Några frågor ang. DIY signalkablar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

jandersson

Några frågor ang. DIY signalkablar

Inläggav jandersson » 2008-10-15 16:46

Jag planerar att löda ihop ett gäng signalkablar och har därför spenderat ett par nätter med efterforskningar. Vissa frågor är dock svåra att reda ut även med dagens sökmotorer, varför jag nu vänder mig till er istället. Hjälp mig reda ut de sista frågetecknen så lovar jag att visa bilder på resultatet som tack!

Kabel
Valet står för tillfället mellan RG62, LonWorks och CT100. Enligt många verkar CT100 vara att föredra. Tyvärr lyckas jag inte hitta någon svensk butik som säljer den på löpmeter, rullar på 100m+ är inte ett alternativ.
  • Många butiker säljer kablar som heter t.ex CT100/CTF100 eller CT100/WF100, flera namn för samma kabel?
  • Är alla kablar med namn CT100 likvärdiga, dvs är någon speciell tillverkare att föredra? Belden Webro/Raydex?
  • Hur korta vågar man göra kablarna? Jag läste något om att vissa saker kan försummas för att kabeln är så pass mycket längre än de längsta våglängderna vi överför, kanske kan en för kort kabel försämra ljudkvaliten?
Kontakter
Jag behöver rätt många och korta signalkablar, och eftersom det går flera kontakter per kabel behöver jag ännu fler kontakter. Kontakternas pris påverkar därmed projektets totala kostnad väldigt mycket, varför jag gärna undviker dyrare alternativ. Smärtgränsen ligger på ca 50-100 kr/st.
  • Många verkar gilla Neutriks kontakter, men jag har inte riktigt fått klarhet i om det bara är toppmodellen profi som duger eller om även den billigare varianten är bra?
  • Tips på andra bra, prisvärda och snygga phonokontakter?
  • Tips på någon vettig 3.5mm stereokontakt?
Utsmyckning
Som alla vet låter en vacker kabel mycket bättre än en ful.
  • Finns det några andra "finstrumpor" än Svalanders och Supras?
  • Vissa klär sina kablar i skosnören eller rep, finns det någon bra internetbutik? Tips på bra vanlig butik?
  • Jag har fått erfara att vissa krympslangar blir hårdare än andra och därför böjer sig fult, vilken krympslang rekommenderar ni?

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-15 17:16

Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
norman

Re: Några frågor ang. DIY signalkablar

Inläggav norman » 2008-10-15 17:42

jandersson skrev:Hur korta vågar man göra kablarna? Jag läste något om att vissa saker kan försummas för att kabeln är så pass mycket längre än de längsta våglängderna vi överför, kanske kan en för kort kabel försämra ljudkvaliten?

Det är precis tvärtom, våglängden är oftast lång jämfört med kabellängden. Så du kan alltså göra dom så korta du vill! (fast det är ju en fördel om de räcker till i längd för att koppla ihop apparaterna...:) )

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2008-10-25 17:17

Jag har använt mig av RG62 och den billiga varianten av Neutriks RCA-kontakter, fungerar alldeles utmärkt. En svart kabelstrumpa och krympslang från Elfa och du har ett par riktigt bra signalkablar till ca 150 kr (för en meter).

Det är ganska pilligt att löda i de Neutrikkontakterna, det är inte mycket utrymme, kanske kan vara värt att kolla andra kontakter och jämföra. Med lite övning fixar man det, dock.

För ett tag sedan köpte jag Belden CT100 på http://mediacables.co.uk/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=234, finns att beställa som metervara, £1.99/meter + frakt. Verkar dock som att kabeln inte längre tillverkas utan man säljer ut kvarvarande lager. Funderar själv på att köpa lite mer.

Tyvärr har jag inte börjat löda några CT100-kablar ännu, men tänkte göra ett par imorgon.
Nu har jag i och för sig en fråga eftersom jag aldrig lött CT100 tidigare, bara RG62:

Ska man skala av även kopparfoliet sista biten (vänster sida på bilden nedan) eller låta det sitta kvar hela vägen (höger sida)?

Bild

Dvs, vilken av alternativen nedan är bäst? (Ursäkta oskärpan...)

1.
Bild

2.
Bild

MP

Inläggav MP » 2008-10-25 17:21

jandersson ditt inlägg var mycket estetiskt tilltalande med tydliga stycken och så...

Uppskattas!!!
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

jandersson

Inläggav jandersson » 2008-11-05 00:29

Nu tycker jag det börjar bli dags för en lägesrapport:

Nu återstår det bara att hitta en lämplig strumpa att klä sladdarna i. När det är fixat och de sista leveranserna anlänt är det dags att med hjälp av lödkolven omvandla närmare 50m el-, nätverks- och koaxialkablage till väljudande (förhoppningsvis) hifikablage!

Tack för tipset, dom hade mycket kul. Men jag är ute efter en strumpa med lite mer mönster, helst en svart rand på vit strumpa. Tyvärr har jag inte hittat något perfekt inköpsställe ännu men det kanske blir ebay.

norman skrev:
jandersson skrev:Hur korta vågar man göra kablarna?...

Det är precis tvärtom, våglängden är oftast lång jämfört med kabellängden. Så du kan alltså göra dom så korta du vill! (fast det är ju en fördel om de räcker till i längd för att koppla ihop apparaterna...:) )

Skönt att höra!

tobm skrev:...För ett tag sedan köpte jag Belden CT100 på http://mediacables.co.uk/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=234, finns att beställa som metervara, £1.99/meter + frakt. Verkar dock som att kabeln inte längre tillverkas utan man säljer ut kvarvarande lager. Funderar själv på att köpa lite mer...

Tack för tipset tobm, det blev några meter CT100 från mediacables.co.uk. De hade rimmliga priser, även på frakten som bara tog ett par dagar! Om du kommer fram till hur man bör löda skärmen så dela gärna med dig.

MP skrev:jandersson ditt inlägg var mycket estetiskt tilltalande med tydliga stycken och så...

Uppskattas!!!

Tack tack, jag ska försöka hålla mig på det spåret.

Användarvisningsbild
Johan45

Inläggav Johan45 » 2008-11-10 16:24

jandersson skrev:Tack för tipset, dom hade mycket kul. Men jag är ute efter en strumpa med lite mer mönster, helst en svart rand på vit strumpa. Tyvärr har jag inte hittat något perfekt inköpsställe ännu men det kanske blir ebay.

Om du beger dig till närmaste båttillbehörsaffär kan du hitta flätade linor i en massa olika dimensioner och färgkombinationer. Sådana linor har en kärna som du kan dra ut ur höljet . Därefter stoppar du in din valda kabel i höljet.

Köp billigaste, t ex polyesterskot eller trimlina! Välj gärna en där höljet verkar löst flätat så blir det lättare att få genom kabel!

Bild

jandersson

Inläggav jandersson » 2008-12-10 20:30

Projektet ligger på is för tillfället. Mycket i skolan och sen blir det hemfärd över jul, men sen får jag förhoppningsvis tid att löda klart allt.

En liten preview på högtalarkabeln:
Bild

Återgå till DIY-forum