Kabel
Valet står för tillfället mellan RG62, LonWorks och CT100. Enligt många verkar CT100 vara att föredra. Tyvärr lyckas jag inte hitta någon svensk butik som säljer den på löpmeter, rullar på 100m+ är inte ett alternativ.
- Många butiker säljer kablar som heter t.ex CT100/CTF100 eller CT100/WF100, flera namn för samma kabel?
- Är alla kablar med namn CT100 likvärdiga, dvs är någon speciell tillverkare att föredra? Belden Webro/Raydex?
- Hur korta vågar man göra kablarna? Jag läste något om att vissa saker kan försummas för att kabeln är så pass mycket längre än de längsta våglängderna vi överför, kanske kan en för kort kabel försämra ljudkvaliten?
Jag behöver rätt många och korta signalkablar, och eftersom det går flera kontakter per kabel behöver jag ännu fler kontakter. Kontakternas pris påverkar därmed projektets totala kostnad väldigt mycket, varför jag gärna undviker dyrare alternativ. Smärtgränsen ligger på ca 50-100 kr/st.
- Många verkar gilla Neutriks kontakter, men jag har inte riktigt fått klarhet i om det bara är toppmodellen profi som duger eller om även den billigare varianten är bra?
- Tips på andra bra, prisvärda och snygga phonokontakter?
- Tips på någon vettig 3.5mm stereokontakt?
Som alla vet låter en vacker kabel mycket bättre än en ful.
- Finns det några andra "finstrumpor" än Svalanders och Supras?
- Vissa klär sina kablar i skosnören eller rep, finns det någon bra internetbutik? Tips på bra vanlig butik?
- Jag har fått erfara att vissa krympslangar blir hårdare än andra och därför böjer sig fult, vilken krympslang rekommenderar ni?
Tack på förhand!