Moderator: Redaktörer
skrutten skrev:KillerX, kul om det kan inspirera någon, du har väl lagt märke att "nya lilla" fick en avknoppning 9LAEH som blev en mycket kompetent liten högtalare. Jag skulle rekommendera att man bygger den istället, fast den är en aning dyrare och lite svårare att bygga då man själv måste fixa värdet på en av spolarna i konstruktionen.
dimitri skrev:tack Roger men jag blir bara mer förvirrad (har faktiskt blivit rätt så gammal).
Min fråga är: Är den ursprungliga designen, filter mm, tillräcklig bra eller ska jag leta fram ett alternativ till filterdesign i tråden? I så fall behöver jag ett tips.
Hälsning
Dimitri
dimitri skrev:hej kära faktisktianer. Mitt första besök på över 7 år.
Fråga: är det en tråd om vad som ursprungligen hette PK-högtalare?
Om ja: Jag har helt ett orört kit, fortfarande i kartong. Tänker nu göra något åt det.
Minns att det har kommit fram alternativa filterlösningar, några kanske bättre, andra kanske "bättre".
Hur står sig originaldesignen i det långa loppet? Är det en alternativ variant som vunnit allmänt gillande?
Hälsningar
Dimitri
dimitri skrev:hej kära faktisktianer. Mitt första besök på över 7 år.
Om ja: Jag har helt ett orört kit, fortfarande i kartong. Tänker nu göra något åt det.
Minns att det har kommit fram alternativa filterlösningar, några kanske bättre, andra kanske "bättre".
Hur står sig originaldesignen i det långa loppet? Är det en alternativ variant som vunnit allmänt gillande?
Hälsningar
Dimitri
Eri skrev:dimitri skrev:hej kära faktisktianer. Mitt första besök på över 7 år.
Hälsningar
Dimitri
Den här tråden har inget med PK högtalaren att göra( som konstruerades av Nagref Anders Eriksson ) utan om en högtalare konstruerad av Skrutten. Sedan kom en uppdaterad version kalld 9LAEH med bas-mellanregister AL130 från Visaton. Länk: viewtopic.php?t=18807
dimitri skrev:förlåt för postning i fel tråd.
Peter, det Scan Speak diskanter.
Filtret finns färdigmonterat. Det är "bara" att borra hål för skruvar för att fästa element. Hur är det meningen att bakstycket till lådan skall fästas. Skruvar eller lim?
Har läst tråden om pkk, vill helst ha det så enkelt som möjligt, dvs att använda Naqrefs ursprungliga filter om det finner medlemmarnas godkännade. (har blivit lat på gamla dagar)
Hälsn
Dimitri
petersteindl skrev:dimitri skrev:förlåt för postning i fel tråd.
Peter, det Scan Speak diskanter.
Filtret finns färdigmonterat. Det är "bara" att borra hål för skruvar för att fästa element. Hur är det meningen att bakstycket till lådan skall fästas. Skruvar eller lim?
Har läst tråden om pkk, vill helst ha det så enkelt som möjligt, dvs att använda Naqrefs ursprungliga filter om det finner medlemmarnas godkännade. (har blivit lat på gamla dagar)
Hälsn
Dimitri
Hej Dimitri,
Scan Speak hade mer diskant än Vifa och därför "filade" Naq på filtret och det är filtret med minst diskant som skall/bör användas.
Problemet med att fästa bakstycket är att om det limmas så blir det svårt att få ut filtret efteråt. Skall det skruvas så är ett alternativ att fästa 4 st trästavar runt om inuti lådan på avstånd så att bakstycket kan skruvas bakifrån in mot trästavarna. Om bakstycket är 19 mm så skall trästavarna ha ett avstånd om 19-20 mm från lådans sidoväggars slut. Då tätar man sedan lådan med tätlist (hifi kit) som appliceras mellan bakstycke och trästav, exempelvis på trästaven. Trästavarna måste fästas så att förbandet blir lufttätt mellan stavarna och högtalarens väggar. Så gjorde jag på mina exemplar. Då kan man enkelt skruva loss bakstycket när man vill komma åt delningsfiltret. Det går åt mer skruv än man tror.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster