Sågbord... finns det att köpa för överkomliga pengar..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Sågbord... finns det att köpa för överkomliga pengar..

Inläggav PeterAkemark » 2008-10-20 08:32

Efter att ha läst den samlade kunskapen om diverse handverktyg så kommer frågan vilket sågbord skall man ha..

Med sågbord så menar jag den såg med vilken jag styckar upp en mdf/spån-skiva. Det är också i den maskinen som jag skapar gerade hörn/kanter. Har sett att i USA så bygger man ofta en stålram runt en cirkelsåg med vilken man kan skjuta skivan fram och tillbaka. De ofta vinkelinställningar i sida och höjd.

Är det någon som vet vem och vad som är bra?

Användarvisningsbild
Stenberg

Re: Sågbord... finns det att köpa för överkomliga pengar..

Inläggav Stenberg » 2008-10-20 09:47

PeterAkemark skrev:Efter att ha läst den samlade kunskapen om diverse handverktyg så kommer frågan vilket sågbord skall man ha..

Med sågbord så menar jag den såg med vilken jag styckar upp en mdf/spån-skiva. Det är också i den maskinen som jag skapar gerade hörn/kanter. Har sett att i USA så bygger man ofta en stålram runt en cirkelsåg med vilken man kan skjuta skivan fram och tillbaka. De ofta vinkelinställningar i sida och höjd.

Hur stora bitar ska sågas till?
Ska den vara flyttbar?
Finns 3-fas el?
Finns någon bild på (eller länk) det du är intresserad av?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-10-20 13:09

Någonting liknande detta räcker nog väldigt långt.

Bild
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=40458150

Annars går det att göra nästan allt med en vanlig handcirkelsåg och en rak linjal att styra den mot.
Det handlar ju bara om hur bekväm man vill vara :)

edit: bygga ett bord till en handcirkelsåg verkar dock lite väl farligt och kan nog orsaka en del frustration när det kommer till att ställa in sågdjup etc..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-10-20 14:14

Stenberg skrev:
PeterAkemark skrev:Efter att ha läst den samlade kunskapen om diverse handverktyg så kommer frågan vilket sågbord skall man ha..

Hur stora bitar ska sågas till?
Ska den vara flyttbar?
Finns 3-fas el?
Finns någon bild på (eller länk) det du är intresserad av?

3-fas finns. Flyttbar, ja men bara när jag flyttar. Storlek på bitar, ja en skiva är ju 120 x 250 och en låda kan ju vara tämligen liten till kanske 150 cm hög eller så.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-10-20 18:46

PeterAkemark skrev:....
3-fas finns. Flyttbar, ja men bara när jag flyttar. Storlek på bitar, ja en skiva är ju 120 x 250 och en låda kan ju vara tämligen liten till kanske 150 cm hög eller så.

Bra att det finns 3-fas och att den inte behöver vara mobil, det blir så mycket lättare att hitta något vettigt då.

Ska man såga till stora, dvs både långa och breda, bitar behövs stora bord annars hänger skivan över kanten och böjer sig lite, vilket gör det både svårare och farligare att såga. Oftast sågas ju mer långsmala bitar till och man klarar sig med lite mindre sågar (man delar upp bitarna först med t ex sticksåg och sågar rent med bordssågen)

Jag tror du är ute efter en justersåg liknande denna företagsannons, vet dock inte om den är bra (men en ganska bra bild på sågtypen).
Har man utrymme kan kan man fynda gamla jättemaskiner.

Klyv- och kapanhållen ska vara bra, dvs vinkelräta, lätt flyttbara, lätta att ställa in , inte flyttasig av sig själv osv osv.
Om man ska såga massivträ så bör klingorna vara lätt bytbara.

Med en bra såg minskar behovet av andra verktyg drastiskt.

/Marc

Användarvisningsbild
AlexFranzen

Inläggav AlexFranzen » 2008-10-20 19:31

Bild
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91732

Jag har denna modell från Biltema, den liknar Clas Ohlsons rätt mycket verkar det som...
It gets the job done.
Den funkar helt ok men jag tror inte det skulle gå så bra att såga en hel skiva, det är kapanhållet lite för litet för. Måttangivelserna är inte helt hundra, man får lägga till 4mm när man sågar.
Jag tror att klingan går att byta, det kan behövas om man vill finlira för den medföljande är rätt grov, men det verkar inte vara så enkelt.
Låter som den ska gå sönder varje gång den startar men när den väl varvat upp orkar motorn helt ok faktiskt.
Ni märker väl att jag helt lyrisk över denna maskins kvalitet, konstruktion och precision? :roll:
För 1200kr kanske man inte kan vänta sig så mycket.
/Alex

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-10-20 19:43

Sågvarianten du söker kallas normalt för justersåg.

Vet inte var du bor Peter, är det i krokarna av Stockholm kan du ta en tripp förbi Sernbrandts i Stuvsta. Deras katalog: http://www.sernbrandt.se/pdf/katalog.pdf
På hemsidan http://www.sernbrandt.se/ brukar de visa diverse nya = dyra samt begagnade maskiner. Höst och vår brukar de ha auktion en bit från Arlanda där de alltid har med begagnade gjutjärnmaskiner som ger mer värde för pengarna än nyproducerade "rackel" från Clas i Sjön och köpladorna. Ring och hör om tid för nästa auktion är mitt tips.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-10-20 22:35

Anhållet brukar vara dåligt på dessa billiga byggsågar (sågklinga i litet bord). Det brukar bara sitta i ena änden och böjer sig vid sågning så det blir fel mått. Jag valde till slut Proofy JTS 315 (Luna), finns med i katalogen som det länkas till ovan. Anhållet är inte helt bra på den heller. Sedan slänger man inte upp en hel skiva på den och sågar, för liten för det. Plus att jag faktiskt inte får in hela skivor i min verkstad :(

//Michael

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-10-20 23:10

Tack allihop,

Tjusiga maskiner, men priserna är för höga för mig. Tror nog att snickeriet näst-gårds kan göra det jag behöver. Behöver nog tänka om.

Användarvisningsbild
RealElwood

Inläggav RealElwood » 2008-10-21 08:00

Jag tror nog att det bästa alternativet är att låta bygghandlaren kapa upp bitarna åt dig, hos min handlare tar dem 25kr för sågning, jag brukar låta dom kapa de obekväma måtten t.ex kapa en en helskiva på mitten brukar jag anse obekvämt. Väl hemma så har jag dessa två som hjälper mig.

Luna ECS-250
Bild
Luna länk

Dock blir det denna som används med då den är betydligt smidigare samt står på baksidan hemma.

ELU TGS273
Bild

Voila

Bild

Min ELU är från 1988, den har tillverkats sedan tidigt 80-tal, tillverkas än idag som DeWalt DW743, mycket bra begagnatköp med andra ord. Finns väldigt simpla men funktionsdugliga "förlängningsarmar" för anhåll m.m

Användarvisningsbild
Keld

Inläggav Keld » 2008-10-21 09:41

Varför inte ett sänksåg, kan inte allt som ett sågbord kan, men däremot kan sänksåget göra massor som inte sågbordet kan och tar inte en massa plats varken när den stuvas undan eller när den används. Fast det är ju inte billigt.

jag har ett Dewalt, men även Festo har.

länk till DeWalt: http://www.dewalt.se/ontrack/swedish/index.html

.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-10-21 10:34

Keld skrev:Varför inte ett sänksåg, kan inte allt som ett sågbord kan, men däremot kan sänksåget göra massor som inte sågbordet kan och tar inte en massa plats varken när den stuvas undan eller när den används. Fast det är ju inte billigt.

jag har ett Dewalt, men även Festo har.

länk till DeWalt: http://www.dewalt.se/ontrack/swedish/index.html
.

Verkar ju vara ett alldeles utmärkt verktyg. Långa raka snitt med 45 graders lutning. Repeterbarheten är nog också bra, fast jag bara gissar. Att sedan överhandsfräsen kan användas med skenan gör ju inte saken sämre!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-10-21 13:05

Nu har jag inte sett DeWalt:en såga men en Festool Sänksåg är GRYM enligt mig. Mkt fina snitt blir det med denna ypperliga och lätthanterliga såg. När brorsan skulle köpa sin kollade vi på en del andra alternativ men när man räknade på låda/linjal/såg i ett paket så var dom lika dyra som Festool och jag tycker den är finfin på alla sätt och vis,rekommenderas. Skulle såga lite laminatbänkskiva häromveckan så frågade jag brorsan om vilken sida som blir bäst(över eller undersida med tanke på klingan). Svaret blev: Spelar ingen roll, det blir lika fint oavsett. Limfärdigt.

Enda man kan säga är att den inte är så bra att just kapa med, t.ex. byggreglar eller liknande.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-10-21 14:03

Fjonkalicious skrev:Nu har jag inte sett DeWalt:en såga men en Festool Sänksåg är GRYM enligt mig. Mkt fina snitt blir det med denna ypperliga och lätthanterliga såg. När brorsan skulle köpa sin kollade vi på en del andra alternativ men när man räknade på låda/linjal/såg i ett paket så var dom lika dyra som Festool och jag tycker den är finfin på alla sätt och vis,rekommenderas. Skulle såga lite laminatbänkskiva häromveckan så frågade jag brorsan om vilken sida som blir bäst(över eller undersida med tanke på klingan). Svaret blev: Spelar ingen roll, det blir lika fint oavsett. Limfärdigt.

