Är jag helt ute och cyklar? design av 2-vägs högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ceder

Är jag helt ute och cyklar? design av 2-vägs högtalare

Inläggav Ceder » 2007-01-16 18:03

Hej, jag har utifrån mina begränsade kunskaper försökt räknat lite på ett par tvåvägshögtalare. Skulle verkligen uppskatta om någon hade möjlighet att kolla så jag inte är helt ute och cyklar innan jag börjar bygga..

Det som skall byggas är ett par små 2-vägshögtalare, basreflex.

Bas/mid har jag valt, det blir Seas P17RCY : http://www.seas.no/seas_line/woofers/H352.PDF
Diskant är fortfarande en öppen fråga.

Jag har kommit fram till följande:

lådan kan bli max 11 liter (har inte plats för större, samt att jag vill använda mig av "hyllskivor" i ek som har en given bredd)

Lådans ytterdimentioner kommer vara: 43,2 cm hög, 20 cm. bred och 23,2 cm djup)

Då jag bygger med 16 mm. skivor och tänkte förstärka baffeln med en extra skiva samt ha en liten "låda" för filtren under blir innermåtten (för högtalaren) 35 cm hög, 16, 8 cm bred och 18,8 cm djup.

11 liter således.

EDIT: 40 % dämpad låda kankse?

Har förökt att räkna lite på basrefleröret också, tror jag hittat rätt med 50 mm i innerdiameter och ca. 15 cm längd. Eller är jag fel ute här?

Tänkte dela vid ca. 2800 hz (lite beroende på diskant, tips på diskant för 300-400 SEK och lämplig deling, inkl. branthet, mottages tacksamt)

Någon som kan hjälpa mig och med att se hur detta kommer se ut på en kurva och vilken avstämning det torde bli?

mvh.
DC

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-16 18:32

Mja, 11 liter avstämd till 40 Hz ser det ut så här. Röret kan vara 50 mm i diameter, 250 mm långt. Lådan till 40% isotermiserad. Elementet mitt på baffeln. Room gain á la Ingvar medräknad.

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-01-16 18:39

Svante skrev:Mja, 11 liter avstämd till 40 Hz ser det ut så här. Röret kan vara 50 mm i diameter, 250 mm långt. Lådan till 40% isotermiserad. Elementet mitt på baffeln. Room gain á la Ingvar medräknad.

Ursäkta dum fråga.. :oops: det där ser väl inge vidare ut, eller? (låg bas?)

Tanken är att elemetet hamnar i nerkant på baffeln, vilken påverkan får det?

ang. röret: ok, då faller 50mm röret.. (då det inte kan/bör vara längre än 170-180 mm långt med den design jag tänkt) Om jag fattat det rätt så blir röret kortare om jag har ett smalare (säg 40 mm) men jag antar att även andra saker förändras.. (risk för blåsljud, vad mer?)

Tack för hjälpen så långt! Allt detta är mycket nytt för mig och det är MYCKET att ta in :D

//DC

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-16 20:23

dd5348 skrev:
Svante skrev:Mja, 11 liter avstämd till 40 Hz ser det ut så här. Röret kan vara 50 mm i diameter, 250 mm långt. Lådan till 40% isotermiserad. Elementet mitt på baffeln. Room gain á la Ingvar medräknad.

Ursäkta dum fråga.. :oops: det där ser väl inge vidare ut, eller? (låg bas?)

Tanken är att elemetet hamnar i nerkant på baffeln, vilken påverkan får det?

ang. röret: ok, då faller 50mm röret.. (då det inte kan/bör vara längre än 170-180 mm långt med den design jag tänkt) Om jag fattat det rätt så blir röret kortare om jag har ett smalare (säg 40 mm) men jag antar att även andra saker förändras.. (risk för blåsljud, vad mer?)

Tack för hjälpen så långt! Allt detta är mycket nytt för mig och det är MYCKET att ta

//DC

Alltså, det du ser som låg bas är nog mest baffelsteget. Andra simulatorer brukar inte visa det. Man behöver pilla med det i delningsfiltret. Placeringen på baffeln har störst betydelse över 1000 Hz. Jag kollade inte att röret fick plats i lådan. Men man kan korta det, det ger lite lägre maxnivå vid låga frekvenser.

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-01-16 20:43

Svante skrev:Alltså, det du ser som låg bas är nog mest baffelsteget. Andra simulatorer brukar inte visa det. Man behöver pilla med det i delningsfiltret. Placeringen på baffeln har störst betydelse över 1000 Hz. Jag kollade inte att röret fick plats i lådan. Men man kan korta det, det ger lite lägre maxnivå vid låga frekvenser.

