Jag blir så frustrerad - i min ambition att omsätta alla garagevärmare i seriösa DIY-projekt har jag fullständigt strandat beträffande två fina 6,5" Dynaudio 17W-75, 8ohm (ej XL-version). För flera år sedan hade jag dom i ett par stativare i portad låda. Mitt minne säger mig att dom är mycket välljudande. På samma garagehylla ligger ett par Morel MDT29, högupplösta och mycket effekttåliga diskantdomar. Något säger mig att dessa skulle funka bra ihop.
http://www.gattiweb.com/images/dynaudio/17w75_data.pdf
Frågan är vad jag bäst gör med dom? Enligt databladet mår dom bäst i 10-15L sluten låda (högt Qts). Jag har dock flera options:
- Ersättningselement i OA-50 istf trasiga originalbasar.
- Bas/Mellan i ett par Larsen4-kloner.
- Närfältsmonitorer till datorn.
- Mellanregister i öppen-baffel-konstruktion.
- Andra spännande förslag...
Kaffekoppen eller någon annan seriös Dynaudio-vän kanske har praktisk erfarenhet av dessa? Jag tar tacksamt emot förslag som kan leda till något fruktbart resultat! Vet någon t.ex. om man kan få tag i Dynaudios Varioventport, som väl borde funka bra till dessa basar?
Mest intressant just nu är dock tanken på ett potent dipolprojekt. Jag har även två Scanspeak 21W-8554 liggande och är mycket frestad att testa något liknande Linkwitz Phoenix, men med 21W parallell med 17W75 (drivna med separata slutsteg för fullständig nivåkontroll samt aktiv delning mot diskant och subbas). Låter det helt befängt? Synpunkter?