Interna lådväggar i basmodul, problem dmed denna lösning?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Interna lådväggar i basmodul, problem dmed denna lösning?

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-24 14:39

Jag håller på och ritar basmoduler. Jag har lite problem eftersom volymen är ganksa liten (65 liter netto) och elementet som ska in är ganska stort (15"are) och avstämningsfrekvensen 28Hz. Detta medför att det måste finnas minst en vägg som är stor nog att få plats med elementet samt att lådan är stor nog för 2 portar (eller en "tillräckligt" stor, nu är den ritad med 2 portar.). Dessutom måste lådan ha "möbleringsvänliga" mått, då rummet dom ska stå i inte bara är lyssningsrum, utan även används som bostadsrum. Vissa estetiska krav finns såldedes. Så, nu har jag en lösning dårå. Men den känns inte så bra. Väggen inne i lådan som fungerar som stag samt fäste för rörändarna inne i lådan kan kanske utgöra ett problem? Eller gör det inte det? Hur mycket strömmar luften egentligen inne i lådan, runt öppningarna vid rören i en basreflexlåda? Är tryckförändringen under perioden homogen, mer eller mindre? Luften i rören måste ju röra sig fram och tillbaka, vilket måste ge luftrörelser inne i lådan, men hur mycket? man kan ju tänka sig en kompression av luften i närområdet av röränden.

Nåja, titta på bilderna så ser ni hur det är ritat:

Bild

En bild till:

Bild

Stagningen i övrigt är främst avsedd för att höja lådväggarnas resonansfrekvens tilol ovanför arbetsområdet. Jag har inte räknat på det, men styvheten ökar ju i vilket fall som helst.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-24 15:02

Du kan nog räkna med att det är samma tryck i hela lådan vid avstämningsfrekvensen. Våglängden är ju så mycket större än lådan. Efeter som volymen på den del av lådan som ligger vid dom inre rörändarna är mindre än den övriga volymen så måste mer än hälften av luftflödet från portarna flytts inom lådan. Jag tycker det ser riktigt bra ut, med en liten reservation för att det kanske inte är tillräcklig öppningsarea mellan låddelarna. Man vill ju inte att de skall börja uppföra sig som någort sorts flerkammarsystem. Om du t.ex tar ur den horisontella plattan också med en lika stor halvcirkel mitt för den vertikala, mot bakväggen så vinner du lite öppningsarea.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Interna lådväggar i basmodul, problem dmed denna lösning

Inläggav Svante » 2007-02-24 15:25

Max_Headroom skrev:Jag håller på och ritar basmoduler. Jag har lite problem eftersom volymen är ganksa liten (65 liter netto) och elementet som ska in är ganska stort (15"are) och avstämningsfrekvensen 28Hz. Detta medför att det måste finnas minst en vägg som är stor nog att få plats med elementet samt att lådan är stor nog för 2 portar (eller en "tillräckligt" stor, nu är den ritad med 2 portar.). Dessutom måste lådan ha "möbleringsvänliga" mått, då rummet dom ska stå i inte bara är lyssningsrum, utan även används som bostadsrum. Vissa estetiska krav finns såldedes. Så, nu har jag en lösning dårå. Men den känns inte så bra. Väggen inne i lådan som fungerar som stag samt fäste för rörändarna inne i lådan kan kanske utgöra ett problem? Eller gör det inte det? Hur mycket strömmar luften egentligen inne i lådan, runt öppningarna vid rören i en basreflexlåda? Är tryckförändringen under perioden homogen, mer eller mindre? Luften i rören måste ju röra sig fram och tillbaka, vilket måste ge luftrörelser inne i lådan, men hur mycket? man kan ju tänka sig en kompression av luften i närområdet av röränden.

Mja... Det ser nog bra ut, möjligen är passagen lite trång mellan vänster- och högerhalvan av lådan, det är lite svårt att se. Kan man kanske ta ur lite mer ur skivan precis bakom elementet? Dessutom är det ju svårt att finavstämma lådan när den inre baffeln är fixerad redan från början. Många simuleringsprogram ger ju lite för långa rör eftersom de inte tar hänsyn till den isotermiserande effekten av dämpmaterialet (som det dessutom är lite svårt att veta hur stor den är även om man tar hänsyn till den med).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Interna lådväggar i basmodul, problem dmed denna lösning

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-24 15:48

Svante skrev:Mja... Det ser nog bra ut, möjligen är passagen lite trång mellan vänster- och högerhalvan av lådan, det är lite svårt att se. Kan man kanske ta ur lite mer ur skivan precis bakom elementet? Dessutom är det ju svårt att finavstämma lådan när den inre baffeln är fixerad redan från början. Många simuleringsprogram ger ju lite för långa rör eftersom de inte tar hänsyn till den isotermiserande effekten av dämpmaterialet (som det dessutom är lite svårt att veta hur stor den är även om man tar hänsyn till den med).

Simuleringsprogram, ja... Jag anävnder ett som heter Basta... Inte dumt alls, faktiskt.se. Jag tänkte prova att bygga 2 provlådor och se hur dom uppförsig. Det går ju alltid att plocka i och ur dämpmaterial och så.

Jag har tagit ur lite mer material ur mellanväggarna nu.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-25 15:09

Det blir nog rätt okej.

Men 65L för en 15"are låter som ett väldigt litet förhållande mellan pumpvolym (element) och volym (låda).