Hej och tack igen för svar!

Ser hur det påverkar med ett 40 mm rör (som är kortare)
Bara så jag förstår: vad skulle hända med ett 50 mm rör som är 15 cm långt?

Om jag tolkar dig rätt anf. placering på baffeln: om jag inte placerar elementet längst ned på baffeln kommer då skillnaden minska (db) mellan de lägre frekvenserna och de högre?

BTW: Har laddat ned Basta, om jag bara lyckas fatta det inom 90 dagar (eller vad det var) så kommer det registreras :)

//DC

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-01-16 20:50

Generellt är det ganska svårt att få 6.5" element att gå bra i så små lådor som runt 10 liter. Oftast är det lättare att få dem att trivas i 15+ liters lådor. Det beror förståss på hur högt man kan tillåta avrullning av basen.

Mindre element brukar dock vara svårt att få att gå riktigt djupt, men går till viss del, men med klart begränsat ljudtryck.

Minskning av portens storlek har nog inga andra nackdelar än att man riskerar blåsljud, men det är väl illa nog.

Kanske du skall prova att simulera några olika 6.5" och 5.25" element i rimligt små lådor och se hur det ser ut? Kanske finner du att 5.25" passar bättre för så små lådor. De ger dessutom möjlighet till något högre delningsfrekvens mot diskanten, vilket brukar underlätta lite.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-01-16 21:05

silvervarg skrev:Generellt är det ganska svårt att få 6.5" element att gå bra i så små lådor som runt 10 liter. Oftast är det lättare att få dem att trivas i 15+ liters lådor. Det beror förståss på hur högt man kan tillåta avrullning av basen.

Mindre element brukar dock vara svårt att få att gå riktigt djupt, men går till viss del, men med klart begränsat ljudtryck.

Minskning av portens storlek har nog inga andra nackdelar än att man riskerar blåsljud, men det är väl illa nog.

Kanske du skall prova att simulera några olika 6.5" och 5.25" element i rimligt små lådor och se hur det ser ut? Kanske finner du att 5.25" passar bättre för så små lådor. De ger dessutom möjlighet till något högre delningsfrekvens mot diskanten, vilket brukar underlätta lite.

Hej, tack för svar! (trevligt forum det här! :D )

Är väl till viss del medveten om begräningarna med elemtvalet, är dessvärre begränsad till 11 (kanske 12) liter (se första inlägg)

Har dock skruvat ihop ett kit bestående av detta element tdigare: http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=56 (egen låda dock :wink: )
OCh faktum är att jag är rätt nöjd med dom, även om jag gärna skule vilja ha lite bättre ljud (men kanske främst gällande diskanten, som jag upplever som 'vass' i det billiga kittet)
Hursom, det kit jag skruvade ihop är en 12 literslåda (basreflex)

Har du något tips på enkla program som kan ge en fingervisning?
Har som sagt var testat basta (lite) men känner att jag skulle vilja ha något enklare (och säkert sämre/mindre exakt, jag vet) program tills jag kommer upp lite i kunskapsnivån..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-16 21:06

dd5348 skrev:

Då blir det högre avstämt, 49 Hz ungefär.

Bild

dd5348 skrev:Om jag tolkar dig rätt anf. placering på baffeln: om jag inte placerar elementet längst ned på baffeln kommer då skillnaden minska (db) mellan de lägre frekvenserna och de högre?

Nja, så här blir det längst ner:

Bild

dd5348 skrev:BTW: Har laddat ned Basta, om jag bara lyckas fatta det inom 90 dagar (eller vad det var) så kommer det registreras :)

//DC

:lol: Eh, ja du får prova en begränsad Basta! i 90 dagar. Vad som händer om du köper en full version är jag förhindrad att meddela... :D

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-01-16 21:22

Svante skrev:
dd5348 skrev:

dd5348 skrev:Om jag tolkar dig rätt anf. placering på baffeln: om jag inte placerar elementet längst ned på baffeln kommer då skillnaden minska (db) mellan de lägre frekvenserna och de högre?

Nja, så här blir det längst ner:

Svante, stort tack för ditt tålamod, sista frågorna innan jag lovar att läsa mer :wink:

Ang. placering på baffeln så var det så jag menade (uttryckte mig kanske oklart)

gällande basrör: finns det någon tumregel hur långt (fritt luftrum) det bör vara mellan bakväggen och röret? samt om hur ett krökt rör påverkar (om alls)

mvh.
//DC

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-16 21:32

dd5348 skrev:gällande basrör: finns det någon tumregel hur långt (fritt luftrum) det bör vara mellan bakväggen och röret? samt om hur ett krökt rör påverkar (om alls)

mvh.
//DC

Ja, det gör det nog. Flera, skulle jag tro. Det som händer om det sitter för nära är att röret verkar längre och möjligen trängre än det är, dvs avstämningen sjunker. Kommer det alltför nära så kan det bli blåsljud också. Mellan 1 och 2 rör[s]radier[/s] skulle jag föreslå, tror jag.

Vad säger ni andra tumregelkunniga? :D

Edit: mellan 1 och 2 rördiametrar, menade jag...
Senast redigerad av Svante 2007-01-16 21:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-01-16 21:33

Tumregel, fritt luftrum bör vara minst en rördiameter :)

Edit, edit edit....
Svante han ju före och det blev en ca 1 " regel..... 8O
Om röret är 50 mm alltså.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-01-16 21:45

skrutten skrev:Tumregel, fritt luftrum bör vara minst en rördiameter.

Den tar vi sa polisen! (verkar rimligt/vettigt)

Krökningar då? påverkar?

En ny fråga angående basröret, påverkar inte basröret beräkningen av lådvolymen alls? Den volym som återfinns i denna "kammare" torde väl inte lyda under exakt samma lagar som den volym som återfinns i lådan i övrigt?
(vettef_n om det är läge för mig att fördjupa mig i den frågan nu dock, känner att jag har lite mer grunder att lära först :lol: )

//DC

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-16 21:51

dd5348 skrev:
skrutten skrev:Tumregel, fritt luftrum bör vara minst en rördiameter.

Den tar vi sa polisen! (verkar rimligt/vettigt)

Krökningar då? påverkar?

En ny fråga angående basröret, påverkar inte basröret beräkningen av lådvolymen alls? Den volym som återfinns i denna "kammare" torde väl inte lyda under exakt samma lagar som den volym som återfinns i lådan i övrigt?
(vettef_n om det är läge för mig att fördjupa mig i den frågan nu dock, känner att jag har lite mer grunder att lära först :lol: )

//DC

Krökningar är inte bra, men om man kan åstadkomma ett grövre/längre rör med en krök så kan det ändå totalt sett bli bättre än ett kort/tunt rör. I princip ska rörets volym räknas bort från lådans, och även den volym som elementet tar, men det brukar bli ganska lite.

Luften som är inuti röret uppför sig ungefär som en plugg, och det är massan på den luftpluggen som är det viktiga med den. Fjädringen är viktig först vid högre frekvenser, där man kan få (oönskade) pipresonanser i röret, som i en orgelpipa.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-01-16 21:57

phontratt ett sätt att få fram ett bra rör med lite mindre diameter!?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-01-19 23:34

Svante, (eller någon annan för den delen) jag har kollat vidare lite och tänkte be dig om en tjänst...

Har kollat på ett annat element som alternativ till Seas P17RCY, nämligen SEAS P17REX.

Har du (eller någon annan) möjlighet att simulera dem båda i varsin 11 liters låda (basreflex), 40 % dämpning och med läplig avstämning (39 Hz?) och lägga upp dem i denna tråd?

Om jag fattat rätt (vilket jag kanske inte alls har :oops: ) så borde jag få en "bättre" kurva ur Seas P17REX med denna låda

Stor tack på förhand

//DC (under inlärning)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-20 01:02

En annan skillnad är att P17RCY (och inte minst PX17LTS) har mycket snyggare mellanregisteråtergivning än REX-modellen med sin större talspole.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-20 14:03

Skall du ha så liten låda kanske du skall titta på P14RCY

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-01-20 22:27

paa skrev:En annan skillnad är att P17RCY (och inte minst PX17LTS) har mycket snyggare mellanregisteråtergivning än REX-modellen med sin större talspole.

Argh.. alla dessa kompromisser.. :roll: Hur jag än vänder mig..

Nåvläl, en fråga på PX17LTS, hittar inget datablad på den, någon som kan hjälpa till med det?

Får intrycket att det är ett fint element, men kanske är lite väl grunt för att fungera som ensam bas (P17RCY är visserligen inget basmoster :lol: men det går väl något djupare?)

//DC

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-01-20 22:30

Kaffekoppen skrev:Skall du ha så liten låda kanske du skall titta på P14RCY

Ja, kanske det. Jag har fått för mig att jag skall försöka få in en 6,5" då jag (i alla fall tidiagre) tror att det ger ett bättre ljudtryck (vid lägre frekvenser) men jag kanske är fel ute här?

//DC

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-21 00:54

dd5348 skrev:Nåvläl, en fråga på PX17LTS, hittar inget datablad på den, någon som kan hjälpa till med det?
//DC

Finns ju en tråd om den:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=15628
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

manw

Inläggav manw » 2007-01-21 02:01

Svante skrev:Room gain á la Ingvar medräknad.

