OA-SC; sidospåret - "Wu Tang Ential"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

OA-SC; sidospåret - "Wu Tang Ential"

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-09 16:10

Forumvänner;

Nu när snålblåsten är som mest seriös, vintern bländar när den lyser starkt med sin frånvaro, så är det lite mysigt att pilla lite med diy-bygge. OA-SC-skivspelaren börjar sakteliga få sina slutliga former och specifikation. Meningen med projektet är ju givetvis fylla stugorna och hyreskasernerna med välljud, men också tända flitens lampa och även skänka lite erfarenhet och kunskap. Givetvis skall OA-SC gå att fungera med en köpe-arm, men jag själv vill gå ännu längre.

För ett tag sedan blev jag inspirerad på HifiForum att bygga mig en tangentialarm. Föremålet för diskussionerna var Poul Ladegaards tangentialarmsbygge:

http://www.aiko.com/airbearingarm.html

ESL på Hififorum utvecklade armen ytterligare genom att bla flytta lufttillförseln till den rörliga släden istället för den fasta rännan. Man upptäckte att släden hade lite svårt att korsa luftflödet när den närmade sig en öppning. Genom att låta luften komma genom släden så spar man också på luften; mer om detta senare.

Det finns två uppenbara fördelar med en tangential tonarm (speciellt med Ladegaards tonarm) , mot en radiell:

1. Nålen rör sig exakt i den linje som skivan är graverad och förhindrar således vinkelfel.

2. Man kan skilja vertikal och horisontell masströghet. Det finns förvisso ett fåtal radiella armar där de är skilda. Idén att kunna skilja dem åt är att det bör vara hög masströghet horisontellt, men låg vertikalt. Den horisontella masströgheten regleras med att lasta släden med extra vikter, den vertikala regleras ju att från början göra armen så lätt som möjligt. Att luska ut compliansen blir en senare nöt att knäcka.

Jag skrev i OA-SC-tråden att en viktig pusselbit i sammanhanget fallit på plats:

Bild

Bild

Bild

Detta är en snabbkoppling av SME-typ. Den är poppis att ha på DJ-spelare för att enkelt och snabbt kunna byta pickup. Den är eg mer för det estetiska då jag tänkte använda mig av en Ortofon Pro S (i princip motsvarigheten till OM-pickuperna), men med om40-nål.

Alltsammans bör se ut ngt sålunda:

Bild

Armen får en mkt slank utformning. Förutom den estetiska fördelen så kan man ju byta pickuper, monterade i skal, för ev test eller rent nöje. Har man bara monterat in pickupen rätt i skalet så behövs inga vidare inställningar vid bytet. Den lilla armen på concorden kan man ju såga bort...

Fortsättning följer givetvis! :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-01-09 16:57

Oh vad lyxigt!
Har du köpt den där delen från någon butik?

Om du inte har någon Ortofon SPU så får jag nog skicka dig min trasiga. Bara för att få se ett foto med SPU + tangentialarm!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-09 17:05

Ronnie:

Jepp, har fått tag i den från butik, mer vill jag inte avslöja nu. Tänkte avsluta projektet med en komplett lista med delar, och vart de kommer ifrån. Som en teaser kan jag avslöja att den kommer bli intressant, minst sagt. :wink:

Vi får återkomma till SPU:n senare; vore ju snyggt iaf på bild! ;)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2007-01-09 21:56

Kalaskul! :)
Men blir det inga problem med att slangen går från "släden", eller blir påverkan obetydlig?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-09 22:02

Det skall gå fyra små sladdar också. Jag tänkte använda en liten ögla av grövre ståltråd som håller alltsammans på så sätt att det spelar så liten roll som möjligt, typ lite slappt ovanför rännan i mitten. Slangen är inte helt löst vad jag skall använda. Jag misstänker att en bränsleslang till RC-modeller skulle funka. Släde och ränna måste vara inslipade så att luftåtgången är minimal, således kan det funka med en mkt tunn slang.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-09 22:30

Vee-Eight skrev: Släde och ränna måste vara inslipade så att luftåtgången är minimal, således kan det funka med en mkt tunn slang.

