Nu när snålblåsten är som mest seriös, vintern bländar när den lyser starkt med sin frånvaro, så är det lite mysigt att pilla lite med diy-bygge. OA-SC-skivspelaren börjar sakteliga få sina slutliga former och specifikation. Meningen med projektet är ju givetvis fylla stugorna och hyreskasernerna med välljud, men också tända flitens lampa och även skänka lite erfarenhet och kunskap. Givetvis skall OA-SC gå att fungera med en köpe-arm, men jag själv vill gå ännu längre.
För ett tag sedan blev jag inspirerad på HifiForum att bygga mig en tangentialarm. Föremålet för diskussionerna var Poul Ladegaards tangentialarmsbygge:
http://www.aiko.com/airbearingarm.html
ESL på Hififorum utvecklade armen ytterligare genom att bla flytta lufttillförseln till den rörliga släden istället för den fasta rännan. Man upptäckte att släden hade lite svårt att korsa luftflödet när den närmade sig en öppning. Genom att låta luften komma genom släden så spar man också på luften; mer om detta senare.
Det finns två uppenbara fördelar med en tangential tonarm (speciellt med Ladegaards tonarm) , mot en radiell:
1. Nålen rör sig exakt i den linje som skivan är graverad och förhindrar således vinkelfel.
2. Man kan skilja vertikal och horisontell masströghet. Det finns förvisso ett fåtal radiella armar där de är skilda. Idén att kunna skilja dem åt är att det bör vara hög masströghet horisontellt, men låg vertikalt. Den horisontella masströgheten regleras med att lasta släden med extra vikter, den vertikala regleras ju att från början göra armen så lätt som möjligt. Att luska ut compliansen blir en senare nöt att knäcka.
Jag skrev i OA-SC-tråden att en viktig pusselbit i sammanhanget fallit på plats:

Detta är en snabbkoppling av SME-typ. Den är poppis att ha på DJ-spelare för att enkelt och snabbt kunna byta pickup. Den är eg mer för det estetiska då jag tänkte använda mig av en Ortofon Pro S (i princip motsvarigheten till OM-pickuperna), men med om40-nål.
Alltsammans bör se ut ngt sålunda:

Armen får en mkt slank utformning. Förutom den estetiska fördelen så kan man ju byta pickuper, monterade i skal, för ev test eller rent nöje. Har man bara monterat in pickupen rätt i skalet så behövs inga vidare inställningar vid bytet. Den lilla armen på concorden kan man ju såga bort...
Fortsättning följer givetvis!