Moderator: Redaktörer
PeterAkemark skrev:Efter att ha läst den samlade kunskapen om diverse handverktyg så kommer frågan vilket sågbord skall man ha..
Med sågbord så menar jag den såg med vilken jag styckar upp en mdf/spån-skiva. Det är också i den maskinen som jag skapar gerade hörn/kanter. Har sett att i USA så bygger man ofta en stålram runt en cirkelsåg med vilken man kan skjuta skivan fram och tillbaka. De ofta vinkelinställningar i sida och höjd.
Är det någon som vet vem och vad som är bra?
Stenberg skrev:PeterAkemark skrev:Efter att ha läst den samlade kunskapen om diverse handverktyg så kommer frågan vilket sågbord skall man ha..
Med sågbord så menar jag den såg med vilken jag styckar upp en mdf/spån-skiva. Det är också i den maskinen som jag skapar gerade hörn/kanter. Har sett att i USA så bygger man ofta en stålram runt en cirkelsåg med vilken man kan skjuta skivan fram och tillbaka. De ofta vinkelinställningar i sida och höjd.
Är det någon som vet vem och vad som är bra?
Hur stora bitar ska sågas till?
Ska den vara flyttbar?
Finns 3-fas el?
Finns någon bild på (eller länk) det du är intresserad av?
PeterAkemark skrev:....
3-fas finns. Flyttbar, ja men bara när jag flyttar. Storlek på bitar, ja en skiva är ju 120 x 250 och en låda kan ju vara tämligen liten till kanske 150 cm hög eller så.
Keld skrev:Varför inte ett sänksåg, kan inte allt som ett sågbord kan, men däremot kan sänksåget göra massor som inte sågbordet kan och tar inte en massa plats varken när den stuvas undan eller när den används. Fast det är ju inte billigt.
jag har ett Dewalt, men även Festo har.
länk till DeWalt: http://www.dewalt.se/ontrack/swedish/index.html
.
Fjonkalicious skrev:Nu har jag inte sett DeWalt:en såga men en Festool Sänksåg är GRYM enligt mig. Mkt fina snitt blir det med denna ypperliga och lätthanterliga såg. När brorsan skulle köpa sin kollade vi på en del andra alternativ men när man räknade på låda/linjal/såg i ett paket så var dom lika dyra som Festool och jag tycker den är finfin på alla sätt och vis,rekommenderas. Skulle såga lite laminatbänkskiva häromveckan så frågade jag brorsan om vilken sida som blir bäst(över eller undersida med tanke på klingan). Svaret blev: Spelar ingen roll, det blir lika fint oavsett. Limfärdigt.
Enda man kan säga är att den inte är så bra att just kapa med, t.ex. byggreglar eller liknande.
Mvh
Filip
PeterAkemark skrev:
Nä, men där har man väl en kapsåg..!
celef skrev:lättviktkonstruktioner är bara att glömma
satsa på en liten beggad såg med gjutjärnsbord och släde
med lite tur kan man hitta en för en tio tusen
pingvinlakrits skrev:Bordssågar som man kan rekommendera är Bosch GTS10, stabilt anhåll/anslag och god precision, prisvärd för vad man får på alla sätt. Klar rekommendation på den.
Makita 2704, använder en sådan i jobbet, stabil och bestämt. Klarar att klyva 93mm, vilket är klassledande. Bra, stabilt anslag/anhåll inbyggd bordsbreddare/förlängning. Dock dyrare än Boschen.
Använder privat en Festool CS70EB, men den är dyrare än Boschen och Makita tillsammans och kanske inte att rekommendera som prisvärd.
Billiga bordssågar saknar nästan alltid stabiliteten och precisionen som de ovan nämnda har.
En variant är att köpa en gammal pjäs med gjutjärnsbord, de brukar vara problemfria och håller de vinklarna bara så kan man komma billigt undan, men då blir den stationär.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], smile och 238 gäster