Silikonslangar är väldigt mjuka, kanske finns i lämplig diameter?
Vilket tryck kan det handla om förresten?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-01-09 22:36

Oh blir nog jäkligt stiligt!
Bygg en till mig också!
Bild
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-09 22:46

paa:

Ja precis, de är ju faktiskt rätt sladdriga att det eg inte beror på grovleken om de stör släden eller ej. Grovleken beror lite på hur det går i nippel-jakten. :wink:

Alexi:

Detta var ju en inspiration till andra att bygga, meeeen... eftersom du frågar så snällt. Jag har kanske delar till två st.

Just det; jag missade en detalj. Luften skall förses från en liten akvariepump. Den skall enligt utsago vara rätt så tyst, annars blir den inbyggd i en dämpad låda. Blir luftflödet exceptionellt lågt så kan man ju använda en däckslang till en bil eller liknande. Vi får se hur det blir.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-10 00:57

Vee-Eight skrev:paa:

Ja precis, de är ju faktiskt rätt sladdriga att det eg inte beror på grovleken om de stör släden eller ej. Grovleken beror lite på hur det går i nippel-jakten. :wink:

Här finns några små nipplar:
sökaren kommer med långa länkar, som förkortas av förkortaren

Löste lite konstiga grejor bara.

[antisidscrollningsmaffian]
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-10 01:25

paa:

Du är en skatt! Samt gör skäl för din undertitel "sökaren". :)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-12 14:19

Har haft lite funderingar de senaste dagarna vad jag skall ha för ränna och släde, material etc. Köpte på Bauhaus ett par längder aluminiumprofil för en tid sedan, men blev lite fundersam över om mattanodiseringen skulle ställa till problem. De är väldigt släta och fina, men ytan känns matt med fingrarna. De som byggt denna arm har ju vart noga med att släde och ränna skall vara så släta som möjligt. ESL på Hififorum skrev att om luftlagret mellan släde och ränna är tillräckligt tunnt så funkar det som en dämpare; skiktet får en slags glidklibbande funktion. Detta ger ju en större frihet att man kan dämpa armen utan att behöva lasta ned den med en större rörlig massa. Ju större ojämnjet släde och ränna har, desto mindre möjlighet har man till ett luftlager med dämpfunktion.

Problemet med aluminiumoxid (som är ytskiktet vid anodisering) är att det är idiotiskt hårt, så att polera med autosol och en trasa duger inte. Jag testade därför autosol och en polertrissa i en borrmaskin och fick följande resultat:

Bild

Bild

Håller man biten så att lampan reflekteras i ytan så kan man se enstaka ojämnheter från extruderingen, som borde gå att åtgärdas med mycket fint våtslippapper monterat på ett plant underlag. Eventuellt kommer man kunna bryta igenom till naken aluminium, men de ytorna kommer att oxideras på nytt. Kan tänka mig att det kan krävas ett par omgångar poleringar av släde och ränna. Efterbehandling med vanligt bilvax fyller igen de ev repor och ojämnheter som finns kvar efter detta, samt förhoppningsvis bromsar vidare oxidering.
- Carlsson Illuminati -

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-12 14:23

Lite ERS-papper på det där så :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-12 14:35

Hur tänker du att armens vertikalled skall fungera? En rund gejd har ju den fördelen att den kan fungera som led samtidigt. Dessutom finns det väldigt släta och fina, runda gejdrar att köpa i form av hårdförkromad och polerad rundstång av stål. Cromax kan de heta, t.ex.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-12 14:42

paa:

Tänkte mig att använda två delar av samma profil ovan; en lite längre bit som blir "ränna", och en kortare som blir "släde". Släden får ju poleras utvändigt, rännan poleras invändigt. Rännan skall vändas som ett "V", med öppningen uppåt. Släden placeras åt samma håll givetvis. I slädens botten lagras sedan armen med ett rakblad, mao ett knivlager. Skall man vara petig med nomenklaturen så är det eg bara en till hälften luftlagrad tonarm.

