Kaffekoppen skrev:Jamen för tusan. Har man konstruktören till elementen inte längre bort än ett telesamtal eller ett PM så förstår jag inte varför du inte vänder dig dit.

Det gör jag! Själva dimensioneringen av lådan är inget problem. Det komemr att fungera. Det jag från början undade över är om det kan bli ett problem med ev. luftrörelser med dom aktuella mellanväggarna. Problemet borde vara ganska genrellt. Jag drog därför också igång en en till tråd, på tekniksidan om just om någon vet hur luftrörelserna kring porten ser ut och hur stora dom egentligen är. Jag tycker det verkar komplicerat, det måste ju ske komprimering av luften i kådan också, dels av membranet, men kanske också av porten och luften som står och fladdrar i den. Själv saknar jag kunskap i nuläget för att räkna ut hur det blir, och jag har väl liksom inte tid heller, att skaffa kunskapen. I alla fall inte nu.
Jag kom på just nu när jag skriver detta inlägget, att luftrörelser runt porten rimligen också måste kunna studeras på utsidan av lådan. Det måste ju vara enklare?
Om det alls är ett problem? Det vet jag ju inte heller. Det skulle man ju kunna fråga Öhman om. Och samma problem/ikke problem borde ju gälla i alla/flertalet baxreflexhögtalare. Om det inte är ett problem, hur vet man det?
Ett skäl att använda passiv radiator, kanske? Hmmmm.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!