Var (tråd) kan jag läsa om detta?

Har funderat mycket på detta eftersom mina baslådor som är beräknade för att gå rakt ner till kring 35 Hz. Dessa ger i mitt rum aldeles för mycket lågbas, antagligen på grund av room-gain som jag inte kände till vid designandet av dessa (bygde dem 1990). Alltså bör man ha en fallande kurva, då rummet försträrker basen vid låga frekvenser, men hur vet jag hur denna kurva ser ut?

Naturligtvis inser jag att detta beror på rummets beskaffenhet, men skall man designa ett par lådor för ett godtyckligt rum, men kanske med en idé om hur de bör placeras, så finns det nån "tumregel" ? Om man nu inte vill försöka titta på varje enskild resonansfrekvens i det aktuella rummet, som då är olika för olika rum...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-21 11:13

Här http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3593&postdays=0&postorder=asc&start=60 diskuterades en del om room gain. Hittar dock inte "facit!, för det fanns väl en kurva som passade i många fall?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-21 11:56

Har för mig att "facit " var en avrullning från 100Hz med -10dB vid 20Hz. Vi får se hur det var med mitt minne!

/Jocke

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-01-21 13:56

Bara för att trassla till det lite till ..... :oops:

P17RCY har 130cm2 konarea och kan slå max 6mm p-p linjärt. Det blir 78cm3 pumpvolym linjärt. Jag brukar försöka välja att pumpvolymen får plats i halva basröret, eller ner till en tredjedel av röret.

Om röret är t.ex. 50mm i dia så kan då längden 8 -12 cm passa, i vart fall inte kortare än 8cm. Sedan får man då samsa ihop det med önskad avstämning i den låda man har.

En tredjedel kommer av att jag är så elak att jag nog rätt ofta använder småhögtalare en bit, kanske upp mot 50%, utanför sin linjära slaglängd.

Alltihop bygger på att jag vill att den medsvängande luftpluggen inte skall hamna utanför röret vid max utstyrning.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-21 14:06

phon skrev:Alltihop bygger på att jag vill att den medsvängande luftpluggen inte skall hamna utanför röret vid max utstyrning.

Mja men vid resonannsen så har ju kopplingen mellan elementets slagvolym och hur mycket röret pumpar rätt lite med varandra att göra. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-01-21 18:07

Tänkte mig vid fullt konutslag på resonansfrekvensen 8O

Hmmm ...bygga upp tryck ja ... röret kanske överstyr långt före det fulla konutslaget? Fast nog får jag konen att slå ordentligt när jag krämar på.

Har du nån annan trevlig dimensionering på lut ?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-01-21 18:25

Det var ju inte nån bra tumregel jag hade! 8O Eller, den kanske är bra, men inte av den anledningen jag tänkte mig.

Om lilla µP skall jobba med fullt konutslag borde det vara ett rör med volymen >30ggr större än konutslaget för 50% peak rörutslag rel längden. Det röret får definitivt inte plats i lådan. Å andra sidan kanske inte heller elementet klarar av att jobba upp det trycket, runt 170dB?

Jaja, jag trasslar nog vidare med min sugande tumregel ett tag till, tills jag fattar nåt ..... :roll: Det brukar ju ändå bli rätt lagom stora rör ....

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-21 21:11

Men kanske att ni lämnat ämnet lite nu? ;)

P14RCY har ju klart sin begränsning i ljudtryck, men fungerar nog bättre i den lådvolymen ni tittar på.

Kanske ett delat system med basmoduler?

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-01-21 21:34

Kaffekoppen skrev:Men kanske att ni lämnat ämnet lite nu? ;)

P14RCY har ju klart sin begränsning i ljudtryck, men fungerar nog bättre i den lådvolymen ni tittar på.

Kanske ett delat system med basmoduler?

Lämnar dom ämnet, bara lite då :lol: (helt ok för mig)

Mitt problem är att jag inte har plats för några basmoduler, jag har plats för två lådor om ca. 40 cm (höjd) * 20cm *20 cm :(

Skall göra ett försök att simulera PX17LTS, som tycks vara ett alternativ, men då min ord. dator (med basta, som jag försöker lära mig) har packat ihop lär det ta lite tid :cry:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-21 22:40

Tänker du bygga själv för att det är kul, eller för att spara pengar?
Är något färdigt kitt i den storleksordningen intressant?

Såg en annons på hifimagasinet om ett par dynaudio A-10 för 2000:- nämligen... svårslaget om man skall bygga själv...

Nästa

Återgå till DIY-forum