Här är en principskiss, med den största skillnaden att jag skall ha lufttilförseln i släden istället:

http://www.aiko.com/roscoe/arm2.html
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-12 14:57

Det som står i ursprungsartikeln, att:
"Armresonansen i vågrätt plan på ca 2.8 Hz kan med fördel dämpas för att minska skakkänsligheten"
Menas det högpassfiltrering av signalen, eller någon sorts dämpbalja med viskös dämpning av slädens rörelser?

Så här skriver dom också:
"A damping concept must be based on something else than the thickness of the air film. "
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-12 15:27

Paa:

Ja, en viskös dämpbalja skulle ma kunna använda sig av, men när det var på tal på Hififorum så behövdes den inte. Får se hur det ser ut när allt är på plats och spelar om det behövs.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-02-02 03:43

Tjusigt

Sån här arm kan man också göra

Bild

i balsaträ 8O
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2007-02-03 19:10

Finns det inte risker med att luftflödet skapar vibrationer som fortplantar sig ut i armen?

Kommer upphängningen av armen ligga bakom skivtallriken eller tvärsöver skivtallriken?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-03 19:35

ekeponken skrev:Finns det inte risker med att luftflödet skapar vibrationer som fortplantar sig ut i armen?

Jag skall ha en vibrationsdämpande tank som ev skall kunna funka som en trycktank så man endast behöver fylla den ngn enstaka gång per ett antal skivor.

ekeponken skrev:Kommer upphängningen av armen ligga bakom skivtallriken eller tvärsöver skivtallriken?

Armen skall i princip bli lika lång som en vanlig arm, så upphängningen kommer att vara vid sidan av tallriken. En vinst med det är att inte VTA ändras med skivans tjocklek.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-02 23:10

Nu minsann har tummen rört på sig en aning i det ständigt tröga hålet. Tänkte det borde bli en liten sammanfattning av läget so far;

Bild

Bild

Det som inskaffats ytterligare är

- 10x8mm kolfiberrör

- 2x1mm silikonslang, medicinsk kvalitet (ej medicinskt förpackat / autoklaverat)

- lite nipplar från skrotsortimentet i garaget

- våtslippapper av herrejösses-fint korn, ärligt lånat av Finspångs Aluminium för läääänge sen. Också hittat i garagets gömmor.

På bilden syns också den motvikt jag tänkt använda. Den kommer, som mkt annat, från en slaktad Thorens td150. Den har invändigt mått på 10mm (när man pillat bort plastpillidutten) och passar således som en smäck på röret.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-04 12:45

Denna dags aktiviteter har gått i slipandets tecken. Ett delmål var ju att få så liten åtgång på luft som möjligt, dels för att kunna klara sig med en så liten luftpump som möjligt, dels för att kunna dra nytta av luftlagrets dämpande egenskaper. Alltså, en mycket fin ytjämnhet önskas på de ytor som är vända mot varann.

Vi utgick ifrån en L-profil i aluminium som vanligtvis säljs anodiserade för att förhindra korrosion. Detta oxidlager är hårt som tusan, men går att poleras upp enligt lite experiment tidigare i vår. När man strängextruderar aluminiumprofiler så använder man rätt så groft tillyxade munstycken, vilket resulterar i spår i den färdiga profilstången. Dessutom är hanteringen rätt så ovarsam, så det kan finnas lite hack och spår av tänger lite varstans. Dessa hittades ju i garaget;

Bild

Våtslippappren skall ha funnits på ett materiallab men, som bilden visar, inte längre. :twisted:

Jag har ambitionen att det skall bli så bra som man kan fixa med enkla medel, så då behövs ngt riktigt plant. Som tur var hittade jag en granitskiva, dessutom behändigt nära en kaffebryggare. :wink:

Bild

De grövsta spåren var enkla att slipa ned, annars var det svårt att se ngn skillnad. Drog man med fingret på den slipade ytan så märker man snabbt skillnaden mot en obehandlad.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-04 13:40

Våtslippappren skall ha funnits på ett materiallab men, som bilden visar, inte längre.