Enda man kan säga är att den inte är så bra att just kapa med, t.ex. byggreglar eller liknande.

Mvh

Filip

Nä, men där har man väl en kapsåg..!

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-10-21 20:07

Man kan ju investera i en sån här.
Säkert väl spenderade pengar om man ska köpa en bordssåg.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-10-22 00:24

PeterAkemark skrev:
Nä, men där har man väl en kapsåg..!

Javisst har man det. Men jag skrev det så att man inte förväntade sig det. Berättade för min svåger om DeWalten och han sade att Makita hade visst släppt en med.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-10-22 20:38

Bordssågar som man kan rekommendera är Bosch GTS10, stabilt anhåll/anslag och god precision, prisvärd för vad man får på alla sätt. Klar rekommendation på den.

Makita 2704, använder en sådan i jobbet, stabil och bestämt. Klarar att klyva 93mm, vilket är klassledande. Bra, stabilt anslag/anhåll inbyggd bordsbreddare/förlängning. Dock dyrare än Boschen.

Använder privat en Festool CS70EB, men den är dyrare än Boschen och Makita tillsammans och kanske inte att rekommendera som prisvärd.

Billiga bordssågar saknar nästan alltid stabiliteten och precisionen som de ovan nämnda har.

En variant är att köpa en gammal pjäs med gjutjärnsbord, de brukar vara problemfria och håller de vinklarna bara så kan man komma billigt undan, men då blir den stationär. :)
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-10-22 20:40

Det finns även hybrider som t ex Makita Flipper / LF1000 men den har ju förstås mindre bord och behöver ett stödbord för att hantera riktigt stora skivor. Dessutom sprätter den spån utav attan.

Bra såg dock. Klyver upp till 70mm, problemlöst.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Matrixen

Inläggav Matrixen » 2008-10-23 16:40

finns det någon konsumentbutik i sverige som säljer dewalts sänksåg, eller alternativa märken med liknande produkt? Gärna en butik med priser presenterade på nätet. Lika bra att få det kastat i ögonen innan man börjar drömma för mycket.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-10-23 21:13

lättviktkonstruktioner är bara att glömma

satsa på en liten beggad såg med gjutjärnsbord och släde

med lite tur kan man hitta en för en tio tusen
Bikinitider

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-10-24 16:14

celef skrev:lättviktkonstruktioner är bara att glömma

satsa på en liten beggad såg med gjutjärnsbord och släde

med lite tur kan man hitta en för en tio tusen

Väsentligt mindre än 10 papp faktiskt.se om man har tur. Jag gick min lilla Ejca-maskin för 4300 inkl moms, utmärkt skick och där anhållen ställs in med en "noniegraderad" trapetsgängad skruv. (Det går teoretiskt att ställa in den på 1/100 mm, det är kvalitén på klingan i sig/vibrationer som är avgörande för snittbredden)

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2008-10-28 01:06

pingvinlakrits skrev:Bordssågar som man kan rekommendera är Bosch GTS10, stabilt anhåll/anslag och god precision, prisvärd för vad man får på alla sätt. Klar rekommendation på den.

Makita 2704, använder en sådan i jobbet, stabil och bestämt. Klarar att klyva 93mm, vilket är klassledande. Bra, stabilt anslag/anhåll inbyggd bordsbreddare/förlängning. Dock dyrare än Boschen.

Använder privat en Festool CS70EB, men den är dyrare än Boschen och Makita tillsammans och kanske inte att rekommendera som prisvärd.

Billiga bordssågar saknar nästan alltid stabiliteten och precisionen som de ovan nämnda har.

En variant är att köpa en gammal pjäs med gjutjärnsbord, de brukar vara problemfria och håller de vinklarna bara så kan man komma billigt undan, men då blir den stationär. :)

Håller med, jag har en Dewalt av ovan nämda slag. Och kommer sälja den för att köpa en Bosch el Makita. Dewalten är inte bra om man ska kapa bredare än ca 20cm remsor....... Använder då hellre Festools sänksåg med skena......som är alldeles alldeles underbar :P (speciellt med dammsugare)

Festools sågbord har jag inte riktigt tittat närmare på, men är det inte lite sladdrigt :?: (ostabilt)

Har man plats så är dock ett gamalt gjutjärnsbord oslagbart.
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Återgå till DIY-forum