja sedan in.

/Erik

Användarvisningsbild
bose

Inläggav bose » 2006-08-16 20:45

Kanske waxa träet? Finns ju wax som är lite färgsatt med. Jag tycker man får en snygg yta då iaf (har dock endast testat på mahogny).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-08-16 23:11

Jag förstår inte frågan. Om man inte gillar furu och inte gillar den gula färgen som är resultatet av tilltagande ålder - varför väljer man inte ett annat träslag?

/ B

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-17 00:26

... eller fanér?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-17 00:30

billigt...

lut+olja är okej val.

Skall det målas skall det kvistlackas!!!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-17 08:16

Kaffekoppen skrev:billigt...

lut+olja är okej val.

Skall det målas skall det kvistlackas!!!

Jag köpte två skivor för några tior.
Träet är lätt bearbeta (för lätt kanske, björk är pga sin hårdhet ett trevligare material) och ådringen är fin (björk är lite trist).
Alltså vill se ådringen men vill inte att det ska gulna.

Nu har jag iofs börjat bearbeta bitarna och troligen blir det bara lackning (denna gång) - resultat redovisas vid senare tillfälle.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-08-17 15:59

skall man ha ett träslag som verkligen gulnar skall man ju välja björk 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-17 16:47

OlA-68 skrev:skall man ha ett träslag som verkligen gulnar skall man ju välja björk 8)

Jag tycker nog att gulnad furu är intressantare än gulnad björk. Påminner lite om stiftsgårdar ...

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-08-24 18:37

Nu har jag samma problem som soundbrigade.

Jag har byggt om ett gammalt slitet åldrat och gult köksbord till ett dator/diy/skrivbord. Skivan slipade jag av så den ser nu fin ut.

Bild

Nu funderar jag på ytbehandling. Den lokala färghandeln hade några klarlacker, men de menar att bordet nog kommer gulna på sikt, även om deras bästa lack är skaplig...
Fördelen med lack är dock att ytan bli slitstark vilket är bra! :)

Dessutom har jag byggt ett soffbord, eftersom det inte fanns att köpa med de mått jag ville ha.
Bild
Bild
(Bordet ska slipas med fint papper en sista gång)
Bordsskivan hade jag i förrådet och är spånskiva fanerad med bok. Jag har dock fanerat kanterna själv eftersom jag sågat upp bordet. Benen är furu som jag har limmat på.

Ikea har en lasyr i några olika färger: Länk
Jag funderar på röd, blå eller den som heter klar. Jag antar att den är ofärgad.
Hur är egentligen lasyr? Är ytan tålig?
Skillnaden mellan färg och lasyr verkar vara att lasyren är mer genomskinlig och därför framhäver trämönstret bättre. Har jag rätt?

Om man jämför den ikea-lasyren som heter klar med en vanlig lack, vad skiljer? Kan även lasyren tänkas bli gul med tiden?
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-08-24 18:47

å jag tycker att allt trä bara blir vackrare med åren

nytt trä är lika intressant som oanvänt toapapper
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-08-24 19:59

järnvitriol finns ju också om man vill få den där antika/gammalt looken.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-08-24 21:45

Jag gillar det också.

Enda problemet är om man har för mycket av det så blir det mörkt. Ett tak tex får gärna vara ljust. Eller väggar. Jag har några plafonder också som jag har fått måla vita inuti, annars blev det så dåligt ljusutbyte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-08-24 21:47

Det finns lacker med UV-filter som funkar hyfsat. Jag har ett IKEA-bord som var målat med sånt och det är fortfarande ljust. Visserligen har det mest varit en duk på det, men även benen är ljusa efter ~10 år.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-08-24 22:29

Jag kanske skulle göra så att jag köper den lasyren på IKEA som heter klar, provar och så får vi se! För 39kr är det värt att testa :)

En annan fråga: Vilket är faneret? Länk
Det var den finaste piP jag sett tror jag :) Jag vet tyvärr inte vems det är, så jag kan inte fråga ägaren...
Kan det vara körsbär?

jansch

Inläggav jansch » 2010-08-25 00:11

jag körde Biltemas lackfärg som lasyr....

Nybyggda lådor (Sonab OA6typ2), dock i askfaner blev lackade med Biltemas "mörkgrå" (som är ganska ljus) och det blev alldeles utmärkt

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2010-08-25 00:46

ollebolle skrev:Jag kanske skulle göra så att jag köper den lasyren på IKEA som heter klar, provar och så får vi se! För 39kr är det värt att testa :)

En annan fråga: Vilket är faneret? Länk
Det var den finaste piP jag sett tror jag :) Jag vet tyvärr inte vems det är, så jag kan inte fråga ägaren...
Kan det vara körsbär?

Jag har kört Zars oljebets på furu, den är väldigt enkel att få bra i nyansen utan någon ojämn flammighet. nr 114 Provincial som jag använt ger en nyans som påminner om körsbär. (Syns i min medlemstråd.) En burk på 1,5 dl kostar ca 120 kr och räcker till många kvadratmeter. Vill man ha en tålig yta kan man därefter lacka med tex Biltemas parkettlack.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-08-25 18:11

Vi har massa plank och "skit" på jobbet men jag kan inte direkt se vad som är furu och vad som är gran. Skulle vilja testa olika ytbehandlingar och förevisa resultatet.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-08-25 20:40

Jag var på ikea och köpte en ny kastrull och en burk klar lasyr. Jag tänkte ha den till soffbordet (Bok)
Till furubordet funderar jag på blå eller röd lasyr, men det kanske är för vågat :o

Återgå till DIY-forum