Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Jag behöver kanske en spole med induktansen 0,06 mH och det finns inte på hifikit iaf.
Naqref™ skrev:Svante skrev:Jag behöver kanske en spole med induktansen 0,06 mH och det finns inte på hifikit iaf.
LCR-mätare och linda av stället.
Svante skrev:Naqref™ skrev:Svante skrev:Jag behöver kanske en spole med induktansen 0,06 mH och det finns inte på hifikit iaf.
LCR-mätare och linda av stället.
Ja, jo, men jag skulle vilja veta ändå. Man får ju linda av 22 % av kopparn ju eftersom minsta värdet som finns är 0,1 mH.
perstromgren skrev:Asså, jag undrade faktiskt vem tusan Linda var i rubriken och varför hon spolar! Så tokigt det kan bli...
Helmut skrev:Jag tycker att det är lättast att linda spolar för hand på en träkärna och lägga på ett lager lim mellan varje lager. Dra också ut tråden för varje skickt så att du kan skrapa av isoleringen och löda på ett extra uttag och linda på ett eller två lager extra så att du får möjligheten att testa andra värden och finjustera delningsfrekvensen eftersom det sällan blir perfekt vid första försöket.
Svante skrev:Hmm, när ni säger träkärna, låter ni den sitta kvar sen, eller drar ni bort spolen ifrån den?
norman skrev:Svante skrev:Hmm, när ni säger träkärna, låter ni den sitta kvar sen, eller drar ni bort spolen ifrån den?
Brukar knacka ur kärnan och sen limma och dra runt buntband runt spolen. (lite smartare vore att göra plats för buntbanden på kärnan man lindar runt så man kan dra ihop dem innan man tar av spolen, mindre risk för trassel och svordomar då).
Lättast vore väl kanske att göra kärnor som man inte vill återanvända, men jag brukar vara lite lat och vill inte göra flera stycken...
paa skrev:En sån där liten som Svante behöver kan man kanske linda på elinstallationsrör?
Svante skrev:Det är ingen som har sett bobiner, alltså såna där som färdigspolar är lindade på, att köpa någonstans?
bupp skrev:vet att du ville göra det själv men..
http://www.intertechnik.de/index.html/JTI2bmF2aWQlM0QxNzY4JTI2bGFuZyUzRGVuJTI2c2lkJTNEbjQ4YjkzMTRiYTU0ZjUlMjZzaWQlM0RuNDhiOTMxNGJhNTRmNSUyNmIlM0Q=.html?basis=61&detail=46268&suchwort=
Användare som besöker denna kategori: Eri och 229 gäster