På gymnasiet använde vi speciella slipmaskiner vid metallurgiska undersökningar där sådana runda slippapper förekom. En mängd diamantpasta gick det också åt... Det slipades inte bara metaller utan repiga klockglas fick snabbt nya glans.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2007-05-04 14:15

Jag tror det kan vara dumt att trycka med fingrarna på profilen mot slip-pappret om man nu vill att det ska bli så plant som möjligt. Det är ju en punktkraft och risken är att det slipar ojämnt, det bästa hade nog varit att ha en kraftigare metallbit eller en plan sten som fördelar tryckkraften längs hela ytan.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-04 18:02

ekeponken:

Tryckte inte så värst mkt alls, utan slipade med båda händerna i cirkulära rörelser. Testade att polera profilerna vilket resulterade i att de sög fast i varann om man tryckte till dem. Det gick också utan problem att få slädbiten att flyta omkring i flera sekunder på luftlagret som fanns. Tror inte det är så noga, annars får jag helt sonika slipa om. Jag har ju fler slippapper. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Material

Inläggav Material » 2007-05-07 13:31

Jag jobbar på materiallabb. Var snäll mot mig..... :wink:
En Feminist och en Gentleman

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2007-05-07 15:45

Vee-Eight skrev:ekeponken:

Tryckte inte så värst mkt alls, utan slipade med båda händerna i cirkulära rörelser. Testade att polera profilerna vilket resulterade i att de sög fast i varann om man tryckte till dem. Det gick också utan problem att få slädbiten att flyta omkring i flera sekunder på luftlagret som fanns. Tror inte det är så noga, annars får jag helt sonika slipa om. Jag har ju fler slippapper. :wink:

Nej, det klart, det är ju trots allt ingen månlandare ni bygger :wink:
Det kanske blir lite väl noggrant.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-07 19:59

Ekeponken;

Som sagt, vet ju inte vad som är "tillräckligt", går den väldigt osnålt så får jag ju slipa mer grundligt även med grövre papper.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-31 13:37

Håll i hatten gott folk, för nu har undertecknad fått upp farten. It is not the trafik who dödar, utan it is the fart, som engelsmannen sa. Pga ekonomiska struligheter så har det dragit ut på tiden, men nu är vi på banan igen. Jag har nu vart på brädgår´n;

Bild

Bild

Björkplywood på 400x400x9mm, skall limmas ihop till en tjocklek >65mm för att lagerhus och magneter skall få plats under tallrik. Intill syns mer virke som skall bli motordel, som i sig skall få beräknad storlek 150x400. Tjocklek samma som plinten i övrigt. Plint och motordel skall sedan få rundade hörn samt ett läckert fanér uppepå.

Fortsättning följer! 8)

edit:
Man kan se på bilderna att det förekommer en luftpump, Elite 99, som skall driva luftlagren. Jag har lite idéer om hur den skall dämpas, men det kommer senare. Kan avslöja att det är en portfölj inblandad i det hela. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2008-01-04 17:26

Vee-Eight skrev:Håll i hatten gott folk, för nu har undertecknad fått upp farten.

Blabla och lite blider :D

Vee-Eight skrev:Fortsättning följer! 8)

Kommer det något nytt snart? Har väntat och väntat 8)
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

48IDA

Inläggav 48IDA » 2008-01-04 19:33

Vee-Eight skrev:It is not the trafik who dödar, utan it is the fart

It's not the fart that kills, its the smell! Som jag lite humoristiskt brukar säga. :lol:

Du har nästan samma fart på dina projekt som jag har på mina. :mrgreen:
LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

Nästa

Återgå till DIY-forum