Progressiv linjekälla?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Progressiv linjekälla?

Inläggav Nwalmaer » 2008-10-05 00:29

Säg att man vill göra en linjekälla men inte är med på de problem en sådan skapar med icke-optimala element, sk. kamfilter effekter.

Om man då utgår ifrån ett element placerat i typiskt öronhöjd, med ett fast högpass på detta. Lägg sedan till ett par element i serie, ett över och ett under det första, med ett annat, lägre högpass (då de är seriekopplade) och med en lätt lågpass funktion. Lägg till ett till par element över och under med ytterligare brantare lågpass och fortsätt så tills du har en full linje av element.

Elementet i mitten är det som spelar det mesta av det höga registret medans dom yttre spelar mest av det låga, med en gradvis interpolering imellan.

Kan det funka tro?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-05 00:35

Det finns beskrivet i någon an JAES samlade skrifter om högtalare, en sådan pelarhögtalare där filtret var akustiskt och utgjordes av mineralull som var skuret så att det var tunnast vid dom högtalare som var närmast mittenhögtalaren och sedan gradvis tjockare mot dom yttersta högtalarna, det skulle om jag kommer ihåg rätt, ta ner kamfiltereffekten rejält.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-05 00:45

Jag gjorde för massor av år sedan ett högtalarsystem som fick namnet pi-line.

Det var just det du beskriver. Vid mycket höga frekvenser arbetade ett enda banddiskanelement, som när frekvensen sjönk fick hjälp av likadana banddiskanter placerade under och över (fem eller sex stycken, jag minns inte genant nog :oops:), ned till en frekvens så låg att jag gick över till en oval ring av 6,5"-baselement som satt runt banddiskanterna, för att vid ännu lägre frekvenser förlängas till en massa element i två rader som sträckte sig från golv till tak (20 tycken).

Linjen blev "fulllång" vid tillräckligt hög frekvens för att man helt skulle undvika problem med reflexion i just golv och tak - vilket för övrigt även ledde till en enorm verkningsgrad, effekttålighet och ljudtrycksförmåga.

Till skillnad från många andra högtalare med en baffelarea på närmare två kvadratmeter, var den inte dipolstrålande, utan det var en basreflexhögtalare, som dock genom portarnas placering på baksidan, även gjorde sig av med problemen med urfasig reflexion från väggen bakom högtalarna.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag tror jag konstruerade dessa högtalare för typ 20 år sedan, och om jag inte minns fel vägde de runt ett kvarts ton... Det var många som hjälpte till att få dem på plats i lyssningsrummet på andra eller om det var tredje våningen, där i huset utan hiss...
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-10-05 09:39

Hur lät de då? :)
Var det en konstruktion som verkade bättre på ritbordet, eller var det andra skäl som gjorde att de inte överlevde?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-10-05 14:47

Intressant.

Jag hade tänkt att göra en kort linjekälla med bara 5-7 st (3") element och fick för mig att man kanske kunde göra så här då. I och med att utsläckningarna i höjdled inte blir alls så påtagliga behöver man inte en fulllång linje av element. Jag behöver inte så stor verkningsgrad utan är mer intresserad av att få ned delningsfrekvensen och distortionen.

Återgå till DIY-forum