Moderator: Redaktörer
MrMusic skrev:Jag tänkte mäta upp tonkurvan på en diskant (SS D30/660000). Resonans frekvensen ligger runt 500 Hz.
Hur långt ner i frekvens vågar jag mäta upp den utan att den skadas?
(ok, inser att det beror på hur högt man spelar - men ändå;)
/John
Kalejdokom skrev:Kan någon vänlig själ ge oss obildade en grundläggande lektion i vad man behöver (hård-/mjukvara) och hur man gör.
MrMusic skrev:Har åkt på lite problem...
Här kan man se hur det är en ganska ordentlig dipp i tonkurvan mellan 4 och 5 kHz.
MrMusic skrev:Jag har en teori om att det är min baffel som spökar - jag gjorde nämligen misstaget att liksom försänka diskanten mer än vad som behövdes för att få en "cool" waveguide runt elementet.
MrMusic skrev:Jag har kört med en mikrofon av Röde, modell NT2A, egentligen inte alls ämnad för den här typen av mätningar eftersom den inte är riktad.. körde med vanlig Njukarakäristik.. Det som är bra är väl att den har en mer eller mindre spikrak tonkurva..
Försökte mig även på att mäta upp en impedanskurva med tongenerator och ett motstånd i serie med högtalare och sedan mäta upp spänningarna över motstånd respektive högtalare. Fast vette sjutton om det blev så bra - litar nog mer på databladen...
MrMusic skrev:...
Jag har kört med en mikrofon av Röde, modell NT2A, egentligen inte alls ämnad för den här typen av mätningar eftersom den inte är riktad.. körde med vanlig Njukarakäristik.. Det som är bra är väl att den har en mer eller mindre spikrak tonkurva..
...
En mätmick skall väl vara "rundtagande". Inte riktad i alla fall...
Eller?
Lådans bredd är runt 0.15m? Kanske bredden/formen på lådan som spökar, men hur vet du att miken är helt neutral?
Har du fått ditt mikexeplar kontrollmätt eller ingick en detaljerad uppmätning på ditt exemplar ?
Broschyrkurvor brukar vara en uppmjukad idealkurva och sedan kan det skilja en del mellan exemplaren och det brukar dessutom se mycket rörigare ut med en detaljerad mätning på ett enskilt exemplar. Hur mycket kan jag inte svara på i ditt fall, men det är ju inte fråga om en mätmikrofon och spikrak är den ju inte ens enl broschyrkurvan.
Sedan finns väl ett antal annat som kan gå fel i mätningen som t ex reflekterande objekt nära högtalaren. Mäter bägge elementen lika? (för du har väl mer än ett) osv.osv.
Mäter du med bashögtalaren monterad?
Citat:
Försökte mig även på att mäta upp en impedanskurva med tongenerator och ett motstånd i serie med högtalare och sedan mäta upp spänningarna över motstånd respektive högtalare. Fast vette sjutton om det blev så bra - litar nog mer på databladen...
Vad mäter du nivån med? Hur stort är motståndet? Vad är det som inte stämmer, tycker du?
Snygg låda!
Du kanske kan prova att lägga filt runt diskanten, ungefär som på LTS-högtalarna. Det dämpar vågen längs baffeln och skulle kunna få bort dippen i tonkurva. Tänk på att hålet runt membranet inte skall vara runt, utan fyrkantigt för rakare möjliga tonkurva.
MrMusic skrev:Men ååh - vad är det för fel!!
Nu har jag mätt upp impedansen för basen (båda högtalarna ger liknande resultat).. Jag använde Svantes program "tone" och "imp".
Enligt databladen så ska det vara en impedanstopp strax över 30 Hz. Jag får endast en vid 70 Hz. Mäter jag upp tonkurvan för basporten så ser den ut att ge ett ljudtrycksmax vid något över 50 Hz..
Men varför försvinner impedanstoppen vid 30Hz - kan det ha att göra med att lådan är ganska grund eller att det är endel ull precis bakom elementet?
Så här ser mätverdena ut:
Frekv(Hz) Imp(Ohm) Fas(grader)
2012,9 -4,4
23 11,6 2,5
25 10,7 3,6
27 9,9 2,7
30 9,1 -0,6
35 8,6 -8,7
40 8,7 -17,5
45 9,5 -26
50 11,2 -34
55 14 -38,5
58 17 -39
60 20,5 -37
63 26 -28
65 29,5 -19
67 31,7 -7,5
70 31,4 9,6
72 29 18,5
75 25,3 27,3
80 20,5 34,5
85 17 37
90 14,6 37
100 12 34,2
110 10,7 31,2
120 9,83 28,2
130 9,4 25,3
140 9,0 23,2
150 8,8 21,2
175 8,4 17,3
200 8,1 14,6
MrMusic skrev:dippen vid 300 Hz är från baffelsimulering mot vägg - det kan kanske nämnas att jag inte har sett det i mina uppmätningar. Bilden från mätningen ovan är gjord då högtalaren ligger mot golv och micken 70 cm ifrån, on-axis.
MrMusic skrev:
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 257 gäster