Vad göra med mina 17 W-75?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Vad göra med mina 17 W-75?

Inläggav Kalejdokom » 2008-04-01 21:04

Jag blir så frustrerad - i min ambition att omsätta alla garagevärmare i seriösa DIY-projekt har jag fullständigt strandat beträffande två fina 6,5" Dynaudio 17W-75, 8ohm (ej XL-version). För flera år sedan hade jag dom i ett par stativare i portad låda. Mitt minne säger mig att dom är mycket välljudande. På samma garagehylla ligger ett par Morel MDT29, högupplösta och mycket effekttåliga diskantdomar. Något säger mig att dessa skulle funka bra ihop.

http://www.gattiweb.com/images/dynaudio/17w75_data.pdf

Frågan är vad jag bäst gör med dom? Enligt databladet mår dom bäst i 10-15L sluten låda (högt Qts). Jag har dock flera options:

- Ersättningselement i OA-50 istf trasiga originalbasar.
- Bas/Mellan i ett par Larsen4-kloner.
- Närfältsmonitorer till datorn.
- Mellanregister i öppen-baffel-konstruktion.
- Andra spännande förslag...

Kaffekoppen eller någon annan seriös Dynaudio-vän kanske har praktisk erfarenhet av dessa? Jag tar tacksamt emot förslag som kan leda till något fruktbart resultat! Vet någon t.ex. om man kan få tag i Dynaudios Varioventport, som väl borde funka bra till dessa basar?

Mest intressant just nu är dock tanken på ett potent dipolprojekt. Jag har även två Scanspeak 21W-8554 liggande och är mycket frestad att testa något liknande Linkwitz Phoenix, men med 21W parallell med 17W75 (drivna med separata slutsteg för fullständig nivåkontroll samt aktiv delning mot diskant och subbas). Låter det helt befängt? Synpunkter?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-01 21:44

vad säger lådsimuleringarna med lite rumsbidrag, skulle det funka i en oa50?

angående varioventen, på hifikit kan du få tag på scan-speaks variant för 95:- stycket

Bild

men en sådan borde inte vara svår att tillaga själv, det är väl bara att prova sig fram till rätt stoppning i ett basreflexrör!?
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-01 21:48

En sluten eller varioventad OA 51-låda, med separata basmoduler som underdel är ju en tänkbar variant.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-04-01 22:33

Den passar väl i Pentamyd lådan som var på tapeten i en tråd för inte så länge sedan; Dynaudio Pentamyd 2

Bild
Ritning

//Michael

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-04-01 23:15

Dynaudio is (was) the shit! Varför inte bygga föreslagna Pentamyden (eller vad den hette)? D28-diskanten hittar man beggad på ebay.de emellanåt.
11010000

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-04-01 23:42

Visst, Pentamyden är ju helcool! Minns att jag läst (och deltagit!) i den tråden tidigare. Det skulle ju bli två kultmässiga datormonitorer.

Men ingen som har någon input beträffande lämplighet för öppen baffel?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-04-02 09:23

Kalejdokom skrev:Visst, Pentamyden är ju helcool! Minns att jag läst (och deltagit!) i den tråden tidigare. Det skulle ju bli två kultmässiga datormonitorer.

Men ingen som har någon input beträffande lämplighet för öppen baffel?

Jag var trådskapare då tror jag. Kör på den, den är ju sååå cool. Skulle jag gjort som bekant...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-04-02 13:07

Hur gick det då? Blev det några 3-vägare? Eller är det fortfarande på idéstadiet - många projekt tenderar ju tyvärr att ända där!

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-04-02 22:17

Kalejdokom skrev:Hur gick det då? Blev det några 3-vägare? Eller är det fortfarande på idéstadiet - många projekt tenderar ju tyvärr att ända där!

Näddu, det är fullt ös!
Håller på och bygger om hela vardagsrummet, men har inte kommit längre än till reparation av murspisen... Nej, skämt åsido; har faktiskt kommit igång lite med "hemmabion". Virke och isolering mm är inhandlat och jag har börjat plocka ner gipsväggarna för att kunna utnyttja den befintliga isoleringen (tillsammans med den inhandlade) för akustikregleringen. Ibland är man glad att man har träregelstomme i huset!
Jag har ändrat inriktning vad gäller högtalarna; det kommer bli integrerade doningar, men jag har några Peerless-element liggande som nog skulle passa i Pentamyderna. Ska försöka få till dessa senare. Men det är det där med tiden, vettu... :)
//Martin

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Vad göra med mina 17 W-75?

Inläggav DQ-20 » 2008-04-03 08:51

Kalejdokom skrev:Vet någon t.ex. om man kan få tag i Dynaudios Varioventport, som väl borde funka bra till dessa basar?

Variovent fungerar inte "bra" till några basar. Går fetbort IMHO.

/D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-04-03 08:56

Dahlqvist, kan du utveckla din skepsis till Variovent - vad är det som inte är bra? Dynaudio får väl ändå betraktas som en rätt så seriös tillverkare av högtalare och Variovent har ju använts i flera av deras modeller, både fabriksproducerat och för DIY?

Återgå till DIY-forum