Kommer det behövas mycket kräm för att få ljudtryck kanske du får kompressionsdist både av termiska och volymmässiga skäl...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-25 17:03

Kaffekoppen: Elementet är inte speciallt långslagigt så jag tror inte det ska vara några större problem. Elmentet börjar enligt simuelringen att krokna i samma veva som lufthastigeheten i portarna blir så hör att luften i dom inte fungerar som en plugg längre. Men några riktigt höga ljudnivåer från dessa burkar blir det inte, lådan är (precis som du påpekar) i minsta laget. Men jag tänkte ju ha ett litet gäng av dom, 4 st. Kan jag skrämma ut 108dB (per burk) vid 30Hz med skapligt låg dist så är jag nöjd.

Det kan gå åt en del effekt, men jag tänkte driva basmodulerna med ett Crown K2, eller möjligen K1. Så det ska nog gå bra. Jag kommer att använda ett NAD 218 i början. Om det räcker så tror jag att jag kan komma undan med ett Crown K1. Känns det klent så får det bli ett K2.
Men jag tror inte effektbehovet blir så stort problem. 4 st 15"basar borde ge en ganska hög känslighet, sett till systemet som helhet.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-25 17:59

Tja.. menade mer att ju mer effekt som krävs ger leder till effektkomprimering. Är känsligeten låg i de nedre registren kommer det bli effektslukande och därmed termisk dist om man har otur...

Är lådan liten så kommer det bli ruskigt högt tryck i den och luften kommer bete sig lurigt med dist som följd..

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-25 19:09

Kaffekoppen skrev:Tja.. menade mer att ju mer effekt som krävs ger leder till effektkomprimering. Är känsligeten låg i de nedre registren kommer det bli effektslukande och därmed termisk dist om man har otur...

Är lådan liten så kommer det bli ruskigt högt tryck i den och luften kommer bete sig lurigt med dist som följd..

Det låter ju rimligt. Men borde det inte bli liknande (samma) problem om man anävner ett långslagigt mindre element i samma låda? Det är ju inte helt ovanligt med 10or och 12or som får slå 20-25mm. I det här fallet är det en 15"are, men slaglängden är kort. Pumpvolymen borde ju dock bli likartad som för en långslagig 12a eller 10...

Det bästa vore ju förståss större lådor, men det får inte plats, om jag ska ha 4 och det ska jag. Hellre många små som får jobba lite lätt än få som får gå hårt. Tror jag. Fast det kanske är fel tänkt?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-25 19:17

Många små är rätt tänkt, tycker jag.

Nu är ju frågan om 15" någonsin kan kallas små :)

Vad är det för element och vilket användningsområde skall du ha till dem?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-25 19:18

Kaffekoppen skrev:Vad är det för element...

Samma som i Ino p-THX gissar jag. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-25 20:22

Naqref™ skrev:

Nästan. Det är Ino's gamla 15" PA-element. Nästan samma, bara småsaker som skiljer. Kortslagigt med lätt membran och kraftig motor. Ganska hög resonansfrekvens. Mycket mer likt en PA-bas än ett sub-baselement. Ypperligt för hemmabruk, specillt om man har blygsamma krav på ljudtrycket. Vill man spela riktigt högt anbefalles Ino's Z4 eller något i stil med Nerkis 4x18"-JBL-system eller nåt annat i den stilen. Billigt blir det i varje fall inte. Vill man fläska på ordentligt så kan man ju göra som NNrord och köra 16st långslagiga 15"are. Z4 har troligen en bit kvar där även det... Man jag tycker att t.ex Z4 känns en smula överdrivet att ha hemma i ett rum på 24m^2. Det kostar ganska mycket pengar också. Blir jag rik någon gång så jag frå råd med ett stort, riktigt lyssningsrum, ja då kan en sådan basrigg svårligen undvikas.

Kaffekoppen skrev:... och vilket användningsområde skall du ha till dem?

Jag ska ha dom här hemma till stereon, tänkte jag. Inget film-muller eller så behöver åstadkommas. Rummet är inte heller så bra, så det finns ingen anledning att köra på full nivå hur djupt som helst.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-25 20:26

Jamen för tusan. Har man konstruktören till elementen inte längre bort än ett telesamtal eller ett PM så förstår jag inte varför du inte vänder dig dit. 8O

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-25 21:56

Max_Headroom skrev:
Naqref™ skrev:

Nästan. Det är Ino's gamla 15" PA-element. Nästan samma, bara småsaker som skiljer. Kortslagigt med lätt membran och kraftig motor.

Är samma. Jag hade samma element.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-26 00:31

Kaffekoppen skrev:Jamen för tusan. Har man konstruktören till elementen inte längre bort än ett telesamtal eller ett PM så förstår jag inte varför du inte vänder dig dit. 8O

Det gör jag! Själva dimensioneringen av lådan är inget problem. Det komemr att fungera. Det jag från början undade över är om det kan bli ett problem med ev. luftrörelser med dom aktuella mellanväggarna. Problemet borde vara ganska genrellt. Jag drog därför också igång en en till tråd, på tekniksidan om just om någon vet hur luftrörelserna kring porten ser ut och hur stora dom egentligen är. Jag tycker det verkar komplicerat, det måste ju ske komprimering av luften i kådan också, dels av membranet, men kanske också av porten och luften som står och fladdrar i den. Själv saknar jag kunskap i nuläget för att räkna ut hur det blir, och jag har väl liksom inte tid heller, att skaffa kunskapen. I alla fall inte nu.

Jag kom på just nu när jag skriver detta inlägget, att luftrörelser runt porten rimligen också måste kunna studeras på utsidan av lådan. Det måste ju vara enklare?
Om det alls är ett problem? Det vet jag ju inte heller. Det skulle man ju kunna fråga Öhman om. Och samma problem/ikke problem borde ju gälla i alla/flertalet baxreflexhögtalare. Om det inte är ett problem, hur vet man det?
Ett skäl att använda passiv radiator, kanske? Hmmmm.

Återgå till DIY-forum