Moderator: Redaktörer

Svante skrev:Mja, 11 liter avstämd till 40 Hz ser det ut så här. Röret kan vara 50 mm i diameter, 250 mm långt. Lådan till 40% isotermiserad. Elementet mitt på baffeln. Room gain á la Ingvar medräknad.
dd5348 skrev:Svante skrev:Mja, 11 liter avstämd till 40 Hz ser det ut så här. Röret kan vara 50 mm i diameter, 250 mm långt. Lådan till 40% isotermiserad. Elementet mitt på baffeln. Room gain á la Ingvar medräknad.
Ursäkta dum fråga..det där ser väl inge vidare ut, eller? (låg bas?)
Tanken är att elemetet hamnar i nerkant på baffeln, vilken påverkan får det?
ang. röret: ok, då faller 50mm röret.. (då det inte kan/bör vara längre än 170-180 mm långt med den design jag tänkt) Om jag fattat det rätt så blir röret kortare om jag har ett smalare (säg 40 mm) men jag antar att även andra saker förändras.. (risk för blåsljud, vad mer?)
Tack för hjälpen så långt! Allt detta är mycket nytt för mig och det är MYCKET att ta
//DC

Svante skrev:Alltså, det du ser som låg bas är nog mest baffelsteget. Andra simulatorer brukar inte visa det. Man behöver pilla med det i delningsfiltret. Placeringen på baffeln har störst betydelse över 1000 Hz. Jag kollade inte att röret fick plats i lådan. Men man kan korta det, det ger lite lägre maxnivå vid låga frekvenser.
silvervarg skrev:Generellt är det ganska svårt att få 6.5" element att gå bra i så små lådor som runt 10 liter. Oftast är det lättare att få dem att trivas i 15+ liters lådor. Det beror förståss på hur högt man kan tillåta avrullning av basen.
Mindre element brukar dock vara svårt att få att gå riktigt djupt, men går till viss del, men med klart begränsat ljudtryck.
Minskning av portens storlek har nog inga andra nackdelar än att man riskerar blåsljud, men det är väl illa nog.
Kanske du skall prova att simulera några olika 6.5" och 5.25" element i rimligt små lådor och se hur det ser ut? Kanske finner du att 5.25" passar bättre för så små lådor. De ger dessutom möjlighet till något högre delningsfrekvens mot diskanten, vilket brukar underlätta lite.
dd5348 skrev:
Hej och tack igen för svar!
Ser hur det påverkar med ett 40 mm rör (som är kortare)
Bara så jag förstår: vad skulle hända med ett 50 mm rör som är 15 cm långt?

dd5348 skrev:Om jag tolkar dig rätt anf. placering på baffeln: om jag inte placerar elementet längst ned på baffeln kommer då skillnaden minska (db) mellan de lägre frekvenserna och de högre?

dd5348 skrev:BTW: Har laddat ned Basta, om jag bara lyckas fatta det inom 90 dagar (eller vad det var) så kommer det registreras![]()
//DC
Svante skrev:dd5348 skrev:
Hej och tack igen för svar!
Ser hur det påverkar med ett 40 mm rör (som är kortare)
Bara så jag förstår: vad skulle hända med ett 50 mm rör som är 15 cm långt?
Då blir det högre avstämt, 49 Hz ungefär.dd5348 skrev:Om jag tolkar dig rätt anf. placering på baffeln: om jag inte placerar elementet längst ned på baffeln kommer då skillnaden minska (db) mellan de lägre frekvenserna och de högre?
Nja, så här blir det längst ner:
dd5348 skrev:gällande basrör: finns det någon tumregel hur långt (fritt luftrum) det bör vara mellan bakväggen och röret? samt om hur ett krökt rör påverkar (om alls)
mvh.
//DC
skrutten skrev:Tumregel, fritt luftrum bör vara minst en rördiameter.
dd5348 skrev:skrutten skrev:Tumregel, fritt luftrum bör vara minst en rördiameter.
Den tar vi sa polisen! (verkar rimligt/vettigt)
Krökningar då? påverkar?
En ny fråga angående basröret, påverkar inte basröret beräkningen av lådvolymen alls? Den volym som återfinns i denna "kammare" torde väl inte lyda under exakt samma lagar som den volym som återfinns i lådan i övrigt?
(vettef_n om det är läge för mig att fördjupa mig i den frågan nu dock, känner att jag har lite mer grunder att lära först)
//DC
paa skrev:En annan skillnad är att P17RCY (och inte minst PX17LTS) har mycket snyggare mellanregisteråtergivning än REX-modellen med sin större talspole.
Kaffekoppen skrev:Skall du ha så liten låda kanske du skall titta på P14RCY
dd5348 skrev:Nåvläl, en fråga på PX17LTS, hittar inget datablad på den, någon som kan hjälpa till med det?
//DC
Svante skrev:Room gain á la Ingvar medräknad.
phon skrev:Alltihop bygger på att jag vill att den medsvängande luftpluggen inte skall hamna utanför röret vid max utstyrning.
Kaffekoppen skrev:Men kanske att ni lämnat ämnet lite nu?
P14RCY har ju klart sin begränsning i ljudtryck, men fungerar nog bättre i den lådvolymen ni tittar på.
Kanske ett delat system med basmoduler?
Användare som besöker denna kategori: Froggy och 18 gäster